اگر تا کنون بلاگ‌های مرتبط با برندینگ را دنبال کرده باشید، در بلاگ راهنمای استراتژی قیمت گذاری در برندینگ به نکاتی در مورد قیمت گذاری صحیح کالا یا خدمت در کسب و کار و مفهوم استراتژی اشاره کردیم؛

راهنمای استراتژی قیمت گذاری در برندینگ

اما در این بلاگ می‌خواهیم کمی دقیق‌تر و تخصصی‌تر در مورد 5 استراتژی قیمت گذاری که یک بیزینس برای پیشرفت خود می‌تواند از آنها استفاده کند، صحبت کنیم. پیشرفتی که از جنس فروش محصول است.

قیمت گذاری نفوذ در بازار

قیمت گذاری نفوذ در بازار یکی از تاکتیک‌های قیمت گذاری به شمار می‌رود که در آن کسب و کارها برای افزایش مشتریان خود و همچنین جذب مشتریان سایر رقبا، محصولات و یا خدمات جدید خود را با قیمت اندکی وارد بازار می‌کنند. فرقی نمی‌کند! قیمت کمتر به یک محصول یا خدمت جدید کمک می‌کند تا به بازار نفوذ کند و توجه مخاطبان بیشتری را جلب کند.


این استراتژی مزایای زیادی نیز دارد. مثلا هنگامی که شما از قیمت گذاری نفوذی در کسب و کارتان استفاده می‌کنید، رقبا معمولا غافلگیر می‌شوند و زمان کمی برای واکنش دارند که در این مرحله شما می‌توانید با جذب مخاطبان این رقبا، توجه مشتریان زیادی را به سمت محصول یا خدمتتان جلب کنید و در نتیجه گردش مالی بیزینس‌تان را افزایش دهید. علاوه بر این مشتریانی که توانسته‌اند در کسب و کار شما یک بار خرید خوب و ارزان‌تری داشته باشند، احتمالا یک بار دیگر به سمت شما باز خواهند گشت که همین مسئله می‌تواند تبلیغات شفاهی مثبتی را برای شما به ارمغان بیاورد.

قیمت گذاری اقتصادی

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های قیمت گذاری، قیمت گذاری اقتصادی است. این استراتژی به این صورت است که در آن محصولات به دلیل هزینه‌های پایین تولید، قیمت‌های پایین‌تر اما با کیفیتی  دارند که این مسئله باعث می‌شود تا بخش متوسط جامعه نیز به جمع مشتریان شما اضافه شوند؛ زیرا این قشر از مشتریان به دنبال خرید از نام‌های تجاری نیستند و قیمت مقرون به صرفه برایشان اهمیت بیشتری دارد و می‌خواهند بیشترین سود را کسب کنند. این استراتژی به مشتریان کمک می‌کند تا یک برند متفاوت را امتحان کنند. توجه داشته باشید که این قیمت گذاری، برای بیزینس‌های جا افتاده و قدیمی بیشتر کاربرد دارد که مخاطبان خاص خود را به دست آورده‌اند و مشتریان وفادار دارند. 

قیمت گذاری بر اساس ارزش

قیمت گذاری بر اساس ارزش یکی از استراتژی‌های قیمت گذاری محصولات است که بر اساس ارزش درک شده مصرف‌کننده از یک محصول یا خدمت، قیمت آن تعیین می‌شود. در واقع این استراتژی متمرکز بر مشتری است. یعنی کسب و کارها قیمت گذاری خود را بر اساس میزان ارزشی که یک محصول برای مشتری‌هایشان دارد، می‌گذارند. بیزینسی که این نوع استراتژی را برای خود انتخاب می‌کند، باید محصول یاخدمتی را ارائه کند تا از سایر رقبا متمایز باشد یعنی هر ویژگی جدید و یا هر تغییری در محصول یا خدمت باید بر اساس خواسته‌ی مشتریان باشد.


صنعت مد یکی از صنایعی است که به شدت تحت تاثیر قیمت گذاری بر اساس ارزش است. به این صورت که طراحان لباس برندهای معروف قیمت‌های بالاتری را بر اساس درک مصرف کنندگان از نحوه‌ی تاثیر آن برند بر تصویر مشتریان اعمال می‌کنند. هم چنین اگر یک طراح لباس بتواند یک فرد مشهور را متقاعد کند که استایل خود برای حضور در یک فرش قرمز را از یک برند انتخاب کند ارزش درک شده برند مرتبط، به طور ناگهانی افزایش می یابد.

قیمت گذاری بسته‌ای

احتمالا همه‌ی شما یکبار هم که شده چه در آنلاین شاپ‌ها و چه در خرده فروشی‌ها با قیمت گذاری بسته‌ای رو به رو شده‌اید. این روش قیمت گذاری یک روش بسیار محبوب در میان کسب و کارها و یکی از روش‌های عالی برای فروش محصولات بیشتر است؛ زیرا خرده‌فروشان در این روش، چندین محصول مختلف را به‌عنوان یک بسته پیشنهادی ارائه می‌کنند، سپس آن بسته را با قیمت کمتری نسبت به خرید جداگانه آن کالاها به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

قیمت گذاری رقابتی

قیمت گذاری رقابتی، استراتژی است که در آن قیمت محصول، مطابق با قیمت رقبا تعیین می‌شود و شما کنترل کاملی بر موقعیت خود خواهید داشت. این روش قیمت گذاری بیشتر برای کسب و کارهای نوپا و تازه راه اندازی شده مناسب است چون هنوز این بیزینس‌ها به اطلاعات کافی در مورد نحوه‌ی قیمت گذاری برای محصولات یا خدماتشان نرسیده‌اند، به این ترتیب رقیب شما که مدت بیشتری در بازار بوده است می‌تواند اطلاعات و داده‌های بیشتری به شما در مورد نحوه‌ی قیمت گذاری بدهد. توجه داشته باشید که این استراتژی می‌تواند معایبی نیز داشته باشد مثلا اگر قیمت‌های خود را صرفا بر اساس رقبا قرار دهید، ممکن است در فروش ضرر کنید پس حتما تمام جوانب را در نظر داشته باشید.

استراتژی‌های قیمت گذاری به همینجا محدود نمی‌شود و گستره‌ی آن بیشتر از موارد گفته شده است. فرقی نمی‌کند که شما برای کسب و کارتان کدام تاکتیک‌های قیمت گذاری را انتخاب می‌کنید، زیرا هر کدام از این استراتژی‌ها مزایا و معایب متفاوتی دارند؛ بنابراین در وهله‎‌ی اول توجه داشته باشید که قیمت گذاری مناسب برای هر کالا یا خدمت، به موفقیت مستمر شما کمک می‌کند. زیرا اگر نتوانید کالا یا خدمات خود را به درستی قیمت گذاری کنید، هر میزان که محصول ارائه شده توسط شما بی نقص و با کیفیت باشد، فروش شما در نهایت با مشکل رو به رو می‌شود؛ بنابراین مشورت و راهنمایی با یک فرد متخصص را در الویت قرار دهید

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish