از شلوار جین گرفته تا حلقه های نامزدی، روند مُد همیشه در حال پیشرفت و تغییر است و وقتی پای کفش به میان می آید، کفش های کتانی در چند دهه گذشته از نظر عملکرد و سبک، تغییرات زیادی داشته اند.در این سری مقالات روند تغییر کفش های ورزشی از Converse گرفته تا Vans را بررسی می کنیم.
اگرچه در ابتدا برای پوشیدن به عنوان لباس ورزشی طراحی شده بودند، اما از همان زمان کفش های کتانی وارد دنیای مد شده بودند. امروزه برای داشتن ده ها جفت کفش ورزشی لازم نیست که یک ورزشکار باشید و می توانید کفش های ورزشی را از طراحان مختلف و نه فقط از مارک های ورزشی، خریداری کنید.
۱۹۶۰: Converse Chuck Taylors
این کفش ها را هم ورزشکاران می پوشیدند و هم غیر ورزشکاران . اگرچه کفش های ساق بلند Converse از سالها قبل وجود داشت اما در دهه ۶۰ بسیار محبوب شدند. این مدل کفش را می توان در فیلم هایی مانند Tall Story، یک فیلم کمدی-رمانتیک بر محور بازی های بسکتبال با بازی جین فوندا و آنتونی پرکینز مشاهده کرد.
در طول دهه ۱۹۶۰، نود درصد بازیکنان دانشگاه و حرفه ای بسکتبال از Chuck Taylor All Stars استفاده می کردند.
۱۹۶۹: Keds sneakers
اگرچه Keds در سال ۱۹۱۶ عرضه شد، اما در طول دهه های ۵۰ و ۶۰ این کفش ها محبوبیت جدیدی پیدا کرده بودند چرا که این کفش ها در پای افراد مشهور در فیلم ها و زندگی واقعیشان دیده می شدند.
در فیلم “Clash by Night” سال ۱۹۵۲، مرلین مونرو یک جفت کیدز به پا داشت. و در فیلم “Two for the Road” سال ۱۹۶۷، آدری هپبورن نیز یک جفت کفش تخت کیدز به پا داشت. بعلاوه، در سال ۱۹۶۹، یوکو اونو در عروسی خود با جان لنون کیدز سفید پوشید.
۱۹۷۲: Adidas Stan Smith
در سال ۱۹۷۲، آدیداس لوگو خود را پیش از بازی های المپیک تابستانی در مونیخ آلمان منتشر کرد. طرحی که تا حدی شبیه یک شبدر است.در همان سال، آدیداس کفش ورزشی استن اسمیت را که به نام تنیس باز مشهور نامگذاری شد، عرضه کرد. طرح اولیه این کفش سبز و سفید بود. امروزه این برند هنوز نسخه هایی از کفش استن اسمیت خود را به فروش می رساند.
۱۹۷۲: Nike Cortez
همچنین در سال ۱۹۷۲، نایکی به طور رسمی کفش Cortez خود را به بازار عرضه کرد و نوآوری های جدیدی از کفش ورزشی را به نمایش گذاشت. بیل بوورمن، یکی از بنیانگذاران نایکی و مربی دو و میدانی، یک سیستم بالشتکی در کفش ایجاد کرد که شامل لاستیک و حباب بود. هدف از این کار این بود که با “جذب شوک پیشرفته” در پاشنه کفش، دویدن را آسان تر کند.
۱۹۷۳: Puma Clydes
در سال ۱۹۷۳، به عنوان بخشی از یک معامله تأیید شده، ستاره NBA، والت کلاید فرزیز شروع به پوشیدن پوما کلایدز کرد، نسخه ای گسترده تر از مدل کلاسیک جیر Basket پوما و باعث محبوبیت آن شد.
۱۹۷۴: Converse One Star
در سال ۱۹۷۴، Converse نسخه جیر و چرمی One Star، یک کفش بسکتبال ساق کوتاه که فقط حدود یک سال فروخته شد را منتشر کرد.
۱۹۷۸: Nike Air Tailwind
اولین بار در ماراتن هونولولو سال ۱۹۷۸، نایکی اولین برندی بود که از فناوری “هوا” در کفش های Air Tailwind خود که توسط مهندس سابق ناسا M. Frank Rudy توسعه یافته بود استفاده کرد.
در این کفش ورزشی از تکنیک “قالب گیری لاستیک ضربه ای” استفاده شده است که قبلاً برای ساخت کلاه ایمنی فضانوردان برای ماموریت های فضایی آپولو استفاده شده بود. نایکی این کفش و فناوری آن را با این توصیف که دارندگان این کفش حس “در هوا دویدن” دارند، به بازار عرضه کرد.
۱۹۸۲: Reebok Freestyles
کفش تناسب اندام ریباک در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با الهام از فرهنگ ایروبیک (نوعی ورزش محبوب و هوازی) که به رهبری جین فوندا بازیگر و مربی تناسب اندام در سال ۱۹۸۲ در میان مردم جا افتاد، به قفسه ی فروشگاه ها راه یافتند. خود فوندا نیز در چند مورد از فیلم های آموزشی تناسب اندامش از آنها استفاده کرده است.
کفش تمام سفید دارای بندهای چسبی و قسمتی اضافه در بالای کفش برای پشتیبانی از مچ پا. به گزارش تایم، کمی پس از عرضه این کفش ، ریباک تبلیغاتی را راه اندازی کرد که کسانی که این کفش های ورزشی را خریداری کرده اند می توانستند دو هفته به صورت رایگان در یکی از کلاس های تناسب اندام ریچارد سیمونز شرکت کنند. اندکی پس از آغاز این تبلیغات ،۳۲,۰۰۰ جفت از این کفش ظرف چند روز به فروش رسید.
۱۹۸۴: Gucci luxury tennis shoe
طبق گفته Sole Collector، gucci به طور غیررسمی روند کفش کتانی لوکس را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد. در آن سال، گوچی کفش تنیس سفید رنگش را به همراه بند قرمز و سبز عرضه کرد. گوچی در سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از مراسم ویژه سالگردش دوباره این کفش ورزشی را عرضه کرد.
۱۹۸۵: Nike Air Jordan
به گزارش ESPN، در سال ۱۹۸۴، مایکل جردن، بازیکن سابق بسکتبال شیکاگو بولز، یک قرارداد شش رقمی با نایکی امضا کرد. به عنوان بخشی از این معامله، نایکی در سال ۱۹۸۵ کفش Air Jordan خود را در سراسر کشورعرضه کرد. هر جفت به قیمت ۶۵ دلار و با یک طرح سیاه و قرمز عرضه شد. و در عرض تنها دو ماه، نایکی ۷۰ میلیون دلار از این کفش را فروخته بود.
در همان سال، جردن برای بازی در فصل بسکتبال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۵ جایزه Rookie سال را از آن خود کرد، که باعث شد توجه بیشتری به کفش های ورزشی اش جلب کند.