هفتهی مد میلان برای بهار-تابستان 2021، تا حدی توانست هیجان و زیبایی فشن ویک را دوباره زنده کند و علاقمندان فشن را در دنیای فانتزی خود غرق کند. میلان که شهر وقار، شکوه و زیبایی است، میزبان طراحانی بود
هفتهی مد میلان برای بهار-تابستان 2021، تا حدی توانست هیجان و زیبایی فشن ویک را دوباره زنده کند و علاقمندان فشن را در دنیای فانتزی خود غرق کند. میلان که شهر وقار، شکوه و زیبایی است، میزبان طراحانی بود که بالاخره پس از ماهها، کالشکنهایی باشکوه و چشم نواز ارائه دادند. گرچه کالکشنهای بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان آنچنان نوآورانه نبودند، اما همچنان متناسب با اوضاع دنیای امروز طراحی شده بودند. سختیها و دشواریها همواره با تولد ایدههای نو و خلاقانه همراه بودهاند، اما حال در پلی معلق قرار داریم که اندکی سادگی، کاتالیزور اتفاقهای خارقالعادهی آینده خواهد شد. در هفتهی مد میلان، طراحان لباس و مد بالاخره با چالشهای بحران کرونا و قرنطینه کنار آمدند و توانستند مجموعه لباسهایی هارمونیک و با کیفیت به نمایش بگذارند و تلاش بیهوده و بیش از حد برای متفاوت بودن را کنار گذاشتند. از نتایج خوب فشنشوها در دوران قرنطینه، حذف افراد غیر حرفهای در ردیف اول مهمانان بود. در چند سال اخیر بسیاری از برندها برای تبلیغات و بیشتر دیده شدن، از سلبریتیها و اینفلوئنسر هایی که شاید چندان با دنیای فشن آشنا نبودند، برای تماشای فشنشوهایشان دعوت میکردند. این افراد باعث شلوغی بیش از حد و سرازیر شدن خبرنگاران به فشنشوها میشدند و برخی مواقع تمرکز را از روی کالکشن بر میداشتند. هفتهی مد میلان که به دور از این شلوغیها برگزار شد، بازگشتی بود به گذشتهی حرفهای فشن که بسیاری از منتقدین دلتنگ آن بودند.
برندهای ورساچه، مارنی و MSGM از برندهایی بودند که فشنشوهایشان در هفتهی فشن میلان سر و صدای زیادی برپا کردند و در سوشیال مدیا به محبوبیت بسیاری دست یافتند. در ادامه به بررسی مجموعههای بهار-تابستان این برندها و دیگر شرکت کنندگان هفته مد میلان 2021 میپردازیم. با مجله مد و فشن برندکده همراه باشید.
بررسی کالکشن “جورجیو آرمانی” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
آرمانی همواره یکی از برندهایی بوده که لباسهایش برای قرارهای رسمی و اداری مناسب بودهاند، کالکشن بهار-تابستان 2021 این برند ثابت کرد که این جایگاه همچنان متعلق به اوست. کت و شلوارهای آرمانی هم بار دیگر کیفیت خود را نشان دادند و شاهد دوخت حرفهای همیشگی این برند ایتالیایی بودیم. پالت رنگی این کالکشن خنثی بود و لباسها برای راحتی طراحی شده بودند، موضوعی که برای مخاطب جورجیو آرمانی اهمیت ویژهای دارد. در فشنشوی بهار-تابستان جورجیو آرمانی اتفاقی هیجانانگیز و غیرمنتظره نیفتاد، کسی هم چنین انتظاری نداشت، آرمانی همواره به سادگی، کیفیت و راحتی شناخته میشود و تلاش چندانی برای جذب نسل جوان نمیکند، زیرا اصلا در دستهی مخاطبانش قرار نمیگیرند.



بررسی کالکشن “آلبرتا فرتی” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
شاید طولانی شدن قرنطینه باعث شده باشد که فراموش کنیم کالکشنهای برندها پیش از قرنطینه چقدر کامل بودند، در این مدت، کمتر شاهد کالکشنهایی بودیم که دارای لباسهایی برای موقعیتهای متفاوت باشند. کالکشن بهار-تابستان آلبرتا فرتی اما اصل و ریشهی کالکشنهای مد را به ما یاد آوری کرد و لباسهایی در رانوی به نمایش گذاشت که هر کدام برای موقعیت خاصی مناسب بودند. این برند ایتالیایی رسالت اصلی طراحی لباس را انجام داد و لباسهایی برای ساحل، محل کار و مهمانیهای بهار-تابستان 2021 ارائه داد.


بررسی کالکشن “دولچه اند گابانا” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
این برند ایتالیایی که پس از مشکلات و رسواییهای بسیار بالاخره به دنیای “های فشن” (High Fashion) برگشته، با 99 لوک، کالکشن بهار-تابستان 2021 خود را ارائه داد. دولچه اند گابانا از برندهایی بود که به علت قرنطینه، در تامین پارچه برای لباسهایش دچار مشکل شده بود، از این رو تصمیم گرفت تا با پارچههایی که از پیش در انبارهایش داشت کالکشن جدیدش را تولید کند. اینگونه بود که چهل تکه (Patchwork) به تم اصلی این مجموعهی دولچه اند گابانا تبدیل شد. با اینکه ترند چهل تکه میتوانست کالکشن متفاوتی را برای این برند ایجاد کند، استایلینگ نامناسب و نسنجیده از درخشش لباسها جلوگیری کرد. قرنطینه برای بسیاری از برندها فرصتی بود تا از راه و روش همیشگی خود کمی فاصله بگیرند و به مخاطبین ثابت کنند که مسائل روز دنیا برایشان اهمیت دارد، اما دولچه اند گابانا با نمایش فشنشویی نه چندان متفاوت این فرصت را از دست داد.



بررسی کالکشن “سالواتوره فراگامو” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
بسیاری از برندها برای کالکشن بهار-تابستان خود بیشتر بر روی مفهوم و فشن به عنوان یک هنر تمرکز کرده بودند، اما برندهای اصیل ایتالیایی همچنان کیفیت برایشان در اولویت قرار دارد. با نگاهی به آخرین کالکشن سالواتوره فراگامو، توجه به جنس و کیفیت پارچه که یکی از اجزای هویت این برند ایتالیایی است، به چشم میآید. استفاده از چرم، پر و ابریشم در فرمهای متفاوت، لباسهایی زیبا و خوش فرم ایجاد کرده بود و حس لاکچری و اصالت را منتقل میکردو از تاثیرات قرنطینه بر این کالکشن، توجه ویژه به راحتی لباسهاست که از اهمیت بسیاری برای انسان امروز برخوردار است.


بررسی کالکشن “امیلیو پوچی” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
پوچی همواره با طرحها و پترنهای مدیترانهای خود شناخته میشود، اما در کالکشن بهار-تابستان 2021 خود سراغ پترنهایی ساده و لطیفتر رفته است. ایمیلیو پوچی تمهای اصلی این کالکشن را ” زیبایی والا، زنانگی و وقار لطیف” خوانده است، مفاهیمی که در انتخاب پارچههای این کالکشن به خوبی دیده میشود. این مجموعه برای دختر سال 2021 خلق شده است، دختری که زنانگی را تنها در لباسهای کلاسیک نمیبیند و در لباس پوشیدن به جنسیت توجه نمیکند. شلوارکهای برمودا و تاپهای سادهی پوچی در عین بی توجهی به جنسیت، زنانگی را با ظرافت به تصویر میکشند.


بررسی کالکشن “ورساچه” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
یکی از معدود برندهایی که جسارت به خرج داد و دست به ارائهی کالکشنی فانتزی زد، ورساچه بود. دوناتلا ورساچه برعکس خیلی از طراحان، کالکشنی ساده ارائه نداد، بلکه دنیایی فانتزی خلق و همه را به “Versacepolis” دعوت کرد. کالکشن ورساچه یکی از مجموعههایی بود که به طرز عجیبی در این دورهی بحران زده فکر نشده به نظر نمیآمد، دوناتلا به حدی لباسهای این مجموعه را به زیبایی طراحی کرده که جای سوالی برای کسی نمیگذارد. این طراح ایتالیایی نشان داد که پری دریایی و اقیانوس میتوانند در قرنطینه منبع الهام مناسبی باشند، به شرط آنکه کیفیت، قربانی خلاقیت نشود. ناامیدی و حال و هوای آخرالزمانی برای دوناتلا ورساچه به خلق دنیایی جدید ختم شد، دنیایی که در آن اثری از خشونت، بیماری و ناامیدی نیست.



بررسی کالکشن “ولنتینو” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
پیرپائولو پیچولی (Pierpaolo Piccioli) رمانتیسیسم همیشگی خود را این بار به میلان آورد. ولنتینو پس از سالها شرکت در هفتهی مد پاریس، از امسال تصمیم گرفت تا برای کم کردن هزینههای رفت و آمد، فشنشوی خود را در میلان برگزار کند. رویکرد پیچولی در کالکشن بهار-تابستان 2021 ولنتینو، رویکردی ساده و رومانتیک بود؛ او برای زنی لباس طراحی کرده که بیش از هرچیزی به راحتی اهمیت میدهد. شاید خیلی از اهالی فشن توقع اتفاقی هیجانانگیزتر از اولین فشنشوی ولنتینو در میلان داشتند، اما پیچولی هم مثل خیلی از طراحان ایتالیایی دیگر، از خط قرمزهای خود عبور نکرد. در کنار بلوزهای ابریشمی و لباسهای توری، همکاری ولنتینو با برند دنیم لیوایز بود که نظر خریداران را به خود جلب کرد.



بررسی کالکشن “مارنی” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
با تماشای ویدیوی بهار-تابستان 2021 مارنی، فشن آخرین چیزی است که نظرشما را جلب میکند. از فرانچسکو ریسو (Francesco Risso) همیشه به عنوان یکی از خلاق و خاصترین طراحان دنیای مد معاصر یاد میشود، اما این خلاقیت در آخرین کالکشن او شاید کمی باعث گمراهی شده بود. ریسو برای ارائهی این مجموعه 16 نفر از دوستان و آشنایان هنرمند خود، در سرتاسر دنیا را جمع کرد تا در تماس ویدیویی آنلاینی، به هر شکلی که میخواهند لباسها را ارائه دهند و در آن میان “بیانیه”های خود را نیز بیان کنند. غیر منتظره بودن، نکتهی جالب این نوع ارائه بود و این ویدیوها و صحبتهای هنرمندان در نوع خود قابل تحسین و تاثیرگذار بودند، اما لباسها به سختی توجه را به خود جلب میکردند. تم اصلی این کالکشن ساختار زدایی یا دیکانستراکشن بود، فرانچسکو تلاش کرده بود تا معنی پترن، رنگ و فرمها را تغییر دهد و به شکلی نو که مناسب با حال و هوای آخرالزمانی امروز ماست، دست پیدا کند. با همهی اینها شاید بتوانیم به آخرین مجموعهی مارنی تنها به عنوان یک اثر هنری نگاه کنیم و از این تجربهی اجتماعی لذت ببریم.


بررسی کالکشن “MSGM” در بهار-تابستان 2021 هفته مد میلان
هیچ برندی مانند MSGM در هفتهی مد میلان، موفق به نمایش ایتالیای امروز نشد. در ویدیوی کالکشن بهار-تابستان 2021 این برند، با جوانانی که همگی به خوبی ایتالیایی صحبت میکنند اما صرفا ایتالیایی نیستند، مصاحبه میشود و تصویر آنها در چندین مانیتور پخش میشود.این ویدیو زندگی مسالمت آمیز چندین فرهنگ و ملیت در ایتالیا را به تصویر میکشد و لباسها نیز همین مفهوم را نمایش میدهند. لباسهای این مجموعه از فشن فرانسه، اسپانیا و ایتالیا الهام گرفتهاند و مخاطبان را برای بهار-تابستانی شاد آماده میکنند!

