مفهوم نمایش مُد ریشهای فروتنانه دارد. آنچه که به عنوان سبکی ساده بوسیلهی طراحان برای به نمایش گذاشتن طراحیهای خلاقانه و کارهای دستی خود بر روی مدلهای زنده انجام میشد به رویدادی مجلل و فاخر از نمایش تولیدات تبدیل شده است. حالا برندها از فشن شوها، این شاهکارهای خلاقانه به عنوان روزنه و نمایشگاهی برای ارائهی نبوغ و جایگاه خود بهره میبرند. درحالیکه روش سنتیِ کت واک ها (Catwalks) هنوز هم ادامه دارند برندها از برگزاری شوها در محل های متداول به مناظر مبهم روی آوردند. از فشن شوی بزرگِ فِندی گرفته تا نمایشگاه بزرگ “بندرگاه رنگارنگ” در این مقاله نگاهی می اندازیم به برخی از شگفت انگیزترین فشن شوها در تاریخ کت واک.
زمین بازی بچه ها در پاریس
در سال ۱۹۸۹ مارتین مارگیلا یک نمایشگاه مُد برگزار کرد که به الگوی صنعت مُدِ رو به مصرف گرایی تبدیل شد. این نمایشگاه در یک زمین بازی قدیمی در حومهی شهر پاریس برگزار شد. زمین ناهموار مملو از بچههای محلی بود که آمده بودند فشن شوی بهار و تابستان ۱۹۹۰ مارتین مارگیلا را تماشا کنند، انتخابی عجیب برای یک رویداد مجلل و منحصر بفرد. محل برگزاری نمایش با اصول زیبایی ساختار شکنانه و آوانگارد متناسب بود.
دیوار بزرگ چین
فِندی؛ خانهی مُد و فشن ایتالیایی توانست در فشن شوی بهار و تابستان ۲۰۰۸ خود بر روی دیوار بزرگ چین میزبان مشتریان جهانی خود باشد. مدیران خلاق کارل لاگرفلد و سیلویا ونتورینی فندی دست به اقدامی جسورانه زدند که ده میلیون دلار هزینه برداشت، چرا که مجوز برای چنین نمایشگاه هایی هرگز درنظر گرفته نشده بود. در یک شب خنک اکتبر بخشی از این سازهی سنگی باستانی که گذرگاه Juyongguan نام داشت به محل برگزاری نمایشگاه تبدیل شد.
کوه شنی
در شوی بهار و تابستان ۲۰۰۸ که توسط پیر کاردین برگزار شد، مدلها بر تپه های شنی آوازخوان قدم میزدند. این مجموعه به مانند کاروانی در بیابان گبی خارج از دان هوانگ در استان گانسو واقع در شمال غربی چین برگزار شد. محیط شنی و آسمان آبی تجربهای شگفت انگیز بوجود آورد.
استادیوم ویگورِلی ولودرومِ میلان
تام براون، مدیر تولیدی تصمیم گرفت تا از میراث ورزشی و ارزشمند Moncler برای ارائهی برند لباس مردانهی Gamme Bleu در شوی بهار و تابستان ۲۰۱۱ در استادیومِ ویگورلی ولودروم (Vigorelli Velodrome) استفاده کند. تاثیرات تور دو فرانس و گیرو دو ایتالیا از این مجموعه در میدان مسابقات ایتالیا به نمایش درآمد زیرا دوچرخه سواران با لباسهای ورزشیِ فوق العادهی این برند پیستِ مسابقات را دور میزدند.
رستوران Pier 16 در نیویورک
به عنوان اولین همکاری بین تامی هیلفیگر و جی جی حدید در سال ۲۰۱۶، این طراح تصمیم گرفت تا اولین مجموعهی خود را در رستوران pier 16 شهر نیویورک برگزار کند. یک محیط کارناوالی، که با وجود چرخ و فلک، بازی و هرچیزی که این شو را تکمیل میکرد.
تئاتر زیگفلد شهر نیویورک
یک سینمای نمادین آرت دکو توانست صحنهای عالی را برای مجموعهی بهار و تابستان مارک جیکوبز در سال ۲۰۱۶ فراهم کند. این شو که در مرکز شهر منهتن در تئاتر نمادین زیگفلد برگزار شد، در اولین پرده مدلهایی را به نمایش گذاشت که در راهروی طلاکاری شده قدم میزدند. او که به وفاداری به پارک و اسلحه سازیهای خیابان لکسینگتون معروف بود، تصمیم گرفت تئاتر تاریخی و یک پردهای را به نمایش بگذارد که عملی نادر بود اما مورد استقبال قرار گرفت.
کاخ حبابی پیر کاردین
کاخ حبابی متعلق به نماد مُدِ عصر فضا؛ پیر کاردین فضایی عالی را برای مجموعهی ۲۰۱۶ دیور فراهم کرد. کاخ ساخته شده در میان صخرهها که بین کنس و موناکو قرار دارد، همانطور که مدلها در دالانهای آن قدم میزنند فضایی آینده نگرانه را ارائه می دادند.
گاراژ رالف لورن
متخصص و طراح ماشین، رالف لوران مهمانانی را به بدفورد میلز؛ گاراژ خودش در نیویورک برای فشن شوی پاییز و زمستان سال ۲۰۱۷ دعوت کرد. این نمایش کلاسیک و ظریف که در گاراژی با مجموعههایی با ارزش مانند پورشه، فراری و یک بوگاتی برگزار شد بسیار مورد توجه قرار رفت.
کلیسای وست مینستر
برند gucci برای فشن شوی سال ۲۰۱۷ خود از ایوان کلیسای وست مینستر استفاده کرد. مکانی با نمادهای تاریخی و فرهنگی این مکان گزینهی بسیار خوبی برای برگزاری مجموعهی برندها بود و مرز بین شیکی و قدمت را به چالش کشید.
ایستگاه متروِ Bowery شهر نیویورک
طراح تگزاسی تام فورد سرسپردگی خود را به صحنهی مُد و فشن نیویورک در شوی بهار و تابستان ۲۰۲۰ نشان داد. فورد با برگزاری فشن شوی خود در ایستگاه متروی Bowery، دو عنصر افراط و کثیفی را باهم ترکیب کرد.
دشت گلهای اسطوخودوس در پرُووِنس
شوی بهار و تابستان ژاکیموس در سال ۲۰۲۰ در حالی که به ریشههای جنوب فرانسویِ سیمون پورت ژاکیموس ادای احترام میکرد، نمادی از تجلیل جوانی بود. زمانی که این شوی رنگارنگ و پر از الگو بازگشایی شد، مسیری باریک از پارچههای صورتیِ شادی بخش بر روی تپههای نورد پروونس، زمینهای لاوندر فرانسه ساخته شده بود.
ترمینال مسافرتی بین المللی توکیو
شوی مردانهی بهار و تابستان ۲۰۲۱ Louis Vuitton در دومین بندرِ مقرر در مسیر کشتی، توکیو لنگر انداخته بود و این ترمینال بین المللی کشتی رانی را به نمایشگاهی مجلل تبدیل کرد. این نمایشگاه که با بالنهای بزرگ و کانتینرهای مارک دار احاطه شده بود و “نامهی درون بطری” نام گذاری شده بود از این دنیای جدید رونمایی کرد.