ایجاد تجارب شخصیسازی شده با برندها
مشتریان به دنبال کسب تجارب جدید و تعاملات بیشتر با برندهای مورد علاقه خود در صنعت مد و فشن هستند.
این در حالی است که ترندهای مختلف میآیند و میروند، اما این مورد در طی چند سال آینده تاثیری در خرید و یا ایجاد حس برتر بر روی مشتری ندارد.
دغدغه مشتری آینده از جنس آیتمها و پیشنهادات شخصیسازی شده، انتخاب و پرو راحت لباس، اطمینان از خرید، پیشبینی نیاز و پاسخی همخوان با استایل مشتری به این نیاز است.
دنیای پیشرو ما، دنیای تعاملات و فناوری اطلاعات است و این موضوع در جای جای زندگی ما به نحوی خود را نمایان میکند
ما در این متن به تبادل این دو مورد و تاثیر آن بر روی صاحبان برند و خریداران میپردازیم.
این متن بر اساس برداشتی از نقدی از خانم Blake Morgan، فعال و آینده پڑوه در حوزه تجارب مشتری، نویسنده و سخنران است.
بستههای اشتراکی
بهجای گشتن در قفسههای لباس یا وبسایتها برای پیدا کردن بهترین لباس، مشتریهای آینده مشتاق بستههای اشتراکی شخصیسازی شده هستند.
به این صورت که با مطالعه نیازهای مشتری با در نظر گرفتن ترند موجود بستههایی برای هر مشتری طراحی میشود.
برخی از این بستهها به صورت آنلاین و برخی به خانه مشتریان فرستاده میشود و آنهایی را که نمیخواهند به شرکت باز میگردانند.
این کار در سالهای اخیر فروش و پیشرفت ۱۰۰ درصدی برای برندهایی که از بستههای اشتراکی استفاده کردهاند داشته.
به طور مثال، کمپانیهای معروف stitch fix , Rocksbox کالاهایی که همخوانی با استایل مشتریان خود دارند را به طور منظم آماده کرده و در اختیار مشتری قرار میدهند.
آنها آیتمهایی را که میخواهند نگه میدارند و هزینه را پرداخت میکنند و بقیه را باز میگردانند.
بستههای اشتراکی، مشتری وفادار میسازد و در عین حال پیشنهادات جذابی به مشتری میدهد.
در همین حال پیشبینی میشود در سالهای آینده شرکتهایی که روابط شخصی میسازند و دادههای خوبی به دست آورده و پیشتاز در صنعت مد و فشن خواهند بود.
به طور مثال بستههای پیشنهادی (به اصطلاح Goody Boxes) شرکت ThredUp با استفاده از تکنولوڑی هوش مصنوعی (Artificial intelligence- AI)، اولویت و خواستههای هر مشتری را شناخته و بستههای پیشنهادی را بر این اساس طراحی میکنند.
تجارت خشت و ملات
تجارت خشت و ملات ( Brick-and-Mortar) به شرکتهایی گفته میشود که در اصطلاح از خشت و گل تشکیل شدهاند یعنی وجود خارجی دارند.
این تعریف در مقابل سازمانهای مجازی یا Bricks and clicks به اصطلاح مطرح میشود.
اگرچه تاریخچه دقیقی از اولین نوع این مشاغل وجود ندارد ولی میتوان سابقه آن را به غرفههای روستایی برگرداند که در آن محصولات کشاورزی؛ گلدانهای سفالی و لباسهای دستباف در بازارچه روستایی عرضه میشد.
نمونه بارز این امر شرکت مک دونالد است، شرکتی که با یک رستوران کوچک شروع به کار کرد و اکنون نزدیک به ۳۶۰۰۰ رستوران در بیش از ۱۲۰ کشور جهان دارد و قصد دارد بیشتر رشد کند.
این اهمیت حضور فیزیکی یک شرکت را نشان می دهد.
با این حال در چند سال اخیر فروشگاههای ( Brick-and-Mortar) در حال مرگ بودند.
این در حالی است که در آیندهای نزدیک، شاهد روندی متفاوت در معرفی و ارائه محصول این شرکتها به مشتریان خواهیم بود.
در همین خصوص تعداد فزایندهای از فروشگاهها تصمیم دارند، از پر کردن فضای خود با کالا دوری کنند و در عوض از فضاهای فیزیکی موجود در داخل فروشگاه به عنوان راهی برای نمایش وسایل، ارائه خدمات اضافی و ایجاد روابط با مشتریان استفاده کنند.
به طور مثال چندی پیش کمپانی Nordstrom این کار را با فروشگاه های محلی خود انجام داد.
به این صورت که خود هیچ کالایی را نمیفروخت، بلکه در عوض به عنوان محلی برای خرید سفارشات آنلاین، تهیه لباس مناسب و لذت بردن از یک درمان آبگرم استفاده می کرد.
خرید تجربی
طبق مطالعات شصت و دو درصد از مصرف کنندگان، خرید را در فروشگاه به صورت فیزیکی به جای آنلاین ترجیح میدهند.
به این خاطر که کالا را لمس کرده و از نزدیک میبینند. در حالی که دلیل اصلی خرید آنلاین برای راحتی است.
نمایشگاهها بهترینهای هر دو نوع خرید (حضوری و آنلاین) را ارائه میدهند.
به این صورت که، لباس مورد علاقه خود را به صورت حضوری مشاهده کنید و سپس آن را آنلاین سفارش میدهید.
مزیت این روش که به اصطلاح به آن خرید تجربی گفته میشود، فرصتی را برای برندها در صنعت مد و فشن ایجاد میکند تا بتوانند تجارب صمیمی و شخصیتری را به مشتریان خود ارائه دهند.
واقعیت افزوده (Augmented Reality) راه حلی برای پرو لباس جدید
واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند.
این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی میباشد، ایجاد میشود.
در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمیشود بلکه فقط اضافه میشود.
تجربه شما از اتاق پرو چیست؟
بسیاری از خریداران تجربههای خوبی از اتاق پرو ندارند. نگران نباشید این روزها به زودی تمام میشود.
طی چند سال آینده، برندها در صنعت مد و فشن به این سمت پیش میروند تا شما لباسهای انتخابی خودتان را به وسیله تکنولوڑی واقعیت افزوده (Augmented Reality) پرو کنید.
بر اساس مطالعات انجام شده، حدود یک سوم خریداران از AR در فروشگاهها استفاده میکنند.
در همین حال کارشناسان پیشبینی میکنند که ممکن است این بازار تا سال ۲۰۲۰ به ۱۳۰ میلیارد دلار برسد.
برخی از فروشگاهها قبلاً آینههای هوشمندی اتخاذ کردهاند که به مشتریان این امکان را میدهد تا لباسهای مختلف را بدون نیاز به تغییر لباس تست کنند.
این فناوری به منظور کار در خانه گسترش یافته است. در همین حال این تکنولوژی در را برای خریداران آنلاین در صنعت مد و فشن باز کرده است.
آمازون اخیراً آینههای دارای تکنولوڑی AR را ثبت کرده است که مشتریان میتوانند از آنها برای تست لباس در مکانهای مختلف استفاده کنند.
شعار این تکنولوڑی در عرصه مد و فشن، راحتی و آسایش است برای مشتریان مدرن.
هوش مصنوعی و شخصیسازی در صنعت مد و فشن
هوش مصنوعی و دادهها باعث میشود تا برندها در صنعت مد و فشن نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود داشته باشند.
این امر همچنین در را برای شخصیسازی محصول و ارائه به مشتریان باز میکند.
بر اساس مطالعات انجام شده ۶۲٪ از مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکتها پیشنهادات شخصی شده را براساس مواردی که قبلاً خریداری کردهاند برای آنها ارسال کنند.
با استفاده از دادههای بزرگ و هوش مصنوعی (Artificial intelligence- AI)، خرده فروشان قادر خواهند بود پروفایلهایی را برای هر مشتری ایجاد کنند که شامل تاریخچه و ترجیحات خرید آنها باشد.
این اطلاعات میتواند دسترسی شخصیسازی شده را افزایش داده و به کارکنان اجازه میدهد تا بدانند مشتری به دنبال چه چیزی است.
برای مثال کمپانی بزرگ North Face از فناوری محاسبات برای ارائه توصیههای شخصی در زمستان استفاده میکند.
به این صورت که مشتریان به سادگی به چند سوال پاسخ میدهند تا کت مورد نظر خود را پیدا کنند.
جمعبندی
تجارب مشتری در صنعت مد و فشن طی چند سال آینده همچنان در حال تغییر است و شخصیتر و پیشرفتهتر میشود.
این روندها فقط طعم و مزهای را برای آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد به ما نشان میدهد.
در این عرصه همواره مواردی از جمله، مشتریان بالقوه و بالفعل، صاحبان برند، بازار، محور بررسی عرضه و تقاضا، فشن شوها، ترندها، تکنولوڑی و … در حال تغییر هستند.
در همین حال ما نیاز داریم تا معیارهایی که بر اساس مطالعات و جمعآوری دادهها در هر یک از این موارد ذکر شده را برای پیشبینی آینده، آنچه قرار است در صنعت مد و فشن اتفاق بیافتد داشته باشیم.
excellent
goody
good
like