برند ژیوانشی یک برند فرانسوی شناخته‌شده برای لباس‌های اوت کوتور، عطر، اکسسوری و لوازم آرایشی است. امروز می‌خواهیم درباره این برند که در حال حاضر متعلق به گروه لوکس ال و ام هاش (LVMH) است صحبت کنیم.

اوایل زندگی هوبرت ژیوانشی

هوبرت جیمز تافین دو ژیوانشی (Hubert James Taffin de Givenchy) بنیانگذار برند ژیوانشی است. هوبرت در سال ۱۹۲۷ در بووه واقع در شمال فرانسه به دنیا آمد. پدر او، لوسین، یک اشراف‌زاده بود و خاندان مادرش، بئاتریس، اصالتا هنرمند بودند. پدربزرگ مادریِ هوبرت طراح صحنه کاخ الیزه و پدر پدربزرگش طراح صحنه اپرای پاریس بود. وقتی هوبرت ۳ سال داشت، پدرش به‌دلیل ابتلا به آنفلوانزا فوت کرد و مادر و مادربزرگش او را بزرگ کردند. این دو نفر با مجموعه عظیمی از پارچه‌ها و لباس‌های فراوان که متعلق به پدربزرگ هوبرت بود، اشتیاق به خلاقیت، مد و پارچه‌ها را در او پرورش دادند. بااین‌حال مانند بسیاری از خانواده اشراف در آن زمان، مادر هوبرت آرزو داشت پسرش یک حقوق‌دان شود. چیزی که با روحیه او هم‌خوانی نداشت.

هوبرت تا سن ۱۰ سالگی به‌شدت به مد و لباس علاقه پیدا کرده و از کریستوبال بالنسیاگا، طراح مد آن سال‌ها، برای خودش بت ساخته بود. میل دیوانه‌وار  به دیدار بالنسیاگا، باعث شد هوبرت در ۱۰ سالگی از خانه بگریزد که البته ناموفق بود. همین امر در نهایت مادر هوبرت را متقاعد کرد از آرزوی وکیل‌شدن پسرش بگذرد و اجازه دهد هوبرت مد را دنبال کند.

ترک زادگاه و نقل‌مکان به پاریس

می‌توان گفت پاریس مقصد نهایی تقریبا همه طراحان مد اروپایی است. این شهر پیوندی ناگسستنی با دنیای مد دارد. به همین دلیل هوبرت که حالا ۱۷ سال شده بود و آن‌قدر رشد کرده بود که دیگر زادگاهش چیزی برای او نداشت، تصمیم گرفت به پاریس برود. وقتی به پاریس رسید، در خانه مد ژاک فت (Jacques Fath) شاگردی کرد و البته همزمان در École Nationale Supérieure des Beaux-Arts هم درس می‌خواند. در سال ۱۹۴۶، کریستین دیور به او توصیه کرد نزد رابرت پیگه که خود دیور را آموزش داده بود برود و پیش او کار کند. یک سال بعد هم، هوبرت مدت کوتاهی برای لوسین للونگ کار کرد و در نهایت به خانه مد السا شیاپارلی، طراح افسانه‌ای آن دوران، رسید و همه تلاشش را کرد تا سمت مدیر هنری بوتیک شیاپارلی در پلیس وندوم (Place Vendôme) را از آن خود کند.

تأسیس خانه مد و برند ژیوانشی

برند ژیوانشی - تأسیس خانه مد

هوبرت در سال ۱۹۵۲ خانه مد خودش را تأسیس کرد و دفتر مرکزی آن را در خیابان آلفرد دو وینی در منطقه هشتم پاریس قرار داد. اولین مجموعه او، خط تولید سپریت (separates) بود. مجموعه‌ای جسورانه که استفاده از خطوط معماری، طرح‌های ظریف و پارچه‌های ساده ویژگی مهم آنها بود. این مجموعه با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد به‌طوری‌که نشریه وگ آن را یکی از خبرسازترین اتفاقات بهار آن سال نامید. همین اولین نمایش درخشان هوبرت، راهگشای مسیر او برای خانه مدی شد که چهار دهه تحت سلطنت هوبرت قرار داشت.

برای افتتاحیه این نمایشگاه، هوبرت دوست صمیمی‌اش بتینا گرازیانی را که مدل مشهور پاریسی بود انتخاب کرد. او یک بلوز با آستین رافل‌دار به تن داشت که نامش را بتینا گذاشته بودند و دامنی با کمر تنگ پوشیده بود. گرازیانی که تا آخر عمر دوست و همکار هوبرت باقی ماند، اولین مدل او بود و در تأسیس خانه ژیوانشی به‌عنوان مدیر روابط عمومی نقش مهمی داشت.

راه‌اندازی خط تولید لباس‌های آماده پوشیدن

برند ژیوانشی - بلوز بتینا
بتینا گرازیانی، بلوز رافل‌دار او برخلاف سایر لباس‌های دهه ۱۹۵۰ که کمر تنگ داشتند، آزاد بود.

فقط دو سال از تأسیس خانه مد گذشته بود که ژیوانشی به‌عنوان اولین خیاط ارائه‌دهنده لباس‌های آمادهٔ پوشیدن در صنعت مد تاریخ‌ساز شد. این لباس‌ها نشان‌دهنده دموکراتیک‌سازی سیستم مد سنتی بود و کاملا با نیازهای طبقات متوسط روبه‌رشد پس از جنگ مطابقت داشت. در همین زمان بود که هوبرت سرانجام توانست با قهرمان زندگی‌اش یعنی بالنسیاگا دیدار کند. او در تمام طول زندگی حرفه‌ای‌اش از بالنسیاگا به‌عنوان الهام‌بخشِ طراحی و سبکش یاد می‌کرد. این دو در این سال همکاری را آغاز کردند.

ارائه مجموعه «سپریت» ریسک زیادی داشت؛ چون لباس‌هایی که ژیوانشی طراحی کرده بود در آن زمان کاملا غیرمعمول و بی‌سابقه بود. لباس‌های دهه ۱۹۵۰ کاملا قالب تن بودند و کمر تنگی داشتند؛ درحالی‌که لباس‌های ژیوانشی در قسمت کمر آزاد و مدرن بودند. برای مثال، یکی از نمادین‌ترین لباس‌های این برند، بلوزی نخی به نام بتینا بود که کمر مشخصی نداشت و گشاد بود. شاید نام آن برگرفته از نام مدل آن بتینا گرازیانی باشد.

دوستی و همکاری پایدار با آدری هپبورن

برند ژیوانشی - دوستی و همکاری با آدری هپبورن
آدری هپبورن در لباسی که ژیوانشی برایش طراحی کرده بود.

یک سال بعد از افتتاح خانه مد، ژیوانشی با خانمی آشنا شد که تا آخر عمر دوست او باقی ماند: آدری هپبورن زیبا و مشهور. آدری تا همیشه مشتری پروپاقرص لباس‌های طراحی‌شده هوبرت بود.

آنها زمانی با هم دیدار کردند که آدری چند لباس از خانه مد ژیوانشی برای فیلم سابرینا قرض گرفت. دوستی این دو از همان زمان آغاز شد و می‌توان گفت تا کنون در تاریخ مد هیچ همکاری‌ای بین بازیگر و طراح تا به این حد طولانی نبوده است.

ژیوانشی برای آدری لباس‌های زیبایی طراحی می‌کرد و آدری هم درباره او می‌گفت:

لباس‌هایی که هوبرت طراحی می‌کند، تنها لباس‌هایی هستند که با پوشیدن آنها حس می‌کنم خودِ خودم هستم. او چیزی بیشتر از یک دوزنده لباس است، او شخصیت خلق می‌کند.

معروف‌ترین لباسی که هوبرت برای آدری طراحی کرد، لباس مشکی ساده و زیبایی بود که اگر فیلم صبحانه در تیفانی را دیده باشید، احتمالا آن را به یاد دارید. لباس آدری در مراسم اسکار سال ۱۹۵۴ و لباسی که روز عروسی‌اش با آندره‌آ دوتی در سال ۱۹۶۹ پوشید هم از بهترین طراحی‌های هوبرت است:

برند ژیوانشی - لباس عروسی آدری هپبورن
لباس عروس آدری هپبورن که ژیوانشی طراحی کرد: ساده و زیبا

در سال ۱۹۵۷ هم آدری اولین عطر ژیوانشی، له اینتردیت (L’Interdit) را تبلیغ کرد:

برند ژیوانشی - عطر ژیوانشی
عطر له اینتردیت ژیوانشی

بازشدن پای افراد مشهور به خانه مد ژیوانشی

آدری تنها ستاره‌ای نبود که نبوغ ژیوانشی را درک کرده بود؛ خیلی زود پای بسیاری از ستاره‌ها و افراد مشهور در آن دوران به خانه مد ژیوانشی باز شد. زمانی که هوبرت مدیریت خانه مد را به عهده داشت، بارها برای تهیه لباس برای رویدادهای مهم در تاریخ مد فرانسه دعوت شد. برخی از افراد مشهوری که لباس‌های این برند را در رویدادهای بسیار مهم زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • بانوی اول، جکی کندی، برای بازدید از کاخ ورسای، لباسی گلدوزی‌شده از برند ژیوانشی را به‌احترام مد فرانسوی انتخاب کرد؛
  • گریس کلی برای دریافت جایزه اسکار برای فیلم دختر روستایی در سال ۱۹۵۵ لباس ساتن سبز کم‌رنگی از برند ژیوانشی را پوشید؛
  • مگان مارکل، عروس خاندان سلطنتی، لباس عروسی‌اش را از این برند انتخاب کرد.
برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور
لباس گلدوزی‌شده‌ای که ژیوانشی برای جکی کندی، بانوی اول آمریکا، طراحی کرد.
برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور
لباس گریس کلی در کنار جایزه اسکارش که در سال ۱۹۵۵ برای فیلم دختر روستایی برنده شد. این لباس را ژیوانشی و ادیت هد طراحی کردند.
برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور
مگان مارکل در لباس عروسی‌اش از برند ژیوانشی

ستارگان امروزی علاقه‌مند به برند ژیوانشی

کیت بلانشت، نائومی کمپبل، مدونا، ریحانا، بیانسه، کورتنی لاو، گونگ لی، کیم کارداشیان و بسیاری دیگر از افراد مشهور امروزی هم در مراسم فرش قرمز، مت گالا یا رویدادهای دیگر از لباس‌های این برند بارها استفاده کرده‌اند. با هم لباس‌های برخی از این افراد مشهور را با هم ببینیم:

گونگ لی، در لباسی از ژیوانشی که کلر وایت کلر، مدیر فعلی خانه مد ژیوانشی آن را طراحی کرده است

برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور

کیت بلانشت، هنرپیشه هالیوود، در لباسی از برند ژیوانشی در مراسم فرش قرمز

برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور

ریحانا، خواننده، با لباس اوت کوتور از برند ژیوانشی

برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور

رامی مالک، بازیگر فیلم آقای ربات، در کت‌وشلواری از ژیوانشی

برند ژیوانشی - برند موردعلاقه بسیاری از افراد مشهور

گسترش کسب‌وکار و بزرگ‌تر کردن خانه مد

پس از نزدیک به دو دهه تخصص در زمینه پوشاک زنانه، هوبرت اولین خط تولید لباس‌های آماده مردانه را با نام ژیوانشی جنتلمن در سال ۱۹۶۹ راه‌اندازی کرد. درست مانند خط تولید پوشاک زنانه، این خط شیک و کلاسیک هم کاملا هوشمندانه طراحی می‌شد. در کنار آن لباس‌های کودکانه، اکسسوری‌ها و محصولات آرایشی زیبایی به گسترش کسب‌وکار هوبرت کمک کردند و تا به امروز پایه‌های اصلی این خانه مد هستند. به جز این موارد، ژیوانشی یکی از برجسته‌ترین کوتوریست‌های صنعت مد است که لباس‌های اوت کوتور جذابی طراحی می‌کند. لباس‌های اوت کوتور لباس‌هایی هستند که برخی از بزرگ‌ترین برندها آنها را طراحی می‌کنند و مسلما آنها را در فشن‌شوها دیده‌اید. احتمالا هم تعجب می‌کنید که این لباس‌ها چرا این قدر عجیب و غریب‌اند و آیا واقعا کسی آنها را می‌پوشد؟ شاید هم فکر می‌کنید صنعت مد دارد به قهقرا می‌رود!

اوت کوتور یا لباس‌های با دوخت سطح بالا، لباس‌هایی‌اند که در بازار وجود ندارند و فقط در خانه مد یافت می‌شوند. اساسا یک برند آنها را برای پوشیدن در موقعیت‌های عادی طراحی نمی‌کند. همه این لباس‌ها با الهام از موضوع خاصی طراحی شده‌اند و داستانی پشت آنهاست. این هنر طراح را نشان می‌دهد که این داستان را چطور با استفاده از پارچه‌ها، گل‌ها و مواد دیگر، به‌شکل یک لباس درآورد. برخی از افراد مشهور در مراسم و رویدادهای خاصی مانند مت گالا، با پوشیدن یک لباس اوت کوتور، موضوعی را که خودشان یا برند موردنظر می‌خواهند روی اهمیت آن تأکید کنند نشان می‌دهند. این موضوع می‌تواند اعتراض به مشکلات جهانی، پیشنهاد برای بهترکردن محیط زیست یا هر چیز دیگری باشد. برخی از اوت کوتورهای ژیوانشی را ببینیم:

برند ژیوانشی - اوت کوتور برند ژیوانشی
برند ژیوانشی - اوت کوتور برند ژیوانشی
برند ژیوانشی - اوت کوتور برند ژیوانشی
برند ژیوانشی - اوت کوتور برند ژیوانشی
برند ژیوانشی - اوت کوتور برند ژیوانشی

سبک ژیوانشی در طراحی لباس‌هایش

سبک ژیوانشی ترکیبی زیبا با ظرافت فوق‌العاده از سبک کلاسیک با سبک چشمگیر عصر مدرن است. او با امتحان‌کردن روش‌های جدید تفکری که درباره زیبایی و لباس داشت، نوآوری را به دنیای مد آورد. او نزدیک به بیست سال روی خط تولید پوشاک زنانه کار کرد و بعد از آن بود که خط تولید لباس‌های مردانه را آغاز کرد. سبک او برای لباس‌های مردانه طوری بود که ظرافت و زیبایی را پوشش می‌داد؛ اما از حالت مردانه‌اش خارج نمی‌شد. به همین دلیل مردی که ژیوانشی می‌پوشد، علاوه بر اینکه سادگی و ظرافت را به نمایش می‌گذارد، حالت مردانه‌اش را هم حفظ می‌کند.

از سوی دیگر ژیوانشی از جمله برندهایی است که تنوع را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند. محصولات این برند از پوشاک زنانه و مردانه و کودکانه گرفته تا اکسسوری و عطر تمام نیازهای مشتریان وفادارش را برآورده می‌کند.

نکته جالب دیگری هم در سبک ژیوانشی وجود دارد: برخلاف دیور که همیشه از پارچه‌های گران‌قیمت و مجلل استفاده می‌کرد، ژیوانشی عادت داشت از پارچه‌های ارزان‌قیمت هم استفاده کند. همه که نمی‌توانستند لباس‌های گران‌قیمت بپوشند، باید به‌فکر طبقات متوسط جامعه هم می‌بود.

کناره‌گیری از خانه مد و بازنشستگی

برند ژیوانشی - هوبرت ژیوانشی
هوبرت ژیوانشی در بازنشستگی؛ عکس از سایت: noblesseetroyautes

هوبرت که ۳۶ سال مدیریت این برند را برعهده داشت، در سال ۱۹۸۸ خانه مد را به گروه لوکس ال و ام هاش فروخت، با این شرط که ۷ سال دیگر هم طراح اصلی آن خودش باشد.

هفت سال بعد، در سال ۱۹۹۵، هوبرت که حالا ۶۸ ساله بود از اداره خانه مد کناره‌گیری کرد. اندکی قبل از بازنشستگی به دوستانش گفته بود:

من از طراحی لباس دست کشیده‌ام، نه از کشف‌کردن و پی‌بردن به چیزهای جدید. زندگی مثل یک کتاب است؛ باید یاد بگیری چه زمانی آن را ورق بزنی.

درست یک‌ساعت بعد از اینکه هوبرت آخرین مجموعه مد لباسش را در پاریس به نمایش گذاشت، برنارد آرنو جان گالیانو، طراح بریتانیایی، را به‌عنوان جانشین او معرفی کرد. با اینکه هوبرت هرگز گالیانو را ملاقات نکرده و درباره انتصاب او حرفی نزده بود، نیویورک تایمز این انتصاب را اعلام کرد. بااین‌حال، این انتصاب عملی نشد و گالیانو تقریبا یک سال بعد به دیور رفت.

خانه مد ژیوانشی بعد از بنیان‌گذارش

بعد از رفتن جان گالیانو، الکساندر مک‌کویین جانشین او شد و دوران موفق‌تری را در این برند سپری کرد. به‌دنبال او طراحان برجسته‌ای ازجمله جولیان مک‌دونالد، ریکاردو تیشی، کلر وایت کلر و از اواسط سال ۲۰۲۰، متیو ویلیامسون روی کار آمدند. از بین این افراد ریکاردو تیشی، طراح معروف ایتالیایی، که در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان مدیر خلاق انتخاب شد، بعد از خود آقای ژیوانشی طولانی‌ترین مدت حضور را در این خانه مد داشته است.

هوبرت هم به‌همراه شریک و همکارش فیلیپ ونه (Philippe Venet) به املاک روستایی خود در جانشِت (Le Jonchet) رفت که خارج از پاریس واقع شده بود. او سال‌های پایانی عمرش را کاملا از دنیای مد دور بود و فقط گاهی در مصاحبه‌ها یا سخنرانی‌ها ظاهر می‌شد. سرانجام در ۱۰ مارس ۲۰۱۸ در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

روزهای کنونی برند ژیوانشی

برند ژیوانشی - روزهای کنونی برند ژیوانشی
کلر وایت کلر، مدیر فعلی برند ژیوانشی

این روزها برند ژیوانشی را کلر وایت کلر (Clare Waight Keller) اداره می‌کند. خانم کلر بریتانیایی است و اولین مدیر هنری ژیوانشی است که یک خانم است. او با استعداد فوق‌العاده و درخشانش، الهام‌بخش بسیاری از محصولات این برند بوده و میراث پربار این خانه را ادامه داده است. به همین دلیل است که هنوز هم افراد مشهور ازجمله ریحانا، جی زی، لبرون جیمز، اما استون، میندی کالینگ، هایلی بیبر و مگان مارکل اغلب در رویدادهای فرش قرمز و مراسم‌های مهمشان سراغ این برند می‌روند.

این برند لوکس بین‌المللی هنوز هم در حال رشد و پیشرفت است و بیش از ۶۵ سال در تاریخ مد، آثار درخشانی از خود به جا گذاشته است.

خانه مد لوکس و دوست داشتنی ژیوانشی یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین خانه‌های مد در سراسر جهان است. این خانه مد توسط طراح سرشناس اوبرت دو ژیوانشی احداث شد. بعید است که تا به حال نام این برند را نشنیده باشید یا دستکم لباس‌های معروفش را در تن ستارگان بزرگ ندیده باشید. در این مقاله درباره زندگی بنیانگذار این برند اوبرت دو ژیوانشی صحبت خواهیم کرد.

داستان زندگی ژیوانشی

هوبرت دو ژیوانشی(اوبرت ژیوانشی) در یک خانواده مرفه به دنیا آمد. دلایل زیادی در زندگی ژیوانشی جوان وجود داشت که او را به سمت هنر و طراحی سوق می‌داد. او در سال 1927 در شمال فرانسه به دنیا آمد. دو ساله بود که پدرش از دنیا رفت و تمام دوران کودکی او و برادرش با مادر و مادربزرگشان سپری شد.

اوبرت دی ژیوانشی

در سال 1944 اوبرت به پاریس آمد تا تحصیلات خود را ادامه دهد. در پاریس در دانشکده ملی سوپریور هنرهای زیبا تحصیل کرد. در ابتدا به وکالت فکر می‌کرد اما در نهایت تصمیم گرفت به عنوان یک طراح مشغول شود. 17 ساله بود که در برند ژاک فت به عنوان کارآموز مشغول به کار شد و این آغاز مسیر او برای تبدیل شدن به یکی از غول‌های صنعت مد بود. او در کارش خبره بود و با بسیاری از طراحان نامدار آن زمان از جمله السا اسکیاپارلی همکاری کرد. مسیر شغلی او به وضوح بیانگر توانایی‌هایش است چراکه زمانیکه خانه مد خود را راه‌اندازی کرد تنها 25 سال داشت.

شروع برند ژیوانشی

خانه مد ژیوانشی در سال 1952 افتتاح شد. اولین مجموعه ژیوانشی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این مجموعه شامل لباس‌هایی مانند دامن‌های بلند و تاپ‌های دوخته شده بود. یکی از لباس‌های مشهور این مجموعه بلوز بتینا بود که با نام مدلی که لباس را پوشیده بود، بتینا گراتزیانی، مشهور شد. ژیوانشی مجموعه‌های بعدی خود را با لباس‌های شب زیبا، کلاه‌های زنانه و کت و شلوار تکمیل کرد. این طراحی‌های ظریف و خاص باعث شد تا نام خانه مد ژیوانشی با کلمه‌ی شیک در پاریس مترادف شود.

پیراهن بتینا طراحی ژیوانشی

در سال 1953 ژیوانشی با طراح اسپانیایی کریستوبال بالنسیاگا آشنا شد. بالنسیاگا، ژیوانشی را تحسین می‌کرد و به یک مربی خوب برای او تبدیل شد. این ملاقات تاثیر جالبی بر کار هر دو هنرمند داشت. در اواسط قرن 50 میلادی ژیوانشی و بالنسیاگا با همکاری هم یک سیلوئت جدید به نام Sack ایجاد کردند. سیلوئتی گشاد و بدون خط کمر.

یکی از دلایلی که همیشه ژیوانشی را به یک مد شیک و دوست داشتنی تبدیل می‌کرد اهمیتی بود که او برای مشتریانش قائل بود چراکه رضایت‌مندی آن‌ها برای ژیوانشی مهم بود. در دهه 1960 میلادی فرهنگ جوانان و به تبع آن لباس‌هایشان تغییر کرده بود. ژیوانشی با پذیرش فرهنگ جوانان آن زمان شروع به طراحی لباس‌هایی با خطوط کوتاه‌تر و سیلوئت‌های صاف‌تر کرد. همین تغییرات باعث می‌شد ژیوانشی همیشه محبوب باشد.

ارتباط ژیوانشی و آدری هپبورن

ژیوانشی برای سلبریتی‌های بسیاری لباس طراحی کرد. افرادی مانند ژاکلین کندی و گریس کلی لباس‌های زیادی از خانه مد ژیوانشی پوشیده‌اند اما یکی از مشتریان پر و پا قرص ژیوانشی آدری هپبورن بود. البته آدری تنها یک مشتری نبود او و اوبرت رابطه‌ی دوستانه‌ی عمیقی داشتند که تا پایان زندگیشان ادامه داشت. این ارتباط آنچنان بوده است که در سال 1957، برند Givenchy یک عطر بسیار محبوب با الهام از هپبورن به نام L’Interdit منتشر کرد.

لباس آدری هپبورن طراحی ژیوانشی

احتمالا شخصیت کاریزماتیک آدری جرقه‌ی اول این دوستی پایدار بوده است چراکه زمانیکه آدری هپبورن برای اولین بار در سال 1953 به دفتر ژیوانشی می‌رود و از او می‌خواهد طراحی لباس فیلم سابرینا را برعهده بگیرد جواب رد می‌شنود. شاید فکر کنید چه کسی به بازیگری مانند آدری هپبورن جواب رد می‌دهد. باید بدانید که در آن زمان کاترین هپبورن، بازیگر سرشناس آمریکایی، بسیار مشهورتر از آدری بوده است و ژیوانشی در واقع فکر می‌کرده با او قرار دارد. به هر حال این جواب رد می‌توانست پایان کار باشد اما آدری به این سادگی‌ها کوتاه نمی‌آمد. همان زمان در دفتر ژیوانشی آدری از او می‌خواهد که با هم شام بخورند. پشت آن میز شام آدری می‌تواند کوتوریست مشهور فرانسوی را قانع کند تا برای او لباس طراحی کند.

اوبرت دو ژیوانشی

ژیوانشی به همراه ادیت هد(یکی از مشهورترین طراحان لباس در سینما) برای فیلم‌های متفاوتی از آدری مانند چهره خندان و صبحانه در تیفانی لباس طراحی کردند. احتمالا تصویر ابتدای فیلم صبحانه در تیفانی را دیده‌اید جاییکه آدری هپبورن قهوه و کروسان به دست در یک پیراهن عصر سیاه رنگ از تاکسی پیاده می‌شود. این پیراهن که به لباس سیاه کوچک نیز مشهور است یکی از به یادماندنی‌ترین طراحی‌های ژیوانشی است.

البته ژیوانشی در خارج از صحنه‌ی سینما نیز برای آدری لباس‌های زیادی طراحی کرده است برای مثال پیراهن بی‌نظیر آدری هنگام دریافت جایزه اسکار طراحی ژیوانشی است. به همین دلیل است که می‌شود گفت ارتباط آن دو به طراحی تعدادی از بهترین لباس‌های تاریخ منجر شده است.

پیراهن کوچک سیاه طراحی ژیوانشی

پایان یک عمر طراحی

در سال 1988 ژیوانشی کسب و کار خود را به برند لوکس Louis Vuitton Moët Hennessey فروخت اما بعد از آن هم به مدت 7 سال برای برند طراحی کرد. او قبل از بازنشستگی آخرین کالکشن خود را در سال 1995 ارائه کرد. بعد از آن طراحان بزرگی مانند جان گالیانو و الکساندر مک کوئین جانشین او در ژیوانشی بودند. ژیوانشی سال‌های پایانی عمرش را در یکی از ایالت‌های فرانسه به نام Le Jonchet گذراند. آثار او در بسیاری از نمایشگاه‌های مد دنیا به نمایش درآمده است. همچنین شورای طراحان مد آمریکا در سال 1996 جایزه یک عمر دستاورد را به پاس زحمات و هنر ژیوانشی به او تقدیم کرد. نهایتا اوبرت دو ژیوانشی در دهم مارس 2018 در سن 91 سالگی درگذشت.

برند جیونچی

جیونچی یک خانه مد لوکس ایتالیایی که در زمینه تولید لباس‌های اوت کوتور، accessory، عطر و محصولات آرایشی و زیبایی فعالیت می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه برند جیونچی یا برند ژیوانشی بیندازیم. پس همراه ما باشید!

هوبرت ژیوانشی کیست؟

هوبرت ژیوانشی کیست؟

نام کامل او هوبرت جیمز تافین رو ژیوانشی (Huber James Taffin de Givenchy) مؤسس اصلی برند جیونچی است. او در سال 1927 در بووه فرانسه چشم به جهان گشود. هوبرت در خانواده‌ای اشرافی بزرگ شد. می‌گویند که پدر او لقب اشراف‌زاده را داشت و مادرش علاقه‌مند هنر بود. اجداد او همچون پدربزرگش طراح کاخ الیزه و پدر پدربزرگش نیز طراح صحنه اپرای پاریس بودند. هوبرت در سن 3 سالگی پدرش را به دلیلی ابتلا به بیماری آنفولانزا از دست داد. ازاین‌رو توسط مادر و مادر بزرگش بزرگ شد و رشد کرد. این دو شوروشوق هوبرت به خلاقیت و دنیای مد را از طریق مجموعه پارچه و لباس‌های پدربزرگش افزایش دادند. اما خواسته قلبی مادر هوبرت این بود که فرزندش روزی به یک حقوق‌دان تبدیل شود. درست چیزی که با علایق هوبرت سازگاری نداشت.

این علاقه در وجود او خاموش نشد و در نهایت آن را وادار کرد که از خانه فرار کند. در نهایت سرانجام این فرار با شکست مواجه شد و مادر هوبرت تصمیم گرفت از آرزوی وکیل شدن پسرش دست بکشد و او را در مسیرش استعدادش تشویق کند.

مهاجرت به پاریس برای دستیابی به موفقیت

پاریس پیوندی پایان ناپذیر با مد و فشن دارد به همین خاطر مقصدی موفقیت آمیز برای طراحان مد است. هوبرت در سن 17 سالگی به پاریس نقل مکان کرد و در خانه مد ژاک فت (Jacques Fath) به شاگردی مشغول شد. در همین حین به تحصیل در École Nationale Supérieure des Beaux-Arts هم پرداخت. سال 1946 به پیشنهاد کریستین دیور برای رابرت پیگه شروع به کار کرد. در سال بعد مشغول به کار نزد لوسین للونگ شد. بلاخره با تلاش های فراوان و پشتکار قوی، به خانه مد السا شیاپارلی که با هویت طراح افسانه زمان خودش شناخته می شد، دست یافت. او همه سعی خود را می کرد که توجه مدیر هنری بوتیک شیاپارلی واقع در پلیس وندوم (Place Vendôme) را جلب کند.

تاسیس خانه مد برند جیونچی

تاسیس خانه مد برند جیونچی

در سال 1952 هوبرت موفق شد تا خانه مد برند خود را در پاریس بنا کند. در همین حین دفتر مرکزی اش را نیز در خیابان آلفرد دو وینی پاریس افتتاح کرد. نخستین خط تولید او مجموعه سپریت (separate) نام داشت. این کالکشن از الگوی خطوط معماری، طرح های ظریف و پارچه های ساده در طراحی استفاده می کرد.

با عرضه کالکشن سپریت، استقبال زیادی از سوی مردم برای خرید آن صورت گرفت و مجله وگ نیز این کالکشن را بعنوان جنجالی ترین رویدادهای بهار آن سال معرفی کرد. این خط تولید باعث شد خانه مد را خود را تاسیس کند و به مدت چهار دهه با موفقیت فعالیت خود را در آن ادامه دهد. هوبرت برای رونمایی از کالکشن سپریت از دوست صمیمی اش بتینا گرازیانی (مدل نامدار پاریسی) کمک گرفت. از این رو یک بلوز آستین رافل دار تن او کرد و نامش را بتینا گذاشت. همچنین یک دامن با کمری تنگ نیز به استایلش اضافه کرد. بتینا تا آخرین لحظه با هوبرت همکاری کرد او در این حین بعنوان مدیر روابط عمومی کمپانی جیونچی فعالیت داشت.

خط تولید لباس‌های آماده پوشیدن

هوبرت به‌عنوان اولین طراح لباس‌های آماده پوشیدن در زمان خودش معرفی شد. هدف اصلی از طراحی این مدل لباس‌ها، دموکراتیک‌سازی صنعت مد صنعتی بود. در همین حین هوبرت موفق شد با قهرمان زندگی‌اش بالنسیاگا ملاقاتی حضوری داشته باشد. سرانجام تصمیم گرفتند به همکاری با یکدیگر بپردازند.

ازآنجایی‌که کالکشن سپریت خاص بود و همانند او در هیچ کجای جهان تولید نمی‌شد، رونمایی از آن برای هوبرت کمی ریسک پذیر بود. طراحی لباس‌های دهه 1950 به نحوی بود که کاملاً جذب تن می‌شد و قسمت کمر هم تنگ بود؛ اما لباس‌های جیونچی کمری آزاد و رها داشت. بلوز نخی بتینا نمونه‌ای از لباس‌هایی با کمر گشاد و آزاد است.

آشنایی با آدری هپبورن و آغاز همکاری پایدار

آشنایی با آدری هپبورن و آغاز همکاری پایدار

یک سال پس از تأسیس خانه مد جیونچی، هوبرت با آدری هپبورن مشهور آشنا شد. هوبرت طراح لباس‌های آدری هبپورن برای نقش‌آفرینی در فیلم‌ها شد و بین این دو همکاری پروپاقرصی شکل گرفت. آدری هپبورن می‌گفت با پوشیدن لباس‌هایی که هوبرت طراحی می‌کند حس می‌کنم خود واقعی‌ام هستم. او فراتر از یک طراح لباس عمل می‌کند؛ گویی یک شخصیت از افراد می‌سازد.

فیلم صبحانه در تیفانی که هپبورن در آن نقش‌آفرینی کرد را دیده‌اید؟ چیزی که هبپورن بر تن داشت یک لباس ساده مشکی رنگی بود که جزو معروف‌ترین تولیدات هوبرت برای این بازیگر مشهور بود. البته لباس‌های جنجالی دیگری از جمله لباس هپبورن در مراسم اسکار 1954 و لباس عروسش در سال 1969 بودند که جزو بهترین طرح‌های هوبرت برای آدری به شمار می‌آمدند.

از جمله همکاری هپبورن با هوبرت نیز به تبلیغ نخستین عطر ژیوانشی با نام له اینتردیت (L’Interdit)  در سال 1957 اشاره می‌شود.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

تنها هپبورن نبود که با کالکشن‌های هوبرت آشنایی داشت و تبلیغ آن‌ها را می‌کرد. با گذشت اندکی زمان و رونمایی از مجموعه جیونچی، هوبرت شاهد حضور ستارگان و افراد مشهور در خانه مد خود بود. همچنین به‌عنوان طراح لباس چندین رویداد مهم تاریخ فرانسه نیز از هوبرت یاد می‌شود.

در ادامه بهترین لباس‌هایی را تن ستارگان می‌بینید که هنر دست طراحی همچون هوبرت است.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

جکی کندی را می‌بینید که برای حضور در کاخ ورسای لباس گل‌دوزی شده برند جیونچی را تن کرده است.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

در تصویر بالا لباس ساتن سبز رنگی را تن گریس کلی می‌بینید. او برای شرکت در مراسم اسکار و دریافت جوایز خود برای نقش‌آفرینی در فیلم دختر روستایی محصول سال 1955 این استایل را از برند جیونچی برای خود تدارک دید.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

برای طراحی لباس عروس مگان مارکل نیز هوبرت زحمت آن را کشید و تمام هنر خود را روی لباس پیاده کرد.

کدام سلبریتی‌ها به برند جیونچی علاقه دارند؟

ستارگانی همچون نائومی کمپل، ریحانا، کورتنی لاو، بیانسه، گونگ لی، کیت بلانشت، مدونا، کیم کارداشیان و… از آن دسته افرادی هستند که بارها در رویدادهای مختلف از استایل کردن کالکشن برند جیونچی غافل نشدند.

توسعه خانه مد برند جیونچی

توسعه خانه مد برند جیونچی

هوبرت پس از گذشت دو دهه و مهارت در تولید لباس‌های زنانه به فکر گسترش کسب‌وکار خود شد و روند تولید کالکشن مردانه جیونچی جنتلمن بیفتد. از مجموعه شامل لباس‌های آماده مناسب آقایان با طراحی شیک و کلاسیک است. پس از آن راه‌اندازی خط تولید لباس‌های کودکانه، اکسسوری و محصولات آرایشی و زیبایی پله برای رسیدن به قله موفقیت و جهانی‌شدن این برند شدند.

همچنین برند جیونچی به تولید لباس‌های اوت کوتور نیز شناخته می‌شود. معمولاً خط تولید لباس‌های اوت کوتور متعلق به برندهای مشهور جهان است و ژیوانشی نیز یکی از آن دسته برندهایی است که لباس‌های اوت کوتور را با پترن‌های خلاقانه، عجیب‌وغریب طراحی می‌کند. معمولاً سلبریتی و ستارگان برای بیان موضوعی خاص در رویدادهای مختلف لباس‌های اوت کوتور را می‌پوشند.

سبک برند جیونچی در طراحی لباس‌هایش

می‌خواهید بدانید هوبرت از چه سبکی در طراحی کالکشن‌هایش استفاده می‌کرد؟ تلفیق سبک کلاسیک و مدرن تنها رمز موفقیت هوبرت در طراحی لباس بود. او با الهام از این دو سبک، کالکشن‌های مختلفی از جمله مردانه، زنانه و بچه گانه را طراحی و تولید کرد. در نهایت باز رضایت‌بخشی از نتیجه کار خود گرفت.

برند جیونچی تلاش بر این دارد که تنوع را در طراحی کالکشن‌هایش ایجاد کند تا بتواند مشتریان را وفادارتر از قبل کند. این برند مطابق با نیاز مشتریان پیش می‌رود و برای همین جزو محبوب‌ترین کمپانی‌های جهان معرفی می‌شود.

همچنین در طراحی و تولید کالکشن‌های خود از پارچه‌های ارزان‌قیمت نیز استفاده می‌کند. چرا که بر این باور است نیازهای مردمی که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند هم برطرف شود.

واگذاری خانه مد و شروع بازنشستگی

هوبرت پس از گذشت 36 سال مدیریت خانه مد جیونچی تصمیم گرفت که آن را به تیم ال ام و ام هاش بفروشد. اما شرطی را تعیین کرد که تا 7 سال پس از فروش از او به‌عنوان طراح اصلی یاد شود.

برند جیونچی در حال حاضر

برند جیونچی در حال حاضر

حال با گذشت زمان مدیریت اصلی کمپانی جیونچی به دست کلر وایت کلر (Clear Waight Keller) واگذار شد. او با استفاده از استعداد درخشانش توانست این خانه مد را سرپا نگه دارد و هنوز هم با گذشت 65 سال کمپانی جیونچی به‌عنوان محبوب‌ترین‌ها در صنعت مد قرار دارد. خوشبختانه مدیریت این برند از همان آغاز به دست افرادی ماهر و کاربلد استفاده و توانستند جایگاه آن در صنعت مد را ارزشمند سازند. شما نیز برندهای محبوبتان را معرفی کنید.

خوشبختانه مدیریت این برند از همان آغاز به دست افرادی ماهر و کاربلد استفاده و توانستند جایگاه آن در صنعت مد را ارزشمند سازند. شما نیز برندهای محبوبتان را معرفی کنید.

ژیوانشی در سال 1952 میلادی توسط هوبرت دی ژیوانشی تاسیس شد.

اوبر دو ژیوانشی Hubert de Givenchy (جیوِنچی) در یک خانواده اشرافی در بووه فرانسه در 21 فوریه 1927 متولد شد. او بعد از اتمام تحصیلاتش در مدرسه هنر، برای چندین طراح برجسته مد در پاریس کار کرد. او خانه مد خود را در سال 1952 باز کرد و بلافاصله به دلیل طرح‌های شیک و زنانه‌ای که ارائه می‌داد، تحسین شد. یکی از معروف‌ترین بازیگرانی که اوبر دو ژیوانشی برایش لباس طراحی کرده است، آدری هپبورن بود که در فیلم‌های صبحانه در تیفانی و سابرینا در لباس‌های طراحی شده او درخشید. ژیوانشی برای سال‌ها به طراحی خود ادامه داد و در اواسط دهه 1990 رسما اعلام بازنشستگی کرد. او در 10 مارس 2018 در سن 91 سالگی فوت کرد.

ژیوانشی را بدون شک می توان به عنوان یکی از موفق ترین برند های کمپانی LVMH نام برد تا جایی که بعد از برند دیور دومین برند پر فروش این کمپانی به شمار می آید. محصولات ژیوانشی بیشتر شامل عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و البته پوشاک می باشد.
اولین طرح های ژیوانشی برای ژاک فت در سال 1945 انجام شد. بعدها او طرح هایی برای Robert Piguet و Lucien Lelong (1946) – که در کنار Pierre Balmain هنوز ناشناخته بودند و کریستین دیور کار می کرد، انجام داد. او از سال 1947 تا 1951 برای طراح آوانگارد اElsa Schiaparelli کار می کرد.

ژیوانشی شهرتش را مدیون طراحی لباس برای بانوان فریبنده دهه 50 و 60 میلادی از جمله ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی و گریس کلی، ملکه موناکو است.
پیراهن های ساده و شیکی که ژیوانشی در این سال ها طراحی کرد، تاثیری زیادی بر حال و هوای مدهای زنانه در سالهای 1950 میلادی داشت. این ایده که در کمد لباس هر خانمی، باید یک پیراهن ساده مشکی پیدا شود، ایده ای بود که با طرح های ژیوانشی در این سال ها فراگیر شد.

ژیوانشی نقش زیادی در شکستن قوانین رایج مد در سالهای پس از جنگ جهانی دوم داشت.اوبر دو ژیوانشی اولین مجموعه برند خود را به نام Les Separables عرضه کرد که شامل بلوزهای پف دار و دامن های بلند معروف به “Bettina Blouse” بود که از نام مدل فرانسوی “Bettina Graziani” گرفته شده بود که شکستن قالب های رایج مد در زمان خوش بوده است. در سال 1969 برند ژیوانشی خط تولید لباس‌های مردانه خود را با عنوان جنتلمن ژیوانشی راه اندازی کرد.
درسال 2017 کلیر ویت کلر اولین زنی بود که مدیریت و مسئولیت طراحی‌های خانه مد ژیوانشی را به عهده گرفت. در سال 2018 لباس عروس مگان مارکل همسر پرنس هری توسط او طراحی شد.

در طول دهه 70 این کمپانی با اضافه کردن کفش، جواهرات، لوازم میز یا سفره، مبلمان، پرده و همچنین اتومبیل شروع به گسترش محصولات خود کرد.
ژیوانشی در سال 1988 کمپانی خود را به شرکت مادر LVMH واگذار کرد. او هفت سال به عنوان طراح در این مجموعه کار کرد و در سال 1995 پس از عرضه آخرین مجموعه از لباس های خود به طور رسمی بازنشسته شد.

اولین عطر ژیوانشی در سال 1957 با نام L’Interdit به بازار عرضه شد که نام آن از مشتری بسیار معروف این کمپانی یعنی آدری هپبورن الهام گرفته شد.
پس از این محصول اولین عطر مردانه نیز در سال 1959 با نام Monsieur de Givenchy عرضه شد.

سخن پایانی

هوبرت ژیوانشی در تمام عمر طولانی خود خلاقیت و اشتیاق را به نمایش گذاشت. میراث او هنوز تأثیر زیادی بر دنیای مد دارد و این نشان می‌دهد خوشبختانه این برند به دست افرادی کاردان و بادرایت افتاده است.

آيا این مطلب برایتان جالب بود؟ دوست دارید درباره کدام برندها اطلاعات کسب کنید؟ لطفا در دیدگاه‌ها پیشنهادتان را برایمان بنویسید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish