شرح مسئلهای ساده: شما میخواهید پیام کسبوکارتان را شفاف و منسجم بگویید تا توجه مخاطبتان را جلب کنید، اما چگونه؟ قبل از هرچیزی با ۳ اصل در برندسازی باید آشنا شوید که در این مقاله به آن پرداخته شده: ماموریت (Mission)، چشمانداز (Vision) و ارزشها (Values).
بیانیههای ماموریت، چشمانداز و ارزشها به عنوان پایه و اساس برنامه استراتژیک سازمان عمل میکنند و در بیان هدف، جهت و ارزشهای اساسی سازمان نقش دارند. هنگامی که این بیانیهها بهطور مدبرانه و بابرنامه توسعه یافته و اجرا شوند، میتوانند به عنوان ابزاری قدرتمند عمل کنند که راهنمای خوبی، به ویژه در شرایط متغیر هستند. بنابراین مشخص کردن بیانیههای ماموریت، چشمانداز و ارزشها قبل از هرچیزی، الویت برند شما میباشد.
بیانیه ماموریت برند چیست؟
بیانیه ماموریت، اهداف شما و اینکه چگونه برای ارائهی خدمات خود به مخاطبتان برنامهریزی کنید را مشخص میکند. این به مخاطبان شما نشان میدهد که برند شما چه میکند؟ و چه تاثیری میخواهد بر ذهن آنها بگذارد؟ اصولا ثابت نیست و با رشد شرکت تغییر و دوباره خود را تعریف میکند. یک بیانیه خوب فقط بر آنچه که برای سازمان مهم است تمرکز میکند و باید مختصر، واضح، آموزنده، ساده و مستقیم باشد. باید از پیچیدگی، کلیشهها و کلیگویی پرهیز و بر نتایج و افرادی که سازمان به آنها خدمات میدهد تاکید کند.
هنگام نوشتن بیانیه ماموریت، سؤالات زیر را در نظر بگیرید:
- امروز چه کنیم؟
- به چه کسی خدمت کنیم؟
- میخواهیم به چه چیزی برسیم؟
- چه اثری میخواهیم بگذاریم؟
چند نمونه ماموریت:
آدیداس
“ما یک سازمان جهانی هستیم که از نظر اجتماعی و زیست محیطی مسئولیت داریم که خلاقیت و تنوع را در بر میگیرد و از نظر مالی برای کارمندان و سهامداران ما مفید است.”
“به مشتریان آنچه میخواهند بدهیم و سریعتر از هر کس دیگری آن را به دستشان برسانیم.»
رلف لورن
“همراه با اتحادهای صدور مجوز، مجموعه محصولات سبک زندگی وسیع، با چشماندازی یکچارچه را ارائه دهیم.”
بیانیه چشمانداز برند چیست؟
در تعریف کلی، چشم انداز مهمترین رویا یا تصویر ذهنی از آینده است. همچنین میتواند مجموعهای از رویاها و اهداف بلندمدت باشد. چشمانداز برند شما وضعیت مطلوب آینده را تعریف میکند و تعیین کننده آن چیزی است که در طولانی مدت میخواهید به آن برسید. این مفهوم بیانکننده اهداف سازمان است و میتواند راهنمای مسیر برای دستیابی به آنها باشد. چشمانداز برای ایجاد انگیزه در تیم و ایجاد اهداف جاه طلبانه کمک میکند و باید با همه به اشتراک گذاشته شود، بنابراین برای شما در رسیدن به اهداف تعریف شده تعهد ایجاد میکند. یک بیانیه چشم انداز مؤثر باید مختصر، بدون ابهام، آیندهنگر، واقع بینانه، آرزومند و الهام بخش باشد. نباید کلی باشد، بلکه باید بر نتایج خاص سازمان تمرکز کند.
هنگام نوشتن بیانیه چشم انداز، به این سؤالات توجه کنید:
- به کجا میرویم؟
- در آینده میخواهیم به چه چیزی برسیم؟
- چه نوع جامعهای را در رویایمان داریم؟
چند نمونه چشمانداز:
آدیداس
“بهترین برند ورزشی دنیا با تمرکز بر کسب بهترین نتیجه از ورزشکاران”
“کمک به توسعه پایدار جامعه و محیطی که با آن تعامل داریم.”
رلف لورن
“الهام بخشیدن به رویای زندگی بهتر از طریق اصالت و سبکی جاودانه.”
بیانیه ارزشهای برند چیست؟
ارزشها پاسخ به سؤال چگونگیاند. برند شما چگونه مأموریتهای خود را برای رسیدن به چشمانداز انجام میدهد؟ این ارزشها اصول و معیارهایی هستند که برند شما را از دیگر برندهای صنعت متمایز میکند. ارزشها، باورهای عمیقی هستند که بر نگرش و رفتار برند شما تأثیر میگذارند. درواقع ویژگیهای تعیینکننده شرکت شما چیست و چگونه کار میکنید؟ این ارزشها از دیدگاه شما حمایت میکنند و فرهنگ شرکت شما را شکل میدهند. بیانیه ارزشها باید به یادماندنی، قابل اجرا و تایملس (timeless) باشد. قالب بیانیه ارزشها به سازمانها بستگی دارد. برخی از سازمانها از یک، دو یا سه کلمه برای توصیف ارزشهای اصلی خود استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر یک عبارت کوتاه ارائه میدهند.
هنگام تهیه بیانیه ارزشها، برخی از سوالاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- ما برای چه هدفی اینجا هستیم؟
- چه رفتارهایی را بیش از هر چیز دیگری ارج مینهیم؟
- چگونه فعالیتهای خود را برای رسیدن به ماموریت و چشمانداز خود انجام خواهیم داد؟
- چگونه با اعضای سازمان و جامعه خود رفتار میکنیم؟
چند نمونه ارزش:
آدیداس
“صداقت، اشتیاق، عملکرد و تنوع.”
زارا
“زیبایی، وضوح، عملکرد و پایداری”
رلف لورن
“مرکزیت مصرفکننده، ارتقاء و انرژی دادن به برند، تعادل و بهرهوری”
خلاصه
بیانیههای ماموریت، چشمانداز و ارزشها نیروهای هدایتکننده پشت یک سازمان هستند. بیانیه ماموریت هدف سازمان را بیان میکند. چشمانداز، بینشی را در مورد آنچه شرکت امیدوار است در آینده به دست آورد یا تبدیل شود، ارائه میدهد و ارزشها منعکس کننده اصول بنیادی و اخلاقیات سازمان است. این عبارات با هم، جهتگیری استراتژیک را برای یک سازمان فراهم میکند و استراتژیهای کسبوکار فعلی و آینده را اطلاع میدهد. امیدواریم اکنون ایدههایی در مورد بیانیههای ماموریت، چشمانداز و ارزشها برای برند خود داشته باشید.