صنعت اتومبیل سازی و دنیای فشن یک ویژگی مشترک ناشناخته دارند: مفهوم نسخه محدود (limited edition). در واقع، ایجاد نسخه های محدود از یک محصول خاص، خواه یک قطعه لباس باشد یا یک خودرو، محبوبیت آن را افزایش میدهد، فروش را بالا میبرد و کیفیت ارزش نام تجاری را چندین برابر میکند. بنابراین، در بعضی موارد هنگامی که اتومبیل های خاص، نه لزوماً مدل های سطح بالا، به یک وسیله جانبی برای نمایش و ترکیب با برند های فشن تبدیل می شوند و یا برعکس، این دو جهان با هم تلاقی میکنند. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا ۵ تا از بهترین همکاری دنیای مد و صنعت خودرو سازی را ببینیم.
۱-پژو ۲۰۵ و لاکوست -۱۹۸۴
ارتباط بین پژو و دنیای تنیس به سال ۱۹۸۴ برمی گردد زمانی که برند تجاری پژو برای اولین بار از رولان گاروس (Roland Garros)، یکی از مهمترین مسابقات تنیس در سطح بین المللی حمایت مالی کرد. این اسپانسری مهم دامنه تجارت پژو را تحت تأثیر قرار داد و از آنجایی که برند لاکوست هم توسط رنه لاکوست تنیس باز فرانسوی تاسیس شده است، نقاط اشتراک این همکاری برای پژو و لاکوست فراهم شد. پژو ۲۰۵ لاکوست که در سال ۱۹۸۴ ارائه شد یک مجموعه ویژه بود که با نشانه های مختلفی خودرو به دنیای تنیس مرتبط میکرد. برچسب هایی که در ستونهای عقب این ماشین قرار گرفته بود به زمین تنیس اشاره داشتند، تمساح معروف لاکوست در گلگیر سمت راننده قرار گرفته بود، بدنه خودرو به رنگ سفید مات و پوشش چرخ ها با رنگ سبز تیره که مشخصه رنگ تمساح در لوگو لاکوست است طراحی شده بودند. نقطه ی جذاب این همکاری روی فرمان خودرو مشاهده میشد جایی که تمساح (لوگو لاکوست) و شیر(لوگو پژو) به یکدیگر میرسند. فروش این محصول در سال ۱۹۸۴ به قدری موفقیت آمیز بود که تولید آن در سال ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ هم تکرار شد.
۲-مرسدس بنز CLK 500 و آرمانی – ۲۰۰۴
آرمانی و مرسدس در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفتند تا در تولید نسخه محدود CLK 500 ، برترین ارزشهای مشترک هردو برند را با همکاری هم به نمایش بگذارند. بدنه ی بیرونی خودرو در نسخه طراح ایتالیایی دارای یک رنگ منحصر به فرد در سایه ای مایل به رنگ ماسه های گرم کنار دریاست که با قسمت های مختلف بدنه ی داخلی خودرو متناسب است. این نسخه به یکی از برترین نسخه های AMG تبدیل شد و توانست تصویری زیبا، شیک، ظریف و در عین حال اسپرت از خود ارائه دهد. AMG به طور مستقل مهندسان زبده و زبردست را استخدام می کند که برای شخصی سازی وسایل نقلیه مرسدس بنز با سازندگان این برند قرارداد ببندند و دفتر مرکزی این شرکت درآلمان است. در کابین خودرو و قسمت های داخلی، رنگ قهوی ای معروف در چرم های ایتالیایی غالب است و در ترکیب با رنگ شنی خودرو چه در قسمت های داخلی و چه در قسمت های بیرونی یک تصویر بینظیر ساخته است.
۳-لامبورگینی مورسیلاگو LP640 و ورساچه – ۲۰۰۶
مورسیلاگو به طور کامل نمایانگر تغییر هزاره ی لامبورگینی است، از طرفی متخصصان برنامه “Ad Personam” در لامبورگینی به لطف کارهایی که در ارتباط نزدیک با طراحان معتبر دنیای مد و فشن داشته اند، یک ماشین پر از جزئیات ایجاد کرده اند که نوآوری های قابل توجهی را در کابین خودرو ارائه داده است. Ad Personam یک برنامه سفارشی سازی ویژه است که به مشتریان این فرصت را میدهد تا الگویی را مطابق شخصیت خودشان در ماشین سواری خود ایجاد و آن را فوق العاده خاص کنند. در حقیقت برای شخصی سازی خودرو سواری شما ساخته و طراحی شده است.
در سال ۲۰۱۱ دو برند لوکس ایتالیایی یکی در فشن و دیگری در خودرو سازی با همکاری هم لامبورگینی مورسیلاگو ورساچه را وارد بازار کردند. در این سوپرخودرو پارچه روکش صندلی ها، پایین داشبورد، درها، سقف و کنسول مرکزی با موتیف های معمول یونانی ورساچه در دو رنگ سفید و مشکی تزئین شده بودند. ورساچه همچنین تعدادی لوازم جانبی انحصاری برای این سوپراسپرت ایتالیایی طراحی کرده است که شامل یک مجموعه چمدان، کفش، دستکش رانندگی و ساعت است.
۴-فیات ۵۰۰سی و گوچی – ۲۰۱۱
فیات ۵۰۰، که همیشه نمادی از ایتالیا و سبک ایتالیایی در سطح بین المللی بوده است در سال ۲۰۱۱ با همکاری برند گوچی، خانه مد لوکس ایتالیایی، فیات ۵۰۰ سی گوچی را به بازار عرضه کرد. در آن زمان Frida Giannini مدیر خلاق و ماهر برند گوچی بود، که در نتیجه ی این همکاری توانست یک خودرو کلاسیک با ظرافت و جزئیات بی شماری را ارائه دهد. در قسمت بیرونی خودرو، روی سقف برزنتی مشکی و شیشه ی پشتی آن، خط طولی سه رنگ قرمز و سبز گوچی دیده میشود. کلمه ی گوچی روی درب صندوق عقب و کنار پنجره ها ماشین هم به چشم میخورد. در مرکز رینگ لاستیک ها دو حرف G درهم رفته دیده می شود. جذاب ترین بخش این همکاری در فضای داخلی ماشین است جایی که روکش چرمی کرم رنگ صندلی ها با مونوگرام های گوچی تزئین شده است و کمربند های ماشین همگی به رنگ سبز و قرمز هستند.
۵-بوگاتی کایرن و هرمس – ۲۰۱۹
بوگاتی در جلب رضایت مشتریان متمول برای سفارشی سازی خودروها درهنگام پیکربندی متخصص است و عموما طراحی های بوگاتی سلایق افراد زیادی را در بر میگیرد اما می توان گفت که همکاری این برند با خانه مد هرمس که به تولید و ارائه کایرن هرمس انجامید فقط برای یک بیلیونر ایرانی تبار، آقای مانی خوشبین، همسر خانم لیلا میلانی شخصی سازی شده و یکبار مصرف بود و تولید انبوهی به همراه نداشت. آقای خوشبین، صاحب دفاتر بزرگ فروش املاک و مستغلات و ابرخودروهای کالیفرنیا است که با اشتیاق و اصرار خود برندهای بوگاتی و هرمس را برای تحقق یک خودرو رویایی و بینظیر برای همکاری در کنار هم آورد. نکته ی قابل توجه در خودروهای سفارشی این است که عموما شماره خودرو شما با توجه به تعداد کل خودرو تولید شده از آن مدل روی دسته ی داخلی درب خودرو نوشته می شود اما در این نسخه خاص نوشته شده است: کایرن – هرمس – یک از یک! چرم کرم رنگ سفارشی صندلی ها که از چرم های کیف های بیرکین هرمس هم خاص تر و گرانقیمت تر بود و سقف شیشه ای شفاف، تنها برخی از ویژگی هایی است که برای تزئین این نمونه منحصر به فرد به کار رفته در دسترس همه نیست.