گوچی. نوآور، تأثیرگذار و پیشرو. لوازم جانبی مجلل، ظریف، شیک و باکیفیت، از کیف و عینک گرفته تا بوتهای زنانه و مردانه. لباسهای متنوع و رنگارنگ، همراه با طرحهای شاد و رسمی متناسب هر سلیقه. گوچی، سالها است نامی معتبر در دنیای مد و لباس بوده. اما چقدر درباره سبک و اصالت این برند میدانید؟ به نظر شما چرا نشان تجاری گوچی که بر روی محصولاتش حکشده، بهجای یک حرف (G)لاتین، از دو حرف (G) استفاده میکند؟ در این مطلب میخواهیم با این برند محبوب بیشتر آشنا شویم.
بنیانگذاری جاودان
بیوگرافی گوچیگوچییو گوچی (Guccio Gucci)، روز 26 مارس 1981 در شهر فلورانس به دنیا آمد. وی که جوانی جویای کار بود، برای این منظور به لندن سفر کرد. در این مدت، با الهام از عنصر ظرافت به کاررفته در چمدانهای مسافرتی مرغوب آن دوران، به فلورانس بازگشت؛ و سنگ بنای برند خود را به سال 1921 در زادگاهش بنا نهاد.
زادگاهی مهم و تاریخی
شهر فلورانس همواره یکی از مراکز مهم مد جهان به شمار میآمد. گوچی، کار خود را از لوازم جانبی مد و جنس چرم شروع کرد. چیزی نگذشت که چمدانهای سفری و کیفهای او مخاطبین بسیاری یافت. طراح فلورانسی، بهترین پیشهوران و هنرمندان ممتاز را به خدمت گرفت. کیفیت مرغوب محصولاتش از ابتدا زبان زد خاص و عام بود.
فتح پایتخت سیاسی و پایتخت آینده مد جهان
در سال ۱۹۳۸ گوچیِ موفق، تجارت خود را به رم گسترش داد. چیزی نگذشت که مغازه کوچک او، به تجارتی خانوادگی تبدیل شد، و چهار پسرش نیز به توسعه و رونق برند گوچی کمک کردند. پس از پایتخت سیاسی ایتالیا، نوبت به شهری موفقتر بود. میلان نیز در کنار فلورانس، از دوران رنسانس نقش تعیینکنندهای در مد جهان بازی میکرد. گوچیِ باتجربه، تنها در طراحی موفق نبود؛ آیندهنگری تجاری طراح باذوق موجب شد، شهر میلان شعبه بعدی این برند مرغوب باشد. اما کشور چکمه مانند ایتالیا ظرفیت رشد سرسامآور گوچی را نداشت، و تنها دو سال بعد از ورودش به میلان، مغازههای آن در آمریکا نیز افتتاح شدند.
آن محصولات مرغوب…
محصولات گوچیلوازم جانبی چرمی ازجمله کیفدستی، کفشهای متنوع و بهخصوص لوفر نمادین گوچی، ازجمله محصولات معروف آن دوران این برند بودند. بازیگران مطرح سینما به فلورانس ایتالیا سفر میکردند، تا از کفشها و کیفهای مرغوب گوچی خرید کنند، و آنها را در زندگی شخصی و فیلمهای خود به نمایش بگذارند. شهرت کیفیت گوچی جهان را به لرزه درآورده بود.
دو حرف لاتین، اعتبار گوچی
لوگوی گوچی چرم و پوست حیوانات نادر، طرحهای گلدار و پروانه گوچی، منحصربهفرد بودند. کیفهای اطلسی و کتانی نیز برای کاربرد روزمره در نظر گرفته شده بودند. استفاده از شاخصه برند گوچی، آنها را متمایز میکردند. به افتخار مؤسس این برند گوچیو گوچی، پیوند دو حرف (G) لاتین در کنار هم، نشان دهنده ظرافت، کیفیت و ابتکار محصولات تولید شده بودند.
ادامه راه پدر
گوچیو گوچی در سن ۷۳ سالگی و به سال ۱۹۵۳ میلادی درگذشت. اما پسرانش راه او را با قدرت ادامه دادند، و سیر صعودی گوچی همچنان ادامه یافت. اوایل دهه هفتاد، غول مجلل ایتالیایی پایش را از دنیای مد نیز فراتر گذاشت، و با شرکتهای ماشین سازی مثل (American Motors) همکاری خود را کلید زد. تا به امروز نیز گوچی تغییرات جذابی در ماشینهای مجلل و معمولی انجام میدهد، و نشان تجاری این برند بر روی ماشینهای سفارشی نگاه بیننده را خیره میکند.
دوران افول
اما سیر صعودی گوچی همیشگی نبود. در اوایل دهه ۹۰ میلادی، گوچی به بدترین دوران تاریخ خود، و حتی به مرز ورشکستی نزدیک شد. اما تغییر سران گروه گوچی و تغییر موضع گیری آنها، زمینه استخدام طراحی جوان به عنوان طراح ارشد را فراهم سازی کرد.
ریسکی به قیمت موفقیت
تام فورد طراح گوچیتام فورد (Tom Ford) جوان، طرز تفکر متفاوتی داشت. اما شرایط بغرنج گوچی اجازه چنین تغییر رویه ای را میداد. طراح آمریکایی، چندین سال تحت نظر افرادی چون مآئوریتزیو گوچی (Maurizio Gucci)، نوه گوچی بزرگ و دان مِلو (Dawn Mello) کار کرده بود. اما همیشه به دنبال فرصتی میگشت تا سبک کلاسیک گوچی را کمی متحول کند.
موفقیت به معنای واقعی کلمه
با انتساب تام به عنوان طراح ارشد در سال ۱۹۹۴، مجموعههای موفق گوچی یکی پس از دیگری به روی صحنه مد میرفتند. موفقیت مجموعههای پوشاک آماده نابغه آمریکایی، این شرکت بزرگ را از سقوط نجات داد. مهم نبود مجموعه بهاره-تابستانه است یا پاییزه-زمستانه، همگی از فورد انتظار بالایی داشتند، و همواره از سطح توقع کارشناسان بالاتر میرفت.
زوج موفق خط حمله گوچی
مدیرعامل و طراح گوچیزوج موفق دومِنیکو ده سول (Domenico De Sole) مدیرعامل گروه گوچی و تام فورد حکم شاه و وزیر را داشتند. موفقیت آنها برای برند مجلل ایتالیایی یک دهه ادامه داشت. در این مدت، منتقدین و کارشناسان مد مبهوت محصولاتی گوچی بودند. به هنگام آغاز هفتههای مد میلان، تمام سرها به سمت تام فورد و طراحیهای وی میچرخید. تام هرگز هفته مد میلان را مأیوس نمیکرد. موفقیت گوچی، نه تنها باعث رشد پایتخت میلان شده بود؛ بلکه بارها این برند را صدرنشین بیرقیب صحنه مد نشان میداد.
تغییر در خانواده سلطنتی
در سال ۲۰۰۳، شرکت هُلدینگ کرینگ (Kering)، میزان 60 درصد سهام گروه گوچی را خریداری کرد. این تغییر باعث شد، ده سول و فورد در همکاری خود با گوچی دچار شک و تردید شوند. در نهایت، اواخر همان سال زوج بیرقیب، گوچی را به مقصد تأسیس برندی به نام خود تام فورد ترک کردند. پس از یک دهه موفقیت، گوچی با چالش جایگزین کردن منصب طراح ارشد روبرو بود. سه طراح جوان از شاگردان فورد به نوبت کشتی گوچی را هدایت کردند، اما هرگز نتوانستند نبوغ استاد آمریکایی را تکرار کنند.
کارنامهای به ظرافت تاریخ
محصولات گوچیبه گزارش (Interbrand)، گوچی در سالهای 2009 و 2014 در لیست صد برند برتر دنیا قرار گرفت. طبق آمار صادر شده در سال 2009، گوچی صاحب 278 فروشگاه حقیقی در سطح جهان است. در سال 2013 ارزش دو حرف (G) لاتین، 12.4 میلیارد دلار تخمین زده شد. مجله فوربز (Forbes) در لیست ارزشمندترین برندهای دنیا، رتبه 38 را به گوچی اختصاص داد. از دیگر افتخارات گوچی، میتوان به پرفروشترین نام ایتالیایی اشاره کرد.