چاپ لوگوی نمادین و کیف های دستی شیک این برند بی انتها هستند و هیچ مونوگرامی ساده تر از لویی ویتون قابل تشخیص نیست.
نام لوئی ویتون (Louis Vuitton) مترادف با لوکس است. برای بیش از یک قرن، خانه مد فرانسوی چمدان های بسیار گران قیمتی را به فروش رسانده است که با لوگوی نمادین LV در هم تنیده شده است. متاسفانه محصولات لویی ویتون، که همیشه در زیر چتر “اگر باید قیمت را بپرسید، احتمالاً نمی توانید آن را بخرید” قرار می گرفتند، به طور گسترده تقلبی شده و به عنوان نمادی از افاده گرایی ثروتمندان معرفی شده اند.
حالا بیاین که اینجا چند واقعیت جالب در مورد Louis Vuitton را با هم بررسی کنیم:
این برند از آغازی فروتن به وجود آمد
لویی ویتون در ۴ آگوست ۱۸۲۱ در آنچای فرانسه در یک خانواده بسیار معمولی به دنیا آمد. در واقع، خانواده او از طبقه کارگری بودند. پدر ویتون یک کشاورز و نجار بود و مادرش به عنوان کلاه ساز کار می کرد. ویتون پس از مرگ مادرش و ازدواج مجدد پدرش با زنی که با او رابطه خوبی نداشت، در سال ۱۸۳۵، زمانی که هنوز یک نوجوان بود و پدرش هم از دنیا رفته بود، خانه را ترک کرد.
لوئی ویتون (Louis Vuitton) با پای پیاده به پاریس رفت
وقتی ویتون 13 ساله شد، تصمیم گرفت خانه را ترک کند، زیرا از رفتار سختگیرانه مادر ناتنی خود خسته شده بود.
طراح آینده با پای پیاده به پاریس رفت. او در مجموع ۲۹۲ مایل را طی ۲ سال پیاده روی کرد و در طول مسیر به انجام کارهای عجیب و غریب پرداخت.
لوئی ویتون (Louis Vuitton) تجارت خود را زود یاد گرفت
هنگامی که ویتون سرانجام در سال ۱۸۳۷ به عنوان یک نوجوان ۱۶ ساله به پاریس رسید، شاگرد مسیو مارشال، صنعتگری شد که در دوره انقلاب صنعتی برای افراد ثروتمند ،چمدانهایی مسافرتی برای حمل وسایل در کالسکههای اسبی، قایقها و قطارها می ساخت. Vuitton از طریق همین شغل اولیه، تحصیلات و شهرت زیادی برای صنعتگری به دست آورد و به مدت ۱۷ سال با Maréchal کار کرد ،قبل از اینکه کارگاه خود را برای کارهای چمدانی راه اندازی کند.
او ارتباطات چشمگیری ایجاد کرد
در قرن نوزدهم، داشتن جعبهساز و بستهبندی شخصی اوج تجمل بود و ویتون این نقش بسیار تخصصی را برای همسر ناپلئون سوم، اوژنی دو مونتیژو، ملکه فرانسه، ایفا کرد. ویتون مسئول بستهبندی لباسهای امپراتور برای سفر بود. با این شغل چشمگیر، ویتون و محصولاتش رسماً بخشی از طبقه مرفهین آن دوران شدند و بسیاری از مشتریان ثروتمند و قدرتمند دیگر را برای او آورد. آنها کسانی بودند که برای همیشه مشتریان لویی باقی ماندند.
لوئی ویتون (Louis Vuitton) شرکت خودش را تاسیس کرد و چمدان های منحصر به فرد و سفارشی را تولید کرد
در سال ۱۸۵۴، لویی ویتون شرکت خود و اولین بوتیک خود را در پاریس افتتاح کرد. چند سال بعد در سال ۱۸۵۸، ویتون اولین صندوق مارک دار خود را طراحی کرد. چمدانهای ضد آب،نسوز، مسطح که وسایل داخل آن به راحتی روی هم چیده میشدند و بسیار کاربردیتر از صندوقهای گرد بود که در آن زمان محبوب بودند.او آنها را صاف، بدون لبه های گرد یا جزئیات اضافی ساخت. با کمال تعجب، طرحهای اصلی ویتون دارای مونوگرام معروف LV نبودند، بلکه با یک بوم خاکستری بادوام به نام Trianon پوشانده شدند.
و به دلیل رشد سریع، لویی ویتون مجبور شد یک کارگاه دیگر در Asnières-sur-Seine باز کند. این کارگاه ابتدا فقط ۲۰ کارگر داشت.
به سمت جهانی شدن
محصولات این طراح در سراسر جهان محبوب شد و به عنوان یک صندوق استاندارد در کیفیت و قابلیت اطمینان عمل کرد. در سال ۱۸۸۵، لویی ویتون اولین فروشگاه خود را در لندن افتتاح کرد و پس از آن فروشگاه های بعدی در نیویورک و فیلادلفیا راه اندازی شد.
لوئی ویتون (Louis Vuitton) و تولید مطمئن ترین قفل
در سال ۱۸۸۶، لویی ویتون و پسرش ژرژ، نوع جدیدی از قفل را اختراع و ثبت کردند. آنها آنقدر به قابلیت آن اطمینان داشتند که حتی شعبده باز معروف، هری هودینی را به چالش کشیدند تا از صندوق بسته لویی ویتون خارج شود. هودینی این پیشنهاد را نپذیرفت و امتناع او به اثبات کمال اختراع کمک کرد.
مقابله با جاعلان همیشگی محصولات لوئی ویتون (Louis Vuitton)
ویتون در سال ۱۸۷۶ یک الگوی بوم راه راه را برای چمدان خود معرفی کرد. دوازده سال بعد، او با چاپ Damier، یک الگوی شطرنجی کلاسیک که خانه مد هنوز از آن استفاده می کند، ظاهر شد. Vuitton این الگوها را تا حدی برای جلوگیری از جعل طراحی کرد، که حتی قبل از ایجاد مونوگرام LV وجود داشت.
چمدانهای لویی ویتون به قدری محبوب بودند که خیلی زود جاعلان شروع به جعل کردن آنها کردند ،پس باید کاری انجام می شد تا نشان داده شود که کیف ها اصل هستند. در سال ۱۸۹۶، ژرژ مونوگرام LV را ایجاد کرد که روی پارچه ژاکارد چاپ می شد.
متاسفانه اقلام این برند معروف هنوز هم جعل می شوند. این شرکت یک سیاست برای جاعلان دارد. اگر با یک محصول جعلی دیده شوید، آنها می توانند از شما شکایت کنند، به خصوص اگر از آن درآمد کسب کنید. و این ممکن است در هر جای دنیا اتفاق بیفتد.
کارگاه لوئی ویتون (Louis Vuitton)تخریب شد
در طول تحولات سیاسی خشونت آمیز جنگ فرانسه و پروس، تقاضا برای کالاهای ویتون کاهش یافت و آتلیه وی غارت و ویران شد. چند ماه پس از تخریب مغازهاش، ویتون خود را وقف بازسازی کسبوکارش کرد و در سال ۱۸۷۱ در یک مکان جدید و مجللتر، در قلب پاریس ایجاد کرد.
این برند کسب و کار خود را در خانواده نگه داشت
لویی ویتون همیشه یک تجارت خانوادگی بوده است. پسر ویتون، ژرژ، در سال ۱۸۸۶ یک سیستم قفل ابتکاری را برای چمدانهای پدرش به ثبت رساند. این قفلها آنقدر مؤثر بودند که جورج هیچکس را به جز هری هودینی برای فرار از صندوق عقب ویتون به چالش نمیکشد (جادوگر بزرگ و هنرمند فرار از پاسخ دادن خودداری کرد). طراحی قفل ویتون جوان امروزه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. این تمام آن چیزی نیست که او به این برند کمک کرد: در سال ۱۸۹۶، چند سال پس از مرگ لویی، ژرژ مونوگرام معروف LV را به عنوان ادای احترام به پدرش ایجاد کرد.
لوئی ویتون در جایی که کار می کرد زندگی می کرد
کار ویتون واقعاً بخشی جدایی ناپذیر از زندگی او بود. در سال ۱۸۷۸، او و همسرش دو خانه در باغ اطراف کارگاهش ساختند تا بتواند تا حد امکان به حرفه خود نزدیک شود. خانه خانوادگی هنوز پابرجاست و حتی دکور اصلی خود را حفظ کرده است. اکنون بخشی از یک موزه خصوصی است که میتواند مکانی سرگرمکننده برای بازدید باشد، مشروط بر اینکه بتوانید یکی از آن صندوقها را بخرید.
او هیچ وقت کیف دستی یا لباس را طراحی نکرد
ویتون اجناس خود را با این عبارت تبلیغ میکرد: «شکنندهترین اشیاء را ایمن بستهبندی میکند. متخصص در بسته بندی لباسها، اما او در واقع هیچ یک از آن لباسها را طراحی نکرد، فقط کیف های ظریفی را طراحی کرد که قرار بود آنها را نگه دارد و محافظت کند. کیفهای دستی تا دهههای پس از مرگ او به بخشی از برند لویی ویتون تبدیل شدند و لباسها خیلی دیرتر به بازار آمدند. در سال ۱۹۹۷، مارک جیکوبز طراح، مدیر خلاقیت شد و اولین خط تولید لباس های آماده لویی ویتون را ارائه کرد.
لوئی ویتون (Louis Vuitton) با یک نماد فرانسوی پیوند دارد
ویتون مدال برنز را برای طرحهای نوآورانهی صندوق هایش در نمایشگاه Exposition Universelle،در سال ۱۸۶۷،یک نمایشگاه مشهور جهانی در پاریس، به دست آورد. ویتون دو دهه بعد در نمایشگاه ۱۸۸۹ مدال طلا را به دست آورد – رویدادی که کسی جز برج ایفل برای آن ساخته نشد. باور این موضوع سخت است که طرح های ویتون حتی قدیمی تر از قطعه نهایی شمایل نگاری فرانسوی باشد.
خصوصی سازی
این برند اقلام تخصصی تولید می کند. مثلا یک چمدان مخصوص برای دیانا ویشنووا، بالرین نخست در باله ماریینسکی ساخته شد، که اول اسم و فامیل او بر روی تنه چمدان حک شده است.
چرا محصولات این برند گران است
برای تولید کیفهای این برند از چرم طبیعی و پارچه های مختلف تولید شده مخصوص این شرکت استفاده می شود.
بوتیک های این شرکت فضای خاصی دارند که در آن هر کالا با بهترین نور نمایش داده می شود. فروشگاه ها فقط در مناطق تجاری یا داخل مراکز تجاری لوکس واقع شده اند. برخی از کالاهای Louis Vuitton فقط برای مشتریان VIP در دسترس هستند.
تمامی کیف های لویی ویتون دست ساز هستند. ساخت یک کیف دستی حدود یک هفته طول می کشد.
چرم برنزه به کار رفته در کنار مونوگرام کاملا طبیعی است و فاقد رنگ یا رنگ شیمیایی است و به همین دلیل به مرور زمان تیره می شود.
هرگز محصولات لوئی ویتون را با تخفیف پیدا نخواهید کرد
پس از هر فصل، اگر هر یک از محصولات LV فروخته نشود، به کارخانه آن در فرانسه بازگردانده می شود و خرد یا سوزانده می شود تا ارزش و کلاس برند یک کالا حفظ شود.
تاریخچه کیف آلما
«آلما» یکی از نمادین ترین کیف های لویی ویتون است. این کیف در ابتدا توسط گابریل ‘کوکو’ شانل به عنوان یک محصول برای خودش سفارش داده شد. در سال ۱۹۳۴ بود که او به لویی ویتون اجازه داد تا کیف را به تولید عمومی برساند و این کیف را با نام “Squire” روانه بازار کرد. در سال ۱۹۵۵ این کیف به “Champs-Elysee” تغییر نام داد و تا سال ۱۹۹۲ این کیف “آلما” نام گرفت.
در طول سالها این کیف در مواد بیشماری مانند مونوگرام و بوم Damier تا هر رنگی از چرم Epi و Monogram Vernis و همچنین پوستهای عجیب و غریب مانند شترمرغ، مار پیتون و کروکودیل تولید شده است. و البته تعداد بیشماری نسخههای محدود توسط هنرمندان و استایلیستهای مختلف خریداری شده است.
طراح مد و کارآفرین مشهور، لویی ویتان در ۴ آگوست ۱۸۲۱ در روستای کوچکی در ناحیه کوهستانی فرانسه، به نام آنچای متولد شد. ویتان در ۱۰ سالگی مادر و کمی بعد پدرش را از دست داد. او در چهارده سالگی برای یافتن کار، تنها و با پای پیاده، ۴۰۰کیلومتر راه تا پاریس طی کرد. او در پاریس به شاگردی مغازه ساخت چمدان (به نام موسیو مارشال) پرداخت.
تنها چند سال بیشتر طول نکشید که لویی ویتون به یکی از ماهرترین و خلاق ترین چمدان سازهای شهر تبدیل شود و شهرت بالایی در پاریس پیدا کند.شهرت و کیفیت محصولات لویی ویتون در حدی بود که به دربار ناپلیٔون سوم راه پیدا کند و به عنوان چمدان ساز همسر وی منصوب شود. برای ویتون سال۱۸۵۴سالی پر از تغییر و دگرگونی بود
ویتون در همین سال اولین کارگاه خود را در پاریس راه اندازی کرد. او در بیرون مغازه خود متنی نوشته بود با این عنوان: “متخصص در بسته بندی وسایل به روز و مد.” او چمدانی از جنس کرباس و چوب طراحی کرد که در کنار مقاوم بودن در برابر آب، سبک۔ تر از چمدان های قبل نیز بود و حمل آن را آسان تر می کرد. این چمدان تبدیل به سکوی پرتاب و مطرح شدنش شد. او توانست در سال ۱۸۷۱ اولین چمدان تریانون خاکستری رنگ خود را به بازار عرضه کند. این چمدان سبکتر، مقاومتر و در مقابل آب غیرقابل نفوذ بود. مستطیل شکل بودن ، حملش را آسان تر میکرد.
در سال ۱۸۷۵ برای قرارگرفتن لباس یک کمد جعبه ای شکل که دارای رخت آویز و کشو بود عرضه کرد. لویی ویتان سرانجام در سال ۱۸۹۲و در ۷۰سالگی از دنیا رفت. پس از او، پسرش جورج اداره مغازه را برعهده گرفت.
امروزه برند لویی ویتون به یک برند پیشرو در زمینه کالاهای لوکس تبدیل شده و محصولات دیگری چون کالای چرمی، لباس، کفش، ساعت، طلا و جواهر، عینک آفتابی، انواع کیف و حتی نوشت افزار و کتاب نیز جزو تولیدات این شرکت است. شرکت لویی ویتون ۶سال متوالی (بین سال های ۲۰۰۶تا ۲۰۱۲) به عنوان با ارزش ترین برند در زمینه کالاهای لوکس جهان شناخته شد.
برند لویی ویتون (Louis Vuitton) یا به اختصار LV به عنوان یکی از پرطرفدارترین و گران قیمتترین برندهای دنیا در زمینه تولید کالاهای لوکس شناخته میشود که دارای بیش از یک قرن تجربه درخشان در این حوزه است. این برند خوش آوازه در سال 1854 توسط یک طراح فرانسوی تاسیس شد و تولید طیف گستردهای از محصولات لوکس از جمله کالاهای چرمی، چمدان، کیف، کفش، طلا، جواهر و انواع اکسسوری را آغاز کرد. لوگو لویی ویتون نیز برگرفته از حروف اول نام فرانسوی آن یعنی L و V است که به صورت درهم طراحی شده و لوگوی اختصاصی این برند را تشکیل دادهاند. جالب است بدانید که برند LV نیز مانند بسیاری از برندهای مطرح دنیا توسط یک جوان کم سن و سال اما با استعداد تاسیس شده که در این مسیر با چالشها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است. لویی ویلتون اکنون به عنوان یکی از ارزشمندترین برندهای لوکس دنیا شناخته میشود که ارزش آن در سال 2013 معادل 28.4 میلیارد دلار برآورد شده است. در ادامه این مطلب مروری بر تاریخچه تاسیس و طراحی لوگو لویی ویتون خواهیم داشت و شما را با لوکسترین برند دنیا بیشتر آشنا میکنیم.
تاریخچه برند لویی ویتون
برند لویی ویتون با نام کامل (Louis Vuitton Malletier) در سال 1854 توسط یک جوان فرانسوی به نام لویی ویتون تاسیس شد. اما داستان شکل گیری این برند به زمان فرار لویی از خانه بازمیگردد که به دلیل فوت مادرش و آزار و اذیتهای نامادری خود تصمیم میگیرد که در سن 14 سالگی خانه را ترک کند و با پای پیاده خودش را به پاریس برساند. لویی و خانوادهاش در یکی از روستاهای کوهستانی فرانسه زندگی میکردند و برای رسیدن به پاریس باید مسیر طولانی و دشواری را طی میکرد. لویی با مشقت بسیار این مسیر را پشت سر گذاشت و پس از 2 سال به پاریس رسید. البته در طول این مدت و در مسیر راه در آبادیهای بسیاری اطراق میکرد و برای تامین هزینه غذا و محل اقامت خود کارهای مختلفی انجام میداد. لویی سرانجام در سن 16 سالگی به پاریس رسید و نزد فردی متخصص به نام موسیو مارشال به عنوان دستیار جعبه ساز مشغول به کار شد.
مهارت جعبه سازی در آن زمان بسیار کاربردی و مهم بود زیرا چمدانها و ساکهای دستی معمولا کارایی و ظاهر چندان مناسب و کارآمدی نداشتند و بارهای مسافران به سختی حمل میشدند. از این رو مسافران از جعبههای محکم و افراد حرفهای که بتوانند آنها را برایشان بسته بندی و حمل کنند بسیار استقبال میکردند. لویی شغل جعبه سازی را ظرف مدت کوتاهی به صورت دقیق یاد گرفت و ساخت همین جعبهها، جرقه طراحی صنایع دستی و ساخت چمدان را در ذهن او شکل داد. البته در طول این مدت نیز طبقه اشرافی توجه ویژهای به لویی ویتون داشتند و او را به عنوان یک طراح کاربلد در زمینه بسته بندی و طراحی جعبه میشناختند. لویی 17 سال در پاریس این کار را به صورت تخصصی و حرفهای انجام داد و با طبقه اشرافی جامعه در ارتباط بود تا اینکه ناپلئون بناپارت به عنوان سومین پادشاه فرانسه به صورت رسمی تاج گذاری کرد. ملکه فرانسه لویی ویلتون را به دلیل شهرت در جعبه سازی به عنوان طراح و جعبه ساز شخصی خود به کار گرفت. همین موضوع سبب شد تا با افراد بیشتری در طبقه اشرافی و ثروتمند آشنا شود و مورد توجه قرار گیرد و پس از چندین سال از موسیو مارشال جدا شد و مسیر جدیدی را برای زندگی خود انتخاب کرد.
در آن زمان تنها افراد مرفه و ثروتمند جامعه از جعبههای مخصوص بسته بندی برای حمل وسایل خود استفاده میکردند و همین موضوع باعث شد تا لویی ویلتون به فکر طراحی چمدان بیفتد. چمدانهای آن زمان از کیفیت بالایی برخوردار نبودند و به همین دلیل لویی اولین چمدان خود را به صورت مستطیل شکل و با استفاده از کرباس تولید کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. زیرا نسبت به چمدانهای چرمی بسیار سبک و خوش دست بود و به راحتی حمل میشد. این چمدانهای لویی ویلتون تحول عظیمی در صنعت بسته بندی و باربری به وجود آورد و مورد توجه طیف گستردهای از اشراف زادگان قرار گرفت. این موفقیت بزرگ باعث شد تا ویلتون یک سال بعد کارآگاه تولیدی شخصی خودش را راه اندازی کند. برند لویی ویتون کار ساخت چمدان را با استخدام 20 کارمند به صورت رسمی آغاز کرد و چمدانهای متنوع بسیاری را به بازار عرضه نمود. لویی روستا نشین دیگر صاحب برند لویی ویتون بود و خیلی سریع توانست کسب و کار خود را در پاریس گسترش دهد. این شرکت مسیر رشد و شکوفایی را بسیار سریع طی کرد و تعداد کارمندان آن در سال 1914 به 225 نفر رسید.
برند لویی ویتون در سال 1867 در یک نمایشگاه جهانی بزرگ در پاریس حضور پیدا کرد و چمدانهای خود را در آنجا به نمایش گذاشت. اما از آنجایی که در آن زمان افراد بسیاری از طرحهای چمدانهای او تقلید کرده بودند، لویی برای ایجاد تمایز میان محصولات خود و دیگران، طرح راه راه سفید و قرمز را بر روی چمدانهای برند لویی ویتون اجرا کرد. در سال 1885 نیز اولین فروشگاه رسمی خود را در خیابان آکسفورد لندن افتتاح کرد و برای آنکه سایر تولیدکنندگان از طرحهای چمدانهای او تقلید نکنند، از لوگو لویی ویتون رونمایی کرد و آن را به عنوان نشان تجاری اختصاصی خود بر روی تمام محصولاتش قرار داد. طرح برند لویی ویتون و چاپ آن بر روی چمدانها سبب شد تا افراد بسیاری این برند را به رسمیت بشناسند و از آن خرید کنند. برند لویی ویتون در آن زمان دیگر در پاریس کاملا شناخته شده بود و به دلیل خلاقیت و نوآوری در طراحی محصولات به عنوان برندی مستقل و پرطرفدار به فعالیت خود در زمینه تولید چمدان ادامه داد. جورج ویتون پسر لویی ویتون نیز وارد این حرفه شد تا در این مسیر پدرش را همراهی کند.
ورود جورج به کسب و کار پدرش انقلاب بزرگی در زمینه طراحی چمدانها به وجود آورد و با رونمایی از طرحی جدید توانست شوکی اساسی به بازار تولید و فروش چمدان وارد کند. در دهه 1900 دزدی وسایل مسافران بسیار رواج پیدا کرده بود زیرا در آن زمان مسافران تمامی وسایل و اشیای قیمتی خود را در چمدانهایشان قرار میدادند. به همین خاطر مورد حمله سارقان قرار میگرفتند و پول و یا وسایل خود را از دست میدادند. در این میان جورج ویتون به عنوان طراح برند لویی ویتون به فکر طراحی قفلهای محکم برای چمدانها افتاد و با تلاش بسیار و البته همراهی پدرش توانست قفلهای محکمی برای چمدانها طراحی کند. این قفلها در آن زمان با استقبال بسیار خوبی از سوی مصرف کنندگان مواجه شدند و برند لویی ویتون را باری دیگر به بر سر زبانها انداختند. جالب است بدانید که تکنیک ساخت قفل برای چمدان از همان زمان مورد استفاده قرار گرفت و تا عصر حاضر نیز ادامه پیدا کرد؛ اکنون همه ما امنیت چمدانهای خود را به نوعی مدیون نوآوری جورج و برند لویی ویتون هستیم.
لویی ویتون بزرگ در سال 1892 درگذشت و مدیریت این شرکت به پسرش جورج رسید و این اتفاق شروع فصل جدیدی برای برند لویی ویتون بود. جورج پس از فوت پدرش تصمیم گرفت کسب و کار او را به شهرت جهانی برساند و لوگو لویی ویتون را نه تنها به فرانسه بلکه به تمام دنیا معرفی کند. از این رو در سال 1893 در نمایشگاه جهانی شیکاگو شرکت کرد و محصولات برند لویی ویتون را در آنجا به نمایش گذاشت و توانست با رقبای قدر جهانی رقابت کند و مورد توجه کشورهای بسیاری قرار گیرد. جورج در سال 1896 برای جلوگیری از تولید محصولات تقلبی تحت عنوان برند لویی ویتون و کپی برداری رقبا از محصولات این برند، به صورت رسمی از لوگو لویی ویتون رونمایی کرد و آن را بر روی تمامی کالاهای خود ثبت نمود. طراحی لوگو لویی ویتون توسط جورج ویتون یکی از اقدامات هوشمندانه او در زمان مدیریتش بود که تا حد زیادی از تولید و عرضه محصولات تقلبی با نام این برند جلوگیری کرد. او در همان سال به آمریکا سفر کرد و محصولات منحصر به فرد خود را در شهرهایی همچون نیویورک، شیکاگو و فیلادلفیا نیز عرضه کرد. بدین ترتیب به تدریج برند لویی ویتون را به دنیا معرفی کرد و به غیر از چمدان، محصولات لوکس دیگری را نیز به خط تولید خود اضافه نمود.
جورج ویتون در سال 1913 فروشگاهی بزرگ و مجلل را در خیابان شانزلیزه پاریس افتتاح کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و فروش قابل توجهی داشت. این فروشگاه لوکس در واقع عرضه کننده کالاهای مسافرتی بود که با لوگو لویی ویتون به فروش میرسیدند و پس از موفقیت این مرکز، شعبههای دیگری از آن نیز در واشنگتن، بمبئی، لندن، بوئنوس آیرس و اسکندریه تاسیس شدند و برند لویی ویتون را به برندی جهانی تبدیل کردند. سرانجام در سال 1936 جورج ویتون پس از چندین سال تلاش بی وقفه در جهت رشد و توسعه برند پدری خود درگذشت و اداره کسب و کار خانوادگی آنها به پسرش گاستون ویتون رسید. او نیز همانند پدر خود مدیر لایقی بود و اقدامات بسیاری در جهت پیشرفت و جهانی شدن لوگو لویی ویتون انجام داد. در زمان مدیریت او برند لویی ویون رشد چشمگیری داشت؛ به طوری که هر ساله در هر نقطه از دنیا شعبه جدیدی افتتاح میکرد و تنوع محصولات را افزایش میداد.
اوج نوآوری و تنوع محصولات برند لویی ویتون در بین سالهای 1945 تا 2000 اتفاق افتاد. گاستون ویتون در کنار چمدانها و کیفهای مسافرتی اقدام به تولید کیفهای دستی زنانه و کیف پولهای مردانه نیز کرد. در طول این سالها برند لویی ویتون به عنوان برندی لوکس در زمینه تولید کیف و اکسسوری زنانه شناخته میشد. این برند چندین سال بعد با همکاری برندهای وئت اند شندون (Moet and Chandon) و هِنِسی (Hennessy) برندی جدید به نام LVMH را تاسیس کردند و وارد صنعت مد شدند. پس از آن نیز برند لویی ویتون خط تولید پوشاک زنانه و مردانه را راه اندازی کرد و سپس از جواهرات و اکسسوریهای مختلف رونمایی کرد و به یک برند بزرگ و معتبر در زمینه تولید کالاهای لوکس دنیا تبدیل شد. محصولات برند لویی ویتون شامل کالاهای لوکس از جمله محصولات چرمی، لباسهای زنانه و مردانه، طلا، جواهر، کیف، کفش، ساعت، عینک آفتابی، چمدان، کتاب و نوشت افزار است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند.
طراحی لوگو لویی ویتون
همانطور که اشاره کردیم جورج ویتون جهت جلوگیری از تقلید و عرضه محصولات تقلبی با نام برند لویی ویتون اقدام به طراحی لوگوی اختصاصی برای این برند کرد. او برای طراحی لوگو برند لویی ویتون از طرح مونوگرام کمک گرفت و با ادغام حروف L و V از لوگو رسمی این برند رونمایی کرد. البته برای طراحی لوگو لویی ویتون در کنار این طرح مونوگرام (به رنگ طلایی روشن) از نمادهای دیگری همچون الگوهای الماس و گل چهار برگ دایرهای شکل نیز استفاده شده است.
همکاری افراد مشهور با برند لویی ویتون
نوآوری و خلق ایدههای منحصر به فرد برای تولید محصولات خاص و باکیفیت به عنوان مهمترین عوامل موفقیت و شهرت برند لویی ویتون در دنیا شناخته میشوند. اما در این میان نقش تاثیرگذار و مهم افراد مشهور و سلبریتیها نیز در کسب این شهرت و اعتبار غیر قابل چشم پوشی است و این برند بخش زیادی از محبوبیت خود را از طریق تبلیغات و حمایت هنرمندان بدست آورده است. از آنجایی که محصولات برند لویی ویتون را کالاهای لوکس و اکسسوری تشکیل میدهند؛ پس اغلب مخاطبان و مشتریان آنها قشر مرفه جامعه بودند و معمولا افراد خاص و ثروتمند از محصولات آن استفاده میکردند.
چهرههای مطرحی همچون جنیفر لوپز، آنجلینا جولی، آدری هپبورن، کانیه وست، مدونا، شان کانری، محمدعلی کلی و میخائیل گورباچف از جمله افرادی هستند که در محافل مختلف از محصولات این برند استفاده کردند و توجه افراد بسیاری را به کالاها و لوگو لویی ویتون جلب نمودند. از این رو محصولات برند لویی ویتون بیش از پیش مورد توجه و استقبال قرار گرفتند و میزان فروش آنها نیز رشد قابل توجهی داشت. این برند همچنان در اوج قرار دارد و به عنوان یکی از ارزشمندترین و لوکسترین برندهای دنیا شناخته میشود. لویی ویتون به مدت شش سال متوالی یعنی از سال 2006 تا 2012 به عنوان ارزشمندترین برند در زمینه تولید کالاهای لوکس در دنیا اعلام شد و ارزش آن در سال 2012 نیز معادل 25.9 میلیارد دلار بود.
سخن پایانی
برند لویی ویتون یکی از شناخته شدهترین برندهای دنیا در زمینه طراحی و تولید انواع کالاهای لوکس و اکسسوری است که در سال 1854 توسط لویی ویتون تاسیس شد. لوگو لویی ویتون که ترکیبی از دو حرف L و V است و بر روی تمامی محصولات آن ثبت میشود توسط جورج ویتون پسر صاحب برند لویی ویتون طراحی شد تا در آن زمان مانع از تقلید و تولید محصولات تقلبی تحت عنوان این برند شود. لویی ویتون در حال حاضر در اغلب کشورهای دنیا دارای فروشگاههای مجلل و بزرگی است که درآمد آن در سال 2014 حدود 30.63 میلیارد یورو برآورد شده است.
همه چیز درباره برند لویی ویتون؛ حقایقی جذاب درباره این برند لوکس
برند لویی ویتون با آن مونوگرام جذابش آنقدر معروف است که بعید میدانیم کسی تا حالا محصولات فیک یا اصل ساخت این برند را ندیده باشد. مخصوصا کیفهای لویی ویتون که یکی از دیگری زیباترند و تقریبا هر خانمی دوست دارد یکی از آنها را داشته باشد. در این مطلب میخواهیم درباره داستان موفقیت این برند، از روستای کوچک آنچای تا پاریس صحبت کنیم.
تولد یک صنعتگر خلاق؛ لویی ویتون
لویی ویتون تقریبا دو قرن پیش، در ۴ اوت ۱۸۲۱ در روستای کوچکی به نام آنچای که در شرق فرانسه واقع شده بود به دنیا آمد. پدرش کشاورز بود و مادرش کلاه زنانه میدوخت. وقتی لویی ۱۰ ساله بود، مادرش از دنیا رفت و پدرش خیلی زود ازدواج کرد. نامادری لویی با او نمیساخت و به همین دلیل لویی مجبور شد در بهار ۱۸۳۵ در ۱۴ سالگی خانواده را ترک کند و بهدنبال سرنوشتش برود.
شاید باور نکنید؛ اما لویی ۱۴ ساله با پای پیاده ۴۷۰ کیلومتر پیمود تا به پاریس برود. او در این مسیر مشقت زیادی را تحمل کرد و یاد گرفت چطور زنده بماند. این سفر دو سال طول کشید و وقتی لویی به پاریس رسید، ۱۶ ساله بود!
جوانی لویی؛ شاگردی مسیو مارشال جعبهساز
در آن زمان پاریس شهری پررونق در آستانه صنعتیشدن بود. قطار به وسیله حملونقل محبوب مردم تبدیل شده بود و بالطبع، مسافرانی که مرتب با قطار سفر میکردند نیاز به چمدان و کیف مسافرتی بادوامتری داشتند که هم از وسایل آنها محافظت کند و هم در سفرهای طولانی مقاومت لازم را داشته باشد. همین امر جرقهای در ذهن لویی زد.
لویی جوان نزد مسیو مارشال که فردی موفق در بستهبندی و جعبهسازی بود، شروع به شاگردی کرد و ۱۷ سال از او کار یاد گرفت. هنگامی که در سال ۱۸۵۲ ناپلئون سوم امپراتور فرانسه شد، همسرش اوژنی، لویی ویتون را استخدام کرد تا کار بستهبندی و ساخت جعبههای مخصوص برای لباسها و اکسسوریهای گرانقیمت و ظریفش را برایش انجام دهد. این آغاز ورود لویی به دربار و آشنایی با مشتریان سلطنتی بود که در پیشرفت کسبوکار او بهشدت تأثیر داشت.
لویی تحت آموزش مسیو مارشال به صنعتگری ارزشمند تبدیل شد و توانست در سال ۱۸۵۴، مغازه خودش را در پاریس افتتاح کند. لویی ویتون روی تابلوی اولین کارگاهش نوشت: «بستهبندی شکنندهترین اشیای شما بهشکلی کاملا ایمن. متخصص در روشهای بستهبندی».
در آن زمان لویی ۳۳ سال داشت. در همین سال با کلمنسامیلی پاریو (Clemence-Emilie Parriaux) ازدواج کرد.
اولین نوآوری؛ چمدانهای مکعبی
خیلی زود، لویی اولین نوآوریاش را عرضه کرد. در آن زمان، قسمت بالایی چمدانها را گرد میساختند تا آب روی آن جمع نشود که به درون آن نفوذ کند. این ویژگی باعث میشد چیدن آنها در کنار هم سخت باشد و فضای زیادی اشغال کند. بنابراین لویی اولین چمدان مکعبی را طراحی کرد. این چمدانها مکعبی بودند و راحت میشد آنها را روی هم چید و از فضا بهشکلی بهینه استفاده کرد. او فکری هم برای خیسنشدن اقلام درون چمدان کرد: آنها را از چرم ضدآب ساخت.
در سال ۱۸۵۹ لویی دومین کارگاهش را که از اولی بزرگتر بود در روستایی در خارج از پاریس ساخت و کسبوکارش را گسترش داد.
مشکلات سرراه؛ از سرقت هنری تا تخریب آتلیه در طول جنگ
لویی در این مدت همچنان به توسعه تجارتش ادامه میداد و طرحهایش روزبهروز محبوبیت بیشتری پیدا میکردند. به همین دلیل این شرکت هیچگاه از سرقت هنری طرحهایش در امان نماند. لویی ویتون بیشترین تعداد جعل و کپی را در بین همه برندهای دنیا دارد. طبیعتا این مشکل زیان هنگفتی به این شرکت وارد میکرد. او برای غلبه بر این مشکل مدام طرحها را بهروز میکرد؛ برای مثال بعد از مدتها استفاده از رنگ خاکستری که مشخصه چمدانهای او بودند، تصمیم گرفت از راهراههای بژ و قهوهای در طرحهایش استفاده کند.
یک بار هم کسبوکار لویی ویتون بهطور کامل نابود شد. در جریان جنگ فرانسه و پروس، از سال ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۲، ارتش دشمن آتلیهاش را غارت و سپس تخریب کرد. با این حال او بار دیگر روی پایش ایستاد و فقط چند ماه بعد، کارگاه جدیدی در قلب پاریس راهاندازی کرد و تجارتش از قبل هم گستردهتر شد.
در سال ۱۸۸۵ لویی اولین فروشگاهش را در خارج از فرانسه در آکسفورد لندن افتتاح کرد و محبوبیتش به آن سوی مرزها رسید. در این زمان جعل و سرقت طرحهایش خیلی بیشتر شده بود. بنابراین بازهم لویی مجبور شد طرح جدیدی خلق کند. این بار الگوی معروف دامیر (Damier Canvas) را طراحی کرد که چهارخانه با خانههای بژ و قهوهای بود و بعید است تا حالا آن را ندیده باشید. روی آن هم نشان تجاری marque L. Vuitton déposée را قرار داد. این طرح معروف و زیبا را در زیر میبینید:
لویی ۲۰ سال دیگر هم به تولید چمدانهای نوآورانه و باکیفیتش ادامه داد تا اینکه در سال ۱۸۹۲ در ۷۰ سالگی از دنیا رفت. تنها فرزند او، ژرژ ویتون، بعد از او مسئولیت شرکت را بر عهده گرفت.
نسل بعد ویتون؛ تولد مونوگرام معروف LV
از زمانی که ژرژ صاحب کسبوکار لویی ویتون شد، همیشه مراقب بود که طرز تفکر پدرش را گرامی بدارد بدون اینکه هرگز از نوآوری غافل شود. ژرژ بهعنوان رئیس شرکت، بسیاری از بخشهای جدید را اضافه کرد و برخی از بخشها را تغییر داد تا آن را به برندی لوکس و موفق تبدیل کرد. اگر این برند موفقیتش را از لویی دارد، جهانیشدنش را مدیون ژرژ است.
این ژرژ بود که مونوگرام LV را به احترام پدرش در سال ۱۸۹۶ طراحی کرد. این مونوگرام در کنار الگوی الماس، دایره و گل چهارپر، محبوبترین طرح لویی ویتون است.
ژرژ برای تبدیل برند به برندی جهانی، به شهرهای بزرگ (عمدتا در آمریکا) سفر کرد تا محصولاتش را عرضه کند. در سال ۱۹۱۴، ساختمان لویی ویتون را در شانزهلیزه پاریس افتتاح کرد که بهزودی به بزرگترین فروشگاه کالاهای مسافرتی در جهان تبدیل شد. او همچنان به گسترش کسبوکارش ادامه داد و در کنار چمدانها، کیفهای مسافرتی دیگری را هم طراحی کرد. در سال ۱۹۳۶ ژرژ در ۷۹ سالگی از دنیا رفت و این کسبوکار خانوادگی به پسرش، گاستون ویتون، رسید.
طراحی کیفهای نمادین، کیفهای دستی و اکسسوریها
گفتیم در طول دهه ۱۹۰۰، این شرکت در کنار چمدان، کیف و اکسسوریهای دیگری هم طراحی میکردند. یکی از اولین کیفهای آنها، کیفهای مسافرتی بزرگ بود. کیپال (Keepall) در سال ۱۹۳۰ و دو سال بعد، نسخه کوچکتر آن اسپیدی به بازار آمدند. اسپیدی اولین کیفدستی لویی ویتون بود که برای استفاده روزمره طراحی شده بود. کیفهای آلما، نوئه و پاپیون بعد از آنها آمدند و هنوز هم کیفهایی نمادین به شمار میروند.
در سال ۱۹۵۹، این شرکت بهلطف فناوریهای جدید توانست یک نسخه انعطافپذیرتر از همان طرح کلاسیک را طراحی کند که برای محصولات کوچکتر و با جزئیات بیشتر مناسب باشد. در بین سالهای ۱۹۴۵ و ۲۰۰۰، مجموعهاش را با دستهبندیهای مختلف گسترش داد که شامل کیف کوچک، کیفپول و اکسسوری بود.
وقتی در سال ۱۹۷۰ گاستون ویتون هم درگذشت، داماد آنها هنری راکامیه (Henry Racamier) مدیریت شرکت را بر عهده گرفت. او از محبوبیت زیاد این برند آگاه بود و تصمیم گرفت فروشگاههای بیشتری را در سراسر جهان باز کند. چند سال بعد در ۱۹۸۷ نقطه عطف دیگری به دست آمد. لویی ویتون، موتاندچاندون (Moet & Chandon) و هنسی (Hennessy) تصمیم گرفتند به یکدیگر بپیوندند و مجموعه کالاهای لوکس LVMH را تشکیل دهند.
مارک جیکوبز؛ اولین مدیر خلاق لویی ویتون
در سال ۱۹۹۷، شرکت برای اولین بار مدیر خلاق استخدام کرد. مارک جیکوبز، طراح مد آمریکایی، که قبلا برای بالنسیاگا کار میکرد، طراحی کالکشنهای پوشاک مردانه و زنانه را به عهده گرفت و در عرض یکسال اولین مجموعهاش را منتشر کرد.
بهلطف خلاقیت فوقالعاده مارک، دهه اول قرن جدید سراسر به عرضه محصولات جدید اختصاص داشت. آنها از اولین قطعه جواهرات در سال ۲۰۰۱ و اولین مجموعه ساعت در سال ۲۰۰۲ رونمایی کردند. مارک رنگهای بیشتری را در پارچه مزین به مونوگرام به کار برد و مجموعههای ورنیس و دامیر گرافیت را هم ارائه کرد. با کمک مارک، همکاریهایی بین لویی ویتون با طراحان دیگر شکل گرفت و افراد و مشهور و سلبریتیهایی مانند مدونا، آنجلینا جولی، بونو، کیت ریچاردز و اسکارلت جوهانسون به چهرههای لویی ویتون تبدیل شدند.
مارک جیکوبز عاشق جابهجاکردن مرزها بود. او کلی تلاش کرد تا شرکت را متقاعد کند که به استفان اسپروس اجازه دهد یک نسخه گرافیتی از مونوگرام ویتون تهیه کند. برای این کار اسم برند لویی ویتون و LV باید روی طرح سنتی بژ و قهوهای آن نقاشی میشد. این کار باعث شد کیفها حالت مدرنتری پیدا کنند. یک مدل از طراحی اسپروس را میبینید:
مارک در این مدت همچنان کیفهای مونوگرام لویی ویتون را بهروزرسانی کرد. در بهار ۲۰۰۷ یک کیف تمام جین، در بهار ۲۰۱۰ کیف مسنجر با رنگآمیزی آمبره (که در آن رنگها از بالا به پایین تغییر مییابند بدون اینکه مرزی در آن دیده شود) و در پاییز همان سال، کیفی با تزئینات پولکی طراحی کرد.
با افزایش محبوبیت مونوگرام، طیف محصولات لویی ویتون هم افزایش یافت. جیکوبز حتی از این طرح برای کلاه، جورابشلواری، چتر و دستپوش خز هم استفاده کرد.
کنارهگیری جیکوبز، ورود سه طراح بینظیر دیگر
در سال ۲۰۱۳ مارک از سمت مدیر خلاق کنارهگیری کرد تا روی برند خودش که با کمک همین مجموعه LVMH رشد کرده بود تمرکز کند. بهجای او سه طراح آمدند: نیکلاس گسکیر (Ghesquière) برای طراحی مجموعههای زنانه، کیم جونز برای پوشاک مردانه و دارن اسپازیانی برای کالاهای چرمی لوکس. آخرین آنها ویرژیل آبلو، طراح مد آمریکایی، بود که در سال ۲۰۱۸ مسئول پوشاک مردانه شد.
ویرژیل آبلو و نیکلاس گسکیر طراحان بزرگ پوشاک در لویی ویتون هستند و همچنان با تمرکز بر نوآوری و طراحیهای آیندهنگرانه به کار خود ادامه میدهند.
گسکیر بعد از جیکوبز آزمایشهای دیگری با مونوگرام انجام داد که از آن جمله میتوان به پیچاندن آن بهشکل الگوی موجدار روی کیفهای دستی در پاییز ۲۰۱۴ و حکاکی پاشنه بوتها بهشکل گل چهارپر در بهار ۲۰۱۵ اشاره کرد. یک سال بعد هم لباسهای چرمی به بازار آمدند که طرح گل آنها سوراخدار بود.
رازهای موفقیت برند لویی ویتون
لویی ویتون با ارزش بازار بیش از ۵۱ میلیارد دلار، ارزشمندترین برند دنیاست. در ۵۰ کشور فعالیت میکند و شبکه خردهفروشی آن شامل ۵۰۰۳ فروشگاه است. فقط در سال ۲۰۲۰ ۴۴.۷ میلیارد یورو درآمد داشت. اما راز موفقیت این برند در چیست؟
کیفیت کار؛ طراحی منحصربهفرد، مواداولیه فوقالعاده، مهارت ساخت
کاری که برند لویی ویتون روی محصولات خود انجام میدهد بینظیر است. از ۱۶۸ سال پیش تاکنون کیفیت آنها هیچ تغییری نکرده است. همه محصولات از کارخانههای این شرکت خارج میشوند که کارگرانی بسیار ماهر در آنها مشغول به کارند و همه آنها از ۱۸ ماه تا ۲ سال آموزش میبینند.
محصولات اصیل لویی ویتون بیعیبونقص هستند و از بهترین و باکیفیتترین مواداولیه برای ساخت آنها استفاده میکنند. طراحی آنها منحصربهفرد است و هیچ شباهتی به سایر اقلام مشابه در بازار ندارند.
راهبرد؛ ایجاد اشتیاق و تقاضا
در تجارت لویی ویتون مهمترین کلمه اشتیاق است. آنها راهبرد برندشان را با محوریت ایجاد اشتیاق طراحی کردهاند؛ اما چطور این کار را انجام میدهند؟
این برند از همان روز اول، با ترکیب سنت و نوآوری خلاقانه روز (یادتان هست اولین چمدانهای لویی ویتون نوآورانه بودند و برعکس سایر چمدانها مکعبی ساخته شدند؟) این اشتیاق را در خریداران ایجاد میکند. آنها همیشه طراحان جدید با ایدههای تازه و چشمانداز منحصربهفرد استخدام میکنند. آنها با مدارس طراحی کار میکنند و کارآموزان و طراحان جوان را تحت حمایت خودشان میگیرند.
آنها برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، از روش همکاری در طراحی هم استفاده میکنند. در طی سالها با طراحان بااستعداد زیادی همکاری کردهاند که از جمله آنها میتوان تاکاشی موراکامی، هنرمند معاصر ژاپنی، که طراح برند آمریکایی سوپریم است، یایویی کوزاما، استفان اسپروس و ویرژیل آبلو که او را «کارل لاگرفلدِ نسل هزاره» مینامند اشاره کرد:
بازارهای برند لویی ویتون
این برند در ۵۰ کشور در سراسر جهان بازار دارد. کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، چین، هند و سنگاپور هم بهشدت از آن استقبال کردهاند.
در سال ۱۹۱۸، اولین فروشگاهش را در ژاپن افتتاح کرد. تا اوایل دهه ۲۰۰۰، بیش از نیمی از فروش این برند به ژاپن اختصاص داشت. بررسیها نشان میدهد ۹۲ درصد از زنان ژاپنی کیفدستی لویی ویتون دارند.
چین هم یکی از بهترین بازارهای این برند است. فقط در یک ماه، بزرگترین فروشگاه این برند در شانگهای ۲۲ میلیون دلار فروش کرد که رکورد به حساب میآید.
قفلهای ساخت لویی ویتون
جا دارد اینجا درباره قفلهایی که این برند تولید میکند هم صحبت کنیم. لویی ویتون زیباترین کیفها را عرضه میکند. قفلهای این کیفها آنقدر زیبا هستند که زیبایی کیفها را دو چندان میکنند. قفل کوچک آن را میتوان بهعنوان آویز کیف، جا سوئیچی یا حتی بهعنوان آویز گردنبند استفاده کرد. اتفاقا این قفل با زنجیر یکی از زیباترین گردنبندهای طراحیشده لویی ویتون است.
اما ماجرای این قفلها چیست؟
بیش از ۱۳۰ سال پیش دقیقا در سال ۱۸۸۶، لویی ویتون و پسرش ژرژ برای اولین بار این قفلها را طراحی کردند. آنها نمیخواستند قفلی برای تزئین بسازند، ضرورت ایجاب کرد این کار را انجام دهند.
ازآنجاکه چمدانها و کیفهای لویی ویتون گرانقیمت و زیبا بودند، نظر سارقان را بهشدت به خود جلب میکردند. آنها میخواستند مشتریان اطمینان داشته باشند که وسایلشان در چمدانها امن است. واقعا هم همین طور بود؛ زیرا بازکردن آن قفلها عملا غیرممکن بود. حتی وقتی آنها بزرگترین قفلسازان را به چالش کشیدند تا قفل را بشکنند، آنها ترجیح دادند چالش را نپذیرند.
در سال ۱۹۰۱ هم این برند قفل مخصوصی را عرضه کرد که امروزه به یک اکسسوری محبوب تبدیل شده است و نسخههای جعلی آن در بازار بهوفور موجود است.
نحوه تشخیص محصولات فیک لویی ویتون
تشخیص محصول فیک از اصل لویی ویتون خیلی راحتتر از آن چیزی است که فکر میکنید. این ۶ ویژگی کلیدی را بررسی کنید:
۱. دوخت: همه دوختها در کیف لویی ویتون متقارن هستند، کاملا با هم تراز شدهاند، بدون اینکه بین دو بخیه هیچ فاصلهای باشد یا اینکه اندازه دوختها با هم متفاوت باشد.
۲. مهر حرارتی: این مهر فونت خاصی دارد، حرف O را در آن گرد و پهن مینویسند و همه حروف آن کاملا واضح نقش شدهاند.
۳. چرم: چرم استفادهشده در کیف لویی ویتون مرغوبترین چرمی است که وجود دارد.
۴. تقارن الگو: لویی ویتون از یک تکه کامل برای تولید محصول استفاده میکند تا الگوها کاملا تقارن داشته باشند. اگر طرح آن طوری باشد که مجبور باشند از دو تکه استفاده کنند، مطمئن میشوند که قطعات کاملا هماهنگ هستند و الگوهای آن با هم مطابقت دارند.
۵. کد تولید: داخل هر کیف یک کد تولید وجود دارد که گاهی روی چرم یا جیر حک شده است.
۶. جزئیات برنجی: تمام جزئیات برنجی کیف لویی ویتون با LV مشخص شدهاند.
نحوه تشخیص قفل لویی ویتون واقعی
قفل لویی ویتون اصل را هم با یک سری ویژگی میتوانید تشخیص دهید:
۱. لوگو در جلوی قفل قرار گرفته است. تمام جزئیات لویی ویتون روی قفل آن هم حک شده است. نماد TM که بین V و U و در مرکز آن قرار گرفته است، O پهن و گرد است، L یک دم کوتاه دارد و دو T در ویتون همدیگر را لمس میکنند.
۲. قفل را بچرخانید و به مهر پشت آن توجه کنید. آنها سه مهر در پشت قفل قرار دادهاند: اسم برند لویی ویتون، پاریس، ساخت فرانسه. دقیقا به این شکل: Louis Vuitton – Paris – Made in France
برای مثال این عبارت اگر روی قفل باشد: Louis Vuitton made in Paris حتما تقلبی است. آنها هرگز بعد از عبارت made in از شهر استفاده نمیکنند و همیشه باید نام یک کشور باشد؛ برای مثال، ساخت ایتالیا، اسپانیا، ایالات متحده و آلمان.
۴. قفلها همگی شمارهای منحصربهفرد دارند. اگر قفل قبل از سال ۲۰۰۹ ساخته شده باشد، 3xx و اگر بعد از سال ۲۰۰۹ ساخته شده باشد، 4xx خواهد بود. این عدد خاص در پایین قفل قرار دارد. در هر صورت کلید باید همان عددی را داشته باشد که روی قفل نوشته شده است وگرنه باز نمیشود.
۵. در آخر، اگر قفل مانند آینه میدرخشد تقلبی است. این قفلها مانند نقره هستند و با گذشت زمان بهجای براقبودن روکش مات به خود میگیرند.
حقایقی جذاب و کوتاه درباره برند لویی ویتون
۱. لویی ویتون دومین برند لوکس قدیمی در جهان است؛ اما بنیانگذارش از خانوادهای لاکچری پا به عرصه نگذاشته است.
۲. طرحهای اولیه لویی ویتون مونوگرام معروف LV را نداشتند، در اصل نشانه محصولات آن استفاده از برزنت خاکستری بادوام به نام تریانون (Trianon) بود.
۳. محصولات لویی ویتون بیشترین تعداد نسخههای جعلی را در بین همه برندهای جهان دارند.
۴. محل کار و زندگی لویی ویتون یکی بود. او و همسرش در سال ۱۸۷۸ دو خانه در باغ اطراف کارگاه ساختند تا لویی هرچه بیشتر به محل کارش نزدیک باشد. خانه او هنوز هم دکور اصلی خود را حفظ کرده است و اکنون بخشی از موزهای خصوصی است.
۵. خودِ لویی ویتون هرگز کیفدستی یا لباس طراحی نکرد. کیفدستیها تا دههها پس از فوت او هنوز به بخشی از برند او تبدیل نشده بودند و لباسها هم بعدها به بازار آمدند. درواقع اولین خط تولید لباسهای لویی ویتون را مارک جیکوبز در سال ۱۹۹۷ ارائه کرد.
۶. محصولات تخفیفی بخشی از راهبرد این برند نیستند. این محصولات صرفا در فروشگاهها و وبسایت رسمی آن به فروش میرسند. بنابراین اگر برای مثال در ایبی کیف لویی ویتون میفروشند، حتما تقلبی است.
۷. بهمناسبت ۱۶۰اُمین سالگرد تأسیس این برند، قرار شد شش طراح کیفهایی را با رنگهای مونوگرام لویی ویتون طراحی کنند. کارل لاگرفلد، فرانک گری، سیندی شرمن و سایرین شرکت کردند. طرح لاگرفلد از همه جذابتر بود: یک کیسه بوکس و دستکش بوکس با مونوگرامهای هماهنگ. شاید منظورش رقابت چند دهه لویی ویتون و شنل درباره اکسسوریها بود!
۸. کیم جونز در نمایشگاه پاییزه ۲۰۱۷ لویی ویتون، اولین همکاریاش با سوپریم (Supreme) را به نمایش گذاشت. برای این همکاری لوگوی ایتالیک سوپریم را با حروف LV درهمقفلشده بازسازی کردند. نائومی کمپبل و کیت ماس که دو مدل معروف بودند، در این برنامه لباسهایی چرم با طرح مونوگرام پوشیدند.
انواع محصولات لویی ویتون را ببینید
جمعبندی
لویی ویتون نمونه یک برند موفق و جهانی است. برندی که از دو قرن پیش تاکنون هرگز کیفیت محصولاتش را کاهش نداده و سعی کرده است با جذب افراد بااستعداد و خلاق، محصولاتش را بهروز نگه دارد. آنها از طراحان جدید که میخواهند پا به این عرصه بگذارند حمایت میکنند.