از آنجا که بنیانگذار مشهور دیور با New look خود در سال ۱۹۴۷ انقلابی در سبک زنان ایجاد کرد، نام کریستین دیور اهمیت بینظیری در فرهنگ فرانسه و تاریخ مد داشت. کریستین دیور در سال ۱۹۸۴ توسط برنارد آرنال_Bernard Arnault_ خریداری و به یک مهره اصلی در دنیای مد تبدیل شد و شالوده آن را گروه LVMH بنا نهاد. این شرکت با همان استانداردهای کوتور در خدمات و جزئیات محیطی جدید برای فعالیت ایجاد کرده که به دنبال برتری در خلاقیت و کاربرد تجاری هستند.
در این مقاله از طریق مصاحبه BOF با خانه دیور با درون سازمان برند آشنا میشوید و ارزشها، جوهره و همچنین DNA دیور را درک میکنیم.
BOF : مفهوم DNA کوتور کریستین دیور امروزه چیست؟
دیور یک مزون اوت کوتور (Haute couture) است که کوتور کلید اصلی شخصیت برند و شرکت میباشد. کار کردن در چنین شرکتی تجربه فوقالعادهای را به همراه دارد. استودیو طراح و آتلیه کوتور در هتل پارتیکیولر (Particulier Hotel) قرار گرفته که توسط شخص دیور انتخاب شده است و DNA این شرکت در خلاقیت و فوتوفن آن ریشه دوانده (با ارزش های برتری، سرسختی و اشتیاق) کار کردن برای کریستین دیور یعنی تلاش برای برتری و همیشه در کیفیت بالا بودن.
BOF : چگونه کریستین دیور فرهنگ خود را با کارمندانش نشر میکند؟
در پاریس حساسیت کوتور ما بلافاصله آشکار میشود _شما میتوانید جوهره برند را حس کنید_ و ما سخت تلاش میکنیم تا تمام کارمندان با آن ارتباط بگیرند که ارتباطات و آموزشهای زیادی درمورد تاریخچه آقای دیور و خانه وجود دارد. تازهواردان از فرایند سیستم جامع بهره میگیرند، مانند آشنایی با مفهوم روحیهی دیور (Esprit Dior) و موارد ضروریی که آنها را برای موفقیت مجهز میکند. هر کارمند در سال اول خود از طریق چندین نقطه ارتباطی فردی و گروهی توسط تیمهای نیروی انسانی (Human Resources) همراه میشوند.
ما معتقدیم برای کشف جهان دیور زمان لازم داریم و هدف ما این است که مطمئن شویم هر کارمند، سفیر واقعی دیور میباشد و به اینکه جزئی از این ماجراجویی بینظیر هستیم افتخار میکنیم.
BOF: کریستین دیور به دنبال چه کارمندانی هست؟
ما به دنبال افرادی با اشتیاق، با احساس و دارای ذهنیت کارآفرینی هستیم. ما میخواهیم مردم نسبت به آنچه انجام میدهند بسیار فعال و مسئول باشند؛ ابتکار عمل کنند و از محدودیتها فراتر روند. به عنوان کارمندان باید همیشه خود را زیر سوال ببریم. سعی کنیم بیشتر خلاق باشیم و ایدههای جدید و تازهای ارائه دهیم _درجستجو پیشرفت برای رسیدن به تعالی_
تجربه مشتریان ما در فروشگاه، نیازمند مهارتهای پیشرفتهتر هست: افرادی که میراث برند ما را درک میکنند و به جزئیات اهمیت میدهند؛ همچنین قادر به پیشرفت در یک محیط سختگیر هستند.
سبک کاری دیور چالش برانگیز است: مجموعههایی با سرعت بالا، تنش خلاقانه، خدمات استاندارد کوتور و یک فرهنگ نتیجه محور؛ با این حال رهبران ارشد ما نزدیکی خود را با کارمندان حفظ میکنند که این امر باعث ایجاد تعهد و احساس تعلق در همه سطوح میشود. کریستین دیور واقعا یک مکان بینظیر برای کار هست، در درون سازمان برند دیور کارمندانی داریم که برای ۳۰ سال در این شرکت بودند و پذیرای نسل جدید هستیم. در فروشگاهها تیمهای چند فرهنگی داریم و معتقدیم که تنوع باعث ایجاد خلاقیت میشود. بنابراین فرهنگ تیمسازی را تقویت کردیم و برابری جنسیتی را در طول مسیر شغلی مردم ترویج میدهیم در نتیجه ۶۲ درصد از رهبری تیمهای منطقه را زنان تشکیل میدهند.
BOF: چه فرصتهای آموزشی و شغلی در دسترس هست؟
ما در آموزش، توسعه و مشارکت در کار تیمی سرمایه گذاری زیادی میکنیم. برای گسترش مهارتها و تجربیات همه افراد، آموزش در همهی سطوح فراهم شده. آموزشگاه خردهفروشی داخلی “آکادمی دیور” اطمینان میدهد که مربیان همراه با تیمها در این زمینه حضور دارند. برای مدیران خود یک برنامه آموزشی ویژه مدیریت ساختیم و رهبران ارشد میتوانند در برنامههای مدیریت گروه LVMH شرکت کنند. با ادغام کل چرخه زنجیره ارزش و به لطف حضور پرقدرت ما در بسیاری ازمناطق (اروپا, آسیا, ایالت متحده و خاورمیانه) میتوانیم فرصتهای شغلی بینالمللی را در کارکردهای مختلف (خردهفروشی، تجارت، طراحی، مشتری مداری، زنجیره تامین) در داخل برند دیور ارائه دهیم. بررسی سالانه استعدادها هم از جمله گفتگوهای شغلی انجام میشود.
BOF: دیور در حال حاضر به چه استعدادی احتیاج دارد؟
دیور در بیشتر ۵۰ بازاری که حضور دارد در حال انتخاب است. اما گاهیاوقات برای حمایت از رشد بینالمللی خود با کمبود استعداد روبرو هستیم. سالانه بیش از ۱۲۰۰ کارمند برای پاسخگویی به تقاضای بوتیکهای جدید، رشد ما و گردش مالی، استخدام میشوند. سازمان حرفهها را در سه سطح بالا، متوسط و پایین _از طرح اول تا کل مشتریان_ یکپارچه کرده بنابراین فرصتهای متنوعی برای هر نوع استعداد وجود دارد.
ما درون سازمان برند دیور دائما در حال اسکن بازار برای بهترین استعدادها در همه حوزهها هستیم. فراتر از تخصص ما به دنبال پروفایلهایی با شخصیتهای خاص میگردیم که بتوانند هر دو وجه مدرنیته و کدهای میراث برند را منعکس کنند در حالی که از نظر DNA با کریستین دیور در ارتباط هستند.