کت واک یک مسیر پیادهروی، سکو یا فضای خالی است که توسط مدلها برای نشان دادن لباسها و لوازم جانبی در طول نمایش مداستفاده میشود. . از نظر لغوی راه رفتن مدلها بر روی استیج یا سکوی نمایش را کت واک ( Catwalk ) و به سکویی که مدلها بر رویآن راه میروند ران وی ( Runway یا Ramp )می گویند.
در ایالات متحده، از کت واک به عنوان باند فرودگاه یاد میشود . بخاطر این که قد برازنده و راه رفتنی که توسط مدلها استفاده میشود بینندگان را یاد وقار راه رفتن طبیعی یک گربه میاندازد. نمایش مد رویدادی است که توسط یک طراح مد برگزار میشود تا خط تولید لباس و یا لوازم جانبی آینده خود را درطول هفته مد را نمایش دهد. نمایش های مد در هر فصل، به ویژه فصل های بهار تابستان و پاییز وزمستان شروع به کار می کنند . دو هفته مهم مد هفته مد پاریس و هفته مد میلان هستند که هر دو رویدادهای شش ماهه هستند. هفته های مد نیویورک، لندن و برلین نیزاز اهمیت جهانی برخوردار هستند.
در نمایش مد معمولی، مدلها با پوشیدن لباسهایی که توسط طراح طراحی شده است، روی کت واک راه میروند و لباسها در راهرو با استفاده از شکل های مختلف نورپردازی و جلوههای ویژه روشن میشوند. ترتیب خروج هر مدل با پوشیدن لباسی خاص، معمولاً مطابقت بیانیه ای است که طراح می خواهد در مورد مجموعه خود بیان کند. سپس این بر عهده مخاطب است که نه تنها سعی کند آنچه را که طراح می خواهد بگوید را درک کند بلکه به طور بصری هر لباس را تجزیه و تحلیل کند و سعی کند جزئیات و مهارت هر قطعه را درک کند و بفهمد. گاهی اوقات، فشن شوها به اینشکل است که در آن مدل ها ثابت، ایستاده یا نشسته در یک محیط ساخته شده ،هستند.
تاریخچه کت واک
در آغاز قرن نوزدهم، خانههای مد انحصاری در اروپا، به خصوص پاریس و لندن، از ارائههای رسمی برای به نمایش گذاشتن آخرین خط تولیدخود به مشتریان استفاده میکردند. یکی از برجسته ترین طراحان این کانسپت، چارلز فردریک ورث با نمایش لباس ها به جای مانکن ها بر روی افراد واقعی مورد توجه واقعشد. خرده فروشان آمریکایی مفهوم نمایش مد را در اوایل دهه 1900 وارد کردند.
اولین نمایش مد آمریکایی تقریباً در سال 1903 در فروشگاهی در شهر نیویورک برگزار شد و در سال 1910فروشگاههای بزرگ مانندWanamaker’s در شهر نیویورک و فیلادلفیا نیز نمایشهای مد برگزار شد این رویدادها لباسهای مد لباس پاریس یا کپیهای فروشگاهی از آنها را نشان میداد. هدف آنها نشان دادن سلیقه خوب صاحبان و جلب توجه خریداران زن بود. با گسترش محبوبیت این نمایش های رسمی، در سال 1918 بود که خانه های مد تاریخ های مشخصی را برای نمایش های باند تعیین کردند. این رویدادها دوبار در سال اتفاق میافتد. نمایشهای باند در ابتدا در فروشگاههای بزرگ یا هتلها برگزار میشد .در دهه 1920، خرده فروشان در سراسر ایالات متحده نمایش های مد برگزار کردند.این نمایش ها نمایشی بودند، با روایت ارائه میدادند و حول یک موضوع سازماندهی می شدند. این نمایش ها در اواسط قرن از محبوبیت زیادی برخوردار بودند و گاهی اوقات هزاران مشتری را به خود جذب می کردند.
با ایجاد نمایش های باند، مدلینگ باند با تأسیس آژانس ها و حرفه مدلینگ مطرح شد. قبل از آژانسهای حرفهای، خانههای مدی که باند فرودگاه را نمایش میدادند، اغلب مدلهای داخلی خود را داشتند که بهطور خاص برای هر نمایش انتخاب میشدند. خانههای مد باداشتن مدلهای داخلی برای ارائه لباسها برای باند فرودگاه، میتوانند اطمینان حاصل کنند که لباسها برای ارائه کاملاً تغییر یافته و به فروش میرسند. با این حال، با افزایش تقاضا برای مدلها آژانس مدلسازی برای ارائه مدلهای باند راهاندازی تأسیس شد.وقتی یک مدل امتیاز انحصاری را برای یک برچسب مد کسب می کند به این معنی است که آنها فقط برای آن طراح خاص انتخاب شده اند. این ممکن است حرفه آنها را تاسیسکند، موقعیت آنها را در صنعت مد ارتقا دهد و جایگاه آنها را در بهترین کت واک های جهان تضمین کند.