ریفشن (ReFashion) به لباس‌ها و سایر منسوجاتی اطلاق می‌شود که مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند، مجدداً فروخته می‌شوند یا به نوعی به‌طور کامل در هر لباسی که می‌توانیم بپوشیم، دوباره طراحی و ادغام می‌شوند

ریفشن یا مد مجدد

ریفشن یک مفهوم جدید است و به عنوان مد مجدد یا چرخه ای هم شناخته می شود. به هر حال، ما قرن هاست که در حال صرفه جویی، تعمیر، قرض دادن و تزئین لباس هایمان بوده ایم. اما تغییرات آب و هوایی (علاوه بر همه‌گیری و بحران اقتصادی جهانی) توجه همه را بر مد دایره‌ای یا چرخشی متمرکز کرده است.

ریفشن یک تجارت بزرگ و در حال رشد است. انتظار می‌رود صنعت فروش جهانی مجدد لباس (یا لباس دست دوم) از ۹۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ رشد کند که بسیار بیشتر از رشد پوشاک سنتی خرده‌فروشی است.

ضرورت پایداری در مد

در حالی که همه ما از اهدای شلوار جین یا ژاکت استفاده شده خود احساس خوبی داریم، در حقیقت سرنوشت ۸۷ درصد از نخ های لباس های ما به زباله دان یا زباله سوز ختم می شود. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، صنعت مد ۱۰ درصد از انتشار کربن جهان را به خود اختصاص می دهد یعنی بیش از مجموع همه پروازهای بین المللی و کشتیرانی دریایی در حالی که همزمان با آن برخی منابع ارزشمند آب را مصرف و برخی دیگر را آلوده می کند.

در سال ۲۰۱۹، سازمان ملل متحد، دپارتمانی تخصصی را برای مد پایدار تشکیل داد تا سازمان‌های عضو را جهت هماهنگی بهتر پروژه‌ها و سیاست‌ها در راستای سبزتر کردن صنعت مد تشکیل دهد.

در سرتاسر جهان، کشورها به دنبال راه‌هایی هستند که مد را دوستدار زمین کنند. برای مثال، کمیسیون اروپا قوانینی را پیشنهاد می‌کند که انتظار می‌رود تولیدکنندگان را مجبور کند تا لباس‌ها را بادوام‌تر تولید کنند، به امید اینکه بار سنگین مد سریع بر روی شانه های محیط‌زیست تا حدی سبک شود. علاوه بر این، اتحادیه اروپا در حال بررسی پیشنهادی است که شرکت ها را مسئول نقض حقوق بشر، آسیب های زیست محیطی و اثرات اجتماعی در سراسر زنجیره تامین جهانی خود می کند.

پذیرندگان اولیه رویکرد ریفشن

در سراسر چشم انداز کسب و کار، شرکت ها در حال امتحان کردن سبک های مختلفی از ریفشن هستند. طراح بریتانیایی Tom-O لباس های قدیمی شما را می گیرد و یک تاپ یا لباس جدید طراحی می کند.

برند Patagonia به شما کمک می کند کت یا شلوار قدیمی خود را تعمیر کنید یا بفروشید، و یا برای خرید لباس هایی که دوام بیشتری دارند تخفیف ارائه می دهند. Allbirds ReRun، یک سایت فروش مجدد برای کفش هایی مطابق با مد آهسته است، و lululemon از ۱۰۰٪ سود حاصل از پلتفرم Like New خود برای تأمین بودجه طرح های پایدار استفاده می کند.

علاوه بر این، یک شبکه به ظاهر بی پایان از خرده فروشان آنلاین را از مرکز شهرها گرفته تا هر جایی که بتوان تصور کرد را جهت صرفه جویی در استفاده از پوشاک ایجاد کرده است. چه مصرف کننده به دنبال کفش ورزشی ۵ دلاری باشد یا یک کیف تقریباً جدید Chanel، به احتمال زیاد می تواند آن را با چند کلیک در eBay، ThredUp یا The RealReal پیدا کند.

مصرف کنندگان آمریکایی و اروپایی به ما نشان دادند که موضوع پایداری در تصمیمات خرید اهمیت زیادی دارد. امروزه مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری در مورد مصرف بهینه، تعمیر و خرید لباس های دست دوم صحبت می کنند. به طوری که به شرکت‌ها پیشنهاد می شود که گزینه‌های بیشتری برای اجاره، بازیافت و تعمیر ارائه دهند و تولیدکنندگان در مورد معنای کیفیت از نظر دوام و تأثیرگذاری بر محیط‌زیست تجدید نظر کنند.

استراتژی آینده شرکت ها

شرکت های مد باید وضعیت را تغییر دهند این شرایط مانند یک صفحه سفید طراحی برای مهندسان، استراتژیست های کسب و کار و توسعه دهندگان است، جایی که ما می توانیم تصور کنیم که چگونه از فناوری و طراحی به بهترین شکل استفاده کنیم.

در اینجا مواردی را ذکر می کنیم که شرکت ها باید در هنگام توسعه یا افزایش تلاش های خود در حوزه ریفشن (ReFashion) در نظر بگیرند:

استراتژی کسب و کار

چه فقط تجارت الکترونیک باشد و چه ترکیبی از تجارت فیزیکی و دیجیتال، کسب و کارها باید بدانند که چگونه قطعات پازل در این لحظه خاص و در آینده به هم نزدیک می شوند. ما در نقطه اوج بحران قرار داریم، زیرا با افزایش سرعت اخبار نگران کننده در مورد تغییرات آب و هوا، مصرف کنندگان خواستار تغییرات سریع تر هستند. تا آنجایی که هیچ زمانی برای هدر دادن وجود ندارد، جستجو برای مشارکت در این جنبش می تواند راهی سریع و کارآمد برای بازاندیشی استراتژی و یافتن بهترین شیوه ها را فراهم کند.

ارتباط دیجیتال

وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها باید برای ساده‌سازی روش های خرید مشتری و حذف یا به حداقل رساندن تلاش های مصرف‌کننده جهت خرید طراحی شوند (یا دوباره طراحی شوند). برای مثال، سیستم های کامپیوتری می‌تواند به مشتریان کمک کند تا در مورد حساسیت های آنها به مواردی مانند اصالت برند، سایز لباس و کیفیت، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

برچسب‌های هوشمند ابزار دیجیتالی دیگری است که می‌تواند به ردیابی چرخه عمر لباس کمک کند و در عین حال اطلاعات بیشتری را برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند تصمیم‌گیری آگاهانه برای خرید داشته باشند، فراهم کند.

لجستیک/عملیات

فرایندهای اجرایی و تولید پشت صحنه می تواند تفاوت زیادی در تجربه مشتری و نتیجه نهایی برای شرکت ایجاد کند. به همین دلیل مهم است که به دقت در نظر بگیرید که چگونه:

  1. لباس‌ها را جمع‌آوری و تحویل می‌دهید
  2. فرآیند جداسازی را ساده می‌کنید
  3. اعتبار برند را که توسط فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌شود، تأیید می‌کنید
  4. و اقلام را در انبارهایی که به‌طور خاص برای ریفشن طراحی شده‌اند ذخیره می‌کنید.

تجربه خرید حضوری

برای تعاملات غیر دیجیتالی یا ترکیبی، درک و به حداقل رساندن حساسیت های مصرف کنندگان بسیار مهم است. مشتریان چه در فرایند تعمیر و بازیافت، و چه در تجارت یا ارتقاء چرخه، باید احساس کنند که فرآیند را درک می کنند و برای تلاش های خود ارزش دریافت می کنند. به عنوان مثال، ما می دانیم که شفافیت اعتماد را تقویت می کند. وقتی مشتریان می توانند بخشی از چرخه عمر پوشاک را ببینند یا به یاد بیاورند، آنها اطمینان بیشتری به برند یا شرکت می کنند. این نوع تفکر و طراحی انسان محور، همیشه بخشی از نحوه ایجاد یک تجربه خرید یکپارچه در فروشگاه است.

ارتباطات و برندسازی

مشتریان هدف مختلفی در طیف گسترده ریفشن وجود دارد و برندها باید چگونگی جذب مخاطبان خود را کشف کنند. ریفشن همچنین راهی برای برقراری ارتباط با تعهد یک شرکت به ESG یعنی اولویت‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

بهینه سازی داده ها

داده ها پایه و اساس شرکت شما هستند. استفاده از داده های همه بخش ها در یک مکان بسیار مهم است تا بتواند استراتژی شما را مشخص کند و به شما در درک مشتریانتان کمک کند. هنگامی که بخش‌ها یا واحدهای تجاری مختلف (به عنوان مثال، تجارت الکترونیک و خرده فروشی ها) از فرآیندهای مختلفی استفاده می‌کنند که منجر به داده‌های بلوکی می‌شود، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. خلاص شدن از شر چنین دادهای مجزا باعث تقویت همکاری و هماهنگی بهتر می شود.

الگوی موفقیت

تولید یکطرفه و به روش سنتی همیشه بالا و پایین دارد، اما ریفشن آماده است که بماند. از تامین مواد گرفته تا تولید و تجربه خریدار، راه‌های زیادی برای ایجاد و بهبود چرخه عمر لباس وجود دارد. شرکت‌ها باید در مورد مدل‌های کسب‌وکار، خدمات و تجربیات بعدی مشتریان خود فکر کنند تا از رقبا جلوتر بمانند یا دست کم عقب نیفتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish