آیریس ون هرپن مدت‌هاست که یک قهرمان گمنام در تقویم هفته مد بوده است – نه لزوماً در میان جمعیت عظیمی مانند Chanel، Dior یا Valentino دیده می‌شود، اما بی‌سروصدا با طراحی‌های نفس‌گیر و مرزی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد. لحظات برجسته شامل لباس ماه مغناطیسی او از پاییز/زمستان 2013 (قطعه ای که بعداً توسط موزه هنر متروپولیتن به دست آمد) و مجموعه پاییز/زمستان 2019 هیپنوتیزم او با الهام از کار مجسمه ساز جنبشی آنتونی هاو است. او در طول سال‌ها نیز یک سری از طرفداران برجسته را جذب کرده است، از لیدی گاگا و بیورک گرفته تا بیانسه و گریمز.

ون هرپن برای مجموعه پانزدهمین سالگرد خود به آینده فکر می کند. این طراح هلندی چند روز قبل از اولین نمایش فیزیکی خود در پاریس از زمان شروع همه‌گیری، به Vogue از طریق Zoom می‌گوید: «به جای نگاه کردن به گذشته، می‌خواستم به جلو نگاه کنم . «مجموعه به لحظه ای می پردازد که واقعیت بیش از حد واقعیت شماست. جایی که تمایز بین واقعیت دیجیتال و واقعیت فیزیکی ادغام شده است [و] دانستن تفاوت بین این دو غیرممکن می شود.

در حالی که تعداد زیادی از برندها از طریق NFT و لباس های دیجیتال روی آواتارها وارد Metaverse شده اند ، ون هرپن با مایکروسافت همکاری کرده بود تا دنیای دیجیتال و فیزیکی را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR) گرد هم بیاورد – اگرچه متاسفانه بیماری در تیم مایکروسافت به این معنی بود که تحقق این چشم انداز در آن روز ممکن نبود. 

با این حال، طراح از دگردیسی‌های اوید الهام گرفت تا هویت‌های چندگانه‌ای را که می‌تواند در قلمرو فیزیکی و دیجیتال وجود داشته باشد، کشف کند، به‌ویژه به اسطوره‌های آراخنه، نرگس، و دافنه و آپولو که در طرح‌های پیچیده ون هرپن گنجانده شده‌اند، نگاه می‌کند. او می گوید: «به اشعار اوید بازگشتم، که در مورد دگرگونی و دگردیسی هویت صحبت می کنند. «این یک موضوع بی‌زمان است: سؤالات هستی و اینکه ما در ورای بدن فیزیکی‌مان چه کسی هستیم. این سوالات امروز بسیار مرتبط هستند و در واقع مرتبط تر شدن با واقعیت دیجیتال ما در حال گسترش است.”

البته، این ایده‌های دگرگونی و فناوری مدت‌هاست که در کارهای ون هرپن جاسازی شده است، از زمانی که او برای اولین بار برنامه هفته مد پاریس را با طرح‌های نوسانی و الهام‌گرفته از علمی تخیلی خود در سال 2011 زینت بخشید. فناوری دیجیتال نیز همیشه مورد توجه بوده است. برای ساخت قطعات او، که شامل تکنیک های پیچیده پرینت سه بعدی و مواد جدید نوآورانه است، مرکزیت دارد.

در این فصل، این مواد شامل مواد زیست تخریب پذیر با فناوری پیشرفته ساخته شده از جلبک ها و پوسته های باقی مانده دانه کاکائو و همچنین ابریشم ساخته شده از برگ موز است. ون هرپن توضیح می‌دهد: «مواد بسیار آینده‌گرا هستند، اما دارای پیچ و تاب طبیعی هستند . اقیانوس ها ).

ون هرپن امیدوار است با استفاده از این منسوجات، الهام بخش طراحان دیگر باشد تا مواد پایدارتری را به پیش ببرند. «[کاری] که ما با این مواد انجام می دهیم منحصراً برای ما نیست. این مواد برای مارک های دیگر نیز در دسترس هستند. بخش بسیار مهم راه حل، همکاری است. ما باید بیشتر شبیه یک جامعه فکر کنیم.»

ون هرپن همچنین پتانسیل یک صنعت پایدارتر را از طریق استفاده از فناوری دیجیتال می بیند. همه ما می دانیم که مد به عنوان یک صنعت باید تغییر کند. یک مشکل بزرگ در تولید بیش از حد وجود دارد،” او می گوید. با استفاده از مدل لباس، ما فقط آنچه را که مشتریان می‌خواهند ایجاد می‌کنیم، اما Metaverse می‌تواند به برندهای پوشاک آماده کمک کند تا مجموعه‌های خود را به‌صورت دیجیتالی نشان دهند و بر خواسته‌های مشتریان نظارت کنند. این می تواند تولید را به شدت کاهش دهد.»

در حالی که ون هرپن همیشه در رویکرد خود آینده‌نگر است، طراح در حال کار بر روی یک گذشته‌نگر جدید برای موزه هنرهای تزئینی پاریس در سال آینده است و به او این فرصت را می‌دهد تا آنچه را که تا به امروز به دست آورده است بررسی کند. او می گوید: «این واقعاً مانند یک ماشین زمان است که تمام مجموعه ها، الهامات و همکاری ها را مرور می کند. “احساس بسیار خاصی است که بتوانم این کار را انجام دهم.”

یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای او این است که طرح هایش توسط برخی از موزه های برتر در سراسر جهان از جمله موزه هنر متروپولیتن، موزه سلطنتی انتاریو و موزه گرونینگر به دست آمده است. «[با دیدن] دنیای موزه به شیوه‌ای متفاوت از آثار من استقبال می‌کند. ون هرپن ادامه می‌دهد که معنای زیادی به کار می‌آورد. 

در مورد امیدهای او برای 15 سال آینده؟ او در پایان می‌گوید: «تمرکز اصلی من نشان دادن جایگزینی در مد است که چگونه فکر کنیم، چگونه بسازیم، چگونه خلق کنیم، چگونه همکاری کنیم – فکر می‌کنم این مهم‌تر از همیشه است. “امیدوارم نمونه ای باشم که بتوانید موفق باشید، حتی اگر بزرگترین نباشید. و شاید به خاطر این تصمیم شما [بتوانید] تأثیر بیشتری داشته باشید.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish