صفر تا صد طراحی کفش
صفر تا صد طراحی کفش

روند سیر مطالب در این محتوا بدین گونه است، ابتدا به پیش‌نیاز طراحی‌کفش در دو بخش عملی و نظری می‌پردازیم. مطالعه سیر تاریخی کفش در دوره‌های مختلف تاریخ چه تاثیری در طراحی کفش دارد. پس از آن در بخش مبانی دانش طراحی کفش و پرسپکتیو چه مواردی را باید بیاموزیم. برای یک طراح کفش شدن، چه تکنیک‌هایی را در دوخت کفش و مهارت چرم‌دوزی تقویت کنیم.

در نهایت شناخت متریال و ابزار چرم‌دوزی به چه صورت در روند طراحی‌کفش، برش و فرم الگوی کفش اثر می‌گذارد. تاثیر تکنولوژی و نرم‌افزار در طراحی ‌کفش را نباید نادیده گرفت. مورد بعدی تکنولوژی در روند طراحی کفش ورزشی است. بخش آخر، ارزیابی بازار کفش است که در چه بخش‌هایی امکان همکاری با برندهای مختلف وجود دارد.

روند طراحی کفش
روند طراحی کفش

طراحی کفش را از کجا شروع کنیم؟

پیش نیاز مناسب برای طراحی کفش ( footwear designer )، دانش در دو بخش عملی و نظری است. اما همین دوبخش نیز در داخل خود به دو قسمت مجزا تقسیم می‌شود.

مودار روند طراحی کفش  در مسیر طراح کفش شدن
نمودار روند طراحی کفش در مسیر طراح کفش شدن

سیر تاریخی کفش در دوره‌های مختلف تاریخ (نظری – نظری)

مطالعه سیر تاریخی کفش در دوره‌های مختلف تاریخ ایران و جهان، طعم شیرینیست که باید بر روی زبان بنشینید. درهر دوره با توجه به نیاز، بخش‌های مختلف از یک کفش تغییر کرده است. این تغییرات کفش در دوره‌های مختلف، در نهایت ساختار امروزی را به خود گرفته است. فرقی نمی‌کند طراح کفش زنانه باشید یا مردانه، طراح کفش در ایران و یا خارج از ایران. یک طراح در زمان حال برای طراحی کفش در آینده، به گذشته خود وابسته است. تا زمانی که طراح، از المان‌های هویتی کفش در دوره‌های مختلف تاریخی آگاهی نداشته باشد، نمی‌تواند برای آیندگان طراحی کند.

گذر کفش پاشنه‌دار زنانه در دوره‌های مختلف تاریخ

مبانی دانش طراحی کفش و پرسپکتیو (نظری – عملی)

عملی کردن آنچه که در ذهن است، نیاز به بیان تصویری و قلم و کاغذ دارد. مبانی دانش طراحی کفش و علم پرسپکتیو، جزو الفبای اصلی طراحی کفش است. زمانی که ایده‌ای در ذهن شکل می‌گیرد برای ترسیم بر روی کاغذ نیاز دارد تا از زوایای مختلف ترسیم شود. تمامی اجزا و جزییات آن با دقت کافی و حوصله مشخص شود.

اصول سایه زدن، زاویه شناسی کفش، مبانی ترسیم و طراحی کفش، پرسپکتیو چندگانه از الزامات بخش نظری طراحی کفش است. در این بخش علاوه بر مطالعه احتیاج به تمرین‌ عملی و طراحی می‌باشد. تا زمانی که ایده در سر باشد و هویت بصری خود را پیدا نکند، هیچ اعتبار و ارزشی نخواهد داشت.

طراحی کفش زنانه از زوایای مختلف پرسپکتیو

دوخت کفش و مهارت چرم‌دوزی (عملی – عملی)

پس از طی کردن بخش نظری طراحی کفش، قدم بعدی کسب مهارت و تکنیک دوخت کفش و چرم دوزیست. در ابتدای راه هستید. حالا وقت آن رسیده که بعد از پیاده‌کردن ایده‌هایتان در کاغذ، آنها را بر روی چرم اجرایی کنید. پس شما نیاز دارید دانش الگو‌کشی کفش، تکنیک دوخت و برش کفش بر روی چرم را یاد بگیرید. برای هر ایده‌ای که در نظر دارید، باید توانایی و دانش الگو کشی آن را داشته باشید.

طرح خود را با توجه به فرم، مدل و قالب مورد نظر طراحی کنید. گاهی ممکن است فرم و ایده‌ای که درنظر گرفتید مناسب قالب مورد نظر نباشد و در بخش دوخت و الگو به مشکل بر بخورد. شما نیاز دارید مهارت لازم را در دوخت کفش را با حوصله و صبر کسب کنید. همه چیز تازه و پیچیده است. این مسیر را طراحانی چون Jimmy choo ،Giuseppe Zanotti ، Manolo Blahnik  نیز طی کردند.

الگو کشی و دوخت کفش

شناخت متریال و ابزار چرم‌دوزی (عملی – نظری)

فکر می‌کنید با یادگیری دوخت کفش و الگوکشی همه چیز تمام شده؟خیر. شناخت متریال و ابزار چرم‌دوزی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش طراحی برای یک طراح کفش است. اینکه شما بدانید چه فرمی در چه متریالی ایستایی بهتری دارد یک بخشی از این جریان است. بخش دیگر این که با توجه به شرایط جوی از چه متریالی در صفر تا صد طراحی کفش استفاده کنید.

اگر کاربرد ابزار چرم‌دوزی را به درستی نشناسید، پس امکان استفاده از آنها برای شما فراهم نیست. باید بدانید ابزار چرم‌دوزی برای کیف با کفش فرق دارد. نوع چرمی که در کیف استفاده می‌کنیم، با کفش یک سری تفاوت‌هایی دارد. شناخت‌تان از ابزار و متریال چرم‌دوزی باید به اندازه‌ کافی و دقیق باشد. این شناخت کمک می‌کند تا شما خلاقیت در نحوه استفاده از ابزارها را، با توجه به موقعیت‌های مختلف داشته باشید.

انواع قالب کفش و ابزار چرم‌دوزی در دوخت کفش

تاثیر تکنولوژی و نرم‌افزار در طراحی ‌کفش

سوال اینجاست که آیا تکنولوژی در طراحی کفش کلاسیک و تجربی اثر دارد؟ پاسخ من بله است. بیایید با یک  یک دید جامع و کلی به این جریان توجه کنیم. در تمامی جوامع با پیشرفت تکنولوژی تاثیرات چشم‌گیری در پروسه شکل‌گیری فعالیت‌ها در مدت زمان کوتاه رخ می‌دهد. این جریان علاوه بر صرفه جویی زمان، در طراحی کفش هم بسیار حائز اهمیت است. چرا که امکان طراحی فرم‌های خاص و برش‌های متنوع در نرم‌افزار طراحی کفش را فراهم کرده است. با این نرم‌افز‌ارهای طراحی کفش شما می‌توانید الگوهای مورد نظر را در قالب‌های متنوع کفش امتحان کنید. در نتیجه ارزیابی کفش، آسان‌تر و امکان درصد خطا پایین‌تر خواهد بود.

استفاده از نرم‌افزار طراحی کفش در فرآیند طراحی

تکنولوژی در روند طراحی کفش ورزشی

یکی دیگر از مزایای یادگیری تکنولوژی روز، در طراحی کفش ورزشی است. در کفش‌های ورزشی معمولا تمامی مراحل صفر تا صد طراحی کفش در نرم‌افزار صورت می‌گیرد. معمولا طراحان کفش ورزشی صرفا از متریال و مواد موجود در طراحی کفش ورزشی استفاده نمی‌کنند. گاهی اوقات برای هر طرح خاص با توجه به کاربرد آن، زیره و رویه مستقل را در نرم‌افزار طراحی می‌کنند. پس اگر می‌خواهید یک طراح کفش ورزشی شوید فرقی نمی‌کند چه طراح کفش زنانه چه مردانه، نرم‌افزار مهارت اصلی شماست. دوستی با تکنولوژی در دنیای امروز برای شما یک مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا به شمار می‌آید.

طراحی خاص کفش‌های ورزشی و زیره آن با ترم‌افزار مخصوص

بازار کار طراحی کفش

با توجه به اینکه کفش یک آیتم مصرفی و مورد نیاز افراد جامعه به شمار می‌آید، پس استفاده از آن همیشگی است. این نیاز، فرصت تولید و طراحی کفش را فراهم، پس در نتیجه بستر مورد نیاز فراهم است. با کسب دانش و مهارت لازم از صفر تا صد طراحی کفش، تولید در تمامی زمینه‌ها برای شما فراهم است. در تعیین حیطه خود در میان رقبا خلاق باشید. می‌توانید به عنوان یک طراح کفش در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنید و بازار کار مشخص به خود را داشته باشید.

طراح کفش زنانه، طراح کفش مردانه، طراح کفش کودکان، طراح کفش ورزشی، طراح کفش مجالس و …. فرقی نمی‌کند. مهم این است که شما حوزه خود را بشناسید و در یک بخش مشخص فعالیت کنید. این امر منجر می‌شود تا با توجه به مشتریان خود، کفش با کیفیتی را طراحی و تولید کنید.

همکاری به عنوان طراح کفش در مجموعه برند‌های مختلف
همکاری به عنوان طراح کفش در مجموعه برند‌های مختلف

همکاری طراحان کفش در زمینه‌های مختلف مشاوره و طراحی

در صورتی که علاقمند به فعالیت با مجموعه‌ها هستید، می‌توانید با توجه به مهارتی که کسب کردید در حوزه مورد نظرتان مشغول به کار شوید. طراح کفش بودن صرفا در بخش طراحی کفش خلاصه نمی‌شود. بلکه زیر مجموعه‌های مختلفی را از جمله بازاریابی، الگو کشی، دوخت کفش، طراحی کفش، مشاوره طراحی و … را شامل می‌شود.

مشاوره در حوزه طراحی کفش و فروش با برندهای مختلف

جمع بندی

با بررسی تمامی موارد طراح کفش شدن، رسیدیم به کلام آخر. صفر تا صد مراحل طراحی کفش در جریان یک طراح خلاق شدن، در دو بُعد نظری و عملی شکل می‌‌گیرد. در بخش نظری مطالعات در زمینه گذر تاریخی کفش در دوره‌های مختلف با صبر و حوصله فراوان پیش نیاز است. بدون مبانی دانش طراحی کفش و پرسپکتیو، طراح کفش شدن امکان‌پذیر نیست.

تمامی این موارد بدون کسب تجربه دوخت کفش و مهارت چرم دوزی، شناخت متریال و ابزارها بی‌معنی است.زمانی شما می‌توانید یک طراح کفش موفق و حرفه‌ای شوید که نسبت به تکنولوژی و تاثیر آن در این حرفه کم لطف نباشید. مطمئن باشید با طی کردن این مسیر بازار کار طراحی کفش برای شما در تمامی زمینه‌ها فراهم است. صرفا طراحی نیست که شما را به عنوان طراح کفش وارد بازار کار می‌کند. خلاق باشید.

طراحی کفش

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish