اگر در دهههای ۴۰ و ۵۰ میلادی کلمهی فشن رو میشنیدیم، احتمالا کشورهای فرانسه و ایتالیا به یادمان میآمد. اما از دههی ۶۰ میلادی بود که فشن انگلیس و آمریکا هم سر زبانها افتاد و کم کم طراحان فشن آمریکایی شروع به رقابت با طراحان فرانسوی کردند. طراحان آمریکایی استایلهای راحت و جدیدتری را وارد دنیای فشن کردند و تفاوت دیدگاه آنها در فشن باعث شد که به سرعت جایگاه خود را در دنیای مد پیدا کنند.
از هالستون گرفته تا رالف لورن و تام فورد، طراحان آمریکایی بسیاری در فشن تأثیرگذار بودهاند و حتی صحنهی مد اروپا را هم تحت تأثیر خود قرار دادهاند.
۱. رالف لورن
رالف در سال ۱۹۳۹میلادی، در خانوادهای یهودی و در نیویورک متولد شد و از همان کودکی علاقهی بسیاری به فشن و خوشپوشی داشت. او اکثر درآمدش از کار پاره وقتش را صرف خرید کت و شلوار و کراواتهای گرانقیمت میکرد و برای دوستانش هم کراوات میدوخت!. رالف لورن پس از ترک کالج، به مدت دو سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و سپس در فروشگاهی زنجیرهای شروع به کار کرد.
در اواسط دههی ۶۰ میلادی، رالف لورن در کارخانهی کراواتی شروع به کار کرد و در سال ۱۹۶۷ بود که توانست بوتیک کراوات خود را در نیویورک افتتاح کند. کراواتهای لورن نسبت به دیگر کراواتهای آن زمان پهنتر بودند و طرحهای جذابتری داشتند. با اینکه بسیاری اعتقاد داشتند او با این کراواتها به جایی نخواهد رسید، کراواتهای لورن به آیتم ضروری استایل مردان تبدیل شدند.
سال ۱۹۶۹میلادی، اولین کالکشن مردانهی رالف لورن روانهی بازار شد و از آن جا بود که راه موفقیت لورن شروع شد. این طراح اسطورهای آمریکایی تا به حال چندین جایزه در زمینهی فشن دریافت کرده است و امروزه به عنوان یکی از قدرتمندترین اشخاص در دنیای فشن شناخته میشود.
۲. کارولینا هررا
کارولینا در خانوادهای آمریکایی-ونزوئلایی متولد شده است و تا دههی ۸۰ میلادی در ونزوئلا زندگی میکرد. پیش از مهاجرت به نیویورک، هررا در برند امیلیو پوچی مشغول به کار بود و از همان زمان با استایل شیک خود شناخته میشد.
پس از مهاجرت به نیویورک و آشنایی با اشخاصی در ووگ آمریکا و دیگر اهالی فشن، بالاخره کارولینا در سال ۱۹۸۱ برند خود را افتتاح کرد. برند کارولینا هررا به سرعت در آمریکای شمالی به محبوبیت دست یافت و پس از شروع به کار خط تولید لباس عروس و عطر، این برند به شهرت جهانی رسید. از دیگر دلایل شهرت کارولینا هررا، محبوبیت لباسهای او میان بانوان اول آمریکا مثل جکی کندی و میشل اوباما بوده است.
کارولینا که با سرشانههای اپلدار و بلوزهای سفید شناخته میشود، تا به حال توانسته چندین جایزه در زمینهی فشن دریافت کند و به عنوان یکی از طراحان مد آمریکایی شناخته شود. کارولینا در سال ۲۰۱۸ از مدیریت هنری برندش کنارهگیری کرد و حالا تنها به عنوان سفیر کارولینا هررا به فعالیتش ادامه میدهد.
۳. هالستون
یکی از طراحانی که در موفقیت فشن آمریکا نقش بزرگی داشته، هالستون است. هالستون در سال ۱۹۵۳ فروشگاه کلاه فروشی خود را در هتل شیکاگو افتتاح کرد و تا سال ۱۹۶۶، حرفهی اصلیش طراحی کلاه بود. این طراح آمریکایی بالاخره در سال ۱۹۶۶ دست به طراحی لباسهای کوتور و آمادهی پوشیدن زد و به سرعت نظر اهالی فشن را به خود جلب کرد. لباسهای رها و آزاد هالستون که با جنبش هیپی دههی ۷۰ میلادی هم راستا بودند، به محبوبیت بسیاری در آمریکا و اروپا دست یافتند.
هالستون سالهای بسیاری را به عنوان یکی از مشهورترین طراحان فشن جهان سپری کرد، اما در سالهای پایانی عمرش، به خاطر درگیری با مواد مخدر، از برندش اخراج شد و در نهایت به علت بیماری ایدز درگذشت.
۴. تامی هیلفیگر
اگر در تاریخ فشن آمریکا بخواهیم به یکی از بزرگترین برندها اشاره کنیم، بدون شک از تامی هیلفیگر نمیتوانیم بگذریم. تامی از سالهای آخر دبیرستانش شروع به کار در حیطهی فشن کرد و بوتیکی را با همکاری چند تا از دوستانش راه اندازی کرد. با اینکه این بوتیک ورشکسته شد، هیلفیگر امیدش را به این حرفه از دست نداد و با مهاجرت به نیویورک، در راه طراحی لباس قدم برداشت.
هیلفیگر بالاخره در سال ۱۹۸۵ برند خود را راه اندازی کرد و با کمک همکار بیزینسی خود، برندش را به سرعت گسترش داد. برند تامی هیلفیگر به مدت ۱۰ سال در زمینهی فشن مردانه به فعالیت پرداخت و در سال ۱۹۸۶ وارد دنیای فشن زنانه شد.
برند آمریکایی تامی هیلفیگر بعد از گسترش یافتن و ارائهی عطر و لباس ورزشی و غیره، به یکی از پردرآمدترین برندهای آمریکا در اوایل قرن ۲۱ تبدیل شد. رنگهای سفید، آبی و قرمز هنوز هم به این برند نسبت داده میشوند و نزدیک به ۱۰۰ کشور از فروشگاههای این برند بهره میبرند.
۵. تام فورد
تام فورد از ابتدا به هنر علاقهمند بوده و تحصیلات خود را در زمینهی فشن، در دانشگاه پارسونز نیویورک گذرانده. از اواخر دههی ۸۰ میلادی، تام فورد فعالیتش را در صنعت فشن آغاز کرد، اما استخدام او در برند گوچی بود که دلیل اصلی موفقیت و شهرت او شد. فورد مدیریت هنری گوچی را در سال ۱۹۹۴ به دست گرفت و تا سال ۱۹۹۹، او درآمد این برند را به ۴.۳ میلیارد دلار رساند. کمپانی گوچی در همان سالها، برند ایو سن لورن را هم خریداری کرد و تام فورد مدیریت هنری ایو سن لورن را هم به عهده گرفت.
پس از فروخته شدن کمپانی گوچی به کمپانی کرینگ در سال ۲۰۰۳، فورد از سمتش در برندهای گوچی و ایو سن لورن استعفا داد و برای مدتی از فشن فاصله گرفت. فورد در این مدت به علاقهمندی دیگرش که فیلمسازی است پرداخت و کمپانی فیلمسازی خود را راهاندازی کرد.
فورد در سال ۲۰۰۴ با کمک استی لودر و رئیس پیشین گوچی، برند هم نام خودش را پایه گذاری کرد و برند تام فورد با محصولات آرایشی و عینک شروع به کار کرد. در سال ۲۰۰۶ برند تام فورد خط تولید لباسهای مردانهاش را شروع کرد و بالاخره در سال ۲۰۱۰، این طراح اسطورهای به هفتهی فشن زنانه بازگشت.
تام فورد در دنیای فشن امروز جایگاه بسیار ویژهای دارد و بسیاری ار اهالی فشن برای موفقیت به سراغ مشاورههای او میروند. تام فورد در کنار طراحی لباس برای برندش، مدیریت انجمن طراحی لباس آمریکا را نیز به عهده دارد.
فشن آمریکا در امروز
طراحان مشهور و محبوب امروز آمریکا از نظر نژادی و جنسیتی تفاوتهای بسیاری با اسطورههای دهههای پیش دارند. اشخاصی مثل تلفار و ویرجیل ابلو که هر دو آفریقایی تبار هستند، از موفقترین طراحان آمریکایی امروز به شمار میروند. طراحان دیگری همچون گبریلا هارست هم صنعت عموما مردانهی فشن را به سمت برابری هدایت کردهاند. آنچه که مسلم است، پیشرفت صنعت فشن آمریکا از نظر برابری و بهتر شدن شرایط کار برای اقلیتهاست.