این مجموعه مملو است از لباسها و تصاویری که تصورما را از مردانگی تغییر میدهد
نمایشگاهی برای به چالش کشیدن الگوی لباس مردانه
موضوع نمایشگاه جدید موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن سیر تحول مد مردان از گذشته تاکنون همراه با دگرگون شدن تصور ما از مردانگی است،لباسهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل قطعاتی میشود که توسط کسانی که هنجارهای جنسیتی را در چشم عموم شکستهاند پوشیده شدند
موزه ویکتوریا و آلبرت درلندن، نمایشگاه هنر لباس مردانه(FashioningMasculinitiesThe Art of Menswear)را افتتاح میکند، این اولین نمایشگاه بزرگ این موزه خواهد بود که به پوشاک مردانه اختصاص دارد.
این موزه صد لباس معاصر و تاریخی را در کنار صد اثر هنری گرد هم میآورد تا نشان دهد که چگونه لباسهای مردانه همیشه فراتر از الگوهای تحمیلشده جنسی بودهاند، حتی در لباسهایی که سنتی به حساب میآیند.
الگوی لباس مردانه به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل قطعاتی میشود که توسط کسانی که هنجارهای جنسیتی را در چشم عموم شکستهاند پوشیده شده؛ افرادی مانند هنرمندان معاصر دیوید بووی، هری استایلز و سم اسمیت. همچنین قطعاتی وجود دارد که پیچیدگی جنسیتی افراد به ظاهر موقر را بررسی میکند، مانند یک سری از کتهای فراک قرن نوزدهمی که جد بزرگ کتوشلوارهای رسمی امروزی محسوب میشوند.
در این نمایشگاه شنل و کتوشلوار گلدوزی شده با شکوهی که بازیگر مرد سیاهپوست، بیلی پورتر در فرش قرمز گلدن گلوب سال ۲۰۱۹ پوشیده بود نیز نمایش داده میشود.
شنل و کتوشلوار گلدوزی شده بیلی پورتر در فرش قرمز گلدن گلوب سال
پورتر در یک خانواده مذهبی محافظهکار بزرگ شد و از سن هفتسالگی توسط ناپدریاش مورد آزار جنسی قرار گرفت. این بازیگر که با بازی در نمایش تلویزیونی Pose به شهرت رسید، از لباسهایی بهشدت گویا و رسا استفاده میکند تا خواهان دیده شدن دگرباشان سیاهپوست باشد. انتخابهای مد او هم یک جشن افسانهای و هم یک سرپیچی و سرکشی آشکار از آنچه عادی و مردانه نامیده شده است.
برای نسل جدید تجربه جنسیت سیال با سبک لباس پوشیدن یک روش زندگی است. هریس رید، طراح ۲۵ ساله، برای الگوی لباس مردانه خود از تمهای مردانه و زنانه به صورت درهم آمیخته استفاده میکند. یکی از معروفترین الگوی لباس مردانه کار دست او یک کتوشلوار دستدوز بود که به همراه پیراهنی دکلته با دامنی بلند از لایهلایههای تور سفید بود که هری استایلز در شماره دسامبر ۲۰۲۰ مجله ووگ ایالاتمتحده به تن کرد.
یکی از معروفترین تابلوهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه تصویر چارلز کوت است. او نخستین ارل بلامونت بود که طبق روایات «مرد چندان خوبی» هم نبود. این توصیف موجب بر کنایهآمیزتر شدن پرتره کوت و لباسی که بر تن دارد میشود.
نقاشی چارلز کوت، نخستین ارل بلامونت
سرگذشت ارائهشده توسط گالری ملی ایرلند، صاحب مشهورترین تصویر از کوت، «کمتر تحسینآمیز و بیشتر سرزنشکننده است» روایتها میگویند: ارل بلامونت یک زنباز بهدردنخور و پرزرقوبرق بود که همسرش را ترک کرد و در وصیتنامهاش داشتن شش فرزند نامشروع از چهار مادر مختلف را به رسمیت شناخت، شاید همینطور باشد اما این مرد عیاش یک اسطوره مد و سبک پوشش بود.
در نقاشی رینولدز کوت با بیخیالی به شمشیر خود تکیه داده، شنل حجیمش را بر دوش دارد و به نقطهای در بیرون از کادر خیره شده است. روی سر او کلاه پر از پر شترمرغ قرار دارد. جورابهای بلند و کفشهایی طلایی و پرزرقوبرق تزیین شده با گل رز صورتی پاهای او را پوشاندهاند.
نه نقاش و نه کوت نمیتوانستند تصور کنند که تقریباً ۲۵۰ سال بعد به جای القای حس و حال یک شمشیرزن قلدر و قدرت پدرسالارانه، این نقاشی از چشم قرن بیست و یکم ارل را به نمادی از سیالیت جنسیتی و استانداردی از طرز پوشش جامعه LGBTQ+ تبدیل کند و الهامبخش نسل جدیدی از طراحان مد شود.
این نمایشگاه مملو است از الگوی لباس مردانه و تصاویری که تصور شما را از مردانگی واضح و آشکار در پوشش و لباسهایی که به اصطلاح مردانه محسوب میشوند، تغییر میدهد.