این روزها حتما با اصطلاح نسل Z یا بیبی‌بومرز برخورد کرده اید. اما این اصطلاحات برای چیست و هریک از آن متعلق به چه گروه سنی است؟ فرق این چند گروه نسلی در چیست؟

“نسل” به عنوان گروهی از افراد متولد شده در یک دوره زمانی تعریف می شود، و نام نسل‌ها نمونه ای از تمایل انسانی ما برای طبقه بندی خودمان است. با گذشت زمان، جامعه‌شناسان و محققان نسل معمولاً عناوین گروه‌های سنی مختلف را بر اساس روندهای اجتماعی تاریخی در نظر می گیرند. در زیر فهرستی از ۴نسل‌ فرهنگی غرب آورده‌شده است.

Baby Boomers

(۱۹۴۶-۱۹۶۴):

محدوده سنی در سال ۲۰۲۲: ۵۸-۷۶

گروه نسلی

پایان جنگ جهانی دوم و انفجار جمعیتی در بسیاری از کشورها نام این نسل را که در زمان صلح و شکوفایی اقتصادی متولد شده اند، به وجود آورد. آنها نسلی پرجمعیت بودند و علت این نامگذاری برای آنان هم رشد ناگهانی جمعیت در آمریکا بود. آنها در دوران رفاه و به دور از جنگ‌های جهانی بزرگ شدند.

برخلاف والدینشان که در دوران رکود اقتصادی بودند، آنها به مصرف‌‌کنندگان بزرگ تبدیل شدند. این گروه نسلی به خرج کردن هر دلاری که به دست ‌می‌آوردند شهرت داشتند و افرادی بودند که برای حفاظت از محیط زیست جنگیدند.

ویژگی‌های رفتاری و روحیات بومرها؛

آغشته به فرهنگ تلاش و فداکاری

با اعتماد به نفس، مستقل و متکی به خود

روحیه کاری قوی، آنها از انجام یک روز کاری سخت نمی‌ترسند، وفادار، متعهد، در تیم‌سازی عالی هستند و سال‌ها در یک شرکت کار ‌می‌کنند

رقابتی

هدف محور

اتفاقاتی که بومرها تجربه کردند:

شکوفایی بی‌نظیر ملی

جنگ سرد، ترس از حمله ا‌تمی ‌روسیه، پناهگاه‌های بمب‌گذاری و مخفی شدن زیر میز مدرسه

ترور رئیس جمهور جان ‌اف‌ کندی

ترور مارتین لوتر کینگ

فرستادن مردی از این نسل بر روی ماه برای اولین بار

ضایعات و ویرانی باورنکردنی جنگ در ویتنام

جنبش حقوق مدنی

نسل X :

(۱۹۶۵ – ۱۹۸۰)

محدوده سنی در سال ۲۰۲۲: ۴۲-۵۷

گروه نسلی

مردم گاهی از نسل X به عنوان “نسل گمشده جدید” یاد ‌می‌کنند. آنها را به دلیل تغییر ارزش‌های اجتماعی در آن زمان گمشده می‌دانستند چراکه طلاق‌ها در این دوران زیاد بود . این منجر به جوانی بدبین و سرکش شد که مترادف با موسیقی پانک و گرانج بود.

وقتی صحبت از خریدهای گران‌قیمت به میان می‌آید، نسلXها خرج‌کنندگان بزرگ هستند و قدرت خرید دارند.

در نتیجه مهاجرت و افزایش نیروی کار زن، از هر نسل قبلی متنوع تر است.

این گروه نسلی دانش فنی قوی داشتند و با ساختن پلی از آنالوگ به دیجیتال، برخی از تأثیرگذارترین وب‌سایت‌های امروزی را ایجاد کرده‌اند، که انقلابی در نحوه عملکرد جهان و منابع اطلاعاتی ما ایجاد کرده‌اند، برای مثال YouTube، Amazon، Wikipedia و Google.

در اوج زندگی کاری خود و به شدت روی شغل خود سرمایه گذاری کردند.

آنها اولین نسلی هستند که از رایانه در خانه‌ها و مدارس خود استفاده ‌می‌کنند. آنها که در عصر تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی پرورش یافته اند، از فناوری آگاه هستند و در معرض تغییر هستند.

ویژگی‌های رفتاری و روحیات نسل X :

افرادی مدبر، مستقل

خودکفا، نتیجه گرا و سخت‌کوش با تمایل به موفقیت‌های آرام

متفکران کارآفرین، تحصیل کرده و مستقل

فناوری و رسانه‌های اجتماعی را پذیرفته اند

سازگار و به راحتی تغییرات را در محل کار ‌می‌پذیرد

تأکید زیاد بر خانواده و تعادل بین کار و زندگی، آنها همانند بومرها تمام زندگی خود را وقف کار نمی‌کردند

شعار آنها؛ برای زندگی‌کردن کار کنید تا زندگی برای کار

نسبت به نسل‌های قبلی تمایل بیشتری به تغییر شغل برای پیشرفت دارند

بلندپرواز و مشتاق برای یادگیری مهارت‌های جدید

استاد خودخواری

اتفاقاتی که نسل X تجربه کردند:

بالاترین سطح تحصیلات در ایالات متحده تا به امروز

سقوط نفت اعراب در سال ۱۹۷۶ و اولین کمبود گاز در ایالات متحده

قیمت طلا برای اولین بار به ۱۰۰۰ دلار در هر اونس رسید

سقوط دیوار برلین و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی

ام تی وی و ظهور دیسکو

نبرد در اولین جنگ خلیج فارس

هزاره‌ها یا نسل Y

(۱۹۸۱-۱۹۹۶):

محدوده سنی در سال ۲۰۲۲: ۲۶-۴۱

گروه نسلی

هزاره‌ها آخرین گروه نسلی هستند که در قرن بیستم متولد شدند.

ویژگی‌های رفتاری و روحیات نسل Y :

از دنیای اطراف خود راضی نیستند و جاه‌طلب هستند و ‌می‌خواهند به اهداف خود برسند. با این حال، نسل هزاره با عنوان تنبل، خودشیفته و لوس برچسب زده ‌می‌شود. در واقع، در سال ۲۰۱۴، مجله تایم آنها را به عنوان نسل من-من-من نامید.

اتفاقاتی که نسل تجربه کردند:

تقریباً هر خانه (به جز کشورهای جهان سوم) یک اتصال به اینترنت و یک کامپیوتر داشت

۲۰۰۸، بزرگترین کاهش اقتصادی

۹۱۱ حملات تروریستی به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون

تأثیر بیش از ۲۰ سال برون مرزی مشاغل آمریکایی در نهایت احساس ‌می‌شود

گرم شدن کره زمین با طوفان‌های شدید غیرمعمول، هوای گرم تر، هوای سردتر، خشکسالی‌های بیشتر

رشد انفجاری در شرکت‌های آنلاین مانند گوگل، فیس بوک، SalesForce.com، لینکدین، ای بی، پی پال

انقلابی در نحوه کار، کار از خانه، مشاغل آزاد

کنگره ناکارآمد ‌می‌شود

رشد قیمت مسکن

نسل Z

(۱۹۹۷-۲۰۱۲):

محدوده سنی در سال ۲۰۲۲: ۱۰-۲۵

گروه نسلی

جوانترین گروه نسلی در بازار کار هستند و اگر چیزی مشخصه آنها باشد این است که غرق در “جامعه اینترنتی” هستند. آنها به صورت آنلاین مطالعه ‌می‌کنند، خودآموز هستند و آموزش‌های یوتیوب برای آنها محبوبیت دارد. این نسل در خط مقدم شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. آنها بسیار خلاق، منعطف و به انجام چند کار عادت دارند. کار از راه دور را ترجیح ‌می‌دهند و مبتکر و عملگرا هستند.

آنها دوست دارند فوراً به هر چیزی که ‌می‌خواهند برسند و این امر نتیجه غوطه ور شدن آنها در دنیای دیجیتال است و سبک زندگی آنها نیز تحت تأثیر یوتیوبرها است.

ویژگی‌های رفتاری و روحیات نسل Z :

نسبت به دیگران با فرهنگ‌های مختلف، گرایش‌های جنسی، نژادها مداراترند

محتاط تر، اهل ریسک کمتر

مصرف کمتر الکل و مواد مخدر در دبیرستان

کمتر به کلیسا ‌می‌روند

زیاد به خودشان فکر ‌می‌کنند و به شخصیت‌های مرجع در کلیسا یا دولت اعتقاد ندارند

تاخیر در برقراری روابط عاشقانه جدی

بارداری کمتر نوجوان

زمان کمتری در مراکز خرید صرف ‌می‌کنند

کمتر برای دیدن فیلم بیرون ‌می‌رود

استفاده آنها از اینستاگرام بیشتر از فیسبوک است (البته که امروزه برای هر نسلی اینستاگرام اولویته نسبت به فیسبوک)

در جنبه‌های منفی:

تماس کمتر «حضوری» و «چهره به چهره» با دیگران به دلیل استفئاه بیشتر از تلفن‌های هوشمند

استفاده زیاد از بازی

کتاب و روزنامه کمتر مطالعه  ‌می‌کنند

بیشتر از نسل‌های قبل تحت نظارت بودند و محافظت شده تر رشد کرد

تجربه کمتر با مشاغل نوجوانان و کسب درآمد در دبیرستان

تقریبا افسرده تر از نسل‌های قبل

با وجود تنوع اجتماعی امروزی، نسل‌های Y و Z غالب هستند. طبق مطالعه New Kids On The Block. Millennials & Centennials Primer توسط Bank of America Merrill Lynch، امروزه ۲ میلیارد نسل Y و ۲٫۴ میلیارد نسل Z وجود دارد که به ترتیب ۲۷% و ۳۲% از جمعیت جهان را تشکیل ‌می‌دهند.

گروه نسلی

همچنین نسل دیگری بعد از نسل Z  وجود دارد، که نام آن نسل آلفاست که افراد متولد زیر ۲۰۱۰ را شامل می‌شوند. نظر شما درباره نسل آلفا چیست؟ فکر می‌کنید چه ویژگی هایی خواهند داشت؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish