برند والنتینو؛ از داستان موفقیت تا معرفی محبوبترین محصولات این برند دوستداشتنی
کمپین تبلیعاتی سال ۲۰۱۶ برند والنتینو
برند والنتینو با نزدیک به ششدهه حضور در صدر صنعت مد، یکی از شناختهشدهترین برندهای جهان است. رنگ نماد این برند قرمز است و ماجرای جالبی پشت آن قرار دارد. اگر کنجکاوید بیشتر درباره این امپراتوری ایتالیایی بدانید، این مطلب را به بررسی آن اختصاص دادهایم.
نگاهی کوتاه به زندگی بنیانگذار برند والنتینو
بنیانگذار برند والنتینو، مردی همنام خود این برند است. والنتینو کلمنته لودویکو گاراوانی (Valentino Garavani)، در ۱۱ مه ۱۹۳۲ در شهر ووگهرا (Voghera) در استان لومباردی واقع در شمال ایتالیا به دنیا آمد. عشق او به صنعت مد و طراحی لباس از همان دوران کودکی و بهخاطر عمهاش رزا، شکل گرفت. عمه رزا یک طراح مد محلی بود و والنتینو جوان را تشویق میکرد که پیش خودش و سایر طراحانی که در همسایگی آنها در آن منطقه کار میکردند، شاگردی کند و طراحی مد را یاد بگیرد.
هنگامی که والنتینو به ۱۷ سالگی رسید، متوجه شد که استعداد و اشتیاق ورود به این حرفه را دارد. بنابراین برای اینکه آموختههای خود را بهشکل رسمی تکمیل کند، به پاریس نقلمکان کرد. در آنجا به دانشگاه معتبر هنرهای زیبا و طراحی اوت کوتور پاریسی رفت. بهلطف نبوغ و خلاقیتی که داشت، در یک مسابقه مد برنده شد و جایزه او، دستیاری در شرکت طراحی مد ژان دسز (Jean Dessès) بود. بعد از آن در سال ۱۹۵۷، نزد گای لاروش، تصویرگر سابق دسز، کار کرد و بهگفته خود والنتینو، بیشترین تجربه خود را در طراحی از خانه مد لاروش فرا گرفت.
بازگشایی خانه مد والنتینو و تأسیس برند
والنتینو در ۲۷سالگی پاریس را ترک کرد و به ایتالیا بازگشت تا خانه مد خودش را در رم افتتاح کند. او با کمک پدرش این کار را انجام داد. درست است که او این امپراتوری را براساس استانداردهای خانههای مد بزرگی که در پاریس برای آنها کار کرده بود بنا کرد؛ اما دلش میخواست کسبوکارش را در کشور زادگاه خودش، ایتالیا، آغاز کند. وقتی میگوییم برند والنتینو جزو پرافتخارترین برندهای صنعت مد جهان است سخن به گزاف نگفتهایم؛ زیرا این برند از همان نمایشهای اولیه مد خود در سال ۱۹۵۹، توانست بهسرعت توجه طبقه اشراف جامعه ایتالیا را به خود جلب کند.
ماجرای رنگ قرمز والنتینو، رنگ امضای برند
واقعیت این است که نام والنتینو در دنیای مد، مترادف است با رنگ قرمز. این رنگ خاص که روزو والنتینو نامیده میشود، ترکیبی از ۱۰۰درصد سرخابی، ۱۰۰درصد زرد و ۱۰درصد مشکی است. والنتینو اولین بار در سال ۱۹۵۹، در نخستین مجموعه لباسهای آمادهبرایپوشیدن خود، لباسی را طراحی کرد که فیستا (Fiesta) نام داشت. این پیراهن میدی، دکلته بدون بند بود و روی دامن آن، ردیفهایی از گلهای پارچهای به چشم میخورد. رنگ قرمز روشن این لباس، همان رنگی است که به امضای برند والنتینو تبدیل شد. از آن سال به بعد، در تمامی مجموعههای برند والنتینو در نمایشهای مد آن، یک لباس به این رنگ ارائه میشد و هنوز هم این روند ادامه دارد.
ماجرای این رنگ جالب است:
والنتینو در جوانی، در اپرایی در شهر بارسلون، زنی را درمیان جمعیت میبیند که لباسی بهرنگ قرمز روشن پوشیده بود و بهخوبی میشد او را در بین همه زنان دیگر تشخیص داد. این تصویر در ذهن والنتینو ماندگار میشود و از آن برای اولین طراحیهایش الهام میگیرد. وقتی لباس فیستا را طراحی کرد و با چنان استقبالی روبهرو شد، دریافت که این رنگ شانس اوست. به این ترتیب، اصطلاح والنتینو رِد (Valentino red) شکل گرفت و آن را برای همیشه بهعنوان رنگ اصلی خانه مد والنتینو تثبیت کرد.
والنتینو میگوید:
به اپرا رفته بودم. در یکی از جایگاهها، زنی را دیدم با موهای خاکستری که بسیار زیبا بود و در لباس مخمل قرمزش میدرخشید. بین تمام رنگهایی که زنان دیگر پوشیده بودند، او منحصربهفرد به نظر میرسید و در شکوه و جلال خود کاملا متمایز از دیگران قابلتشخیص بود.
بعدها جنیفر آنیستون، بازیگر معروف هالیوود، برای اولین اکران فیلم Along Came Polly خود، همین لباس فیستا را که متعلق به سال ۱۹۵۹ بود پوشید.
آشنایی با جیانکارلو جیامتی و کسب شهرت بینالمللی
در سال ۱۹۶۰، یعنی یکسال بعد از افتتاح خانه مد، والنتینو با جیانکارلو جیامتی (Giancarlo Giammetti) که دانشجوی معماری بود، آشنا شد. جیانکارلو که ۶سال کوچکتر از والنتینو بود، بهسرعت هم ازنظر کاری و هم ازنظر عاطفی به والنتینو نزدیک شد و تا به امروز شریک عاطفی و کاری یکدیگر هستند. با کمک و مشارکت او، والنتینو توانست خانه مد خود را به یک برند بینالمللی تبدیل کند. والنتینو درباره جیانکارلو میگوید:
از من پرسید: «میتوانم خانه مد را ببینم؟» و بعد ادامه داد: «چه زندگی کسلکنندهای دارم. معمار شدن، درخانهنشستن و درسخواندن. دوست دارم به اینجا بیایم و کاری برای خانه مد انجام دهم». سپس آمد و به همهچیز رسیدگی کرد. آهستهآهسته با هم صمیمی شدیم.
اولین حضور آنها در صحنه جهانی، بهسال ۱۹۶۲، در کاخ پیتی شهر فلورانس بود. آخرین روز این رویدادها را در سالا بیانکا برگزار کردند و مخاطبان آنها عمدتا خریداران خارجی بودند.
لباسهایی که برای این رویداد طراحی کردند، شامل لباسهای مجلسی زیبا و ظریف و پیراهنهایی با دامن مدادی بود که کمرهایی باریک و برشدار و سرشانههای حجیم داشتند. این مجموعهها بهسرعت با استقبال حضار روبهرو شد و برنادین موریس، منتقد مد در نیویورک تایمز که بعدها کتابی درباره والنتینو نوشت، گفت:
والنتینو یک کشف بزرگ برای آنها بود. پوشش مطبوعاتی گسترده نمایش مد او، خیلی زود نام او را در سطح چهرههای پرافتخار در عرصه طراحی لباس قرار داد.
مشتریانی سرشناس از الیزابت تیلور تا جکی کندی
تعداد انگشتشماری برند وجود دارد که از همان سال اول تأسیس، شهرتی بینالمللی پیدا کنند و برند والنتینو یکی از آنهاست. به یکسال نرسید که صف مشتریان این برند، از از افراد مشهور سراسر جهان و جامعه اشراف پر شد. ستاره صحنه مد ایتالیا، چنان شهرتی به دست آورد که در اواسط دهه ۱۹۶۰، فروشگاهی جدید در ویا گریگوریانا باز کرد و نمایشهای مد خود را به رم بازگرداند. بازیگران هالیوود، همسران رهبران برتر جهان و بسیاری از هنرمندان مشهور، در این نمایشها حضور مییافتند و با لباسهای شب زیبا، جذابیتی بسیار فراتر از هرچیزی ارائه کردند که در هفتههای مد مدرن میبینیم. چیزی که نام والنتینو را به جهان شناساند و در اذهان عمومی تثبیت کرد.
هنگامی که در سال ۱۹۶۷، گاروانی جایزه معتبر مد نیمن مارکوس را به دست آورد، چهرههایی برجسته همچون آدری هپبورن، الیزابت تیلور، جکی کندی، بانوی اول سابق آمریکا و بیگم آقا خان، همسر سِر سلطان محمد شاه، امام فرقه اسماعیلیان، از مشتریان او بودند.
اثر جکی کندی
درباره ژاکلین کندی اوناسیس، همسر جان اف. کندی که رئیسجمهور آمریکا بود و در سال ۱۹۶۳ ترور شد، قضیه کمی متفاوت است. گاراوانی بیشتر موفقیت برند خود را به جکی کندی نسبت میدهد. داستان آشنایی آنها از این قرار است:
جکی طرحهای والنتینو را به تن دوستانش دیده بود و بهشدت از طراحی او خوشش آمده بود. با پیگیری از آنها متوجه میشود که این لباسها را والنتینو طراحی میکند. شخصا با او تماس میگیرد و از او میخواهد برای مراسم عزاداری همسر فقیدش در چهارمین سال ترورش، برایش لباس طراحی کند. او ۶ لباس اوت کوتور از این برند پوشید و پس از بازگشت به نیویورک، همه آنها را خریداری کرد. یکسال بعد، در سال ۱۹۶۸، وقتی جکی با مرد ثروتمندی از اشراف یونان بهنام ارسطو اوناسیس ازدواج کرد، از والنتینو که حالا دوست صمیمیاش به حساب میآمد خواست لباس عروسیاش را طراحی کند. رابطه دوستانه و حرفهای این دو، تا زمان مرگ جکی ماندگار ماند.
مدلهای رودوشی و سطلی، کیفهای مسافرتی و کولهپشتی مردانه برخی از این کیفها هستند. مدلهای زیر را ببینید:
رومن استاد (Roman Stud)
لوکو (Locò)
راکاستاد (Rockstud)
وان استاد (One Stud)
تویل آیکونوگراف (Toile Iconographe)
ویسلینگ (Vsling)
استاد ساین (Stud Sign)
۳. کفشهای برند والنتینو؛ شیک و منحصربهفرد
کفشهای این برند شیک و خاص طراحی میشوند و نه تنها زنان، بلکه مردان را هم از نظر دور نمیدارند. معمولا از پوست طبیعی گوساله آنها را تهیه میکنند و کیفیت آنها بسیار بالاست.
برای خانمها، انواع کفشهای لوکس برای مهمانی، صندلهای زیبا، کفشهای راحتی، بوتهای کمبت و بوتهای تا مچ پا که امضای لوگوی خاص برند تزئین شدهاند موجود است. برای آقایان، مجموعههای مردانه شامل بوتها، کفشهای بنددار، لوفر، اسنیکر و صندلهایی هستند که همگی برای مناسبتها و موقعیتهای مختلف طراحی شدهاند.
۴. لباسهای برند والنتینو؛ با رنگها و طرحهای شاداب و سرزنده
مجموعههای لباس والنتینو شامل رنگها، طرحها و فرمهای بسیار متنوع است. فرقی نمیکند طرفدار لباسهای ماکسی هستید یا میدی، کوتاه میپوشید یا بلند، لباس ساده تکرنگ را ترجیح میدهید یا لباس طرحدار شلوغ. این برند برای هر سلیقهای بهترین لباسها را ارائه میکند. اگر هم سبک لباس برایتان مهم است، برای مثال، کلاسیکپوش هستید یا مدرن، در این برند انواع لباسها با استایلهای مختلف را خواهید یافت.
پارچههایی که این برند از آنها لباس تهیه میکند، اغلب شامل پارچههای کرپ، پارچههای جناغی طرحدار، تورهای سنگین و کارشده هستند و مدلهای آنها میتواند ساده، چیندار، پیلیدار یا اوت کوتور باشد. برخی از لباسها طرح چاپی لوگوی برند را دارند و برخی دیگر ندارند.
برخی از آنها را با هم ببینیم:
۵. لباسهای عروسی برند والنتینو؛ پوششی خاص برای بهترین روز زندگی
والنتینو لباسهای عروسی بسیار مدرن و زیبایی دارد که انتخاب بسیاری از چهرهها و افراد مشهور برای روز عروسیشان است. طراحیهای مجلل و درعینحال راحت این لباسها، باعث میشود عروسخانم در این روز خاص زندگیاش بهترین لحظات را تجربه کند.
برخی از افرادی که لباس عروس آنها از برند والنتینو بوده است عبارتاند از:
الیزابت تیلور؛ بازیگر مشهور سینمای کلاسیک
پرنسس مادلین، شاهزاده سوئد
جنیفر لوپز؛ خواننده، رقصنده و بازیگر آمریکایی
آن هاتاوی؛ بازیگر مشهور آمریکایی
کورتنی کاکس؛ بازیگر نقش مونیکا در سریال مشهور فرندز
گوئینث پالترو؛ بازیگر معروف هالیوود
تاریخچه لوگوی والنتینو؛ ساده و درعینحال زیبا
تاریخچه لوگوی والنتینو چیز خاصی برای گفتن ندارد، زیرا این برند لوگوی ساده و درعینحال زیبایش را تغییر زیادی نداده است. ازآنجاکه طرح آن پر از جزئیات نیست، هرچقدر هم سبک مجموعههای معرفیشده والنتینو در هر زمان متفاوت باشد، باز هم نیازی به بهروزرسانی لوگو نیست. این لوگو درواقع فقط یک بار تغییر کرده است و البته یک نماد هم دارند که بهتر است ابتدا درباره آن صحبت کنیم.
نماد پیکتوگرام برند والنتینو
این علامت لوگو نیست، بلکه نماد است. شرکت والنتینو از این پیکتوگرام که حرف V است استفاده میکند. یک بیضی باز دور آن کشیده شده و دو لبه حرف V را به هم متصل میکند. شکل کلی آن به حرف اول والنتینو در لوگو شباهت دارد.
لوگوی برند والنتینو از ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۹
اولین نسخه از این لوگو در سال ۱۹۶۰ طراحی شد و از کلمه والنتینو و در زیر آن نام فامیلی بنیانگذار برند، گاراوانی، تشکیل شده بود. تا سال ۱۹۷۹ همین لوگو را داشتند. بالای لوگو نماد پیکتوگرام را هم میبینیم که اندازه کوچکی دارد. فونت کلمه گاراوانی، فونت سانسسریف است.
لوگوی برند والنتینو از ۱۹۷۹ تا به امروز
در سال ۱۹۷۹، لوگوی برند تغییر کرد و تا به امروز همین لوگو را نگه داشتهاند. در نسخه دوم، لوگو سادهتر شد و کلمه گاراوانی را کامل از آن حذف کردند. فونت کلمه والنتینو کمی با قبلی تفاوت دارد. نماد آن را هم کمی بزرگتر کردند که ظاهرش با کلمه والنتینو هماهنگتر باشد. قبلا که کلمه گاراوانی با فونت کوچکتر روی آن بود، کوچکبودن نماد به چشم نمیآمد.
لوگوی این برند ساده و شیک است و نمایانگر ظرافتی جاودانه است. چیزی که برند والنتینو از ابتدا به آن شهرت داشت و این لوگو بهخوبی آن را توصیف میکند.
والنتینو و جیانکارلو حالا چه میکنند؟
والنتینو اکنون ۹۱ سال دارد و به زندگی لوکس و عجیب خود با جیانکارلو ۸۵ساله ادامه میدهد. تعداد قابلتوجهی دنبالکننده در اینستاگرام دارند که در زمان نگارش این مقاله، ۲٫۵میلیون نفر برای والنتینو است و ۵۰۷هزار نفر برای جیانکارلو. آنها هنوز با خانههای متعدد، قایقهای تفریحی و سفرهای مداوم خود در سراسر جهان، تصاویر زیادی را با طرفداران خود به اشتراک میگذارند.
سخن پایانی
در این مطلب درباره برند والنتینو صحبت کردیم. خلاقیتهای قابلتوجه بنیانگذاران این برند، تأثیر زیادی بر زنان و مردان از سراسر جهان بهویژه کسانی که از مواد اولیه باکیفیت و طرحهای منحصربهفرد و مجلل لذت میبرند گذاشت. والنتینو دارای سبکی شیک و بسیار خاص در طراحی لباس است که ترکیبی از نوآوری و سنت را مینمایاند و استانداردهای مد جهانی را تعیین میکند.
آیا تاکنون از محصولات برند والنتینو مانند عطر، کیف یا کفش استفاده کردهاید؟ لطفا تجربه خود را درباره این برند با ما به اشتراک بگذارید.