مدوسامیت همراهی مد و تکنولوژی
رویداد مدوسامیت با حضور فعالان صنعت مُد ایران در هتل پارسیان اوین برگزار شد؛ موضوع این ایونت مُد و تکنولوژی بود که این موضوع در تمام بخشهای این رویداد از استایل حاضران گرفته تا طراحی صحنه مشهود بود.
حال و هوای مراسم با استفاده از نمایشگرهای بزرگی که تصاویر جذابی را نمایش میدادند رنگ و بویی از دلیل برگزاری مراسم یعنی مُد و تکنولوژی داشت.
نورپردازی با نورهای رنگی و هماهنگی این نورها با موسیقی باعث ایجاد جو صمیمی و دوستانه بین حاضران شده بود.
مهمانان ایونت با استایلهای متفاوت خودشان را توصیف کرده بودند. اجتماعات کوچک چند نفره به همراه گفتوگوهای دوستانه از جنس مسائل کاری در تمام سالن دیده میشد.
سخنرانان مراسم با کمک نمایشگر بزرگی که در اختیار داشتند ازجنبههای مختلف از تغییر بزرگی که مُد در سال 2022 با آن مواجه است گفتند.
رومینا معینی
محدودیتها و مشکلات پیش روی برگزاری ایونت در ایران
شاید بزرگترین خلاء صنعت فشن در ایران را بتوان برگزاری ایونتهای هدفمند و خلاق دانست. حالا که دو سال تمامی دنیای فشن به صورت مجازی در حال فعالیت بود، وقت آن شده که اهالی فشن ایران با حضور در رویدادها فرصت از دست رفته را جبران کنند و انتقال ایده، خلاقیت و نوآوری را از دنیای مجازی به فضای فیزیکی بیاورند. اما مشکل آنجاست که محدودیتها و مشکلات پیش از کرونا همچنان روی برگزاری ایونتهای فشن سایه افکندهاند و مشکلات درون و برون صنعتی کار را برای برگزار کنندگان سخت کردهاند. با این حال تا رویداد فیزیکی نباشد، تبادل اطلاعات اثرگذاری نیز اتفاق نمیافتد و با وجود تمام مشکلات باید قورباغه را قورت داد و تحولی در رویدادهای فشن داخلی ایجاد کرد. شاید بهتر باشد اهالی فشن برای درس گرفتن سراغ همسایهی همیشگی “دنیای هنر” بروند و چند نکتهای را در این زمینه از آنها بیاموزند!
ترنج نصیری
متاورس دنیای نامیرا شدن درون انسانها
دنیای آینده، دنیای متاورس است. وقتی با این دنیا آشنایی نداشته باشیم هیچ استفادهای نمیتوانیم از این دنیای ناشناخته بکنیم. صدرا شریعتمداری در سخنرانی ورود به دنیای متاورس را اینگونه شرح داد؛ از زمانی که انسانهای اولیه با اصوات با هم ارتباط برقرار کردند تا امروز که دنیا به سمت متاورس میرود دغدغه یکی شدن بوده است. اینکه انسانها ارتباط بهتری باهم بگیرند. همان موضوعی که یونگ به آن اعتقاد داشت و آنهم دنیای درونیات انسان بود.
وقتی دربارهی متاورس صحبت میکنیم در واقع همهی آن از کتاب اسنو کراش snow crash متولد شده است، همهی قصه از اینجا شروع شد. متایونیورس، متاورس، یونیورس، ورس، همهی اینها داستانی بودند که در حال پیوستن به واقعیت هستند. نگاه انسان نگاهی امیدوارانه به دنیاست و در همین امید، آرمانشهرها بنا میشوند که متاورس از همین جنس است. متاورس از ضمیرناخودآگاه، درونیات و خواستههای انسان به وجود آمده است. دنیای متاورسها دنیای نامیرا شدن درون انسانهاست.
مونا فریدکیان
چگونه برندها را به متاورس منتقل کنیم؟
استارتآپ را میتوان از صفر در متاورس شروع کرد اما برندی که وجود دارد اگر توانسته باشد در این دنیا تجربهای خلق کند، میتواند تجربهی یکپارچه را به آن دنیا نیز منتقل کند و برای خلق این تجربه به تفکر طراحی نیاز دارد.
مجید احمدی از تاثیر تفکر طراحی به عنوان متولی برای طراحی یاد کرد و افزود؛شرط موفقیت در آن این است که بتوانیم کاربر را درک کرده و با آن همدلی کنیم و به این شیوه، تجربه، دنیا و محصولی خلق کنیم که مناسب نیازهایش باشد. با آگاهی به این نیازها میتوان برندها را به دنیای متاوس نیز منتقل کرد.
سپیده سوری
انتظار ما از تکنولوژی و آینده آن
جناب آقای نخجوانی در طی صحبتهای روز گذشته در رویداد مودونکست به تاثیر تکنولوژی بر آینده جهان و فاصله بین انتظارات ما از تکنولوژی و آنچه که در واقعیت رخ میدهد صحبت کردند. آیا واقعا همه آنچه که روز اول از تکنولوژی انتظار داشتیم رقم خورده است؟
Roy Amara آیندهپژوه، مطرح کردند که انتظار افراد با رشد تکنولوژی افتراق دارد. این اختلاف از طریق نمودار بالا قابل مشاهده است. در ابتدا با رشد کند تکنولوژی انتظارات بالاتری را شاهد هستیم ولی با گذر زمان تکنولوژی میتواند از سطح انتظارات عموم عبور کند و حتی در سطح بالاتری قرار بگیرد، ولی به دلیل تجارب گذشته سطح توقع مخاطب از سطح واقعی توان تکنولوژی پایینتر است.
همان طور که بیل گیتس گفته کاری که افراد در یک سال انجام میدهند را دست بالا میگیرند و کاری که در ده سال انجام میدهند را دست کم میگیرند. در واقع میشه گفت امروزه توان تکنولوژی رشد فراوانی داشته ولی با توجه به تجربیات گذشته افراد زیادی از قابلیتهای آن بیخبر هستند.
آمارها نشان داده است که عموم مردم دوست دارند تا از تکنولوژی در کوتاه مدت تاثیرات بزرگ و گستردهای ببینند که در غالب مواقع خارج از توان و سطح داتش آن است.
این نمودار نشان میدهد که تکنولوژیها در 5 مرحله مشخص شده رشد میکنند. بعد از یک رشد فراوان شاهد ناامیدی از تکنولوژی هستیم ولی بعد از گذشت زمان شاهد روشنگری در رابطه با تکنولوژی هستیم. درواقع در مرحله آخر انتظارات واقعبینانه خواهدبود و شاهد بهروری تکنولوژی هستیم.
آرزو حاجیبابایی
تراکنش مالی در دنیای متاورس
ارز کاغذی در دنیای تکنولوژی امروز درحال کمرنگ شدن است و در برخی کشورها ارز دیجیتال را به عنوان واحد پول ملی خود پذیرفتهاند تا از دنیای دیجیتال عقب نمانند. آقای شیرازیها اذعان داشت تولید فیزیکی زیاد پول تنها سبب تورم و بی ارزش شدن برخی از واحدهای پول میشود.
امروز ارزهای دیجیتال روزبنای ما را گرفته و اعتماد روز افزون شرکت ها جلب شده تا با ارزهای دیجیتال خدمات خودشان را ارائه دهند مثل تسلا.
به علت سرعت بالای انتقال، رصد نشدن رکورد پول و عدم اهمیت ملیت برای کار با ارز دیجیتال از مزایای ارز دیجیتال است. به راحتی قابلیت استفاده در دنیای متاورس را دارد چون با اجرای متاورس هیچ یک از واحدهای پولی کنونی (دلار، یورو و…) کاربرد ندارند.
در دنیای NFT هیچ چیز نمیتواند معادل چیز دیگر باشد. همه چیز منحصر به فرد خواهد شد و برای کالاهای آنتیک در دنیای هنر، موسیقی و فشن کاربرد دارد.
مونا میرزایی