مطالعات و بررسیهای اخیر در مفهوم پایداری در منابع، این روزها بیش از هر زمان دیگری به صنعت مد توجه دارند، صنعتی که با چرخه مالی ۲.۴ تریلیون دلاری خود توجه چندانی به محیط زیست و آسیبهایی که به آن میزند ندارد.
بر اساس تحقیقات مرکز منابع جهانی (World Resources Institute) که مشکلات رودرروی محیط زیست و منابع طبیعی را رصد میکند صنعت مد نه تنها نقش مهمی در آلوده کرده محیط زیست دارد ( در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۷۰ میلیون تن گاز گلخانه تنها از تولید الیاف پلی استر وارد جو کره زمین شده است) بلکه منابع محیطی را نیز در مقیاسی بسیار وسیع از بین میبرد.
به طور مثال میزان آبی که برای ساخت یک تیشرت نخی معمولی مصرف میشود برابر با مصرف آب آشامیدنی یک انسان به مدت دو و نیم سال است. این مساله در دهههای اخیر با گسترش فست فشن و شبکههای احتماعی که مردم را به مصرف بیشتر تشویق میکنند بدتر و نگران کنندهتر شده است.
در این میان هیلی هارمون برای این که بتواند نقش خود را در راستای حفظ محیط زیست انجام دهد یک استاندارد جدید برای صنعت مد معرفی کرده است که در جهت مقابل فلسفه فست فشن قرار دارد. برند شخصی محصولات هارمون، Aitch Aitch نام دارد که یک برند لاکچری محصولات چرم است.
هرچند این برند هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و تعداد محصولات کمی تولید میکند اما نمونه موفقی از آن چیزی است که ما باید برای فشن پایدار به دنبال آن باشیم.این برند نشان داده است که تولید کنندگان محصولات Slow Fashion هم میتوانند محصولاتی شیک و زیبا تولید کنند و هم در مقابل محیط زیست خود مسئولانه عمل کنند.
هارمون میگوید:“من از کودکی بر این باور بودم که باید تجارت شخصی خودم را راه بیندازم و این تجارت باید دوست محیط زیست و در راستای حفظ آن باشد.چون من در دامان طبیعت بزرگ شدهام و همیشه نسبت بهآن آگاه و حساس بودهام.” همچنین هارمون نگاهی دقیق به لاکچری در صنعت مد و صنایع دستی دارد چون از گذشته توجه خاصی به محصولات لویی ویتون و گوچی داشته است و از سبک و سیاق آنها تاثیر گرفته است.
هارمون رد شمال سانفرانسیسکو بزرگ شده است و خانواده وی در زمینه هتلداری فعالیت میکنند به همین دلیل او از ابتدا با صنایع دستی و برندهای سطح بالا آشنا بوده و از ارزش و زیبایی آنها آگاه بوده است. او اولین شغل خود را در یک برند جواهرات به نام مونیک پین که یه برند دوست طبیعت بود به عهده گرفت و پس از آن تصمیم گرفت در کلاسهای تجارت شرکت کند و هدف خود را که کارآفرینی و ایجاد یک بیزینس شخصی بود جامه عمل بپوشاند.
از این زمان او برآن بود که بین مفهوم پایداری و شیک بودن نقطه اشتراکی پیدا کند و آن را در تجارت شخصی خود به کار بگیرد. هارمون میگوید: در بخشهای دیگر صنعت از جمله زیبایی، به مفهوم پایداری به عنوان یک سطح جدید از لاکچری نگریسته میشود با نگاه کردن به تولید کالاهای گوناگون به خصوص لباس و اکسسوری شما بین این دو مفهوم (یعنی لاکچری و پایداری) تضاد و تناقض مشاهده میکنید.
چرم ماهی یک ایده جدید و غیرمنتظره
در میانه همین تحقیقات و بررسیهایی که هارمون برای دستیابی به پایداری از نوع شیک انجام میداد ایده پوست ماهی به ذهن او رسید.همان طور که میدانید چرمهای رایج مثل چرم مار و سوسمار بسیار گران هستند و منابع آنها به شدت در معرض خطر نابودی قرار دارند.
اما پوست ماهی قزل آلا چنین شرایطی را ندارد،کاملا در دسترس است و منابع آن پایداری بالایی دارد در حالی که میتواند همان زیبایی و لاکچری ظاهری را هم داشته باشد.در حال حاضر پوستی که هارمون برای تولید محصولات خود به کار میبرد تولیدات جانبی صنایع غذایی هستند که تا قبل از این دور ریخته میشدند اما حالا این پوستهای ماهی قزل آلا به کارگاه چرم سازی میرود و بازیافت میشود و به محصولات چرم زیبایی مثل کیف و کفش و … تبدیل میشود.
جالب است بدانید که در فرآوری این چرمها نیز از مواد شیمیایی و سمی استفاده نمیشود. هارمون میگوید: ” این ایده که بتوانید زبالههای دورریختنی و بدبو را به چیزی تبدیل کنید که مردم خواهان آن هستند و برای آن پول می پردازند فوقالعاده است، شما در واقع زباله را به گنجی تبدیل میکنید که تا چند نسل قابل استفاده است.” حالا هارمون معتقد است با این گام بزرگ صنعت مد بیشتر به سمت پایداری و استفاده از منابع جدید میرود و فشن پایدار اکنون دیگر تنها یک ترند نیست بلکه یک نهضت و تغییر بزرگ است که میتواند آینده را شکل دهد.
هارمون معتقد است زنده نگه داشتن صنایع دستی در عصر فست فشن کار بسیار دشوار و در عین حال ارزندهای است و حفظ سنتهایی که صدها سال در زندگی بشر حاضر بودهاند در کنار نوآوریها و استفاده از منابع جدید و فکرهای جدید به حل مشکل منابع محدود طبیعی کمک شایانی خواهد کرد.
ادامه راه فشن پایدار و نجات طبیعت
حال که حدود یک سال از شروع کار هیلی هارمون می گذرد Aitch Aitch تنها برندی نیست که از منابع جدید و پایدار برای تولی محصولات خود استفاده میکند. در حال حاضر چند برند شناخته شده و معتبر مثل استلا مک کارتنی و ویکتور اند رولف نیز از منابع بازیافتی برای تولید لباس و اکسسوری و محصولات دیگر خود بهره میبرند. گوچی هم اخیرا اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۸ خز را از محصولات خود حذف خواهد کرد. هارمون معتقد است این جنش ادامه خواهد داشت و در آینده با سرعت و قدرت بیشتری هم به حرکت خود ادامه خواهد داد، او در این راستا چند توصیه برای طراحان و کارآفرینان جوان دارد:
سود فوری و دائمی را فراموش کنید:این که کاری را درست انجام دهید با سریع انجام دادن و زود به نتیجه رسیدن در تناقض است. وقتی خبر موفقیت شخص یا برندی را میشوید همیشه فکر میکنید که این اتفاق یک شبه افتاده است اما حقیقت این است که این افراد سالها برای موفقیت خود تلاش کرده و پس از بارها شکست در نهایت به نتیجه رسیدهاند.
راهنما داشته باشید:داشتن جسارت و شجاعت به خصوص برای زنان ایده خوبی است اما این به معنای آن نیست که یک تنه و بدون کمک و راهنما به دل کار بزنید. بسیاری از زنان موفقی که امروز در صنعت مد میبینید پشتیبانهایی داشتهاند که راه درست را در مواقع حساس به آنها نشان دادهاند.
مشتریان خود را بشناسید:شما نمیتوانید همه مردم را برای مدت طولانی راضی نگه دارید اما میتوانید تعداد زیادی از مردم را برای مدت کوتاهی راضی کنید که این قطعا هدف شما نیست. شما باید قشر مخاطب خود و نیازهای آنها را بشناسید و بر اساس آن عمل کنید به این ترتیب میتوانید قشر خاصی از مردم را برای همیشه راضی و مشتری خود نگه دارید.
هدفها و ارزشها را فراموش نکنید:وقتی با هدف خاصی میخواهید یک تجارت یا برند جدید را راه اندازی کنید برای آن هدف و در راستای آن تلاش کنید. هرگاه دچار تردید میشوید یا با پرسشی در کار خود مواجه میشوید براساس هدف و ارزش پاسخی برای آن پیدا کنید در غیر این صورت شما محصولی تولید خواهید کرد که در راستای اهداف برندتان نیست و از نتیجه کار خود راضی نخواهید بود.