مدتی است بحث واقعیت مجازی و بلاک چین در صنعت مد بر سر زبانها افتاده است. برندهای مختلف از این فنآوریها برای ایجاد تجربهای متفاوت برای مخاطبانشان استفاده میکنند. اما جالب است بدانید استفاده از تکنولوژی اتفاق جدیدی در صنعت مد نیست.
برای ساخت تمام پارچههایی با تکنولوژی بالا مثل پارچههای ضد آب یا گورتکس از تکنولوژی کمک گرفته شده است. حتی در رانویها از تکنولوژی استفاده شده تا مفهومی به زیبایی منتقل شود. مانند اجرای پایانی شلوم هارلو در نمایش مد بهار تابستان 1999 الکساندر مک کویین.
از تکنولوژی برای ساخت یک لباس کامل هم استفاده شده است. لباسهایی که با پرینت سه بعدی ساخته میشوند چند سالی است که به رانویها راه پیدا کردهاند. آیریس ون هرپن یکی از کسانی است که لباس اوت کوتور خود را با مد پایدار و توسط پرینت سه بعدی ایجاد میکند.
این روزها بحث واقعیت افزوده هم داغ است. مثلا میتوانید لباسهای برندهای مختلف مشهور مانند مارک جیکوبز، شنل، گوچی و فندی را در لنز اسنپ چت امتحان کنید.
از همه اینها که بگذریم نمیشود از تاثیر متاورس و NFTها بر صنعت مد چشمپوشی کرد. برندهای زیادی مانند بالنسیاگا و گوچی لباسهایی طراحی کردهاند که تنها در دنیای مجازی یا برای بازیها قابل استفاده هستند.
انگار صنعت مد با استفاده از تکنولوژی، هم سعی دارد پایداری بیشتری داشته باشد و هم با کاهش مصرف و درک خواستهی مخاطبان جوان بازار مناسبی برای خود پیدا کند.