نسل Z به افرادی گفته میشود که بین سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۱۲ میلادی، متولد شدهاند.مسنترینهای این نسل اکنون جوانانی هستند که در اوایل دهه ۲۰سالگی زندگی خود قرار داشته، به سن بلوغ رسیده و وارد دنیای تجارت میشوند.
آنها اولین نسل از اهالی فعال دنیای دیجیتال هستند. نسلZ هرگز به یاد ندارند که سفارش آنلاین بیرونبر، ارسال پیامهای واتساپ برای دوستانشان یا ویدیوکال با خانوادهشان ممکن نباشد. آنها اولین نسلی هستند که تقریباً ۲۴ ساعت شبانه روز آنلاین و در دسترس هستند.
برای اطلاعات بیشتر درباره ۴ گروه نسلی معروف دنیا اینجا کلیک کنید.
نسل Z و تجارت اجتماعی
استفاده نسل Z از دستگاههای هوشمند همچنان در حال افزایش است. اطلاعات اخیر نشان میدهد که ۹۸ درصد از آنها صاحب یک گوشی هوشمند هستند و در سه ماهه سوم سال گذشته، به طور متوسط بیش از ۴ ساعت در روز از اپلیکیشن های متفاوت استفاده میکردند – که این رقم زمان بازی کردن آن هارا را شامل نمیشود.
با این حال، عادات استفاده از پلتفرمها برای آنها کمی تغییر کرده است. نسل Z فراتر از تجارت الکترونیک( e-commerce ) که مورد علاقه نسل هزاره ها بود، حرکت کرده است و به تجارت اجتماعی(social commerce) روی آورده -که عمل خرید، در خانه و کاملاً در بستر رسانه های اجتماعی انجام میشود. و دلیل خوبی هم دارد: با اینکار، الگوریتم میتواند ترجیحات و سلایق آنها را شناخته تا توصیههای مرتبط ترو بهتر و در نهایت، یک تجربه خرید شخصیسازی شده به آنها ارائه بدهد.(که همچنین خطر چرخه رهاشدگی را کاهش میدهد)، مردد بودن بین تمایل به خرید کردن و فقط تماشا کردن را کاهش میدهد و بیشتر درگیر استفاده از فیلترهای درون برنامه ای، ویژگی هایی چون واقعیت افزوده و پخش زنده میشود.
اکثریت (۹۷٪) از مصرف کنندگان Gen Z می گویند که اکنون از رسانه های اجتماعی به عنوان منبع اصلی الهام خرید خود استفاده می کنند. ۶۵ درصد می گویند که از رسانه های اجتماعی برای یافتن محتواهای سرگرم کننده استفاده می کنند. و ۶۱٪ از آنها به طور خاص علاقه مند به تماشای محتوای ویدیویی بیشتری هستند. برندهایی که میخواهند توجه این مخاطبان را جلب کنند، نیاز به اولویت دادن به محتوای اصیل و ارگانیک به جای خروجی آراستهتری -که به تولید برای هزارهها عادت کردهاند- هستند.
پلتفرم های تجارت اجتماعی برای Gen Z شامل اینستاگرام، تیک تاک و پینترست است. در واقع، هشتگ #tiktokmademebuyit بیش از ۲٫۳ میلیارد بازدید در TikTok داشته و #amazonfinds بیش از ۶٫۷ میلیارد بازدید دارد. طبق یک گزارش درباره نسل Z، نزدیک به ۳۰٪ از این گروه می گویند که فرآیند پرداخت آسان برای آنها در تکمیل خریدشان مهم است. برندها باید با به حداقل رساندن حواسپرتیهاا، مراقب باشند که مصرفکنندگان را از صفحه دور نکنند و تجربهای یکپارچهتر – از کشف شدن تا پرداخت – را برای مشتریان در نظر بگیرند. مهم است که استراتژی هایی را توسعه دهند که الویت را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا با کمترین حساسیت ممکن در این مسیر حرکت کنند.
با پیشبینی این تغییرات آتی در بازار، پلتفرمهای بزرگ قبلاً برنامه های خود را به روز رسانی کردهاند تا مطمین شوند که خریدها نه تنها بدون اصطکاک و حساسیت، بلکه ایمن و قابل اعتماد پیش میروند. سوایپآپهای( swipe-up) اینستاگرام که شما را مستقیماً به سمت محصول میبرد چیز جدیدی نیست. با این حال، قسمت «خرید» اینستاگرام – که در صفحه اصلی پیج ها یافت میشود و در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد – امکان مشاهده بیشتر برند را فراهم میکند، که به معنای توانایی تبلیغ محصولات و خدمات خود برای مخاطبان گستردهتر است. فیسبوک، اینستاگرام و پینترست نیز اخیراً شراکتهای Shopify خود را اعلام کرده یا گسترش دادهاند – پلتفرمی که پرداختهای سریع و ایمن را تضمین میکند که به اطلاعات مالی کاربران نیاز ندارد.
نسل Z و اینفلوئنسرها
نسل Z علاقه شدیدی به اکانتهایی دارد که با سلیقه آنها مطابقت دارند – یا آنها را با اکانتهای جدیدی آشنا میکند. درک تعامل منحصر به فرد آنها در رسانه های اجتماعی مستلزم شناسایی علایق اولیه آنها است.
برندها باید به این مخاطبان خوش صدا گوش دهند. در حالی که نسل Z به سرعت از برندهایی حمایت می کند که آنها را به عنوان یک فرد مورد توجه قرار می دهند، دیدگاه های نوع دوستانه و آگاهانه از محیط زیست آنها نیز باعث جلب توجه آنها میشود. نگرانیهای زیستمحیطی به سرعت در حال افزایش است: ۷۹ درصد از نسل Z در ۱۸ کشور پاسخ دادند که، رفتار پایدارتر شرکتها از زمان شیوع کووید-۱۹ برای آنها مهمتر است، و تمایل شدیدی برای “بازسازی بهتر” پس از سال ۲۰۲۰ وجود داشت.
بهطور گستردهتر، سازندگان محتوا بهطور مداوم در فیدهای رسانههای اجتماعی نسل Z، بهویژه آنهایی که در بازی تخصص دارند، نشان داده میشوند. در مقایسه با کاربر معمولی اینترنت، نسل Z به احتمال زیاد، بیشتر علاقه دارد شخصیت های بازی آنلاین را دنبال کند.
افزودن عناصر گیمیفیکیشن به محتوای خود (استفاده از عناصر بازی در زمینه غیر بازی) یک راه عالی برای حفظ تعامل نسل Z با برند شما است. همچنین یک عنصر بسیار انعطافپذیر در مجموعه آرشیو بازاریابی شما است، زیرا میتواند به شما در رسیدن به اهداف متعدد چون تعامل، آگاهی و تغییروتبدیل کمک کند.
گیمیفیکیشن میتواند از بازیهای تبلیغاتی (بازیهایی که بهطور اختصاصی برای نمایش برند شما در یک محیط بازی تعاملی ساخته شدهاند) در صفحات لندینگ وب ها، مینیبازیهای مارکدار در پلتفرمهایی مانند اسنپ چت یا پاداشهای درونبرنامهای بایتز باشد. میتوانید با ارائه گزارشهای پیشرفت آنها به شیوهای سرگرمکننده، کاربران را به ادامه استفاده از پلتفرم خود تشویق کنید – برای مثال، ۱۰۰ ساعت بازی در برنامه چیز جدیدی را در بازی باز میکند. عناصر گیمیفیکیشن همچنین میتوانند شامل: آزمونهای جذاب، نظرسنجی یا جلسات پرسش و پاسخ در فیدهای اجتماعی شما باشند. گزینه ها تقریباً نامحدود هستند و می توانند با توجه به بودجه برند مقیاس شوند.
هیچکدام از اینها به این معنی نیست که محتواهای خود برند باید در جایگاه دوم قرار گیرد – بیش از یک سوم از نسل Z برندهایی را که دوست دارند دنبال میکنند، در حالی که حدود ۱/۴ ام آنهایی را دنبال میکنند که قصد خرید از برندشان را دارند. تنها چیزی که آنها ۱۰۰درصد نخواهند بود، وفاداری بی چون و چرا است – نسل Z 22%” بیشتر احتمال دارد بگویند که در ماه گذشته یک برند را به صورت آنلاین آنفالو کرده اند.” به همین دلیل است که برندها باید همیشه استراتژیهای محتوای معتبر، با کیفیت و نوآورانه را در اولویت قرار دهند تا سلیقه این نسل را حفظ کنند. این اغلب به عنوان یک استراتژی «اطلاعات سرگرمی(infotainment strategy)» نامیده می شود – که تعادل دقیقی از خروجی های اطلاعاتی است که به ماهیت برابری طلبانه نسل Z و محیط زیست آگاهانه و فرار سرگرم کننده که آنها را در وهله اول به رسانه های اجتماعی سوق داد، می پردازد.
انتظارات نسل Z، همراه با بیزاری آشکار آنها از تبلیغات سنتی مخرب – اساساً دنیای بازاریابی را تغییر خواهد داد. اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی موثر برای ساختن برند و همچنین در کنار آن، احساسات ان برند است. با نسل جدید Z که در کنار شماست، پتانسیل بلندمدت برند شما بسیار زیاد است.