عکاسی مدلینگ یکی از شاخه های عکاسی شده که در ان طرح های ارائه شده بدست طراحان ماهر به همراه مدل عکسبرداری می شود،‌این شاخه از عکاسی که نوعی از عکاسی تبلیغاتی محسوب می شود

برندهای مختلف پوشاک از مدل های معروف و مشهور برای تبلیغات برند خود استفاده میکنند. که خود عکاسی تبلیغاتی نوعی عکاسی مدلینگ نیز محسوب می شود،عکاسی مدلینگ در بیشتر وقت ها نیاز به تجهیزاتی  دارد.: رفلکتور , سافت باکس , فلش های چتری و هم‌چنین عکاسی مادلینگ به لنزهای زوم در حدود ۷۰ تا ۲۱۰ نیز نیاز دارد.

عکاسی فشن (Fashion photography) یا عکاسی مُد و لباس که با نام عکاسی مدلینگ نیز شناخته می‌شود، حرفه‌ای بسیار پرطرفدار از شاخه عکاسی تبلیغاتی است. هدف اصلی این حرفه هنری، معرفی محصولات یا خدمات در زمینه مد و فشن در قالب ژورنال، کاتالوگ، بنرهای تبلیغاتی و غیره است.

در این شاخه عکاسی، استفاده از لوکیشن مناسب، عکاسی و نورپردازی خوب، استفاده از مدل حرفه‌ای و باسواد در زمینه فشن، بسیار اهمیت دارد. در عکاسی مد و پوشاک، به دلیل رقابت گسترده، باید تمام توان خود را بگذارید تا عکس‌های شما مورد پسند مخاطب‌تان قرار گیرد.

نکاتی کاربردی در عکاسی مدلینگ:

تصور

بدانید به کجا می خواهید رسید. همیشه به هنگام شروع عکاسی مدلینگ و پرتره آمادگی کافی داشته باشید: باید پیش خودتان تصوری از نتیجه نهایی داشته باشید. کار را با برنامه ریزی و مطالعه پیش ببرید و آن را بازبینی کنید، اما همواره جایی برای تغییر، الهامات تازه یا بهبود عکس باقی بگذارید.

location

پیش از عکاسی مدلینگ و پرتره بار دیگر همه چیز را آماده کنید. خیلی مهم است که لوکیشن مورد نظر را از قبل انتخاب کنید. در فضا راه بروید، رنگ ها، اشیا و ساختمان های موجود در منطقه را بررسی کنید. سعی کنید تصور کنید که دوست دارید مدل ها چگونه ژست بگیرند و چه چیزی را باید با ظاهر و ژست خود منتقل کنند. روی جزییات متمرکز شوید، یک سنگ، یک ستون، یک چراغ راهنمایی و یا هر چیز دیگری می تواند به مثابه یک نشان خاص در عکس شما عمل کند.

مدل ها 

مدل ها باید به دقت توسط شما انتخاب شوند. مطمئن شوید که آنها ویژگی ها و کیفیاتی داشته باشند که موجب ارتقای عکس شما شوند. خود مدل به تنهایی می تواند نتیجه عکس شما را به کلی تغییر دهد، بنابراین ضروری است که مدلی پیدا کنید که تصور و دیدگاه شما را منعکس کند.

نورپردازی

سعی کنید در یک عکس نورپردای های متفاوت را امتحان کنید. دیافراگم ها و سرعت شاتر های مختلف را امتحان کنید یا در پردازش های بعدی تغییراتی در عکس ایجاد کنید. مهم است که به نور مسلط باشید، از سایه های ناخواسته اجتناب کنید و بتوانید یک نور خاص را با فیلتر، رفلکتور (بازتاب دهنده) یا لامپ باز آفرینی کنید . آنقدر حالات مختلف را امتحان کنید تا به نوری که می خواستید دست پیدا کنید.

هارمونی

هر تصویر باید مقصود و هدفی داشته باشد، تمام المان ها و رنگ ها در یک عکس باید معنی دار و منطقی به نظر برسند و با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. کنتراست های قوی نیز خوب هستند، البته زمانی که آگاهانه ایجاد شوند و نوعی معنی و مفهوم در عکس ایجاد کنند

تجهیزات

تجهیزات مناسب باید همیشه آماده و در اختیار شما باشند. بهتر است تجهیزاتی که به نظر غیر ضروری می رسند را همراه خود ببرید تا این که بعدا هنگام عکاسی مدلینگ و پرتره به دردسر نیفتید چون فراموش کردید لنز مخصوصی را که برای آن موقعیت بسیار مناسب بود با خود بیاورید.

در فضا راه بروید

ممکن است تمام صحنه را مطابق نقشه آماده و مرتب کرده باشید، با این حال جایی هم برای بهبود و تغییر در نظر بگیرید، هنگام عکاسی مدلینگ و پرتره در فضا حرکت کرده و زوایای جدید و متفاوتی پیدا کنید: آزمایش کنید.

کارگردانی کنید

شما باید با همکاران و مدل های خود ارتباط برقرار کنید و این دقیقا چیزی است که تاثیر نهایی را بر حاصل کار شما می گذارد. به آنها اجازه دهید که در برنامه ریزی و تصویر سازی شما شرکت کنند. بدون نگرانی هر آنچه مد نظر شماست را دقیقا از آنها درخواست کنید. شما به عنوان یک عکاس مدلینگ و پرتره، کارگردان صحنه خود هستید.

اگر کسانی که با شما کار می کنند بدانند شما در نهایت به چه چیزی می خواهید برسید، بهتر می توانند به شما کمک کرده و روی کار خود تمرکز کنند. همیشه اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، اگر استرس و عدم اطمینان خود را نشان دهید، همکاران و مدل های شما نیز همین احساس را پیدا می کنند و نتیجه اش یک کار ضعیف است.

وقفه هایی برای استراحت بدهید

هنگامی که سخت سرگرم هیجان و اشتیاق عکاسی هستید، به راحتی ممکن است حساب ساعت از دستتان در برود. به خاطر مدل هایتان، طراحان لباس ، آرایشگران ، خودتان و تمام عواملی که مشغول کار روی صحنه هستند، حتما وقفه هایی برای استراحت در طول روز داشته باشید. در غیر این صورت امکان دارد با تیم عبوسی مواجه شوید که ترجیح می دهند چرتی بزنند تا اینکه برای شما ژست بگیرند.

علاوه بر این، تلاش کنید تا حد امکان روز کاری را کوتاه نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید که مدل ها خسته نمی شوند و در ظاهر بی حس و بی انگیزه به نظر نمی آیند. . خلاصه مطلب این که ، باطری دوربین شما تنها باطری مهم روز نیست فراموش نکنید که مهیا کردن فرصت های فراوان برای نشستن و استراحت کردن ، به همه اجازه تجدید قوا می دهد.

خود را عکاسی پر انرژی نشان دهید

به این باور رسیده ام که اگر من در تمام طول عکاسی بکوشم پرانرژی بمانم، دیگران هم تشویق می شوند تمام مدت باانگیزه باشند. شاید باورنکردنی باشد اما برخی مدل ها خجالتی هستند و شما می توانید با مثبت و شاداب ماندن (به رغم اینکه درد انگشت اشاره اتان عذاب آور است و کمرتان از سر پا ایستادن زیاد در طول روز رنجتان می دهد) کاری کنید که سرزندگی چهره و ژست ها و طبیعی بودن ظاهر مدل هایتان حفظ شود. با بالا نگه داشتن سطح انرژیتان از خواب آلودگی حین عکاسی هم اجتناب می کنید.

از نورپردازی درست استفاده کنید

بسیاری از مشتریانتان از شما می خواهند پروژه ای انجام دهید که تمرکز آن بر چهره مدل است. در این موارد، بر حسب تجربه شخصی، توصیه من استفاده از نورپردازی استودیو است و نه صرفا اتکا به نور طبیعی .

 به عوامل محیطی توجه کنید

در همه حال به سلامت و سرزندگی تیم خود دقت کنید و در مقابل عوامل محیطی، تدابیر حفاظتی مناسب همچون آب، سایه متحرک، ضدآفتاب و لباس های گرم (و نیز سرد) به همراه داشته باشید. فراهم کردن حفاظت مناسب در مقابل عوامل محیطی به شما این اطمینان خاطر را می دهد که مدل هایتان بین عکس ها به سمت سرپناه فرار نمی کنند.

 از عکس های طبیعی غافل نشوید

در جستجوی لحظاتی باشید که مدل هایتان برای دوربین نقش بازی نمی کنند. به دنبال موقعیت هایی باشید که آنها به حال طبیعی ایستاده اند و غرق در فکر هستند. هنگامی که قهقهه خنده سر می دهند، آنی در میانه بیابید. اگر بتوانید آن عکس طبیعی ایده آل را ثبت کنید، همیشه نتیجه واقعی تر و گیراتر از هر عکسی خواهد بود که به اجبار در پی خلق آن برآمده اید. به تصویر کشیدن مدل ها در حین خنده همیشه عکس های جذاب و طبیعی بوجود می آورد.

زاویه درست

با تغییر زاویه ای سر میتوان از گرفتن عکس های بی حس شناسنامه ای پرهیز کرد. منبع نور را در مکانی تنظیم کنید که صورت مدل به طور واضح و کامل نمایان باشد ولی جزئیات صورت نیز به تصویر کشید شوند.

ایجاد سایه ها

به مدل زاویه ای بدهید و با استفاده از زوم، تصویری با وضوح بالا و دارای پرسپکتیو طبیعی بوجود آورید. به منبع نور هم زاویه ای بدهید که علاوه بر پوشش کل سطح صورت سایه هایی ریزی را در پشت بوجود آورد.

لوکیشن (Location) یا محل مناسب برای عکاسی، اولین و مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن بپردازیم. محل عکاسی باید متناسب با نوع لباس و مُدی باشد که عکاسی می‌کنید. برای مثال، برای پوشاک اسپرت، باید از یک فضای مدرن و برای پوشاک مجلسی باید از یک مکان لوکس و مجلل به عنوان لوکیشن استفاده کنید. به یاد داشته باشید، لوکیشن عکاسی، تأثیر زیادی بر روی بیننده در خروجی عکس‌ها دارد.

لوکیشن‌های مناسب

 دشت و مزرعه

دشت‌های وسیع و مزارع، یکی از بهترین محیط‌ها برای عکاسی هستند؛ چرا که در فصل‌های مختلف امکان به تصویر کشیدن ویژگی‌های خاص مدل، لباس یا اکسسوری‌های او را می‌دهند.

در این فضاها، المان‌های مزاحم در قاب وجود ندارد و می‌توان تصاویر را با پرسپکتیو مناسب تهیه کرد. علاوه بر این، پوشش گیاهی مزارع و دشت‌ها باعث می‌شود رنگ و بافتی را در اختیار شما قرار دهد که برای تمرکز بر روی طرح و نقش لباس‌ها و وسایل مدل‌ها مناسب باشد.

 ساحل 

عکاسی در ساحل به دلیل تنوع زیادی که به شما و تصاویرتان می‌دهد، یکی از بهترین لوکیشن‌ها به حساب می‌آید. در سواحل می‌توانید از ترکیب زیبای شن‌ها، شفافیت آب، تخته سنگ‌های مناسب برای بالا رفتن و ژست‌دهی، نمایش صدف‌ها و سایر عناصر این فضا استفاده کنید.

استخر

عکاسی در کنار یا داخل استخرها، در فصل تابستان انجام می‌شود و معمولاً برای تبلیغ برندهای تولیدکننده لباس و اکسسوری شنا یا عینک‌های آفتابی استفاده می‌شود. عکاسی در این فضا، حرفه‌ای بودن شما را تصمین می‌کند.

 زمین‌های ورزشی

یکی دیگر از لوکیشن‌های مناسب برای عکاسی فشن، استفاده از زمین‌های ورزشی، به‌خصوص زمین تنیس است. در این فضا می‌توان از خط‌کشی‌ها و تور استفاده کرد. از این فضا می‌توان برای تبلیغ محصولات ورزشی، تجهیزات ورزشی و پوشاک و اکسسوری‌های مرتبط با آن استفاده کرد.

 خیابان‌های شهر

خیابان‌های شهر و محیط شهری معمولاً لوکیشن‌هایی هستند که محبوبیت زیادی بین عکاسان، مدل‌ها و حتی افراد معمولی دارند. معماری ساختمان‌ها، رفت و آمد مردم، خودروها و سایر المان‌های شهری، امکاناتی هستند که می‌توان از آن‌ها برای عکاسی استفاده کرد. معمولاً از این فضا، تبلیغ‌کنندگان برندهای آرایشی و تولیدکنندگان اکسسوری و لباس‌های رسمی استفاده می‌کنند.

حیاط و باغ 

عکاسی در این لوکیشن نیز مانند دشت و مزارع، حالتی احساسی و رؤیایی را به تصویر می‌کشد. استفاده از رنگ‌های سبز، زرد و سرخ برگ‌ها و همچنین استفاده از شکل و رنگ گل‌ها برای عکاسی، به‌خصوص برای مدل‌های زن بسیار مناسب است. از مزایای عکاسی در باغ آتلیه، می‌توان به امکان عکاسی راحت‌تر در فصول و شرایط جوی مختلف نسبت به سایر لوکیشن‌ها نام برد.

 فضاهای صنعتی

آخرین پیشنهاد برای لوکیشن، استفاده از فضای صنعتی است. زیر پل‌ها و زیرگذرها، مقابل درب‌های فلزی گاراژها یا دیوارهای نقاشی‌شده، مکان‌هایی هستند که در عکاسی فشن می‌توان از آن استفاده کرد. در این مورد، تضاد بین سوژه و فضا به خوبی نشان داده می‌شود و زیبایی و جذابیت خاصی به مدل می‌بخشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish