هفته مد (Fashion week) رویدادی در صنعت مد و فشن است که تقریباً یک هفته طول می‌کشد و در طول این هفته طراحان مد، برندها یا مزون‌ها آخرین کلکسیون‌های خود را در قالب دفیله‌هایی برای خریداران و رسانه‌ها به نمایش می‌گذارند.

این رویدادها باعث می‌شوند که اصحاب این صنعت از مد آن فصل اطلاع یابند. هفته‌های مد همیشه چند ماه قبل از شروع فصل برگزار می‌شوند تا به خریداران و رسانه‌ها امکان پیش نمایش طراحی‌های صورت گرفته برای فصل بعد داده شود. این زمان به فروشندگان نیز اجازه می‌دهد تا خریدها یا جذب طراحان به بازارهای فروش خود را زمان‌بندی کنند. هفته مد معمولا دو بار در سال و در دو بخش بهاره/تابستانه (در ماه‌های فوریه-مارس) و پاییزه-زمستانه (در ماه‌های سپتامبر-اکتبر) هر سال برگزار می‌گردد. چهار پایتخت مد دنیا به ترتیب نیویورک، لندن، میلان و پاریس است.

هفته مد نیویورک (New York Fashion Week)/ هفته مد مرسدس بنز (Mercedes-Benz FashionWeek)

اولین هفته مد نیویورک که بعدها به عنوان هفته خبر نیز شهرت یافت، اولین هفته مد در دنیا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۴۳ و در میانه جنگ جهانی دوم برپا شد. تا آن زمان پاریس به عنوان پایتخت مد در دنیا شناخته می‌شد اما جنگ جهانی دوم مانع از این می‌شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید و ارائه آخرین دستاوردهایشان به این شهر بروند، از این رو، هفته مد نیویورک متولد شد.

الینور لمبرت روزنامه‌نگار مشهور مد و فشن، در همان زمان با ترتیب دادن هفته‌ای به نام هفته خبر و با دعوت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در دنیای مد، سعی کرد طراحان نیویورکی و آمریکایی که تا آن زمان نادیده گرفته شده بودند را به همگان نشان دهد. البته در این مراسم بازدیدکنندگان اجازه حضور نداشتند و باید به شوروم هر طراح به صورت مجزا سر می‌زدند.

از نگاه تمام نشریات مطرح این برنامه بسیار مطرح بود، چرا که نشریات معتبری چون ووگ که تا پیش از این فقط به طراحی‌ها و طراحان پاریسی اهمیت می‌دادند، تا حد زیادی در نظر خود تجدید نظر کردند و مد نیویورک به مجلات معتبر راه یافت. در سال ۱۹۹۴، مراسم هفته مد نیویورک توسط فرن مالیس به محل اصلی و رسمی خود در بریانت پارک منتقل شد. پیش از این این مراسم محل مشخصی نداشت و مراسم هفته مد نیویورک در خیمه‌هایی طولانی برگزار می‌شد. از نکات قابل توجه در رابطه با این هفته مد این است که حضور در مراسم تنها با استفاده از دعوت پیشین امکان‌پذیر است.

در مراسم هفته مد نیویورک که اولین برنامه از چهار هفته مد مطرح در دنیا است، طراحان مد، صنعت‌گران لباس و مد، خبرنگاران حوزه فشن، سلبریتی‌ها و نشریات الکترونیکی اینترنتی فشن دعوت می‌شوند. اما در سال ۲۰۰۹ تعدادی از طراحان تصمیم گرفتند خارج از بریانت پارک برنامه خود را برگزار کنند. این طراحان دلیل این تصمیم خود را مشکلات اقتصادی و سخنرانی‌ها و پرزنتیشن‌های طولانی در مراسم هفته مد عنوان کردند.

تحولی در هفنه مد

در پاییز سال ۲۰۰۹ اما هفته مد نیویورک روند خود را کمی تغییر داد و به تکنولوژی نزدیک شد. این مسئله نه تنها به طراحان کمک کرد که با هزینه کمتری مجموعه خود را تهیه کنند و به نمایش بگذارند، بلکه در زمان و هزینه سفر نیز صرفه‌جویی شد، چرا که طراحان می‌توانستند از این پس طرح‌های خود را از طریق اینترنت به معرض تماشای عمومی بگذارند. این رخداد باعث شد نه‌تنها تعدادی از طراحان محصولات خود را برای عرضه در اینترنت معرفی کنند، بلکه تعدادی از آن‌ها مزون‌های آنلاین راه‌اندازی کردند و تنها محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه کردند. عملی که تا کنون نیز ادامه داشته است.

نورما کامالی طراح به نام و برند مشهور پولو رالف لورن راگبی، بنتون، ویکتوریا سکرت و بسیاری از برندهای مطرح دنیا برای محصولات اپل و سیستم iOS برنامه‌هایی برای معرفی و فروش محصولات خود طراحی کرده‌اند. پس از این رویداد بود که ووینه تام طراح به نام چینی/آمریکایی به دست مدل‌های خود به جای کیف، تبلت‌های اچ. پی داد. در همان زمان نیز مرسدس بنز خود را به عنوان اسپانسر هفته مد نیویورک معرفی کرد و از آن پس هفته مد نیویورک به هفته مد مرسدس‌بنز نیز شهرت یافت.

فشن شو مردانه در هفته مد

هفته مُد میلان (Settimana della moda)

تار یخچه این رویداد دنیای فشن، به سال ۱۹۵۸ برمیگردد. هفته مد میلان متعلق به اتاق ملی مد ایتالیا (Camera Nazionale della Moda Italiana) است که یک مؤسسه غیردولتی به حساب می‌آید که وظیفه دسته‌بندی، همکاری و گسترش مد ایتالیا و همین‌طور برگزاری رویدادهای مرتبط با مد در میلان را برعهده دارد. این مؤسسه که نقش به سزایی در معرفی مد و طراحان برجسته ایتالیایی به جهان را دارد، در نام هیئت مؤسسان خود به دنبال می‌کشد، افرادی همچون:ماریو آنتونلی، روبرتو کاپوچی، پرنس کاراکسیولو ژینتی، آلبرتو فاگیانی، ژیوانی سزار گایدی، ژرمانا ماروسلی.

در میان برنامه‌های متعدد هفته مد میلان، بخش اختصاصی زنان شهرت بسیاری دارد. معرفی مد زنان به چند بخش لباس زنان، (Milan SS Women Ready to Wear) و مد دونا میلان تقسیم‌بندی می‌شود. در هفته مد بهاره/تابستانه نیز بخشی به لباس‌های مخصوص آقایان اختصاص داده شده است. مد آقایان نیز به چند بخش از جمله لباس مردان، مد اوموی میلان تقسیم‌بندی می‌شود. هر سال در هفته مد میلان برندهای مطرحی همچون، روبرتو کاوالی، دولچه و گابانا، گوچی، پرادا و… حضور دارند.

هفته مُد پاریس (Paris Fashion Week)

تاریخ برگزاری این مراسم توسط فدراسیون مد فرانسه(French Federation of Fashion) تعیین می‌شود. این فدراسیون در سال ۱۹۷۳ پا به عرصه وجود گذارد و شامل سه زیرمجموعه به نام‌های اتحادیه کارگران اوت کوتور، اتحادیه کارگران طراحان مد مردان و اتحادیه کارگردان طراحان مد زنان و لباس‌های آماده است. ایده اولیه این فدراسیون از اتاق صنفی اوت کوتور پاریس (Chambre syndicale de la haute couture parisienne) که در سال ۱۸۶۸ تأسیس شده بود گرفته شد. فدراسیون مد فرانسه هم‌چنین مدرسه‌ای به نام دانشکده دوخت پاریس (École de la chambre syndicale de la couture parisienne) را که در سال ۱۹۲۸ تأسیس شده است را زیر نظر دارد.

هفته مد لندن (London Fashion Week)

هفته مد لندن، اولین بار در سال ۱۹۸۴ به همت شورای مد بریتانیا (British Fashion Council) برای آژانس توسعه لندن (London Development Agency

نمایش زنده

هفته مد لندن، در سال ۲۰۱۰ دست به ابتکار جدیدی زد. مسئولین برگزاری این برنامه، اعلام کردند که تمام مراسم به صورت زنده در اینترنت قابل تماشاست. این ابتکار باعث شد که بسیاری از افراد که امکان حضور مستقیم در مراسم را ندارند، بتوانند به صورت زنده در جریان این برنامه قرار گیرند. نمایش زنده مراسم، همزمان با برگزاری آن در سایت هفته مد لندن در دسترس است.

مد لباس مردان

در تابستان ۲۰۱۲، مسئولین برگزاری هفته مد لندن، طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند که برای اولین بار، نمایش کت‌واک و مد مردان را نیز به برنامه‌های خود اضافه کرده‌اند. نمایش مد آقایان که تا پیش از این در برنامه‌های هفته مد لندن گنجانده نشده بود، از این پس، همزمان با دیگر برنامه‌های هفته مد لندن در دو دوره مد بهار/تابستان و پاییز/زمستان به نمایش در خواهد آمد.

این رویداد به عنوان یکی از رویدادهایی که منافع برگزار کنندگان و مالیات دهندگان بریتانیایی را فراهم می‌کند، توانست نظر مطبوعات را به خود جلب کند. هفته مد لندن، به شکلی طراحی شده‌است که می‌توان به آن عنوان خرده‌فروشی مترکز(Retail-focused) نیز اطلاق کرد. پس از نمایش لباس‌ها در این فشن‌شو، بلافاصله عموم می‌توانند برای سفارش یا خرید لباس مورد نظر خود، به این مرکز مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنند.

در حال حاضر محل اصلی برگزاری هفته مد لندن، در ساختمان سامرست هاوس در قلب لندن است. این ساختمان قدیمی که در قلب لندن قرار دارد، طی سال‌های ۱۷۷۶ تا ۱۷۹۶ بنا شده و از جمله بناهای طراح ویکتوریا است که توسط سر ویلیام چامبرز ساخته شده‌است. چادرهایی که در حیاط مرکزی این عمارت برپا می‌شود، محل اصلی کت‌واک به شمار می‌رود.

در طول نمایشگاه و نمایش هفته مد لندن، سالانه بیش از ۱۵۰ طراح سرشناس مد حضور دارند. در همین حال و در کنار هفته مد لندن، بسیاری از کمپانی‌های کوچک نیز با راه‌اندازی برنامه‌های خود سعی در جذب مشتری هستند. این گروه‌ها عموماً در ساختمان‌ها یا در چادرهایی در مرکز شهر لندن، برنامه خود را برگزار می‌کنند. این بنیادها عموماً خصوصی هستند و با حمایت شرکت‌ها و برندهای کوچک‌تر به فعالیت مشغولند.

روند برگزاری هفته‌های مد

هفته مد پاریس در کنار هفته مد لندن، هفته مد میلان و هفته مد نیویورک به عنوان چهار رخداد مهم در دنیای مد مطرح هستند. این چهار رویداد در امتداد هم و ابتدا در نیویورک، سپس در لندن، سوم در میلان و در آخر به پاریس می‌رسد و هر سال مطرح‌ترین طراحان، برندها و فعالان حوزه پوشاک و مد در آن حضور دارند. به غیر از این چهار رویداد، بسیاری از کشورهای دنیا نیز هفته‌های مد بزرگ و کوچکی ترتیب داده‌اند، اما هم‌چنان این چهار هفته مد، به عنوان بزرگ‌ترین رخدادهای دنیای مد و فشن به حساب می‌آیند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish