فشن هر روز پیشرفت میکند، تکنولوژی به قدرت فشن میافزاید، طراحان قدرتمند روز به روز تنوع جدیدتر و زیباتری را خلق میکنند، اما با هر قدم پیشرفت فشن، گویا زمین یک قدم به سمت نابودی میرود.
تنوع این صنعت انتخاب را برای مخاطب سخت کرده است، همگی به نوعی دنبال جدیدترینها هستیم، افراد مشهور و محبوب به سمت زیباترینها روی آوردهاند، هر روز لباس جدیدی میپوشند، فرش قرمزها مکانی برای نمایش مد است و پوشیدن لباس تکراری در فرشقرمزها، یک کلیشهی بزرگ است!
حالا همه منتظر جدیدترین استایل سلبریتی محبوب خود هستند و هرکس لباس تکراری بپوشد ممکن است از زمین محو شود!
دومین صنعت آلایندهی زمین آرام نمینشیند؛ فستفشن هر روز با تکنولوژی ادغام میشود و نابودی اکوسیستم را قطعی میکند، اما راه چاره چیست؟
مد پایدار، چارهی فشن برای آسیبهای زیستی
افزایش برندهای متنوع و به وجود آمدن فستفشن در این صنعت، افزایش آسیبهای زیست محیطی را به دنبال داشت، روند تولید لباس آلایندههای زیستی را وارد اکوسیستم کرد، دور ریزی لباس و افزایش زبالهی تولیدی، سوزاندن و دفن زبالهی لباس را به زمین هدیه کرد، تنوع طلبی را افزایش داد، مصرفگرایی و اصراف را به اوج خود رساند و هر روز تقاضای بیشتری را به وجود آورد.
فعالین این حوزه به فکر راه چارهای برای تداوم حیات زمین در کنار تداوم حیات صنعت فشن افتادند و به دنبال آن جنبش مد پایدار (sustainable fashion) به وجود آمد.مد پایدار در راستای حفاظت از زمین با تولید لباسهای سازگار با محیط زیست ایجاد شد، در کنار محیط زیست نیز به فکر اقتصاد و اجتماع بود.
مدپایدار از فشن انتظار دارد در تولیداتش به محیط زیست فکر کند، از مخاطب انتظار دارد با لباسهای قدیمی خود مهربان باشد، از لباسهایش چندین بار استفاده کند و با روشهایی نظیر ریدیزاین و بازسازی، به عمر و به زیبایی آن قوت بخشیده و از این طریق مصرفگرایی را، که معضلی برای زمین شده کاهش دهد.
جایگاه سلبریتیها در این روند
افراد محبوب و مشهور همیشه عامل مناسبی برای به وجود آمدن یک جنبش یا تفکر هستند. آنها در بین طرفدارانشان نفوذ دارند و حتی نیازی به صحبت طولانی مدت و متقاعد کردن طرفدارانشان ندارند، یک حرکت کوچک کافی است، که همه را به سمت چیزی مجذوب کرده یا از چیزی دور کنند!
عدهای از افراد مشهور و دغدغهمند با روی آوردن به سمت مد پایدار، رسالت خود در برابر زمین را به جا آورده، بانی و محرک بسیاری از طرفداران خود شدند.
دوشس کمبریج، کیت میدلتون
کیت میدلتون، همسر دوک کمبریج، روند مد پایدار، با هدف جلوگیری از مصرفگرایی را در پیش گرفته است.
او به عنوان عروس خاندان سلطنتی از پوشیدن لباس تکراری هراسی ندارد، لباسهای قدیمیاش را تنها با یک سنجاق یا کمربند ریدیزاین میکند و از پوشیدن آنها در مراسمهای بزرگ احساس گناه نمیکند!
استایلهای تکراری بسیاری از او دیده شده است. آخرین اقدام او در فرش سبز ۲۰۲۱ مراسم Earthshot بود، که پیراهنی از برند الکساندر مککویین، که ده سال قبل هم در مراسم بفتا این لباس را پوشیده بود با ایجاد تغییر کوچکی در قسمت کمر به تن کرد.
دختران آنجلینا جولی
آنجلینا جولی به عنوان سلبریتی بشردوست آمریکایی، جدیدا در فرش قرمزهایش به همراه فرزندان خود حاضر میشود، که در این رویدادها دخترانش با لباسهای قبلا دیده شده از آنجلینا جولی حضور پیدا میکنند.
در فرش قرمز ۲۰۲۱ فیلم Eternal در لسآنجلس، که فرزندان آنجلینا همراهش روی فرش قرمز رفتند، دختر خواندهی او، زاهارا، لباس آنجلینا جولی از برند الی صعب را، که در اسکار ۲۰۱۴ به تن کرده بود پوشید.
شیلو جولیپیت، دختر آنجلینا و برد پیت، نیز در مراسم فرش قرمز Eternal در لسآنجلس، که به همراه مادرش حاضر بود، در لباس ریدیزاین شدهی آنجلینا در مستند زنبورها حضور پیدا کرد.
در مراسم فرش قرمز ۲۰۲۱ فیلم Eternal در لندن، که باز هم آنجلینا با فرزندانش حضور داشت، شیلو جولیپیت در لباس ریدیزاین شدهی آنجلینا از برند دیور، که سال ۲۰۱۹ برای اکران فیلم مالیفیسنت۲ پوشیده بود، حاضر شد.
اما واتسون
اما واتسون به عنوان سلبریتی جوان فرش قرمزها از مدپایدار پیروی میکند.او از سال ۲۰۱۶ متعهد شد، که در فرش قرمزها با مد پایدار حاضر شود. علاوه بر اینکه در تور مطبوعاتی فیلم دیو و دلبر با لباسهای سازگار با محیط زیست حاضر شد، در متگالا ۲۰۱۶ هم با لباس مشکی و سفیدی، که از بطریهای پلاستیکی بازیافتی به دست آمده بود، حضور پیدا کرد.
آن هاتاوی
بعد از اما واتسون، آن هاتاوی کسی بود، که تصمیم گرفت در تورهای مطبوعاتی فیلمش از مدپایدار پیروی کند،برای شروع در سال ۲۰۱۷ او برای فرش قرمز فیلم colossal با لباس قدیمی از سال ۲۰۰۶، برند Armani prive، حاضر شد و بعد آن نیز در این تور این روند ادامه داشت.
کیت بلانشت
کیت بلانشت نیز از جمله سلبریتی های پیرو مد پایدار است، که کلیشههای فرش قرمز را شکست و با لباسهای تکراری حاضر شد.او در این باره گفته بود، لباسهای به این زیبایی حیف است فقط یکبار پوشیده شود، در جشنوارهی ونیز ۲۰۲۰، کیت با لباس تکراری پولکیاش، که در سال ۲۰۱۵ در BFI از استبان کورتازار پوشیده بود، حاضر شد.
البته این اولین بار نبود که کیت بلانشت این کار را میکرد، در سال ۲۰۱۹ در افتتاحیه جشنواره فیلم کن، او در لباس مشکی توری از برند Armani prive، که سال ۲۰۱۴ در مراسم گلدن گلوب پوشیده بود، حاضر شد.
جسیکا آلبا
جسیکا آلبا، سلبریتی مشهوری، که در سال ۲۰۱۱ شرکت The Honest Company را با اهداف زیست محیطی تاسیس کرد. او در سال ۲۰۱۵ لاین مراقبتهای شخصی ارگانیک، مخصوصا برای کودکان، که پودرهای شوینده و پوشک و لباس نیز در این لاین یافت میشد اضافه کرد، تمامی این محصولات در راستای پیروی از مد پایدار با قابلیت زیست تخریبپذیر بودن تولید میشوند.
اگر سلبریتیها با واسطه قرار دادن رسانهها، که تمامی اتفاقات پیرامون آنها را به جهان بازتاب میدهند، اقداماتی نظیر پوشش تکراری یا پوشیدن لباسهای زیست تخریبپذیر، مخصوصا در مراسمهای مهمی مثل فرش قرمزها را انجام دهند، مطمئنا تاثیر بسزایی بر روی افراد در راستای کاهش مصرفگرایی و پیروی از مد پایدار میگذارند.شما از دیگر سلبریتیهایی، که دست به چنین اقداماتی زدهاند میشناسید؟