یک برند مد و پوشاک برای مدیریت خردهفروشی خود با کانالها و فرمتهای متفاوتِ فروش روبهروست. برای موفقیت و ماندگاری برندش یا باید درستترین انتخاب را دراینبین داشته بشد یا به بهترین روش از همگی این فرمتها بهصورت Omni-Channel سود ببرد.
مرحلهی اول شناخت این قالبهاست. در این مقاله به کانالها و قالبهایی که یک برند فشن میتواند از طریق آنها محصولاتش را به فروش بگذارد میپردازیم.
کانال عمدهفروشی
دو کانال اصلی برای توزیع و مدیریت خردهفروشی وجود دارد. اولین کانال عمدهفروشی است. موقعیتی که در آن یک برند مد معمولاً یک شرکت صنعتی است و به طور کامل خردهفروشی را در اختیار ندارد، با یک واسطهکار میکند و به آن حقوق و ابزار توزیع برای خردهفروشی محصول را میدهد. بنابراین نکته این است که خدمات به خردهفروشان در کانال عمدهفروشی یک نوع منطق B2B است.
کانال خردهفروشی
کانال دوم خردهفروشی است که در آن برند یک نوع ارتباط مستقیم B2C با مشتری نهایی دارد. در این حالت، برند از طریق مفاهیم فروشگاهی مختلف و قالبهای مختلف، قادر است مستقیماً با مشتری درگیر شود و قیمتگذاری، مجموعه لباسها، ویژوال مرچندایسینگ و… را تعیین کند.
درک این موضوع بسیار مهم است، زیرا در گذشته مدل عمدهفروشی، توزیع از طریق یک واسطه، کانال اصلی برای برندهای مد و لوکس، بهویژه در اروپا بود. در ده سال گذشته، اکثر شرکتهای لوکس و مد در بسیاری از بخشهای بازار، از لاکچری گرفته تا پریمیوم تا بازار انبوه، به خردهفروشی تبدیل شدند.
چرا این اتفاق افتاد؟
- مدیریت مستقیم فروشگاه به دست خود برند است.
- حاشیه سود خردهفروشی را نیز خود برند به دست میآورد.
- برند، فرصت بهتری برای تعامل با مشتری در حفاظت و ارزشگذاری تصویر برند در محل فروش دارد.
هنگامی که یک شرکت مد باید استراتژی توزیع خود را مدیریت کند، مسئله کلیدی این است که چگونه تصویر و هویت خاص برند را از طریق انواع کانالها و ترکیبی از فرمتها خلق و حفظ کند.
این کانالها و قالبها کداماند؟
معمولاً سه کانال برای این شرکتها معرفی میشود. همانطور که اشاره شد، اولین کانال، کانال خردهفروشی است، کانالی که فروشگاه مستقیماً اداره میشود. کانال دوم کانال عمدهفروشی است که در آن برند شرکای تجاری دارد که استراتژی توزیع و خردهفروشی برایش مدیریت میکنند. کانال سوم کانال فراملی است. این کانالی است که در آن جغرافیا چندان معنایی ندارد زیرا در اینجا قالبهای جهانی مانند خردهفروشی سفر یا فروش آنلاین خواهیم داشت.مطالعهی این مقاله نیز درک بهتری از انواع مکانهای ریتیل به شما خواهد داد.
اکنون در این سه کانال، فرمتهای خردهفروشی چیست؟ در واقع، اندازه و ساختار فروشگاه فیزیکی به چه شکلهایی است؟
قالبهای خردهفروشی مد
در این کانال معمولاً چهار قالب اصلی دیده میشود. در ادامه به ترتیب اندازه، ابعاد و همچنین امکان ارائه هویت برند مناسب، معرفی میشوند.
Flagship Stores (فروشگاه شاخص)
- پرچم برند است.
- تصویری جهانی از برند ارائه میدهد.
- تعداد کارکنان و دفاتر اداری زیادی دارد.
- معمولاً در پایتختهای مد و شهرهای مهم.
- تمامی رنج محصولات برند را ارائه میدهد.
- نوعی مکان تفریحی است. شامل کافیشاپها نمایشگاههای هنری، فعالیتهای سرگرمی.Gap Flagship Store
Self-Standing Stores (مغازه مستقل)
- بوتیک یک برند در خیابانهای های استریت
- کمی کوچکتر از فلگشیپ
- ارائه تمامی رنج محصولاتGap Self-Standing StoreShop-In-Shops (مغازه مستقل داخل مرکزخرید)
- داخل یک فضای خردهفروشی مستقل مثل دپارتمان استور
- سایز متوسط
- ارائه محصولات اصلی برندGap Shop-In–Shop
Factory Outlet
- اوتلت تحت مدیریت خود برندGap Factory Outlet
قالبهای عمدهفروشی مد
باید توجه داشت که تفاوت اصلی قالبهای عمدهفروشی با خردهفروشی در مدیریت آنهاست. به این معنی که هیچکدام از قالبهای پایین توسط خود برند اداره نمیشوند.
CORNER (گوشه)
یک فضای خردهفروشی شخصیسازیشده از تصویر و هویت یک برند، داخل یک فضای مستقل خردهفروشی مثل دپارتمان استور.
در این قالب مجموعه و تصویر برند قابل تشخیص است.
Wall Units (واحدهای دیواری)
یک دیوار بهعنوان فضای خردهفروشی، اختصاصدادهشده به یک برند. نام برند در بالای دیوار نصب شده اما شخصیسازی صورت نمیگیرد.واحدهای دیواری جایی هستند که معمولاً به کفش یا کالاهای چرمی یا اکسسوری تعلق دارند.
Factory Outlet
اوت لت با مدیریت عمدهفروش، نه خود برند
پلتفرمهای آنلاین
فروشگاههای آنلاین بدون مدیریت خود برند
قالبهای فراملی (Transnational)
Travel-related
فروشگاههای فرودگاهی که به یک تجارت پررونق تبدیل شده است. فرودگاهها به مقصد جدید خرید شدهاند. برندها سرمایهگذاری زیادی در خردهفروشی سفر میکنند، همچنین به این دلیل که سفر و سفر برای خرید اکنون سرگرمی عالی برای بسیاری از ملیتها است.
E-Commerce
وبسایتهایی با مدیریت خود برندها یا توسط دیگر شرکتها و اسپانسرها.
ارزش این کانال و قالب در حال افزایش است.
در استراتژی فروش Omni-Channel که امروزه بهترین روش است این کانالهای خردهفروشی، عمدهفروشی و فراملی در قالبهایی که ذکر شد، باید باهم ترکیب شوند. چالش مهم برندها این است که این ترکیب باید هماهنگ با دیدگاه برند یا همان هویت برند باشد.