چه در برنامه TikTok عضو باشید و چه فقط تماشاکننده آن باشید، این برنامه جهانی و ویدیوهای چند دقیقهای آن گریزناپذیرند. این برنامه محبوب تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تنها در ایالات متحده داشته، بااینوجود که بیشتر مخاطبان آن نوجوانان هستند، اما تأثیر آن بر صنعت مد این روزها بهخوبی قابلمشاهده است. ترند سازان مد، مانند بلاحدید در TikTok پست میگذارند، برندهایی از جمله Saint Laurent و Louis Vuitton در حال پخش زنده فشنشوهای خود در آن هستند و حتی طراحان، مدلها و استعدادهای جدید از طریق ویدیوهای خلاقانهای که در این پلتفرم پست میکنند، کشف میشوند.
TikTok به منبعی برای ابراز وجود تبدیل شده است – مکانی که میتوانیم در چالشهای رقص شرکت کنیم، تغییرات خود را فیلم بگیریم و سبک شخصی خود را به اشتراک بگذاریم. اگرچه این پلتفرم با محتوای خلاقانه و آزاد خود شناخته شده است، اما اینفلوینسرها در TikTok مشاهده کردهاند که چگونه داشتن فالوور میتواند به رشد و ترقی شغلی تبدیل شود. برای مثال Wisdom Kaye، خوشپوشترین مرد TikTok را در نظر بگیرید. او بیش از ۴ میلیون طرفدار در این اپلیکیشن دارد و در سال گذشته با آژانس مدلینگ IMG Models قرارداد بسته است و اکنون با برندهایی مانند Balmain و Dior کار میکند.
درحالیکه اینفلوئنسرها اتفاق جدیدی در دنیای مد نیستند (به لطف وبلاگنویسان و اینستاگرام)، اما TikTok یک قلمرو نسبتاً جدید برای آنهاست. Kudzi Chikumbu، مدیر انجمن سازندگان در TikTok، میگوید جذابیت ویدیوهای سازندگان TikTok محتوای معتبر آنهاست. Chikumbu میگوید: «مد در TikTok قانونی است.» این فراتر از لباسها و بیان خلاقانه است. TikTok مکانی برای شادی است و به صنعت مد روشی کاملاً جدید برای نمایش هنر و شخصیت خود میدهد
در زیر، پنج روش که TikTok صنعت مد را در تغییر داده است.
۱- TikTok هفته مد را در دست گرفته است.
ستارههای TikTok زمانی به به دنیای مد نفوذ کردند که در سال ۲۰۱۹، نوئن یوبانکس چهره سلین شدو یا در ماه فوریه، Charli D’Amelio، که ۱۰۳ میلیون دنبال کننده در این برنامه دارد، در ردیف اول شوی پرادا نشست. مطمئناً، در سال های آینده شاهد حضور ستاره های TikTok بیشتری در نمایش ها خواهیم بود. اما تا آن زمان، برندهایی مانند پرادا، لویی ویتون و سنت لورن شروع به پخش زنده برنامههای خود در این اپلیکیشن کردهاند. TikTok می گوید که این لایواستریمها در ماه سپتامبر بیش از ۳ میلیون بازدید داشته اند
۲- اکنون مدل ها در TikTok در حال کشفشدن هستند.
IMG Model، یکی از بزرگترین آژانس های مدلینگ در جهان، به شدت به دنبال چهره های جدید در این برنامه است. آنها قبلاً Wisdom Kaye و Kennedy Jardine را به جمع خود اضافه کرده اند که هر دوی آنها از TikTok وارد مدلینگ شدهاند.
جنی رز، معاون ارشد IMG میگوید: «TikTok مکانی عالی برای ما، در کشف نسل بعدی ستارههای IMG بوده است. برخلاف دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، بسیاری از محتواها بدون فیلتر یا ویرایش نشده باقی میمانند. که این محتواها، همراه با یک فرمت عمدتا مبتنی بر ویدئواست که به ما امکان میدهد به سرعت نگاهی اجمالی به شخصیت افراد، نحوه تعامل آنها با دیگران، و علایق و ارزشهای آنها در عرض چند ثانیه داشته باشیم.
همچنین او ادامه میدهد که این برنامه به مدل ها اجازه می دهد تا راحت تر از همیشه مورد توجه قرار گیرند. رز میگوید: «TikTok به ما امکان میدهد با چهرههای جدید بالقوه بدون نیاز به سفر یا خرج کردن پول برای نمونه کارها یا عکسهای آزمایشی ارتباط برقرار کنیم. با تیک تاک، نه تنها میتوانیم استعدادها را در هر گوشه از جهان با آسایش از خانههای خود جستجو کنیم، بلکه به روشهای جدید و جالبی از استعدادهای هیجانانگیز برمیخوریم.»
۳- طراحان پروسه خلاقانه خود را در TikTok به اشتراک می گذارند.
طراحان مد ممکن است مشغول ایجاد جدیدترین مجموعه های خود باشند، اما زمان بیشتری برای به اشتراک گذاشتن روند خود در TikTok پیدا می کنند. Chikumbu میگوید: «شما افراد مد را در این پلتفرم میبینید که شخصیتهای خود را [در برنامه] نشان میدهند. مردم واقعاً می خواهند در مورد مد و صنعت مد به طور کلی بیاموزند.” طراحانی مانند Simon Porte Jacquemus، Olivier Rousteing از Balmain وارد این کار شده اند. Rousteing یکی از اعضای معمولی TikTok است که در حالی که روز خود را در دفتر ثبت میکند، آخرین طراحیهای این برند را نیز انجام میدهد و. چیکومبو میگوید: «[اولیویه] لباسها را در حساب خود در TikTok نشان میدهد، اما او همچنین [خود] را نشان میدهد که با تیمش لباسها را طراحی و درست میکند و در خانه تمرین میکند. Jacquemus همچنین از این برنامه خلاقانه استفاده می کند و پست های رویایی و ساحلی ایجاد می کند که با زیبایی شناسی برند او مطابقت دارد.
باهوشترین برندها آنهایی هستند که ترندهای TikTok را پذیرفته و با آن درگیر هستند. به عنوان مثال، گوچی با ارسال مجدد پستهای سازندگان در #چالش مدل گوچی شرکت کرد (این چالش بیش از ۲۱۰ میلیون بازدید دارد و از کاربران میخواهد دستهای از آیتمهای تصادفی را روی هم پوشیده و ظاهری متفاوت و شبیه به گوچی ایجاد کنند). JW Anderson همچنین آموزشی در مورد نحوه قلاببافی کردن ژاکت کش باف پچکاری که توسط هری استایلز از این برند پوشیده شده بود، منتشر کرد – ژاکتی که در اپلیکیشن همانند یک ویروس منتشر شد.
۴- برندهای مد در TikTok متولد میشوند، بهویژه برندهای پایدار
تیک تاک چیزی بیش از یک مکان برای تولید محتوا است، بلکه در حال تبدیل شدن به مکانی است که کسب و کارها در آن متولد می شوند. به ویژه برندهای مد پایدار که در تیک تاک محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. هشتگهای #upcycling و #vintage مجموعاً ۸ میلیارد بازدید دارند، و یک نگاه اجمالی در این هشتگها نشان میدهد که Gen Z کاملاً به صرفهجویی یا تغییر کاربری لباس علاقه دارد.
یکی از بزرگترین برندهای سازگار با محیط زیست در TikTok، @vintagestockreserve است که با رنگ کردن، اتصال یا ترمیم به لباسهای قدیمی جان تازهای میبخشد. این توسط Tommy Groenendijk 21 ساله و Jordan Deery 22 ساله، دو دوست در فلوریدا اداره می شود که ۱٫۸ میلیون دنبال کننده دارند. دیری در اکتبر به Vogue گفت “من عاشق این هستم که بتوانم چیزی از هیچ بسازم. به علاوه، کاهش دادن حجم انبوه زبالههایی که صنعت مد مسئول آن است.» Wearth London که کالاهایی را با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست تولید می کند و ۴۷۰۰ دنبال کننده دارد، همچنین ویدیوهای TikTok را در مورد چگونگی پایدارتر زندگی کردن، پست می کند و نکات ساده ای را برای حفظ محیط زیست ارائه می دهد.
۵- سازندگان TikTok اکنون در حال ساختن ترندهای مد در جهان هستند.
آیا وقتی مد Y2K امسال یک بازگشت غافلگیرکننده داشت، شوکه شدید؟ میتوانید تا حدی از TikTok برای آن تشکر کنید. امسال، کاربران این اپلیکیشن کاملاً شیفته مد دهه ۲۰۰۰ شدند. به گفته تیک تاک، هشتگ #Y2KFashion بیش از ۵۸ میلیون بازدید داشته و در حال افزایش است. که یک اثر موجی در صنعت مد را به وجود آورد: برندهایی مانند Juicy Couture، و Von Dutch حتی خود را از زنده کردند و به دلیل تقاضای عمومی دوباره راه اندازی شدند. مطمئناً، ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد – فشنشوها و سوپرمدلها نیز امسال به دهه ۲۰۰۰ ادای احترام کردند – اما وقتی یک ترند در تیک تاک شروع شود، توجه صنعت مد را جلب می کند. لباس توت فرنگی را به خاطر دارید که در فضای مجازی منتشر شد و همه ناگهان خواستند که آن را داشته باشند؟ کاربران تیک تاک نقش بزرگی در محبوبیت آن ایفا کردند.
در نهایت
در یک مفهوم کلی تر، ما همچنین شاهد افزایش علاقه برای ویدیوهای ترندی در TikTok هستیم و اینکه کاربران چگونه ترندها را در کمد لباس خود وارد می کنند. ماها گوندال (@moxeb) و نماح حسن (@nemahsis)، دو دوست واقع در تورنتو، دو زن مسلمان هستند که آخرین ترندهای فنشوها را انتخاب می کنند واز آن برای خود یک استایل متواضعانه می سازند. در مجموع، آنها بیش از ۳۸۰۰۰۰ دنبال کننده دارند. سردبیر مجله ۵۱ ساله کارینا ویژیر – که بیش از ۱۹۰۰۰ دنبال کننده دارد – همچنین آخرین ترندها را دنبال کرده و به آنها تغییر سبکی بالغتر داده و نشان می دهد که روند مد محدودیت سنی ندارد. Chikumbu می گوید این رویکرد خلاقانه چیزی است که این برنامه را خاص می کند. چیکومبو همچنین میگوید: «این واقعاً جالب است که ببینیم سازندگان به خودشان برای ساختن این نوع ویدیوها فشار میاورند. «این یک ویدیوی کوتاه است، اما تلاش زیادی میطلبد. تیک تاک به شما این امکان را می دهد که به راحتی این کار را انجام دهید – و به همین دلیل است که خلاقیت در حال رها شدن است.»