طراحان کفش چگونه نمادگرایی میکنند
مد با تکیه بر ذوق زیبایی شناختی، در بازگردانی فرم هندسی و عناصر طبیعی، با کالبد نمادگرایی در طراحی کفش، همواره نگاهی پویا دارد. نماد کلیدی است برای عینیت بخشیدن صوری به یک محتوای ذهنی و وظیفه آن نشان دادن یک موضوع خاص و عینی به عنوان یک کلیت است.
بدینگونه که، تنها اجسام کامل نیستند که میتوانند جنبه تفکر نمادین داشته باشند، بلکه در فرمهای ساده هم، چنین امکانی فراهم است. این ویژگی به خوبی در کفشهای زنانه برند giuseppe zanotti دیده میشود. در این مطلب سعی بر آن است، تا با روند طراحی کفش خلاقانه بیشتر آشنا شویم. مفاهیم نمادین در طراحی کفش giuseppe zanotti را آگاهانهتر لمس کنیم. ببینید طراحی نمادین به چه معناست؟ چگونه ایده در بخش نماد طراحی، نمود عینی پیدا میکند؟ با چه روشی سبک نمادگرایی در طراحی کفش، شکل میگیرد.
روند شکلگیری نمادگرایی در طراحی کفش giuseppe zanotti
زانوتی از همان ابتدا در انتخاب کفش، وسواس داشته و به طراحی کفش علاقه ویژهای نشان داده بود. در جریان تأثیرپذیری از فرم و اشکال مختلف، تصمیم میگیرد تا ساخت و طراحی کفش زنانه را به صورت حرفهای دنبال کند.
او دریافت که برای تحقّق حرفه و علاقهمندی خود، باید از چهارچوب اجباری زندگی آزاد شود. با شناخت عناصر گذشته، پیشبینی آینده امکانپذیر میشود. پس زانوتی تنها راهحل این مشکل را، ترکیب نیازهای احساسی با ادراک منطقیاش دید. اینچنین بود که نماد در فرآیند زندگی او بوجود آمد و در بخش اصلی حرفه کاریش وارد شد. نمادگرایی در طراحی کفش، رنگ و بوی متفاوتتری را ایجاد کرده است.
نماد تنها به جنبههای بصری محدود نشده، بلکه نقش بزرگتری داشته و مبنای اصلی آموزش طراحی کفش قرار گرفته است.
کفشهای زانوتی به صورت نمادین طراحی شده است و بخشی از زنانگی را، با زیبایی هر چه تمامتر در قالب یک کفش مدرن بیان کرده است. The midas touch یکی از نمونههای نمادسازی در کفش زنانه است. زانوتی با برگهای پر زرق و برق و نقشهای معروف باروکی، جای پای خودش را در دنیای مدرن باز کرده است. او با این روش طراحی خلاقانه، رنگ و بوی تازهای را در ترکیب کلاسیک با مدرنیته، در صنعت کفش برای خود ایجاد کرده است.
استفاده از جواهرات در ترکیب نمادسازی طراحی کفش
زانوتی در romagna ایتالیا بزرگ شده است، که این منطقه به سنت والای کفشدوزی مشهور است. او میخواست شاخهای از کفش و سبک مخصوص به خود را داشته باشد و صرفا یک تولیدکننده کفش نباشد. بدین جهت در ساختارهای طراحی نمادین خود، به جواهرات روی آورد. استفاده از جواهرات و سنگهای کریستالی در کفش، بخش دیگری از دغدغه اصلی او شده بود. به همین دلیل در سال ۱۹۹۴ به نیویورک سفر کرد تا اولین مجموعه خودش رو معرفی کند. در ابتدا به عنوان یک واحد کوچک تولید، شروع به کار کرد. اما در حال حاضر ۵ کارخانه را در ساخت کفشهای لوکس، به خودش اختصاص داده است. او بهدلیل طراحی کفشهای مدرن، نمادگونه و برشهای مرسوم با مد روز شناخته شده است. زانوتی یکی از طراحان کفش موفقی است که تا به امروز به خوبی از پس نمادگرایی در طراحی کفش برآمده است.
ویژگی طراحی کفش نمادین به روش مستقیم
نشان دادن زیبایی زن با طراحیهای متفاوت، هنر همیشگی زانوتی بوده است. یکی از روشهایی که او جسارت واقعی خود را در آن نشان داده است، طراحی کفش نمادین به روش مستقیم است. در این روش از کالبد عنصر موجود در طبیعت، بدون هیچ واسطه، در فرآیند طراحی کفش خلاقانه استفاده میشود. ترکیب متریالهای مختلف، ایده متفاوتتری به جریان میاندازد.
یکی ازمجموعههای کفش نمادین زانوتی، تلفیقی بین مار و پاهای زن است که با فرم انحنایی، رنگ طلایی و براق، به نوعی حس قدرت و ظرفت را نشان میدهد. بیان مفهوم یک نماد به طور معمول تنها با استفاده از یک وسیله مانند رنگ، جنس یا فرم به تنهایی صورت نمیگیرد. بلکه همه چیز، همزمان مورد استفاده قرار گرفته و به طور متقابل مکملاند.
عامل نمادین بودن یک کفش به عنوان اثر هنری، باعث ارتقا زیبایی شناختی آن میشود و بُعد جدیدی را به ما نشان میدهد. این نمونه یکی دیگر از کفش زنانه برند زانوتی است. یکی از مهمترین نکاتی که زانوتی با جریان نمادگرایی در طراحی کفش خود در نظر داشت، این بود که هر چیز دور ریختی میتواند مجددا ارزش گذاری شود و کیفیت متفاوتی را به خودش اختصاص دهد. او این استخوان و اسکلت ماهی را نماد تمامی چیزهای دور ریختی و بیهوده قرار داد اما با سنگهای گران بها و جواهرات به آن ارزش و وجود تازهای بخشید.
نمادگرایی غیر مستقیم در طراحی کفش
وقتی صحبت از نماد در جریان طراحی میشود ادراک و پیشنه ذهنی بر هر چیزی غالب است. اما در پروسه طراحی کفش نمادین، الویت همیشگی انتخاب عناصر موجود در طبیعت به صورت مستقیم نیست. گاهی اوقات میتوان از ویژگیهای کارکردی یک عنصر در روند نمادگرایی در طراحی کفش استفاده کرد و ایدههای جدیدی را خلق و به اجرا درآورد. زانوتی را میتوان یک توانمند واقعی در اصول طراحی کفش خلاق معرفی کرد. چراکه او تواناییهای خود را در تمامی بخشهای طراحی کفش به روش نمادین نشان داده و هیچ کوتاهی از او سر نزده است. یکی دیگر از نمونه کفشgiuseppe zanotti که به روش غیر مستقیم طراحی شده است، استفاده از کمترین تعداد خطوط هندسی است. در این کفش ایده اصلی، درنظر گرفتن خطوط منحنی و نرم، بدون شکستهای تیز است. دلیل استفاده از این نوع خطوط، نمایش ظرافت و زیبایی پای زن، با کمترین پیچیدگی است.
زانوتی با طراحیهای مبتکرانه، دقیق و خستگیناپذیر، دنیای مد را به خود محسور کرده است. روش طراحی کفش منحصر به فرد او، در مرکز آن همه خلاقیت بی حد و مرز و عشق بی پایانش به کفش بوده است. نمادگرایی در طراحی کفش یکی از روشهای متفاوت در فرآیند طراحی است.
داشتن یک ردپای ماندگار در این روش از طراحی کفش، جسارت هر کسی نیست. چراکه زانوتی معتقد است یک کفش باید احساساتی از جمله اعتماد به نفس، قدرت فردی، هیجان و غیر قابل پیش بینی بودن را در مخاطب ایجاد کند.