امروزه واژه متاورس در خیلی جاها شنیده میشود و دنیای مد و فشن هم استثنا نیست. حتی در دنیای مد، NFTها به یکی از ترندهای جدید و جذاب در سال 2022 تبدیل شدهاند. اگر تا به امروز در این باره چیزی نشنیدهاید، با خواندن این مقاله اطلاعات خود را به روز کنید.
به متاورس خوش آمدید
شاید قبلا در بازیهای کامپیوتری آواتار یا شخصیتی برای خود انتخاب کردهاید، به او لباس مورد علاقتان را پوشاندهاید و با آن در خیابانهای یک شهر یا کشور دیگر گشتی زده باشید. یا شاید قبل از این بازیهای واقعیت مجازی را تجربه کرده باشید. تمام این بازیها میتوانند پایه و ایده اصلی متاورس باشند.
متاورس ترند جدید و احتمالا جایگزینی ایدهآل برای اینترنت در آینده خواهد بود. فرض کنید صبح که از خواب بیدار شدید از کمد مجازی خود یک کت و شلوار شیک را انتخاب میکنید و با واقعیت مجازی به جلسهای در آن سر کره زمین میروید تا با آواتارهای دیگر درباره بیزینستان صحبت کنید. یا صبح جمعه به مرکز خرید مجازی میروید و یک پیراهن شب میخرید ک رنگ آن مدام تغییر میکند و آن را در مهمانی مجازی شب بعد میپوشید. شاید تمام اینها شبیه به فیلمهای علمی تخیلی باشد اما حقیقت این است که متاورس میتواند چنین دنیایی را بسازد.
چند وقت پیش خبر تغییر نام شرکت فیسبوک به متا داغ شد. متاورس یک دنیای مجازی است که در آن افراد می توانند معاشرت، کار و بازی کنند. مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک معتقد است که این آینده اینترنت و شرکت تریلیون دلاری او است. کتی هاکل، مدیرعامل (و مدیر ارشد متاورس) میگوید: «نمیتوان گفت آنچه که ما واقعاً درباره آن صحبت میکنیم آینده اینترنت است.» واضح است که اهمیت متاورس به قدری است که شرکتهای بزرگ مثل فیس بوک (متا) سرمایه خود را روانه این بازار کردهاند.
متاورس جایگزین اینترنت
احتمالا تا اینجا یک حس نسبی به متاورس پیدا کردهاید اما بگذارید از تصور درباره آینده فراتر برویم و راجع به اتفاقاتی صحبت کنیم که واقعا در حال رخ دادن هستند. واقعیت این است که مسیر این جریانات فراتر از احساس و تصور ماست. در سال 2021 و در چند ماه اخیر بسیاری از برندهای لوکس دنیا وارد دنیای متاورس شدند. از طراحی و تولید لباسهای لوکس برای بازیها گرفته تا فروش لباسهای NFT و توکنایز شده.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی شرکتهای مد قادرند اطلاعات دقیقی از سلیقه مصرفکنندگان پیدا کنند و همین باعث میشود NFTها ترندی محبوب باشند. تا همین الان که تنها چند ماه از تولید NFTها توسط برندها میگذرد میشود تاثیر عمیقشان بر مد را مشاهده کرد. میتوانیم حضور برندها در دنیای متاوس را ببینیم. برندها مستقیما روی این مورد سرمایهگذاری میکنند و حتی بر سر آن به دادگاه میروند.
طبق گفته مجله fortune «فرصت بازار برای زنده کردن متاورس ممکن است بیش از 1 تریلیون دلار درآمد سالانه داشته باشد و ممکن است با شرکتهای وب 2.0 که ارزششان در بازار امروز 15 تریلیون دلار است، رقابت کند». این پیشبینی بزرگی است و دلیل خوبی برای شرکتهای مد که از غافله عقب نمانند. اگر این رقم درست پیشبینی شده باشد متاورس بزرگترین تحول تکنولوژی از زمان وب 2.0 خواهد بود.
NFTها در حقیقت توکنهای غیر قابل تعویض هستند که به معنی سرمایهگذاری در متاورس و دنیای دیجیتال هستند. لباسهای طراحی شده توسط برندها به شکل غیر فیزیکی توکنایز میشوند که به آنها NFT میگویند و در واقع فرصتی برای برندهای مد هستند که وارد دنیای متاورس شوند. البته NFT تنها به لباس ختم نمیشود هر چیزی را میشود به توکن غیر قابل تعویض تبدیل کرد مثل پوستر، یک هنر سه بعدی، نقاشی یا تصاویر اینترنتی حتی وسایل یا نقاشیهای واقعی میتوانند نسخهای در متاورس داشته باشند.
این لباسهای دیجیتالی در اولین مرحله از چرخه مد یعنی معرفی هستند. چرخه مد با معرفی، ظهور، اوجگیری، افول و منسوخ شدن کامل میشوند. دارندگان برند مد به خوبی میدانند که باید به بیش از معرفی محصول فکر کنند. در حال حاضر تقاضا برای لباسهای دیجیتال و پوشاندن آن بر تن آواتارها رو به افزایش است. عدم تعادل در تقاضای بیشتر و عرضه محدود محصول، برای آن ارزش ایجاد میکند. به علاوه به این محصولات دیجیتال میتوان به عنوان یک اثر هنری خاص نگاه کرد که قیمتگذاری برای آن محدودیتی ندارد و چه کسی بیش از افراد حاضر در فشن و مد لوکس این ارزش را درک کرده و میدانند.
کمک NFT ها به محیط زیست
مد همیشه صنعتی پر خرج و آلوده بوده است. انکار این موضوع ممکن نیست. اما در سالهای اخیر طراحان به خصوص نسل زی به پایداری توجه زیادی کردهاند. این را میتوان در بیزینسهای نوپا هم دید. موفقترین استارتآپها در صنعت مد آنهایی بودند که به پایداری اهمیت دادهاند. مد پایدار یکی از شعارهای لباسهای دیجیتال است. اینکه این شعار تا چه اندازه درست است و ساخت و فروش NFTها واقعا چه قدر انرژی یا آب مصرف میکند قابل بررسی است. اما به غیر از این طبق آمار به طور میانگین هر لباس در کمد یک فرد در آمریکا کمتر از 10 بار پوشیده میشود. شاید لباسهای دیجیتال با توجه به مصرف کمتر پارچه نهایتا برای محیط زیست مفید باشند.
انگار صنعت مد راهی برای زیستن پیدا کرده است. صنعت مد اخیرا دچار مشکلات زیادی بوده است چه در بحث پایداری و چه به دلیل همهگیری کرونا اما با کمک تکنولوژی مد توانسته از تولید لباس کمتر در ابتدای همهگیری کرونا به تولید نکردن لباسهای فیزیکی برسد. این میتواند هم ترسناک و هم بسیار هیجانانگیز باشد. به نظر میرسد باید خودمان را برای یک دنیای جادویی و کاملا جدید آماده کنیم.
NFT های برندهای لوکس
در حال حاضر بسیاری از برندها NFT محصولات خود را ایجاد کرده و به فروش میرسانند. برخی از این برندها در این زمینه خیلی موفق بودهاند.
- RTFKT: این برند در سال 2019 تاسیس شد و مشخصا کفشهای کتانی لوکس مجازی میساخت. بعدها این کمپانی توسط برند نایکی خریداری شد. اوایل سال 2021، این برند با “Fewocious” یک هنرمند محبوب رمزارز همکاری کرد. این هنرمند در آن زمان تنها 18 سال داشت. او 3 کفش کتانی مجازی طراحی کرد. پیشنهاد دهندگان میتوانستند کفشهای کتانی را از طریق اسنپچت امتحان کنند و سپس برای خرید وارد حراجی شوند. بالاترین قیمت پیشنهادی این شانس را داشت که جفت کفش کتانی فیزیکی را برای پوشیدن در زندگی واقعی به دست آورد. این همکاری با فروش 600 جفت کفش کتانی در کمتر از 7 دقیقه، سر و صدای زیادی به پا کرد. این حراج باعث شد RTFKT به درآمد 3.1 میلیون دلاری دست پیدا کند. از آن زمان، RTKFT با همکاری “The Fabricant” مجموعه جدیدی از 7 آیتم مجازی ایجاد کرد. در آخرین دور حراج 8 میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده و محصولات خود را توسعه داده است.
- Gucci: گوچی اولین برند لوکسی بود که به تولید NFT ها پرداخت. NFT خانه مد ایتالیایی، کالاهای مد طراحی شده نبود، بلکه گوچی فیلمی با الهام از مجموعه “آریا” از برند خودش را به شکل NFT فروخت. آنها با همکاری الساندرو میکله این فیلم 4 دقیقهای را تولید کردند که در حراج کریستی به قیمت 25000 میلیون دلار فروخته شد.
- Louis Vuitton: لویی ویتون در جشن تولد 200 سالگی بنیانگذارش در 4 آگوست، مد و فناوری را با هم ترکیب کرد. بازی “Louis the Game” یک بازی به سبک ماجراجویی است که در آن بازیکنان باید از خانه عروسکی متعلق به ویتون عبور کنند. به علاوه بازیکنان برای جمعآوری 200 شمع به عنوان نماد تولد 200 سالگی به سرزمینهای مختلف سفر میکنند. در این ماجراجویی بازیکنان میتوانند 30 NFT مخفی و 10 NFT که با همکاری “Beeple” هنرمند محبوب NFT ساخته شده را پیدا کنند. NFTها در این بازی برای کلکسیون هستند و برای فروش عمومی نیستند.