شیوع کرونا و تعطیلی بازار

شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان، تعطیلاتی بی‌سابقه در بازار مد و لباس را رقم زده و همچنان ادامه دارد. قربانیان صنعت فشن در جهان از صاحبان برندها گرفته تا عرضه کنندگان محصولات، همچنان در شوک این اپیدمی وحشتناک به سر می‌برند و تلاش می‌کنند در بین این مسئله جهانی ، راه حلی برای فرار از شرایط به وجود آمده بیندیشند. در این بین مشخص نیست وضعیت به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا تا کی ادامه داشته باشد.

نجات فشن

حال این مسئله سبب شده فعالان صنعت فشن در تمام نقاط دنیا به فکر بیفتند و جای خالی رخدادهای روتین در این عرصه را با رنگ و بوی کرونایی پر کنند.

بهار و تابستان هر سال، اوج شکوفایی رویدادهای عرصه فشن بوده و حالا که کرونا، تمامی این رویداد ها را به حاشیه کشانده ، تاثیر بدی بر جریان مد و لباس در جهان حاکم شده است. حتی برگزاری بسیاری از رویدادهای بشردوستانه و حامی طبیعت این عرصه نیز هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

برای مثال هفته مد لباس پایدار کپنهاگ که هر سال در اواسط بهار برگزار می‌شد، به اواسط پاییز منتقل شد و نمایشگاه لباس پایدار سبز مونیخ که هر سال در اواخر ماه اسفند برگزار می‌شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا در این شهر لغو شد.

البته در این بین، بازار ماسک به‌شدت شرایط مساعدی دارد و طراحان خلاق لباس که این روزها به جای ارائه طرح‌های نو و خلاقانه برای برندها، به فکر طراحی ماسک‌های جدید افتاده‌اند و نمونه‌های بسیار متنوعی از آن‌ها تاکنون وارد بازار کرده اند.

اولین شو همراه ماسک

در اوایل سال 2020 میلادی و هم‌زمان با هفته مد برلین و در نمایش مد نیونیت، شاهد مدل‌هایی بودیم که با ماسک‌هایی بر صورت‌های خود جلوی عکاسان و بازدیدکنندگان ظاهر شدند. آن ماسک‌ها در آن نمایشگاه در راستای تِم سال نمایشگاه “هوا” و در اعتراض به آلودگی هوا بر صورت‌های مدل‌ها قرار گرفتند.

به هر صورت، هم‌اکنون بسیاری از کسب و کارها به نحوی تحت تأثیر این ویروس جدید قرار گرفته‌اند و مسلماً صنعت مد و پوشاک هم در بخش‌های بسیار زیادی تحت تأثیر آن  قرار گرفته است ازجمله بسته شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ پوشاک و همچنین بوتیک‌های کوچک در اغلب شهرهای اروپایی و آمریکایی، به تعلیق درآمدن چرخه تولید در اغلب کشورهای تولیدکننده و همچنین متوقف شدن واردات و صادرات بین کشورهای تولیدکننده و عرضه‌کننده پوشاک.

بازار ایران


به‌طور مثال در روز های اولیه رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران درباره وضعیت بازار کفش بیان کرد : هم‌اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش در بازار کفش به صفر رسیده است. در این راستا بسیاری از صاحبان برندها به دنبال راهکارهای نو و البته جذاب برای نمایش و عرضه جدیدترین محصولاتشان هستند. حداقل در ایران تمام نگاه‌ها به سمت ستاد مبارزه با کرونا دوخته شده تا تکلیف مراکز خرید مشخص شود که آن هم با توجه به تنوع گونه‌های این مراکز، همچنان بازگشایی بسیاری از آن‌ها ازجمله پاساژهای سرپوشیده در ابهام است. هرچند که فست فشن رنگ باخته و سرعت حرکت برندهای مد و لباس به‌شدت کاهش یافته، با این همه چرخه تولید ماسک نه‌ تنها در ایران که در تمام جهان به‌شدت سرعت گرفته و در این شرایط بسیاری از برندها نیزچرخ‌های تولید خود را در این مسیر به حرکت درآورده‌اند.

مهمترین فصل فشن

هر سال در فصل بهار، طیف وسیعی از محصولات در صنعت فشن برای فصل گرما رخ‌نمایی می‌کردند و جهان نیز استقبال گسترده ای از این جریان داشت.برندهای معروف تلاش می‌کردند که یکی از دیگری پیشی بگیرند و با ارائه محصولاتی متفاوت مد بهار و تابستان را به نام خود رقم زنند.
البته هم‌اکنون اوضاع کمی متفاوت شده است. پس از توجه جامعه جهانی به موضوع کرونا و اوج گرفتن بیماری کوئید-19 در صدر اخبار، موضوعات فرهنگی و هنری تا اندازه قابل توجهی به حاشیه رفت و همه چیز به‌نوعی ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با ویروس کرونا کرونا داشت.
جریان مد و لباس هم به موضوعاتی پرداخت که نقش پررنگی در مواجهه هر چه‌بهتر با این بیماری ایفا می‌کرد.

سرنوشت کالکشن‌ها

در حالیکه طراحی و تولید ماسک اوج گرفت و در ایران و جهان، فعالان صنعت مد و لباس تمام تمرکز خود را روی این موضوع قرار دادند، امابه شکل جسته و گریخته، تلاش کردند که از طراحی و تولید برای کالکش‌های فصل بهار و تابستان فاصله نگیرند تا هر زمان بازار، ظرفیت پذیرش آثار طراحان را داشت، نتیجه تلاش و فعالیت‌های خود در روزهای قرنطینه را روانه بازار کنند.
به هر صورت این روزها ماسک‌های متنوع بر دهان صنعت فشن بسته شده و گویی مد ماسکی جای بسیاری دیگر از مدها را پر کرده است و بیش از هر پدیده دیگری، مردم جهان به دنبال مدل‌های خاص برای ماسک‌های بهداشتی هستند.

شانگهای و وضعیت مشتریان VIP برندهای لوکس در قرنطینه

به گفته‌ی رویترز در روز ۱۰ می، با شروع قرنطینه در شانگهای، برندهای لوکسی مانند لویی ویتون و کارتیر، شروع به فروش غذاها و دسرهای آماده رایگان کردند.

از زمانی که مهار COVID-19 در اول آپریل آغاز شد، فروشگاه‌ها بسته‌شدند و خرید آنلاین فلج شد، برندها بر مشکلات تحویل در مفاد هدیه به “مشتریان بسیار مهم” (VIC) غلبه کردند.

آنها توانستند در تلاش بر حفظ ارتباط، هدایایی برای آنها ارسال کنند.

شانگهای شاهد برخی از سخت‌ترین اقدامات مهاری در سراسر جهان بوده‌است، به‌طوری‌که ترک آپارتمان‌ در بلوک‌هایی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آن‌ها مشاهده‌شده، ممنوع است. حتی برخی از ساختمان‌ها و یا کل خیابان‌ها حصارکشی شده‌اند.

با تعطیلی سوپرمارکت‌ها و بسته‌شدن زنجیره‌های تدارکات، ساکنان برای خرید موادغذایی با مشکل مواجه‌شده‌اند.

Li Xiaozhou ، کاربر Weibo، نوشت: “در طول همه گیری، تقسیم طبقاتی آشکارتر است. شهروندان عادی برای برداشتن برنج عجله می‌کنند در حالی که برندهای لوکس نمی‌توانند منتظر ارائه غذای درجه‌یک بیرون‌بر به مشتریان VIP باشند.”

علاوه بر هدایا، برخی از برندها کلاس‌های آنلاین برگزار کرده اند. لامر ماساژهای صورت را به صورت DIY آموزش داده‌است.

دیور مجوزهای هفت روزه را برای کلاس‌های مجازی در‌یک استودیوی ممتاز‌ یوگا ارائه کرده است.

پرادا میزبان‌ یک باشگاه فرهنگی‌مجازی است که از نویسندگان، کارگردانان و نوازندگان دعوت می‌کند تا کتاب‌ها، فیلم‌ها و آلبوم‌ها را پیشنهاد کنند.

گروه پرادا هنگامی‌ که رویترز با او تماس گرفت، به غیر از اینکه این ابتکار با استقبال خوبی روبرو شد، از توضیح بیشتر خودداری کرد.

ارتباط عاطفی

Thomas Piachaud ، رئیس استراتژی در شرکت مشاوره Re-Hub گفت: “۱۲ درصد از خرده‌فروشی‌های لوکس آفلاین چین در شانگهای است. بنابراین با بسته‌شدن فروشگاه‌ها در کنار ضرورت ارائه خدمات به مشتریان VIP، نیاز به محوری برای ارائه خدمات مجازی دارند.”

وی در ادامه گفت که ‌مصرف‌کنندگان در این بخش بیشترین احتمال را دارند که از تأثیر اقتصادی قرنطینه فرار کنند و آمادگی بیشتری برای خرج کردن داشته باشند.

او گفت: “مشتریان VIP همان‌هایی هستند که برندها واقعاً در سطح شخصی‌تر آنها را می‌شناسند. برندها می‌دانند که چگونه ارتباطات را تنظیم کنند و با آنها صحبت کنند.”

Lily Lu ، مدیر ارشد تجارت دیجیتال در شرکت بازاریابی Gusto Luxe، گفت: “لاکچری‌بودن فقط به معنای فروش محصولات نیست، بلکه در این مسیر‌ یک ارتباط عاطفی نیز به فروش می‌رسد.”

وی افزود: “در ارتباط عاطفی، پیوندی وجود دارد که فراتر از محصول است. و در سخت‌ترین زمان‌ها، اگر مشتری نمی‌تواند از برند (در حال حاضر) چیزی بخرد این رابطه باید حفظ و تقویت شود.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish