وقتی برندی خدمات و یا محصول جدیدی ارائه میکند کمپینهای تبلیغاتی داغی هم برپا میشوند که بعضا سر و صدای زیادی به پا میکنند. چه قدر از کمپینهای مد باخبرید. آیا تصاویر و اخبار جالبترین کمپینهای امسال را دیدهاید؟ بیایید با هم چند تا از خبرسازترینها را دوره کنیم.
کمپین مد روشی برای بیان داستان محصول
قبل از اینکه به سراغ بهترینهای 2022 برویم بد نیست کمی درباره ماهیت کمپین صحبت کنیم و بدانیم که کمپین چیست و چرا برندها هزاران دلار برای کمپینهای فشن هزینه میکنند. هر برندی که محصول یا رویداد جدیدی ارائه میکند باید این رویداد یا محصول را به دیگران معرفی کند. کمپین مد یک ابزار بینقص بازاریابی برای ارائه محصول، رویداد و خدمات جدید از طریق داستان سرایی است. اقلام مد تبدیل به تصاویری پر از احساسات مطلوب یا مرتبط مانند عشق، اشتیاق و موفقیت میشوند.
البته ایجاد یک کمپین موفق چندان هم ساده نیست. کمپینها باید در جای درست و به روش درست ارائه شوند. مثلا تصاویر در سطح شهر با تصاویر ارائه شده در شبکات اجتماعی تفاوت دارند. همچنین کمپینها با اهداف خاصی طراحی میشوند و همیشه به چشمانداز و صدای برند خود وفادار هستند.
انگیزههای رایج برای ایجاد کمپین مد
هر کمپین مد با یک هدف خاص ایجاد میشود و این اهداف در نحوه برگزاری کمپین تاثیر مستقیم دارند. پس اگر برند خود را دارید و میخواهید کالکشن جدید خود را معرفی کنید باید به نوع تبلیغات خود دقت کنید تا به هدفتان برسید. این اهداف برای ایجاد کمپین مد رایج هستند:
ایجاد آگاهی در مورد برند و فعالیتها یا محصولات آن؛
تشویق مردم برای شرکت در یک رویداد (باز کردن یک فروشگاه جدید، فروشگاه پاپ آپ، مهمانی کوکتل و غیره)؛
فروش بیشتر در برند، محصولات و یا خدمات؛
این اهداف به درستی نشان میدهند که برگزاری کمپین روشی آگاهانه برای از بین بردن فاصلهی موجود بین برند و مشتریها است.
انواع کمپین در صنعت فشن
کمپینهای مد را میتوان به دو دسته کلی تفکیک کرد: PR (روابط عمومی) و Advertising (تبلیغات). البته در بسیاری از کمپینها میشود المانهای هر دو را دید.
- کمپین روابط عمومی: برای به دست آوردن مشتریان وفادار و حامیان بلند مدت هیچ چیزی بیشتر از بیان اهداف بشردوستانه یا زیستمحیطی برند، کمک کننده نخواهد بود. کمپینهای روابط عمومی به انتشار تصاویر مربوط به رویدادی با هدف خیرخواهانه میپردازند. در این موارد ظاهرسازی جواب نمیدهد بلکه کمپین باید با هویت و صدای برند همسو باشد. در این نوع از کمپینها احتمال پوشش خبری بیشتر است چراکه تنها مسئله تبلیغات و تجارت مطرح نیست.
مثال خوبی برای این نوع از کمپین، کمپین برند سوئدی Bally در جولای سال 2019 است. Bally Peak Outlook یک نمونه عالی از یک کمپین روابط عمومی است زیرا به همه موارد ذکر شده در بالا اشاره میکند. این کمپین منجر به اولین پاکسازی سازمان یافته اورست شد. چیزی که برند میتواند به آن افتخار کند. یک اقدام خوب که بخشی از DNA برند آنها میشود.
Bally با همکاری رهبر Eco Everest Expedition، داوا استیون شرپا (Dawa Steven Sherpa)، و تیم همراهش متشکل از کوهنوردان بومی با تجربه این پروژه را انجام دادند. آنها دو تن زباله را از بیس کمپ تا قله جمعآوری کردند.
این کمپین توسط مجلات و خبرگزاریهای معتبر زیادی مانند ووگ، تلگراف و نشنال جئوگرافیک پوشش داده شد که به معنای موفقیت کمپین است.
- کمپین تبلیغاتی: دومین نوع از کمپینهای فشن کمپینهای تبلیغاتی هستند. این نوع از کمپینهای هم مانند نوع اول تنها عکسهای خوش رنگ و لعاب در مجلات مد و فشن نیستند. در واقع داستانهای زیادی در پس هرکدام از تصاویر داخل مجلات وجود دارد. سرمقالههای زیبا محصول نهایی مجموعهای از کار طراحان، مدلها، استایلیستها، هنرمندان آرایش و مو، عکاسان، مدیران خلاق و افراد دیگر است.
مسائل مختلف زیادی در این کمپینها در نظر گرفته میشود. تصویری که در یک کمپین تبلیغاتی نشان داده میشود، تصویری است که یک برند میخواهد با آن شناخته شود. یک برند با این کمپینها سبک زندگی مشتریانش را نشان میدهد. این شانس یک برند برای جلب نظر مشتریان ایدهآل خود است.
کمپینهای تبلیغاتی با لمس رویاها، خواستهها و هر گونه احساسات مرتبط با مشتریان، ارزشی برای برند ایجاد میکنند. کمپینهای تبلیغاتی فشن یکی از عواملی هستند که در قیمت گذاری یک محصول مورد توجه قرار میگیرند.
برای درک بهتر این نوع از کمپین میتوانیم به کمپین تبلیغاتی مایکل کورس در بهار 2020 نگاه کنیم. اوگباد عبدی (Ugbad Abdi) و ریان ون رومپای (Rianne Van Rompaey) مدلهای مایکل کورس در این کمپین بودهاند.
این کمپین در محوطه املاکی در بورلی هیلز عکاسی شده است. لباسها حس رمانتیک بودن را در این فضای لوکس القا میکردند. مایکل کورس درباره این کمپین گفته است: ” مجموعه بهار من جشنی برای بهترین استایل آمریکایی است.” تاکید کمپین مد این مجموعه بر استفاده از لباسهای راحت و در عین حال پر زرق و برق است که یک المان آمریکایی است. لایهها دارای پیچیدگی و حس عاشقانه هستند که در این تصاویر به خوبی پیدا میشود.
بهترین کمپینهای 2022
Dion Lee Spring 2022 Campaign
لباسهای طراحی شده توسط دیون لی یادآور داستانهای علمی تخیلی است. عکاسی کمپین تبلیغاتی این مجموعه توسط برایان هوین در خانه لی انجام شده است. هوین در مصاحبهای با ووگ گفته است که مدت زیادی است که طرفدار دیون لی است و کارهای او مانند یک اثر علمی تخیلی قرون وسطایی است.
فضای عکاسی و لباسها کاملا با هم هماهنگ هستند و احساس موجود در لباسها را به درستی به مخاطبان القا میکنند. فضای سفید یخی در تصاویر و آرایش مدلها به ایجاد فضایی تخیلی و شبیه به بازیهای کامپیوتری دامن زده است. این کمپین در واقع کمپین تبلیغاتی یک مجموعه لباس است که بر مفهوم مورد استفاده در تولید لباسها تاکید زیادی داشته است.
Givenchy Spring 2022 Campaign
کمپین جدید برند ژیوانشی هم بسیار تاثیرگذار بود. در این کمپین کندال جنر به عنوان مدل همکاری کرده است. او در مقابل نقاشیهای جاش اسمیت که به سبک آزاد نقاشی شدهاند ژست گرفت است. انرژی این نقاش و طرحهای منوکروم لباسها تصاویر جالبی را خلق کرده است.
VERSACE Spring 2022 Campaign
دو عکاس مشهور مرت آلاس و مارکوس پیگات کسانی بودند که برای کمپین تابستان ورساچه عکاسی کردند. در این تصاویر خود دوناتلا ورساچه در کنار خواهران حدید، جیجی و بلا دیده میشود. او دراینباره گفته است که خواهران حدید برای او نماد قدرت خواهرانه هستند و به همین دلیل آن دو را دوست دارد.
در کمپین 2022، ورساچه سعی دارد مفهوم خانواده را نشان دهد. عنصری که به گفته خودش همیشه در قلب کارهایش وجود داشته است. ورساچه این کمپین را آغوشی برای خانواده جهانی ورساچه میداند.
Canada Goose Spring 2022 Campaign
برند Canada Goose با همکاری کول اسپروس Cole Sprouse کمپینی برای مجموعه جدیدش برپا کرده است. این مجموعه جذاب و متفاوت در فضای باز و در منطقه کالیفرنیا بیگ سور فیلمبرداری و عکاسی شده است. این کمپین، حول محور اخلاق برند تجاری و با شعار در فضای باز زندگی کن ساخته شده است. در این کمپین علاوه بر اینکه قدرت و اهمیت جامعه نشان داده شده، سبکهای Canada Goose در فضایی باز به نمایش گذاشته شده است.