اگر شما به خرید کردن علاقه دارید و زمان زیادی را صرف وقت گذراندن در وبسایتهای خرید پوشاک، به خصوص وبسایتهای خارجی میکنید، حتما با اوتلتها آشنایی دارید. امروزه فروشگاههای اوتلت یکی از پر طرفدارترین فروشگاهها در آمریکا هستند.
تاریخچهی اوتلت
شاید برخی فکر کنند که اوتلتها با رونق بازار و گسترش کالاهای چینی به وجود آمدهاند؛ اما فروشگاههای اوتلت تاریخچهی مخصوص خود را در آمریکا دارند و از چین شروع نشدهاند. این فروشگاهها برای اولین بار در دههی ۱۹۳۰ میلادی در آمریکا به وجود آمدند. اوتلتها در گذشته به نوعی انبار کارخانهها بودند که شما میتوانستید به آنجا بروید و پروسهی تولید کالاها را تماشا کنید. این کارخانهها در قسمتهای پایین شهر قرار داشتند و شما میتوانستید در آنجا محصولات را با قیمت خیلی پایین بخرید؛ زیرا کالاهایی در آنجا موجود بودند که نقص داشتند و یا کیفیت ضعیفی داشتند. این روند تا دههی ۱۹۷۰ ادامه داشت و هدف از این کار دفع کالاهای اضافی و یا آسیب دیده بود.
شاید فکر کنید که با این توضیحات چه اتفاقی رخ داد که امروزه اوتلتها از پر رونقترین بخشهای خرید در آمریکا هستند؟
در طول دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی، فروشگاههای اوتلت در آمریکا گسترش پیدا کردند. البته این اتفاق مختص آمریکا نبود و در همان سالها در کانادا و چند سال بعد در اروپا هم اوتلتها راهشان را به بازار پیدا کردند. امروزه اوتلتها با گذشته تفاوتهایی دارند. آنها دیگر مانند محل فروش انبار به نظر نمیرسند؛ در عوض شبیه به فروشگاههای معمولی هستند.
انواع اوتلتها
فروشگاه اوتلت در لغت به معنی یک نوع حراجی است. اکثر برندهای دنیا به خصوص در حوزهی پوشاک، عطر و کفش دارای اوتلت هستند.
دو نوع اوتلت وجود دارد؛ نوع اول «اوتلت فکتوری» (Factory Outlet) است. در این نوع اوتلتها، کمپانیها اجناس خود را مستقیما بعد از تولید، به فروش میرسانند. این فروشگاهها معمولا در نزدیکی همان کمپانیهای اصلی قرار دارند و توسط صاحبان اصلی کمپانیها اداره میشوند. در این نوع اوتلتها فقط محصولات یک برند وجود دارد.
نوع دوم «اوتلت مال» یا «اوتلت استور» (Outlet Mall/Store) است. این نوع اوتلت ها در واقع مانند یک فروشگاه هستند. در این نوع فروشگاههای اوتلت، کالاهایی از برندهای مختلف دارند و اجناس با یک تخفیف جزئی به فروش میروند.
تفاوت بین اوتلت و خردهفروشیها
همانطور که تا اینجا متوجه شدید، اوتلتها طرفداران زیادی در آمریکا و دیگر جاهای دنیا پیدا کردهاند. مردم با هدف خرید محصولات طراحان با قیمتهای پایینتر به اوتلتها میروند. هرچند، بیشتر مردم تفاوت بین اوتلتها و خردهفروشی را نمیدانند. این دو مورد علاوه بر شباهت، تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. علاوه بر این موارد، هر یک تجربهی متفاوتی را برای کارمندان و خریداران ارائه میدهند. بنابراین اگر میخواهید هنگام خرید عاقلانهتر عمل کنید، درک این تفاوت ها مهم است. در ادامه به بررسی چهار تفاوت اصلی بین اوتلت و خردهفروشی میپردازیم.
۱. کارآمد بودن
اصلیترین تفاوت بین فروشگاههای اوتلت و خرده فروشیها، در کارآمد بودن آنهاست. اوتلتها به خریداران این امکان را میدهند که از معاملات روزانه، تخفیفها و قیمتهای پایین بهرهمند شوند. همچنین اوتلتها به خریداران این اجازه را میدهند که به راحتی محصولات طراحان را به طور مستقیم تهیه کنند.
از طرفی دیگر، فروشگاههای خردهفروشی، کالاهای باکیفیت میفروشند؛ اما با قیمت استاندارد خردهفروشی. این موضوع به این معنی است که خریداران تخفیف زیادی دریافت نمیکنند؛ مگر اینکه یک رویداد بزرگ یا یک حراج بزرگ اتفاق بیفتد. این موضوع باعث سود بالا برای خرده فروشان میشود.
۲. کیفیت
اگر شما از هر دو مدل فروشگاه خرید کرده باشید، میدانید که هم اوتلتها و هم فروشگاههای خردهفروشی، اجناس یکسانی را میفروشند؛ اما این اجناس در کیفیت ممکن است کمی با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی، هدف هردوی این فروشگاهها، فروش محصولات خارج از فصل و یا کالاهای اضافی با قیمت کمتر است. البته ممکن است در محصولات موجود در یک فروشگاه اوتلت نقص یا عیبی ببینید پس تعجب نکنید. این موضوع یک مورد کاملا عادی است. اما به طور کلی، امروزه محصولاتی که در اوتلتها به فروش میرود اجناس نو و بدون مشکل هستند.
۳. موقعیت مکانی
مکان فروشگاههای اوتلت معمولا نسبت به خرده فروشیها دور از دسترس است و معمولا در محدودهی اطراف شهر قرار دارد. دلیل اصلی پشت این قضیه این است که قیمت اجاره در مناطقی که جمعیت کمتری زندگی میکند، کمتر است.
این در حالی است که شما معمولا فروشگاههای خرده فروشی را به راحتی در شهر پیدا خواهید کرد. در مراکز خرید، فرودگاهها و یا سایر مناطقی که در آنجا جمعیت بیشتری وجود دارد. مهم است بدانیم که خردهفروشان همیشه در تلاش برای حفظ فاصلهای مطمئن بین کالاهایی هستند که خودشان میفروشند و کالاهایی که در اوتلتها با قیمت پایینتر فروخته میشود؛ در حالی که هر دو یک محصول را ارائه میدهند.
۴. نحوهی سرویس دهی
به طور معمول، خرده فروشیها میتوانند خدمات کامل یا فروشگاههای محدودی داشته باشند. این به معنی آن است که تأمینکنندگان میتوانند کالاهای فروخته شده را در آنجا دوباره ذخیره کنند. از طرفی دیگر، فروشگاههای اوتلت محصولات تخفیف خورده، آسیب دیده و یا خارج فصل را به فروش میرسانند که این موضوع مقداری باعث سردرگمی خریداران در چند سال گذشته شده است. علاوه بر این، تهیهی مجدد همان محصولات برای تأمینکنندگان مشکل است.
فهرست زیر تعدادی از بهترین اوتلتهای جهان را نشان میدهد:
- Bicester Village (England)
- FoxTown Outlets (Mendrisio, Switzerland)
- Gotemba Premium Outlets (Japan)
- Ingolstadt Village Designer Outlet (Germany)
- La Vallée Village (Serris, France)
- Prada Space Outlet (Montevarchi, Italy)
- The Mall (Tuscany, Italy)
- Woodbury Commons Outlet (New York, USA)
- Yeoju Premium Outlet (Korea)
- Jeremy’s (San Francisco, USA)
برندهایی که در این اوتلتها میتوانید پیدا کنید عبارتند از: الکساندر مککویین، دیور، فندی، گوچی، یوس سنت لارنت، هیوگو باس، پرادا، ولنتینو، دولچه اند گابانا و….
اوتلت در کشورهای اطراف ما
اپتیموم اوتلت
اپتیموم اوتلت، یک فروشگاه در قسمت آسیایی شهر استانبول در ترکیه است. این اوتلت مختص فروش مجموعههای قدیمی از برندهای معروف، با تخفیف قابل توجهی است. این اوتلت علاوه بر خرید کردن، امکانات گستردهای از غذاخوری و سرگرمی را نیز در اختیار شما قرار میدهد. برخلاف اوتلتهای دیگر، اپتیموم اوتلت در قسمت پر جمعیت شهر قرار دارد و همهی مردم از کل شهر به آن دسترسی دارند. در اپتیموم اوتلت کالاهایی با قیمت متوسط از برندهای معتبری از جمله «نایکی» (Nike)، آدیداس (Adidas)، یو اس پولو (US Polo) و… به فروش میرسند.
علاوه بر اپتیموم اوتلت استانبول، در ازمیر هم که شهر مهم و تجاری ترکیه محسوب میشود، اوتلتهایی وجود دارند که شما میتوانید در آنها پوشاک، جواهرات، کفش و عطر را با قیمتهای مناسب پیدا کنید. این فروشگاه شامل سینما، پارکینگ، رستوران، شهربازی برای کودکان و بسیاری امکانات دیگر است که تجربهای لذت بخش حین خرید را برای شما فراهم میکند.
اوتلت دبی
دبی به عنوان مرکز اصلی خرید جهانی مشهورترین برندها و بسیاری ویژگیهای دیگر شناخته میشود. این شهر از نظر فروشگاهها و مراکز خرید، گزینههای بیشماری را ارائه میدهد. دو مرکز خرید محبوب در دبی Outlet Mall و Outlet Village هستند.
اوتلت مال دبی، از بهترین مراکز خرید در این شهر محسوب میشود. این اوتلت در دبیلند واقع شده و بیش از ۲۴۰ فروشگاه را در خود جای داده است. اوتلت ویلیج هم زیر نظر شرکت Meraas که یک شرکت هلدینگ خصوصی است اداره میشود و بیش از ۱۰۰ فروشگاه دارای مارکهای بینالمللی و مارکهای طراحان داخلی دارد. هردوی این اوتلتها ارائه دهنده مارکهای لوکس با قیمتهای مقرون به صرفه هستند.
اوت لت در ایران
همانطور که اکنون متوجه شدید، اوتلت ها مراکز خرید بزرگی هستند که فروشگاههای زیادی را در خود جای دادهاند و ارائهدهنده مارکهای معتبر و برند جهان هستند. در ایران برخی تولیدیها به صورت جداگانه اوت لتهایی در شهرهای مختلف مانند تهران دارند؛ اما اوت لت اصلی در ایران، واقع در کیش است. این مرکز خرید ۴ طبقه است و ۴۷۹ فروشگاه را در خود جای داده است. در این اوتلت شما میتوانید پوشاک، کیف و کفش، عطر، وسایل الکترونیکی و… را برای خرید پیدا کنید.
اوتلتها در ایران دارای امکاناتی مانند رستوران، پارکینگ، کافیشاپ، شعبههای بانکهای مختلف و… هستند.
حرف آخر
اگر به خرید کردن مخصوصا خرید از برندهای معتبر علاقه دارید، اوتلتها بهترین گزینه برای شما هستند. شما در اوتلتها میتوانید اجناس مارک را با قیمتهای پایینتر و مقرون به صرفه تهیه کنید. اوتلتها با امکاناتی که دارند خریدی لذت بخش را برای شما به ارمغان میآورند.