داستان برندهای بزرگ دنیای فشن را بارها از زبان بنیانگذاران و یا وارثانشان شنیدهاید. اینکه چطور از یک آتلیه و مزون کوچک شروع کردهاند و حالا در هر نقطهای از دنیا شعبه و شوروم دارند. این داستانها تخیلی نیستند، اما بازگو کنندهی تمام ماجرا هم نیستند.
اینکه چطور یک برند فشن شکل میگیرد و با طی کردن فرآیند برندسازی خود را تبدیل به یک کسبوکار ماندگار در دنیای فشن میکند؛ اصول مدون و قابل یادگیری دارد که در این مطلب با شما به اشتراک میگذاریم.
کسب و کاری موفق شکل نمیگیرد مگر اینکه صاحب شغل بداند به دنبال چه ماموریتی در دنیای فشن قدم گذاشته است.
فشن برندینگ چیست؟
خرید کردن همیشه به دلیل نیاز داشتن نیست، افراد خرید میکنند به دلیل تاثیری که از داشتن آن آیتم در خود احساس میکنند، تاثیری که باعث بازگشت مجدد مشتری میشود و فقط در یک برند فشن اتفاق میافتد.
یکی از مزیتهای مهم برندسازی مقابله با تلاطمها است. در طول تاریخ جوامع همواره با بحرانهای اجتماعی و اقتصادی روبرو بودهاند، اما در این شرایط هم بسیاری توانستهاند با برندسازی در صنعت مد و فشن جایگاه رویایی خود را حفظ کنند و با باور عمیقی که در ذهن مخاطب خود ایجاد کردهاند همچنان پیشتاز باشند. حتی در دوران جنگ یا بیماری، این فقط با تصویر ماندگاری که برند فشن در ذهن مخاطب ایجاد کرده است، اتفاق میافتد. دانستن برندسازی در دنیای فشن کمک میکند تا کسب و کار شما هویت منحصر بفرد پیدا کرده و شما را به یک تصویر ماندگار در ذهن مخاطب تبدیل کند.
اهمیت یادگیری هویت سازی برند فشن
یادگیری اصول کسبوکار در فشن به اندازهی اصول و گاهی بیش از مهارتهای طراحی لباس اهمیت دارند. درصد کمی از افرادی که مزون لباس تاسیس میکنند به موفقیت میرسند و تا سالیان در خاطر مشتریان میمانند و درصد کمتری هم به یک کسب و کار خانوادگی تبدیل میشوند. اینکه امضای کار یا خط هنری خود را داشته باشیم احتمال بیشتری برای ماندگاری خواهیم داشت.
برایتان پیش آمده است که با دیدن یک لباس حدس بزنید که برای کدام برند است؟ آنچه در طراحی فشن باعث میشود مشتریان محصول شما را به سرعت تشخیص دهند، خط هنری یا تصویری است که برند شما در ذهن مخاطبتان ایجاد کرده است و این میتواند از هویت برند شما مسیری که شما برای برندسازی شخصی در حوزه فشن طی کردهاید، اقتباس شود.
در آموزش برندسازی شما یاد میگیرید که چطور نقاط فروش منحصربهفرد خود را شناسایی و با چه استراتژیای خود را در بازار معرفی کنید. اینکه چطور ایدههای خلاقانهی خود را به ابزاری برای ارتباط با ناخودآگاه مخاطبانتان تبدیل کنید و درجهت برقراری ارتباط و توسعه شغل خود بکار ببرید.
فشن برندینگ دانشی است که مشتریانتان را به شما وصل میکند و البته نمیگذارد آنها شما را درهیچ شرایطی فراموش کنند. به شما یاد میدهد که اینکه مشتریان چه سنی دارند، کجا زندگی میکنند، برای تفریح چطور وقت خود را میگذرانند، بسیار مهم است. اینها همگی کلیدهای طلایی ورود ماندگارتر به صنعت فشن هستند. شما با آگاهی از نحوهی برندسازی ریسک سرمایه گذاری در تاسیس مزون لباس خود را به شدت کاهش میدهید.
چرایی کسب و کار شماست که شما را رشد میدهد و سکوی پرتاپتان میشود. پیدا کردن این چرایی نیاز به کندوکاو عمیق در علایق، هویت فردی و دلیل وجود داشتن شما و برندتان دارد.
آنچه با فشن برندینگ یاد خواهید گرفت:
شما نمیتوانید در دنیای پر از رقابت مد و فشن قدم بگذارید در حالیکه از گذشته و آیندهی صنعت مد بیاطلاع باشید. چرخه فشن مانند چرخهی کسب و کار است؛ حرکتی مداوم و متغیر؛ صنعت فشن هم مانند سایر صنایع وابسته به تاریخ خود است. اطلاعاتی مانند فشن در قرن بیستم، دلیل از بین رفتن و بوجود آمدن ترندها، آشنایی با بینش طراحان در مقاطع مختلف تاریخی کمک میکند تا از فشن درک عمیقتری پیدا کنید و این برای لمس روح زمانه بسیار کمک خواهد کرد.
این صنعت چند میلیارد دلاری هرگز ناپدید نخواهد شد، زیرا بخشی از نیاز اولیه بشر است. هر انسانی روی زمین لباس میپوشد. فرصتها و ایدهها بیپایان هستند. مردم آنچه را که فکر و احساس میکنند که نشان دهنده سبک آنهاست، میخرند و گاهی اوقات شخصیتهای جدیدی متناسب با سبک لباس جدیدشان خلق میکنند.
فرآیند فکری و طراحی که مردم درخرید لباس میگذارند بسیار پیچیده است. طراحان با درک اولیه از لباسها و هدف آنها، قطعات هنری را خلق کردهاند که جزئیاتی از جامعه و سبک شخصیشان را منعکس میکند.
در داستان سرایی برند، شما میتوانید دورهها را با لباسهایی که جامعه در آن زمان میپوشید، متمایز کنید. چه به دلیل جنگ، کار، رویدادهای اجتماعی یا زندگی روزمره، مد به وضوح بیان میکند و نشان میدهد که چه اتفاقی افتاده است تا آن تکههای لباس بوجود آمدهاند و برند چگونه آن نیازهای دائما در تغییر را تشخیص داده است و به آن واکنش نشان داده است.
اینکه چطور با مشتریانتان ارتباط بگیرید فقط به عکسهایی که از محصولاتتان منتشر میکنید محدود نمیشود. تبلیغات و نحوهی ارتباط با مشتریان در برندینگ مزون لباستان باید در راستای هویت برند شما باشد و یکپارچگی لازم را داشته باشد و باید بتواند با ناخودآگاه مخاطب ارتباط برقرار کند. این با داشتن یک ساختار صحیح در شکلگیری هویت برند شما میسر خواهد شد.
هویت سازی برند فشن مسیر طولانی که با صبر طی میشود
در پایان هر چیزی که مستلزم ارتباط با گروهی از افراد باشد در یک روز اتفاق نمیافتد. شما نمیتوانید به فردی که به تازگی ملاقات کردهاید اعتماد کنید یا دوستش داشته باشید. شما باید با یک نفر وقت بگذرانید، او را درک کنید و تنها در این صورت می توانید تصمیم بگیرید که آیا میتوانید به او اعتماد کنید یا خیر. در مورد شرکتها هم همینطور است. این چیزی نیست که بتوان در یک یا دو روز یا حتی سه روز به آن دست یافت. این یک فرآیند طولانی، دلهره آور و مداوم است. اگر در آن عجله کنید، ممکن است که آن را خراب کنید. بنابراین، شما باید بسیار مراقب راههایی که برای برندسازی خود استفاده می کنید، باشید.