زمانی که به عنوان مشتری وارد فروشگاه کفش می‌شوید چقدر به اصول طراحی داخلی و چیدمان آن توجه می‌کنید؟ تا حالا برایتان سوال پیش آمده که چرا بعضی از کفش‌ها بیشتر به چشم ما می‌آیند؟ در چند سال گذشته، کفش به مقوله‌ای مهم در تجارت تبدیل شده است، چراکه همیشه صنعت و هدف خاص خود را دنبال کرده است. هر فروشگاه سیاست چیدمان کفش خود را دارد. پس برای افزایش فروش و بازدهی موثر، باید با فراهم‌ آوردن شرایط مطلوب، تمام تلاش خود را کرد. خرید و فروش در تجارت کفش دارای طرح‌بندی پیچیده‌ای است. چراکه کفش‌ها باید به سبک‌، رنگ‌، اندازه و عملکرد مرتب شوند. پس سوال اصلی که بوجود می‌آید این است که چیدمان کفش و نحوه‌ی ارائه‌ی آن به چه صورت خواهد بود؟ در این مطلب از ریز جزییات اصول طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش برای شما خواهیم گفت.

طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش
طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش

سیر محتوا در این مطلب بدین صورت است که ابتدا به تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی می‌پردازیم. پس از آن به جزییات اصول طراحی فروشگاه کفش اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین بخش این طراحی چه می‌تواند باشد؟ با رسیدن به این مجهول، به سراغ طراحی ویترین فروشگاه کفش می‌رویم. استاندارد طراحی داخلی ویترین کفش به چه صورت باید رعایت شود؟ با بررسی تمامی این موارد نوبت به ضوابط پیشخوان، انبار و قفسه‌های داخلی فروشگاه کفش می‌‌رسد. در هرکدام تمامی نکات و الزامات طراحی لازم را ذکر می‌کنیم. الویت چیدمان بصری کفش را در قسمت دسته‌بندی قفسه‌ها پیدا می‌کنیم. اگر چیدمان و دسته‌بندی کفش براساس قیمت صورت بگیرد به چه صورت قابل اجرا خواهد بود؟ از قسمت طراحی نورپردازی فروشگاه کفش، در دو بخش متمرکز و عمومی صحبت می‌‌کنیم. در نهایت به جزییات مسیر حرکت مشتری در داخل فروشگاه و قرارگیری آینه می‌پردازیم.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون

به نظر شما تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ آیا هر دو یکسان هستند؟ درست است که بین طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی همپوشانی وجود دارد، اما اساساً این‌دو متفاوت‌اند. طراحی داخلی هنر و علم درک رفتار مردم، برای ایجاد فضاهای کاربردی در یک ساختمان است. با اجرای راه‌حل‌های متفکرانه، می‌توانند فضاهایی را ایجاد کنند تا تجربیات افرادی را که در آنها زندگی می‌کنند، بهبود بخشند. در حالی که دکوراسیون داخلی، تزئین فضا با عناصر تزئینی برای دستیابی به زیبایی خاصی است. به طور خلاصه‎، طراحان داخلی ممکن است تزئین کنند، اما دکوراتورها طراحی نمی‌کنند. فرآیند طراحی داخلی یک روش سیستماتیک و هماهنگ، شامل تحقیق، تجزیه و تحلیل و ادغام دانش با چاشنی خلاقیت است. تمامی این اقدامات برای برآوردن نیازهای مشتری ایجاد می‌شود. در نهایت، یک دکوراتور داخلی جنبه‌های متقارن یا فنی را مشاهده نخواهد کرد، اما یک طراح داخلی تمامی این موارد را در نظر خواهد گرفت.

طراحی دکوراسیون فروشگاه کفش
طراحی دکوراسیون فروشگاه کفش

طراحی فروشگاه کفش

طراحی فروشگاه کفش به صورت رایج بر مبنای تاثیر‌پذیری از نوع جنسیت می‌باشد. کفش‌ زنانه و یا مردانه در دکوراسیون داخلی، طراحی و چیدمان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. اما در بخش کفش‌ ورزشی و ارائه‌ی آن به صورت واضح و روشن، این جریان اتفاق نیافتاده است. فروشگاه‌های کفش امروزی از کلیشه‌های قدیمی و تکراری طراحی، دور شده و با یک روند جدیدی طراحی می‌شوند. شما صرفا به یک فضای ۳ در ۴ با یک ویترین ساده‌ی خطی روبه‌رو نیستید. قرار است همه‌ چیز شما را تحت تاثیر خود قرار دهد، تا یک خرید لذت بخش داشته باشید. چقدر برایتان اتفاق افتاده از فروشگاهی که کفش‌تان را خریدید یک خاطره‌ی ذهنی دلچسبی داشته باشید؟ یا بعد از یک تجربه‌ی خرید، خواهان خرید دوباره از آن فروشگاه باشید. همه چیز مثل یک زنجیر به هم متصل‌اند و در تجربه‌ی خرید کفش شما تاثیرگذارند.

ایده‌ی جذاب برای طراحی داخلی فروشگاه کفش زنانه
ایده‌ی جذاب برای طراحی داخلی فروشگاه کفش زنانه

طراحی ویترین فروشگاه کفش

طراحی ویترین فروشگاه کفش یکی از مهم‌ترین آیتم اصول طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش است. نمای ویترین فروشگاه شما نقش مهمی در این امر دارد، به همین دلیل شما باید اقدامات لازم را انجام دهید. سیمای خارجی فروشگاه اوّلین و مهم‌ترین تأثیر را در جلب‌ توجه و دعوت به داخل دارد. سطح نمای بیرونی فروشگاه، ویترین، محوطه‌ی جلوی ورودی و تابلو، بخشی از سیمای خارجی می‌باشد. پس لازم است تمامی این موارد به عنوان یک کلّیت واحد به صورتی زیبا طراحی گردد. صاحبان فروشگاه همواره سعی می‌کنند که بیشترین طول ویترین را در جداره‌ی خارجی فروشگاه داشته باشند. در قسمت طراحی ویترین می‌توان آن را به دو بخش بسته و باز تفکیک نمود. در حالت اوّل، ویترین به صورت یک جعبه‌ی شیشه‌ای محصور، کنترل دید را در هر بخش دارد. اما در حالت باز، ویترین به عنوان بخشی از فضای فروشگاه و به صورت پیوسته با آن طراحی می‌شود.

نمونه طراحی ویترین فروشگاه کفش Manolo Blahnik
نمونه طراحی ویترین فروشگاه کفش Manolo Blahnik

تاثیر‌گذاری ویترین‌های فروشگاهی کفش

جلوه‌های بصری و نام تجاری شما، عناصری هستند که باعث می‌شوند مردم وارد مغازه‌ی شما شوند. نمای ویترین فروشگاه نقش مهمی در این امر دارد. به همین دلیل است که شما باید اقدامات لازم را انجام دهید، تا حد ممکن جلب توجه کنید. باید درک کنید که گردش مالی شما، تعداد افرادی است که وارد فروشگاه می‌شوند. با افزایش حتی ۵ درصد ترافیک، شما سود کرده‌اید. در سال‌های اخیر، طراحان ویترین بیشتر به رویکردی بینابینی یا نیمه‌باز گرایش یافته‌اند. پس ضمن تعریف محدوده‌ای از جداره‌ی خارجی فروشگاه به عنوان ویترین بسته، دید مختصر را به داخل فراهم می‌کند. در مدل ویترین بسته ارتباط مخاطب با داخل فروشگاه امکان‌پذیر است. ویترین به صورت شیشه‌ای و بزرگ است تا قابلیت نمایش کفش‌ها را داشته باشد. در این حالت شیشه به عنوان لایه‌ای میان بخش‌های فروشگاه و چشمان مخاطب قرار گرفته و ارتباط صمیمی‌تر شده است.

نمونه طراحی و دکوراسیون ویترین فروشگاه کفش Manolo Blahnik
نمونه طراحی و دکوراسیون ویترین فروشگاه کفش Manolo Blahnik

استاندارد طراحی داخلی ویترین کفش

اگرچه فروشگاه از استانداردهای مشخصی پیروی می‌کند، اما اصول و ضوابط طراحی داخلی ویترین را نمی‌شود نادیده گرفت. عمق ویترین در بخش کفش، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر و ارتفاع سکوی مورد نظر ۶۰ سانتی‌متر می‌باشد. چیدمان کفش در داخل ویترین، به دو صورت پلکانی و یا خطی ثابت طراحی می‌شود. معمولا بهترین روش چیدمان برای دید بصری مناسب، نوع پلکانی است. این مدل چیدمان کفش‌ها با یک سیر نسبی نزولی و صعودی، مانع از خستگی چشم‌ها می‌شود. ایده‌ی دکوراسیون پلکانی ویترین فروشگاه کفش، جذابیت بصری بیشتری را برای مشتری ایجاد می‌کند. پس امکان ورود به داخل فروشگاه شما را چندین برابر می‌کند.

مدل دکوراسیون و طراحی ویترین کفش
مدل دکوراسیون و طراحی ویترین کفش

اصول کلی طراحی داخلی فروشگاه کفش

اصول کلی طراحی داخلی فروشگاه‌ها دارای ضوابطی است که مهم‌ترین آنان به صورت زیر است:
• حداقل عرض فروشگاه ۳ متر می‌باشد و حداقل مساحت آن ۱۲ متر است.
• معمولا عرض راهرو مغازه‌ای که امکان حرکت مشتری در یک طرف آن است، ۵/۳ تا ۵/۴ متراست. در بخش طول مغازه از ۹ الی ۱۸ متر می‌باشد.
• عرض راهروها در بخش های عمومی و اصلی مجموعه ۵/۱ تا ۲/۳ سانتی متر است. اما در بخش فروشنده‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر است.

چیدمان داخلی فروشگاه کفش و عرض راهرو‌ها
چیدمان داخلی فروشگاه کفش و عرض راهرو‌ها

پیشخوان فروشگاه

ارتفاع پیشخوان فروشگاه بستگی دارد به چه صورت باشد تا تفاوت آن ایجاد شود. معمولا پیشخوان‌ها باید به گونه‌ای باشند تا مشتری، فروشنده را در زمان نشسته و ایستاده رویت کند. پس پیشخوان ها بر دو نوع کوتاه و بلند دسته‌بندی می‌شوند. ارتفاع پیشخوان اگر به صورت کوتاه باشد، در حدود ۷۶ سانتی‌متر (۳۰ اینچ) است. برای راحتی استفاده‌کننده، ارتفاع پیشخوان باید حدود ۵ الی ۷/۵ سانتی‌متر (۲ تا ۳ اینچ) کمتر از ارتفاع آرنج باشد. در پیشخوان‌های بلند، ارتفاع ۱۰۷ سانتی متر (۴۲ اینچ) برای نشستن مشتریان می‌باشد. ارتفاع پیشخوان بیش از ۹۹ تا ۱۰۲ سانتی‌متر (۳۹ تا ۴۰اینچ) منطقی نیست. گاهی اوقات بخشی از فضای پیشخوان به صورت مجزا جهت نمایش کیف پول، جوراب، دست‌کش و …اختصاص پیدا می‌کند.

پیشخوان فروشگاه کفش
پیشخوان فروشگاه کفش

انبار فروشگاه کفش

انبار کفش به صورت مجزا در بخش زیرزمین و طبقه‌ی بالا، یا در قسمت پشتی فروشگاه قرار گرفته می‌شود. پس باید دسترسی راحت به آن وجود داشته باشد. گاهی اوقات بدلیل کمبود فضا می‌توان انبار را به دو صورت طراحی کرد: بخش پشت پیشخوان فروشگاه و فضایی بیرون‌زده، یا پایین قفسه‌های داخلی. در این صورت امکان استفاده‌ی مفیدتر از فضا فراهم می‌شود؛ چراکه قفسه‌های داخلی نمایش کفش از زمین فاصله گرفته است. پس می‌توان این بخش را با فضاهای کشویی و درب‌دار برای قرار دادن کفش‌ها به صورت مخفی طراحی کرد. اما اگر به صورت بیرون‌زده و یا پشت پیشخوان قرار گرفت، شما می‌توانید از بدنه‌ی دیوار بیرونی انبار استفاده کنید. با نصب‌کردن قفسه‌های داخلی فروشگاه کفش بر روی دیوار انبار، سطوح منفی را به مثبت تبدیل کنید. در این صورت شما فقط با تغییر چند آیتم می‌توانید یک فروشگاه کفش بهینه داشته باشید.

استفاده از دیوار انبار فروشگاه برای نمایش کفش
استفاده از دیوار انبار فروشگاه برای نمایش کفش

قفسه‌های داخلی فروشگاه کفش

قفسه‌های داخلی فروشگاه کفش ویترین دوم آنجا می‌باشد. بعد از سیمای بیرونی نوبت به سیمای درون اوست. پس این قفسه‌ها به اندازه‌ی چیدمان و دکوراسیون کفش‌های داخل ویترین، اهمیت دارد. بهترین میدان دید مشتری در هنگام مواجه‌شدن با قفسه‌ها دید ناظر است. پس بهتر است کمتر از بخش بالا و پایین محدوده‌ی ناظر استفاده کنیم. چراکه امکان توجه و میزان اهمیت و فروش کفش را کم می‌کند. نوع چیدمان کفش در این بخش به ساختار طراحی درونی هم بستگی دارد. گاهی اوقات نوع کیفیت کفش مردانه و یا زنانه اصول طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش را تعیین می‌کند. درجه‌بندی بوتیک کفش شما، با توجه به درجه‌بندی محصول در رده‌های C،B،A قرار می‌گیرد. بهتر است از چیدمان و قرار دادن کفش در بخش نزدیک زمین و یا سقف پرهیز کنید. این نقاط بدلیل عدم نوردهی مناسب، امکان مشاهده‌ی جزییات و کیفیت محصول را از مشتری صلب می‌کند.

طراحی و چیدمان قفسه‌های داخل فروشگاه کفش
طراحی و چیدمان قفسه‌های داخل فروشگاه کفش

یکپارچه‌سازی سیستم تجارت بصری فروشگاه کفش

بیایید با جزئیات بیشتری در مورد قوانین قرار‌دادن تجهیزات تجاری صحبت کنیم. در یکپارچه‌سازی سیستم تجارت بصری فروشگاه کفش تفاوت‌های ظریف زیادی وجودی دارد. این عوامل تاثیر بسزایی در اصول طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش داشته است.

سیستم تجارت بصری فروشگاه کفش
سیستم تجارت بصری فروشگاه کفش

قانون عرصه

برای نمایش کمترین مقدار کفش در بخش نزدیک ورودی فروشگاه، یک سری اختلاف‌ سطح تعریف کنید. اغلب میزهایی در دو الی سه سطح، یا مجموعه‌ای از سکو برای این بخش انتخاب می‌شوند. پس از آن، ممکن است کفش‌ها بر روی دیوار‌ها قرار بگیرند. این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که کل مجموعه از ورودی قابل مشاهده باشد. اما نوع مدل کفش‌های پایین با کفش‌های بالاتر همپوشانی نداشته باشد.

چیدمان کفش داخل فروشگاه با استفاده از سکو
چیدمان کفش داخل فروشگاه با استفاده از سکو

قانون موازی

وقتی همه‌ی کفش‌ها به موازات دیوارها یا ورودی قرار می‌گیرند، هیچ قطری وجود ندارد؛ فقط خطوط تمیز، یکنواخت و واضح با گذرهای یکسان در اطراف و داخل فروشگاه است. در این چیدمان معمولا جذابیت بصری با کیفیتی تعریف نمی‌شود.

چیدمان کفش ورزشی داخل فروشگاه به موازات دیوار
چیدمان کفش ورزشی داخل فروشگاه به موازات دیوار

قانون نقطه‌ی کانونی

هنگامی که منطقه‌ای به عنوان نقطه‌ی جاذبه و کانونی ایجاد می‌شود، چیدمان کفش‌های آن باید به روش خاص و متفاوتی از سایر فضا تعریف شود. نقطه‌ی کانونی، باید همیشه در نوع خود بهترین و جذاب‌ترین جلوه‌ی بصری را برای مشتری ایجاد کند.

چیدمان کفش داخل فروشگاه به روش نقطه‌ی کانونی
چیدمان کفش داخل فروشگاه به روش نقطه‌ی کانونی

الویت چیدمان بصری کفش

هنگام ارائه‌ی محصول و تشکیل چیدمان بصری قفسه‌ها‌، قوانین تجارت در مورد طول مطلوب تماس چشمی را به خاطر بسپارید. بر‌اساس این قانون‌، ظاهر اجسام کوچک که کمتر از ۴۰ سانتی‌متر در یک قفسه را اشغال می‌کنند، بی تاثیر است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که مدل‌های کفش متوسط با توجه به ۲ تا ۴ مدل، بهتر است ترکیب شوند. با این حال، در یک قفسه تعداد آنها نباید از ۵ الی۹ واحد تجاوز کند.

طبق نتایج تحقیقات، چشم انسان در یک ردیف از کالاهای مشابه تعداد محدودی را می‌تواند تشخیص دهد؛ او تنها می‌تواند ۲ تا ۹ مورد کفش را در ثبت تصویر ذهنی خود، جای دهد. در این حالت، پله‌ی گروه‌ها می‌تواند از ۰٫۲۰ تا ۰٫۴۰ متر باشد. هنگام ترکیب کفش به صورت بلوکی، لازم است توجه داشته باشید که مدل‌ها باید از جهاتی مشابه هم باشند:

• طراحی یکسان
• سبک و عملکرد
• ارتفاع پاشنه یکسان
• بافت مشابه مواد
• رنگ کفش
• قیمت

چیدمان کفش داخل فروشگاه به روش نقطه‌ی کانونی
چیدمان کفش داخل فروشگاه به روش نقطه‌ی کانونی

در نمایش کالاها هیچ رنگی غالب نیست. اغلب از روش “موازی-عمود ” استفاده می‌شود. کفش‌ها به ترتیب متناوب یا عمود بر لبه‌ی قفسه قرار می‌گیرند. ردیف قرارگیری کفش باید با رنگ آغاز شود و به تیرگی ختم شود. ردیف بعدی باید با رنگ تیره شروع شود و به کفش روشن خاتمه یابد. این اصل با یک ریتم و آهنگی اجرا می‌شود. اما تمامی این موارد چیدمان و قرارگیری کفش در قفسه‌ها، به نور بستگی دارد. هر چه‌قدر نور در یک فضا بیشتر، کفش‌های تیره‌تر چیده می‌شود و بالعکس.

چیدمان و دسته‌بندی کفش براساس قیمت

در بعضی موارد، چیدمان و دسته‌بندی کفش براساس قیمت صورت می‌گیرد. در این صورت با مشخص‌کردن سطح قیمت، شما نیاز به ارائه‌ی سه سطح کفش دارید. سطح بالا، شامل قفسه‌های تجاری با مدل‌های خاص و پاشنه‌های بلند تا متوسط در قیمت گذاری بالاست. این قفسه‌ها برای مشتریانی طراحی شده که آخرین ترند‌های روز را دنبال می‌کنند. سطح متوسط معمولاً “قفسه‌ی طلایی” نامیده می‌شود. چراکه بخش مهم در ارائه‌ی تجاری‌ترین محصول است. فردی که آماده‌ی پرداخت هزینه، برای راحتی، سبک، پیروی از مد و ارتفاع متوسط پاشنه‌ی پا است. کفش‌های راحت یا بدون پاشنه معمولاً در سطح پایینی چیدمان قفسه‌ی نمایش، قرار می‌گیرند. این کفش برای خریدار بسیار مهم است. چراکه به راحتی، تطبیق‌پذیری و محافظه‌کاری عادت کرده است. طرح کفش، صرف نظر از اصل انتخاب شده، باید حداقل هر دو هفته یکبار در قفسه تغییر کند.

چیدمان و دسته‌بندی کفش براساس قیمت
چیدمان و دسته‌بندی کفش براساس قیمت

طراحی قفسه‌های پوسته‌ای پارامتریک

در بعضی موارد یک ساختار پوسته‌ای مشخص در فرآیند طراحی داخلی شکل می‌گیرد و کفش داخل آن ساختار ارائه می‌شود. یکی از روش‌های جدید معماری امروز، طراحی پارامتریک است. این جریان در بخش معماری داخلی فروشگاه‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده و طراحی قفسه‌های پوسته‌ای پارامتریک نیز حاصل این فرآیند است. فرم‌یابی، یکی از استراتژی‌هایی است که از طریق این روش طراحی اجرا می‌شود. ایده‌ی پشت فرم‌یابی، بهینه سازی اهداف طراحی خاص در برابر مجموعه‌ای از محدودیت‌هاست. در اینجا قفسه‌های فروشگاه کفش به عنوان بخشی از ساختار بدنه و کلیت فضا، در جهت حفظ فرم طراحی می‌شود. پس چیدمان کفش تحت تاثیر فرم و نوع قفسه صورت می‌گیرد.

معماری پارامتریک در طراحی و چیدمان قفسه‌های داخل فروشگاه کفش
معماری پارامتریک در طراحی و چیدمان قفسه‌های داخل فروشگاه کفش

طراحی نورپردازی فروشگاه کفش

طراحی نورپردازی فروشگاه کفش یکی دیگر از بخش‌های مهم در نمایش محصول شماست. اگر نور کمی وجود داشته باشد، خریداران نمی‌توانند همه‌ی جزئیات ظریف روی کفش شما را ببینند. بنابراین، متقاعد‌کردن آنها برای خرید کفش سخت‌تر خواهد بود. پس چه نوری را باید انتخاب کنیم؟ نور عمومی که فقط سقف و فضا را روشن کند کافیست؟

تنها راه حل ساده این است که از نورپردازی مسیر، برای روشن‌کردن مناطق خاصی از قفسه‌های کفش استفاده کنید. نورپردازی می‌تواند متمرکز شود تا نور آن بر روی کفش شما بتابد و در عین حال برای خریداران جذاب باشد. در بخش طراحی نورپردازی داخلی فروشگاه، چراغ‌های خطی می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. چراکه این لامپ‌ها به بلند‌شدن یا برعکس کوتاه‌شدن بصری سقف و کل فروشگاه کمک می‌کند. یک چراغ ویژه نیز، می‌بایست در قسمت صندوق با نور ملایم و یکنواخت نصب گردد. به گونه‌ای که به صورت خیره‌کننده مزاحمتی برای مشتری ایجاد نکند.

مسیر حرکت مشتری در داخل فروشگاه

وجود نظم در بخش عرضه و فروش، از اهمیت بالایی برخوردار است. مسیر حرکت مشتری در داخل فروشگاه تحت‌ تاثیر طبقه‌بندی محصولات و اجناس مشابه در کنار هم، ولی در بخش‌های مجزا است. پیش‌بینی مسیر منظم با هدایت مشتری از ابتدای فروشگاه تا صندوق، از موارد مهم در طراحی مجموعه‌های چند منظوره است. معمولا تقسیم مسیر حرکت مشتری به صورت شعاعی و یا خطی غیر‌متمرکز می‌باشد. در بوتیک‌هایی که لباس، کیف و کفش به صورت همزمان ارائه می‌شود به موارد زیر باید توجه داشت:

• خوانایی و روانی مسیر
• عرض مناسب مسیرهای عبوری
• دید باز به بخش‌های مختلف
• عدم سردرگمی در حرکت
• کاهش بارترافیکی مشتریان و کنترل رفت‌و‌آمد

مسیر حرکت مشتری به صورت شعاعی و خطی در فروشگاه کفش
مسیر حرکت مشتری به صورت شعاعی و خطی در فروشگاه کفش

قرارگیری آینه در بخش پرو کفش

این‌بار می‌خواهم در مورد آینه‌ها برای شما بگویم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قرار‌گیری آینه در بخش پرو کفش هم از اصول و قائده‌ی خاصی پیروی می‌کند. زیرا مشتری در آینه خودش را تصور کرده و دوست می‌دارد. بنابراین آینه‌ها باید در فروشگاه‌های کفش تمام‌قد باشند. حداقل عرض آینه در یک فروشگاه کفش ۵۵ تا ۶۰ سانتی‌متر است. به طوری که فرد کاملاً در بازتاب قرار می‌گیرد، هم در عرض و هم در ارتفاع کامل. به یاد داشته باشید شخص خودش را تمام‌قد با کفش و کیف انتخاب می‌کند. پس ما آینه‌های کوتاه ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر را ارائه نمی‌دهیم. انتخاب برای مشتری دشوار می‌شود. او باید خود را در کفشی که دوست دارد ببیند و لمس کند.

قرارگیری آینه‌ی تمام قد در بخش پرو کفش
قرارگیری آینه‌ی تمام قد در بخش پرو کفش

جمع‌بندی

مدت طولانی نیست که کفش به عنصر مهمی در تجارت تبدیل شده است. تمامی این ویژگی را مدیون یکه‌ تاز بودن در بخش صنعتی خود است. اصول طراحی داخلی وچیدمان فروشگاه کفش یکی از مواردی است که امروزه مقوله‌ای بسیار مهم و چالش‌برانگیز است. چراکه با توجه به هواداران طراحی و تولید کفش، کم‌ توجهی به این جنبه‌ی تجارت می‌تواند سودآوری شما را آسیب زند. اگر تا به امروز از اصول قفسه‌های کفش در فروشگاه، نحوه‌ی چیدمان کفش در ویترین خود آگاهی نداشتید، شروع کنید. با رعایت تمامی موارد و استانداردها و ضوابط طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه کفش در این مطلب صدر جدول باشید.

پس برای آنکه شانس خود را در میان رقبا زیادتر کنید به این جنبه از تجارت خود بیشتر اهمیت دهید. هر قدر به دسترسی راحت مشتریان از لحاظ بصری و مادی توجه‌ کنید، ارزش تجاری بیشتری را کسب خواهید کرد.


منابع:

Pubic Places-Urban Spaces;The Dimensions of Urban design

Time saver standards for building types

Parametric Design for Architecture

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian