تاریخچه زارا و راز موفقیتش خواندنی و جذاب است چرا که موسس آن یک کارگر زاده به اسم آمانسیو اورتگا است که توانسته به موفقیت جهانی دست پیدا کند. در حقیقت زارا یک برند اسپانیایی پوشاک، زیورآلات و لوازم منزل است که در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد و کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا آغاز کرد. زارا در واقع سرگروه فروشگاههای زنجیرهای ایندیتکس به حساب میآید که شامل برندهای زیادیست.
زارا در ابتدای دهه ۱۹۸۰ روند طراحی و تولید محصولات خود را تغییر داد و به این روند سرعت بخشید. در این استراتژی جدید، زارا تصمیم گرفت این بار به جای اینکه برای طراحی یک لباس تنها از یک طراح استفاده کند، هنر چندین طراح را همزمان به کار بگیرد و لباسهایی با طراحی جذابتر را فصل به فصل با سرعت بیشتر تولید کند.
زارا بر خلاف بسیاری از برندها، به شخصه روند کار خود از طراحی و تولید گرفته تا تامین و توزیع در فروشگاهها را با وسواس و دقت تمام کنترل میکند. یکی از تفاوتهای عمدهی این برند با برندهای معروف دیگر عدم تولید محصولات زارا در کشورهای آسیایی است. ۵۰ درصد محصولات زارا در اسپانیا، ۲۶ درصد آن در سایر نقاط اروپا و تنها ۲۴ درصد بقیه در کشورهای آسیایی و آفریقایی تولید میشوند.
یک استراتژی جذاب در روند پیشرفت زارا این است که این کمپانی قادر است یک محصول را در طی تنها دو هفته از مرحلهی طراحی به ویترین فروشگاه برساند و همین باعث کوتاهتر شدن چرخهی عمر محصول به مفهوم “موفقیت بیشتر در رضایت مشتری” میشود.
فروش اینترنتی زارا یکی از بهترین خدمات پس از فروش را دارد. فروشگاه اینترنتی به سادگی به مشتریان این امکان را میدهد که با فیلترهای جستجو، محصول مورد نظرشان را از نظر نوع، رنگ، اندازه، قیمت و شماره کالا انتخاب کنند. تمامی محصولات بر روی وبسایت زارا به همان قیمت فروشگاهها قابل سفارش دادن است و در بستهبندی بسیار شیک برای مشتری فرستاده میشود. تمامی خریدهای شما چه از فروشگاهها و چه از فضای مجازی قابل عودت بوده و میتوانید به راحتی آنها را مرجوع کنید.
دانیل پیت، مدیر برند “لویی ویتون” در توصیف زارا میگوید: زارا نوآورانهترین و ویرانگرترین فروشگاه زنجیرهای مد در جهان است. همچنین شبکه تلویزیونی سیانان شرکت زارا را به عنوان “داستان موفقیت اسپانیایی” توصیف میکند.