هویت سبکی، مانند برندسازی، ابزار قدرتمندی است که برای تمایز و جلوگیری از تقلید و کپی از سایر رقبا حیاتی است. برندسازی، هویت سبکی را در بر میگیرد که شامل کدهای سبکی و زیبایی شناختی یک برند همچنین رنگها، محصولات و پوشاک میشود. حتی اگر کسبوکارهای مد از ترندها پیروی میکنند، در ساخت هویت سبکی برند باید ویژگیهای معین خاصی را تقویت کنند تا قابلیت تشخیص برند حفظ شود.
برای کسبوکارهای مد، هویت سبکی، قلب هر محصول و سیستم برندسازی آنهاست. برای مثال، برند گوچی به طور پیوسته زیباییشناسی خاصی را با توجه به سبک خانه و محصولات نمادین در هر کالکشن به نمایش میگذارد.
در نتیجه، داشتن هویت سبکی متمایز و منحصربهفرد برای برندهای مد بسیار اهمیت دارد تا بتوانند خود را قوی و موفق در بازار نشان دهند. در اصل باید به این سوالات پاسخ دهید که:
برند شما در مورد چیست؟ و چه عناصری شما را به دیگران معرفی میکند؟
در ادامه برای ساخت هویت سبکی برند ویژگی و نکاتی را در این مقاله ذکر کردیم که کار شما را آسان میکند.
کشور مبدا
یکی از ویژگیهای مهم برای ساخت هویت سبکی برند، کشور مبدا است. جایی که برند شما از آنجا سرچشمه گرفته؛ چه در کنیا یا کره باشد، پایه و اساس هویت شما را در شکل میدهد و نکته مهم، شما را در بازاریابی و فروش محصولات خود در سراسر جهان محدود نمیکند. این مفهوم در بسیاری از برندها و در بین طراحان از طریق طراحی، انتخاب رنگ و تصویر برند منعکس میشود. این امر در برندهایی مانند Deola Sagoe مشهود است، که سبک زندگی کشور خود را با جنب و جوش و رنگ در سبک و طرح خود ترکیب میکند.
از مثالهای معروف دیگر: رلف لورن که از سبک ساحل شرقی و بومیان آمریکا الهام میگیرد یا جورجیو آرمانی با لباسهای تیرهتر و خاکستریتری که نشاندهنده مهآلود بودن میلان است. بنابراین، برای طراحان، کشورها و فرهنگهایشان نقش مهمی در شکلدهی عملکردشان دارد. علاوه بر این، این جنبه راهی برای ارتباط با مشتریان در آن منطقه خاص است و برند را به مردم بومی و دیگر کشورها نزدیک میکند. [“اولین مشتریان شما از خانه شما میآیند”]
آیکونهای برند
برندها براساس هویتی که در سبک برای خود انتخاب میکنند یکسری محصولات آیکونیک (نمادین) تولید میکنند. این محصولات در انحصار برند هست و مردم میتوانند به راحتی آنها را در بازار شناسایی کنند. به طور مثال پترن برند لویی ویتون که بیشتر در محصولات چرمی دیده شده، یا کیفهای مشبک معروف شنل که از اولین محصولات تولیدشده برند میباشد. داشتن محصول نمادین از استراتژیهای برندهای لاکچری است چراکه بازتاب میراث برند هست و همیشه جزو پرفروشترینها در هر کالکشن میباشد؛ به همین دلیل برندها در دیگر سطوح بازار فشن نیز سعی بر خلق محصول آیکونیک خود میکنند.
معمولا برندهای لاکچری که از ترندها زیاد تاثیر نمیگیرند و به عبارتی کلاسیک هستند کالاهایی با چرخه عمر بالا دارند و محصولات بادوام و نمادین خود را بدون هیچ تغییری هرسال عرضه میکنند. در مقابل برندهایی داریم که محصولاتشان فصلی هست و محصولات نمادین این برندها ممکن است در برخی از فصلها حضور داشتهباشند و در برخی نباشند یا میتوانند در هر فصل المانهای مختلفی از آن را تغییر دهند، در این بخش خلاقیت نقش کلیدی را بازی میکند
تحرک و پویایی
با اینکه ایجاد هویت سبکی و بصری سازگار و مرتبط با برند شما مهم است، باید مراقب باشید که بی ربط و خسته کننده نشود. [”آنچه کسب و کارهای مد را شکوفا میکند، توانایی تکامل همراه با بازار و نیازهای مشتری است.”] در نتیجه، همانطور که بازار در حال تکامل است، سبک شما نیز باید به شدت تغییر کند و باید با نیازهای بازار جدید ترکیب شود. تکامل یک ضرورت است، زیرا یک برند باید رشد و تقویت خود را نشان دهد؛ توانایی تفسیر داستان، منحصربهفرد بودن و تمایز آن در مجموعههای مختلف بدون از دست دادن هویت خود از استراتژیهای امروزی است.
با ظهور بیشتر و بیشتر برندها، رقابت شدیدتر میشود و از دست دادن ارتباط با نیازهای مشتری میتواند به معنای پایان خط شما باشد.
ارتباط و ثبات
همانطور که تجارت شما شکوفا میشود، حفظ ارتباط سبک و برند شما ضروری است. هویت بصری برند شما چیزی است که سبک ارتباطی شما را مشخص میکند. پیام، لحن، مرچندایزینگ، بسته بندی و استراتژی رسانه برند شما باید با هویت سبک شما سازگار باشد تا این سبک در ذهن مشتریان شما حک شود. از آنجایی که شما و شاید تیمتان پشت برند و هویت سبکی کسب و کار مد خود هستید، به این معنی است که باید مستقیماً بر محصولات، پیامها، ارائهها و تبلیغات نظارت کنید تا ثبات و پیوند بین برند و هویت سبکی حفظ شود.
کانسپتهای هویت سبکی
اکثر برندها از ترندهای یکسانی پیروی میکنند، اما در نهایت، با تفسیر ترندها از طریق دیدگاه و سبک خود، متفاوت به نظر میرسند.
برای ساخت هویت سبکی برند، عناصر زیبایی شناختی وجود دارد که عبارتند از:
لوگوی برند
رنگها
پارچهها
الگوها
جزئیات
خطوط و شکل یک قطعه که یک برند را منحصر به فرد میکند
نتیجه گیری
صنعت فشن به دلیل فصلی بودن و چرخه عمر پایین محصولات و درکنارش ویژگیهایی که باید در برند خود ثابت نگه دارید بسیار پیچیده است که جانمایی و طراحی هویت سبکی را سخت میکند. اما برای اینکه بین تمام برندها متمایز باشید و برند شما را در بازار شناسایی کنند نیاز به هویتی منحصربهفرد دارید که از میراث برند، داستانسرایی، شهر و کشور مبدا یا جایی که کالاها درش تولید میشوند و… شکل میگیر. به نظر شما برندهای ایرانی در ساخت هویت سبکی موفق هستند؟ چند نمونه مثال بزنید.