گاهی توی موقعیت های عادی زندگیمان با آدم‌هایی آشنا و همراه می‌شویم که باعث می‌شود آینده کاری‌مان در بهترین حالت خودش قرار بگیرد. ما که نمی‌دانیم، اما شاید همان دوست دست و پا چلفتی‌تان در دانشگاه، همان کسی باشد که اگر کاری را با هم شروع کنید در آخر خروجی‌تان برندی پربار مانند Viktor & ROLF باشد و سالیان دراز همه را مدام شگفت زده کنید!
ویکتور هورستینگ (Viktor Horsting) و رالف سنورن (Rolf Senoeren) در سال ۱۹۶۹، درهلند به دنیا آمدند و اولین بار یکدیگر را در آکادمی هنر و دیزاین ARNHEM دیدند.
راستش نمی‌دانم کدام دست و پا چلفتی‌تر و کدام زرنگ‌تر بوده اما خب با یکدیگر کنار آمدند و در آخر در سال ۱۹۹۲ فارق التحصیل شدند.
نکته مهم این است که بعد از فارغ التحصیلی به چه کنم چه کنم‌های کلیشه‌ای بعد ازدوران تحصیل نیفتاده و یک افسردگی کوتاه مدت هم نگرفتند و فقط از یک استراحت چند ماهه لذت برده و در سال ۱۹۹۳ سوار طیاره و مانند دو طراح پرانگیزه برای گذراندن دوران کارآموزی روانه پاریس شدند. و البته در همین سال هم برنده سه جایزه در فستیوال Hyeres شدند.

اینجا تازه فارق التحصیل شده بودند -۱۹۹۲
لباس هایی که باهاش فستیوال ۱۹۹۳ را برنده شدند

اما چیزی که باعث شد این دو تبدیل به Viktor & ROLF بشوند، حرکت شجاعانه‌شان در یکی از هفته‌های مد سال ۱۹۹۸ فرانسه بود که به طور غیر قانونی در آن شرکت کردند و با خلاقیتی که درطراحی لباس به نمایش درآوردند، توجه رسانه ها را به خود جلب کردند و بعد از آن همه چیز شروع شد.
در سال ۱۹۹۵ دو کالکشن خیلی پر زرق و برق را به نمایش گذاشتند. در سال ۱۹۹۶ مجموعه آنها در گالری PATRICIA DORFMANN در پاریس به نمایش در آمد و در سال ۱۹۹۸ با ارائه خود در موزه GRONINGER به همه نشان دادند که چگونه مد و هنر می‌توانند باهم ادغام شوند، به یکدیگر تبدیل شوند و همه را جادو کنند.

کالکشن ۱۹۹۶ – گالری‌ای در فرانسه

در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار به طراحی لباس های ready to wear پرداختند. لباس‌هایی که در آنها از پارچه‌های جین، استایل مردانه و پارچه‌های به هم گره خورده استفاده شده بود. در سال ۲۰۰۳، کارهای ۱۰ ساله خود را در موزه‌ای در فرانسه به نمایش گذاشتند و در سال ۲۰۰۵ اولین مغازه برند خود را در میلان افتتاح کردند و با شرکت L`OREAL مشارکت کرده و اولین عطر خود با نام FLOWERBOMB را تولید کردند.
آنها برای برند H&M نیز لباس‌هایی عجیب را طراحی کردند و در سال ۲۰۰۹ لباس‌های اپرای معروفی در آلمان را طراحی کردند که برای دوختشان از نزدیک به یک میلیون کریستال سواروسکی استفاده شد.
اگه به کالکشن‌هایشان دقت کنید متوجه امضای کارشان می‌شوید. لباس‌هایی پر زرق و برق، دراپه‌هایی پرکار و سنگین که بطور کامل بدن را می‌پوشانند.
خودشان می‌گویند دیدن همدیگر، بزرگترین انفجار شغلی و زندگیشون بوده. وقتی ازشون پرسیدند کی بیشتر کار می‌کنه یا کی بیشتر طرح‌ها را می‌زند فقط سکوتی چند ثانیه‌ای کردند و گفتند جفتمون!
هر بار که همدیگر را می‌بینند یک عالم ایده‌های جدید دارند و اصلا فرقی نمی‌کند کدامشان چیکار می‌کند چون آن‌ها یک جورایی یک نفرند و هیچوقت متوجه نشدند کدام بیشتر کار می‌کند!
و در آخر معتقدند در این دوره و زمانه خلق لباس‌های اوت کتور از اهمیت بالایی برخوردار است، تولید این لباس‌ها به مردم یادآوری می‌کند که لباس‌ها توسط ربات ماشینی تولید نمی‌شود و بلکه انسان‌ها در تولید تک تک جزییات آن نقش دارند.
خیلی خب، همه اینا رو گفتم که دست دوستتون و بگیرید و با هم شروع کنید به طراحی و دوخت و اصلا هم به دور و برتون نگاه نکنید و نترسید که طرح‌هایتان پذیرفته نمی‌شود، بالاخره کشف خواهید شد و شاید Viktor & ROLF بعدی، خود شما باشید.

حالا به بررسی چند مجموعه اخیر این طراحان می‌پردازیم:

Haute Couture Autumn/Winter 2018

این کالکشن الهام گرفته از کارهای ۲۵ سال گذشته‌شان است. استفاده از رنگ سفید، زرق و برق‌های کریستال سواروسکی و داستان و تجربیات بیست و پنج سال گذشته را می‌توانید در این مجموعه ببینید.

Haute Couture Spring/Summer 2018

در این مجموعه تنها از یک نوع پارچه، و آن هم ساتن استفاده شده است که البته استفاده از تنها یک نوع پارچه در اوت کوتور کمی غیرمتعارف بود که البته از این حرکتشان، به عنوان حرکتی خلاقانه یاد شد و در تولید این نوع ساتن از روش ژاپنی‌ها استفاده شده است.
لباس‌هایی با گل‌هایی ارگانیک و طرح‌های گرافیکی برای هرچه بیشتر به چشم آمدن لباس ها.

Haute couture Autumn/Winter 2017

از این کالکشن به عنوان یکی از خلاقانه ترین‌ها یاد شده است. لباس‌ها ظاهری کاملا زمستانه دارند. ژاکت‌هایی به شکل بمب و پفی با شلوار های جین و دست و صورت‌هایی که متعلق به عروسک ها هستند!

Haute Couture Spring/Summer 2017

من خودم عاشق این مجموعه‌ام. این لباس‌ها از تیکه پارچه‌های غیر استفاده ساخته شده و یه جورایی یادآور یه جمله معروف از یکی از شاعران ژاپنی است که میگه “زیبایی از عیب و نقص ها برمی‌خیزد”. در طراحی این مجموعه تمام تمرکز بر روی بازیابی ارزش تیکه پارچه‌هایی است که یک جورایی دیگه به درد بخور نبودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish