ترندها از کجا میان و کجا میرن؟
مجله Vogue Business به این سوال قدیمی پرداخته که “ترندها از کجا میان و چطوری شکل میگیرن؟
” همه چی با دادهها شروع میشه؛ تحلیل میکنن که چی خوب فروش میره، چی امکان فروش داره و چی بیاستفاده تو انبار میمونه. برای این کار، پروفایل مشتریا رو بر اساس کلی معیار جمع میکنن و تحلیل مرچندایزینگ انجام میدن. مثلاً رئیس مرچندایزینگ Bergdorf Goodman میگه “اگه یه ایده رو سه بار ببینیم، یعنی ممکنه ترند بشه.”
آژانسهای پیشبینی ترند مثل WGSN، Peclers Paris، و McKinsey & Company با قیمتهای بالا این کارو انجام میدن. اونا تحلیل میکنن که چه اتفاقاتی توی جامعه، سیاست، فرهنگ و تکنولوژی رخ میده. از هوش مصنوعی هم استفاده میکنن، ولی خلاقیت انسانی همچنان نقششو داره. این اطلاعات به برندها و بازار کمک میکنه که با سرعت بیشتری تولید کنن و تقاضای احتمالی رو پیشبینی کنن.
پلتفرمهای مد مثل Miu Miu و Prada هم استایلهای خاصی دارن که هر فصل به یاد موندنی و تبدیل به ترند میشن. یه مثال جالب دیگه از کارل لاگرفلد بود که توی کالکشن Chanel بهار و تابستون ۲۰۰۸، مینیکیفهایی برای مچ پا طراحی کرده بود که از پابند زندانی ها الهام گرفته بودن!چیزی که لندسی لوهان پوشیده بود و اونم خودش به یه ترند تبدیل شد.
بهجز اینها، بعضی ترندها از خیابون، اینترنت، میمها و حتی موسیقی میآن. مثل همین “Brat Summer” که اخیراً مد شد. در کل، مد خیلی انعطافپذیره و سریع خودش رو با تغییرات تطبیق میده؛ هم خودش تغییر ایجاد میکنه و هم ایدههای جذاب و غیرمنتظره رو جذب میکنه.
“Such a refreshing read! 💯 Your thorough approach and expert insights have made this topic so much clearer. Thank you for putting together such a comprehensive guide.”