اینفلوئنسری و بلاگری از شغل‌های محبوب این روزهای دنیای فشن هستند، علاقه‌مندانی که در سرتاسر جهان برای نمایش دانش، سلیقه، قدرت خرید و زیبایی‌های خود، ساعت‌های طولانی را برای تولید محتوای مد و فشن صرف می‌کنند. اما مانند سایر شغل‌ها تعداد معدودی هستند که به جایگاه منطقه‌ای و یا جهانی می‌رسند. اینفلوئنسری فشن ممکن است منجر به روزنامه نگاری مد، سردبیری، داشتن یک کسب و کار شخصی و یا استایلیست سلبریتی‌ها ‌گردد. در مصاحبه با  Hanan Besovic صاحب صفحه‌ی Ideservecouture از ویژگی‌ها و نیازهای این شغل گفتیم.

انتخاب شغل در دنیای فشن

انتخاب شغل در دنیای فشن محدود به طراح لباس و استایلیست شدن نیست، بیش از دویست شغل در این صنعت وجود دارد که هرکدام نیازمند مهارت‌ و علاقه‌مندی خاص خود است.

حنان وقتی شغل قبلی خود را به خاطر کووید از دست داد، به شکلی جدی تولید محتوای فشن را شروع کرد، “کاری بود که من رو خوشحال می‌کرد و کار دیگه‌ای هم نداشتم تا انجام دهم و البته تنها کاریست که در آن خوب هستم و حرفی برای زدن دارم“.

او ادامه داد: “من رو Good Judy خطاب می‌کنند (“جودی خوب” اشاره‌ای به نماد جودی گارلند، یکی از حامیان مشهور جامعه LGBTQ در زمان خود است. این یک اصطلاح دوست داشتنی است که برای توصیف یک دوست مورد اعتماد استفاده می‌شود)”. او از این مقطع از زندگی خود به عنوان انقلاب تمام زندگیش یاد می‌کند.

نقد دنیای فشن

وقتی از نقد فشن صحبت می‌شود معمولا افرادی مانند سوزی منکس و یا ونسا فردمن که در نشریاتی چون ووگ و نیویورک تایمز نقدهای خود را به صورت مقاله منتشر می‌کنند، به ذهنمان می‌رسد، اما در سال‌های اخیر تحت تاثیر سلیقه‌ی مخاطب نسل زی، صفحات متعددی در شبکه‌های اجتماعی بوجود آمده است که با رویکری متفاوتی به نقد دنیای فشن می‌پردازند.

” من خودم را مفسر میدانم نه منتقد. من اظهارنظ‌رهایی عمیق‌تر از سطح عام انجام میدهم . من دوست دارم در مورد ایده، منابع الهام دنیای پشت هر لوک، ایونت‌ها و داستان مدل‌ها بیشتر بدانم”.

او در ادامه گفت :” من در برقراری ارتباط آزادی عمل دارم، البته برای منتقدان احترام زیادی قائلم و میدانم آنها بابت آنچه می‌خواهند بگویند محدودیت‌های زیادی دارند”.

رویکرد متفاوت حنان برای نقد دنیای فشن

حنان اعتقاد دارد استفاده از حس شوخ‌طبعی و سرگرمی او را از سایر اینفلوئنسرهای فشن متمایز کرده است و دنیای نقد، فشن را جدی‌تر از سلیقه مخاطب امروزی می‌داند.

“فشن، فیزیک کوانتوم اولویت زندگی بشری نیست. ممکن است فردا کلا وجود نداشته باشد”.

همان‌طور که اینفلوئنسرهای مد در حال رقابت هستند، نشریات مد هم مدام در حال تلاش برای دیده شدن هستند و البته با پوزیشن کردن گروه مخاطبانشان تا حدی به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند.”من WWD رو به خاطر استناد به واقعیت دوست دارم، آنها تیم قوی‌ای دارند“.

سردبیران مد هم از این رقابت مستثنی نیستند، آن‌ها با بهره‌گیری از ویژگی‌های فردی خود و قدرت شبکه‌سازیشان تلاش می‌کنند تا مخاطب خود را حفظ نمایند. هرچند که نسخ چاپی مانند گذشته محبوبیت ندارند و در رقابت با مجلات آنلاین فشن تقریبا بازنده شده‌اند.

حنان در این مورد می‌گوید :” در حال مرگ تدریجی هستند، من آخرین باری که مجله‌ی چاپی گرفتم را به یاد نمیاورم. الان مخاطبان دنبال چیزهای هوشمندانه‌تری برای آینده هستند. خبری که در لحظه و به کوتاه‌ترین شکل ممکن در دسترس هست، چرا باید انتشارش هفته‌های بعد در یک مقاله‌ی سه صفحه‌ای جذاب باشد. شاید فقط به عنوان کلکسیون خریداری شود”، او در ادامه گفت نمی‌شود از جذابیت مجله‌ی Paper غافل شد، آنها  فرهنگ پاپ را از تیک‌تاک و اینستاگرام می‌گیریند و با شکل داستانی متفاوتی ارائه می‌دهند”.

منابع الهام Hanan Besovic

سردبیرانی مانند Edward Enninful  برای حنان منبع الهام هستند،” او کسی‌ست که فشن درست را ارائه می‌دهد . تاثیر ادیتوریال‌هایش با موضوع حیوان خانگی، مدل‌های سایز بزرگ و یا ناتوانان جسمی را نمی‌شود نادیده گرفت”.

آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان‌هاست

 از هوش مصنوعی به عنوان جایگزین شغل‌هایی مانند طراح، تولید کننده‌ی محتوا، گرافیست، روزنامه‌نگار در آینده‌ی نزدیک یاد می‌شود، اما اینکه چقدر این پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل خواهد شد، جای گفتگو دارد.

اما حنان با این پیش‌بینی موافق نیست،”چیزی را نمایش می‌دهد که واقعیت ندارد، خالی از هویت است. بنظرم  با وجود اینکه خلاقانه است، اما جعلی و کم ارزش است”.

او در ادامه افزود:”من هنوز دستاوردی از نظر خودم  نداشتم و راه زیادی را در پیشرو دارم”، او برای موفقیت در این حرفه نکاتی را یادآور شد:”مخاطبان چیزی را که واقعی نباشد دوست ندارند. آنها احساسات ما را درک می‌کنند. آنها تحت کنترل انرژی ما هستند و نقطه‌ی تمایز ما را متوجه می‌شوند” او همچنین بیان کرد: “برای تمایز داشتن نیازی به Show off نیست و شما را مسخره و عجیب می‌کند”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish