با وجود تنوع و گستردگی زیادی که در دنیای کلاه ها وجود دارد اما نسبت به بقیه اکسسوری ها توجه کمتری به آن‌ها می‌شود. شاید دلیل بی توجهی به این اکسسوری شگفت‌انگیز عدم آشنایی با انواع و تنوع زیاد در بین مدل‌های آن است

کلاه ازجمله اکسسوری‌هایی‌ست که از دیرباز تا به امروز به دلایل مختلف مورد استفاده قرار گرفته است؛در ابتدا از کلاه به عنوان بخشی از لباس نظامیان، سران حکومتی با توجه به موقعیت آن‌ها،کشاورزان و ماهی‌گیران و… استفاده می شد.

اما به تدریج با گذشت زمان و مدرن شدن شهرها و حکومت‌ها کلاه‌ها به استایل شخصی افراد و دنیای مُد راه پیدا کردند .
در این مقاله ما شما را با انواع کلاه که شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند راحت‌تر از آن‌ها در استایل‌تان استفاده کنید آشنا می‌کنیم.هر آن‌چه که لازم است راجع به نوع، تاریخچه، جنس و کاربرد این آیتم شگفت‌انگیز بدانید در ادامه به شما خواهیم گفت.

انواع کلاه

Bucket Hat – کلاه سطلی

فرقی ندارد که شما خانم هستید یا آقا در هر صورت در این روزها که کلاه‌های سطلی و یا ماهی‌گیری دوباره به دنیای مد بازگشته‌اند می‌توانید با این مدل یک استایل کژوال زیبا داشته باشید.

کلاه سطلی در ابتدا توسط ماهیگیران و ایرلندی ها استفاده می‌شد اما به تدریج جای خود را در دنیای مد باز کرد و در دهه ۱۹۶۰ میلادی به کت واک ها راه پیدا کرد.
این کلاه در دهه ۱۹۹۰ میلادی ترند شد و به شدت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت؛این کلاه بار دیگر در سال ۲۰۱۹ و پس از ران وی پاییز- زمستان برند دیور به دنیای مد بازگشت و در حال حاضر از ترندهای پرطرفداراست.

کلاه‌های سطلی با جنس‌های مختلف در بازار وجود دارند و برای هر فصلی قابل استفاده هستند.

دنیای کلاه ها
کلاه سطلی

Beret Hat – کلاه بِرِت (بِرِه)ورزش

در گویشی از زبان فرانسه به معنای کلاه پشمی و تخت است؛Beret واژه‌ی به همین دلیل این کلاه به این نام شناخته می‌شود.

تولید انبوه کلاه برت یا بره در قرن ۱۹ در کشورهای فرانسه و اسپانیا آغاز شد به همین دلیل مبدا آن را این دو کشور می‌دانند.در حال حاضر این کلاه به عنوان بخشی از یونیفرم نظامی برخی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کلاه را در استایل هنرمندان نیز زیاد دیده‌ایم به همین دلیل گاها به آن کلاه هنرمندی نیز گفته می‌شود. جنس آن اغلب از پشم است و برای فصول سرد مناسب است.
این کلاه بیشتر توسط بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گاها آقایان نیز از آن به عنوان بخشی از استایلشان استفاده می‌کنند.

دنیای کلاه ها
کلاه برت

Flat Cap – کلاه فلت (تخت)

مبدا این کلاه قرن ۱۴ و کشور انگلیس است در ابتدا به اینبانِت (bunnet) نیز گفته می‌شد؛ در آمریکا این کلاه با نام کلاه راننده Driving Hat) ) نیز شناخته می‌شود.
این کلاه در ابتدا به عنوان بخشی از استایل روزمره آقایان و پسربچه ها استفاده می‌شد اما با گذشت زمان در میان مردم محبوب شد و حتی برخی از بانوان برای استایل کژوال خود از آن استفاده کردند.

استفاده از این کلاه برای برخی از ورزش ها مانند گلف نیز رایج است. جنس آن اغلب از پشم،فاستونی (نوعی از الیاف پشم ) و یا پنبه است واغلب برای فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دنیای کلاه ها
کلاه تخت

Baseball Cap – کلاه بیسبال

کلاه‌های بیسبال را همه می‌شناسند هرکدام از ما حداقل یک بار از این کلاه‌ها استفاده کرده ایم. این کلاه در سال ۱۸۶۰ توسط Brooklyn Excelsiors بازیکن بیسبال که در یکی از بازی‌هایش این کلاه را بر سر داشت به نام کلاه بیسبال معروف شد و پس از آن در سال ۱۹۸۰ به یک ترند پرطرفدار و همیشگیِ آمریکایی تبدیل شد.
با جنس های مختلف در بازار وجود دارد و در همه ی فصل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انریکه ایگلسیاس خواننده اسپانیای برای تکمیل استایل‌های کژوال خود از این کلاه استفاده می‌کند.

دنیای کلاه ها
کلاه بیسبال

News boy Cap – کلاه نیوزبوی (خبرنگاری)

می‌توان گفت کلاه خبرنگاری تقریبا تلفیقی از کلاه تخت و کلاه بیسبال است.

در اوایل قرن ۲۰ استفاده از این کلاه میان روزنامه نگاران و خبرنگاران بسیار متداول شد به همین دلیل با نام کلاه نیوزبوی یا خبرنگاری شناخته می‌شود.
این کلاه ابتدا اغلب توسط قشر کارگر وکشاورزان استفاده می‌شد اما به تدریج به بخشی از استایل کژوال مردانِ آمریکای شمالی و اروپا تبدیل شد در سال ۲۰۰۰ این کلاه به دنیای مُد بازگشت و مورد استفاده بانوان و آقایان قرار گرفت.

از سلبریتی‌های مشهور علاقه مند به این کلاه می‌توان دیوید بکهام را نام برد.

دنیای کلاه ها
کلاه خبرنگاری

Cocktail Hat – کلاه کاکتیل

یک کلاه کوچکِ زنانه اغلب بدون لبه و کناره با مدل های متنوع که در دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ در میان بانوان رایج و محبوب بود و برای موقعیت‌های خاص استفاده می‌شد این کلاه با سنجاق سر بر روی سر نگه داشته می‌شود.

تزیینات متناسب با موقعیت می‌تواند جواهرات و سنگ های قیمتی باشد و یا تزیینات ساده. در حال حاضر این کلاه هم‌چنان توسط بانوان سلطنتی برای مناسبت های خاص استفاده می‌شود.

دنیای کلاه ها
کلاه کاکتیل

Sun Hat – کلاه آفتابی

کلاه‌های آفتابی از جنس حصیر در دهه ۱۹۴۰ میلادی با طراحی‌های کلاسیک در میان مردم محبوب شدند در حال حاضر با جنس‌ها وطراحی‌های متنوع جهت حفاظت از سر و شانه‌ها و هم‌چنین به دلیل زیباییشان تولید می‌شوند.

کلاه‌های آفتابی با طول لبه های ۴ تا ۷ اینچ در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند که کلاه‌های فلاپی( Floppy Hat ) یک نمونه از این کلاه‌ها هستند.

کلاه‌های آفتابی بسیار سبک و خنک هستند وجهت استفاده در فصل تابستان بسیار مطلبوند.

دنیای کلاه ها
کلاه افتابی

Cloche Hat – کلاه کلاش یا کِلاچ

ظاهر کلاه کلاش شبیه به یک زنگوله است؛ Cloche در زبان فرانسوی به معنای زنگوله است به همین دلیل این نام برای این کلاه انتخاب شده است.
کلاه کلاش در سال ۱۹۰۴ توسط کرولاین رباکس (Caroline Reboux) طراح؛ طراحی و تولید شد و در دهه ۱۹۲۰ میلادی به محبوبیت رسید و تا سال ۱۹۳۳ از ترندهای پرطرفدار در میان خانم‌ها بود.

برندهای زیادی در آن زمان با کرولاین رباکس برای طراحی این مدل کلاه همکاری کردند که مشهورترین این برندها،برند لوکس لانون بود جین لانون Lanvin صاحب این برند با همکاری کرولاین رباکس کلاه‌های کلاش سِت با لباس‌هایش را تولید کرد. میزان تزیینات روی این کلاه‌ها با توجه به موقعیت و مناسبت مراسم بود.

دنیای کلاه ها
کلاه کلاش

Knit or beanie Hat – کلاه بافتنی

کلاه‌ های بافتنی در قرن ۱۸ توسط ماهیگیران و شکارچیان که تقریبا تمام روز را خارج از خانه سپری می‌کردند استفاده می‌شد.
کلاه‌ های بافتنی در مدل‌های متفاوت از جنس پشم یا فاستونی یا کاموا سال‌های زیادی است در تمام دنیا برای فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دنیای کلاه ها
کلاه بافتنی

Chullo Hat – کلاه چولو

کلاه‌های چولو از پشم آلپاکا،لاما و ویکونیا(نوعی لاما) و یا پشم گوسفند تهیه می‌شوند.
این کلاه شبیه به یک کلاه بافتنی معمولی است که کناره‌های آن دو تکه اضافی به عنوان گوش‌گیر دارد که به این دو تکه دو بند جهت بستن در زیر چانه وصل شده است.

دنیای کلاه ها
کلاه چولو

Balaclava Hat – کلاه بالاکلاوا

بالاکلاوا نوعی کلاه است که مبدا آن شهر کوچکی در شبه جزیره کریمه است؛ در زمان جنگ‌های کریمه مردم این شهر کلاه‌های دست بافت خود را که دهان و بینی را می‌پوشاند برای سربازان جنگ می‌فرستادند به همین دلیل این به نام این شهر شناخته می‌شود.

این کلاه ها در قرن ۱۹ با نام Uhlan Cap به معنای کلاه سرباز نیز شناخته می‌شد.
در حال حاضر بعضی از مردم مناطق سردسیر،اسکی بازان و پلیس‌ها از این کلاه استفاده می‌کنند.

دنیای کلاه ها
کلاه بالاکلاوا

Trapper Hat – کلاه ترپر

ترپر یا آشانکا Ushanka نوعی کلاه با مبدا کشور روسیه است که قرن‌هاست در مناطق سردسیر استفاده می‌شوند.
جنس این کلاه اغلب از چرم و خز است و دو گوش‌گیر دارد که با دو دکمه بالای کلاه بسته می‌شوند.

دنیای کلاه ها
کلاه ترپر

Panama Hat – کلاه پاناما

مبدا کلاه پاناما کشور اکوادور است. این کلاه از نی تکیلاStraw) (Toquillaساخته می‌شود به همین دلیل با نام Toquilla Straw Hat نیز شناخته می‌شود؛البته لازم به ذکر است که این کلاه در حال حاضر با الیاف مصنوعی هم ساخته می‌شود که کیفیت پایین‌تر‌ی دارد.

این کلاه با فدورا شباهت زیادی دارد اما از نظر جنس متفاوت است کلاه فدورا از جنس پشم یا نمد است در حالی‌که کلاه پاناما از جنس نوعی گیاه است و نسبت به کلاه فدورا سبک‌تر است.

کلاه پاناما معمولا توسط آقایان استفاده می‌شود.

دنیای کلاه ها
کلاه پاناما

Fedora Hat – کلاه فدورا

در سال ۱۹۸۲ نمایش‌نامه نویس فرانسوی به نام Victorien Sardou نمایش‌نامه‌ای به نام فدورا نوشت که یکی از بازیگران این نمایش کلاهی به سر داشت که با نام فدورا محبوب شد.کلاه فدورا از جنس پشم و نمد است.

این کلاه هم توسط آقایان و هم توسط خانم ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاه فدورا، پاناما و تریلبی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و جانی دپ از علاقه‌مندان به این سبک ست.

یک نمومه معروف از این سبک کلاه که از جین ساخته شده متعلق به مایکل جکسون بوده است.

کلاه فدورا

Trilby Hat – کلاه تریلبی

این کلاه در ابتدا مورد توجه مردان ثروتمند بریتانیایی قرار گرفت و سپس در مسابقات سوارکاری دیده شد ؛ کلاه تریلبی برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ به دنیای مد راه یافت ومیان مردم ترند شد.

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم این کلاه به کلاه فدورا شبیه است اما کلاه تریلبی تاج بلندتر و لبه‌های کوچک‌تری نسبت فدورا دارد و برخلاففدورا وزن سبکی دارد.
در گذشته این کلاه با پشم خرگوش ساخته می‌شد اما الان اغلب با حصیر و پنبه ساخته می‌شود.

جاستین تیمبرلیک از طرف‌داران آن است و اغلب از این کلاه استفاده می‌کند.

کلاه تریلبی

Cowboy Hat – کلاه کابوی یا وسترن

گاوچران‌های آمریکایی برای حفاظت از سر خود در مقابل آفتاب از این کلاه استفاده می‌کردند در حال حاضر نیز گاوچرانان و دامداران آمریکای جنوبی،مکزیک و کانادا از این کلاه استفاده می‌کنند.

این کلاه لبه های پهنی دارد که در کناره‌ها به سمت بالا خم شده است و از جنس چرم یا حصیر است.
کلاه سومبِرِرو (sombrero) طراحی مکزیکی همین کلاه است.

کلاه کابوی

Homburg Hat – کلاه هامبورگ

ادوارد دوم پادشاه انگلستان در سفر به شهر هامبورگ در آلمان کلاهی با خودش از این شهر آورد که به نام کلاه هامبورگ مشهور شد. این کلاه از پشم ساخته می‌شود و تاج آن با یک رُبان پهن تزیین شده است معمولا کلاه هامبورگ به رنگ خاکستری ،مشکی یا قهوه ای است.

این کلاه شبیه به کلاه کابوی است اما لبه های باریکی دارد.

کلاه تریلبی

Boater Hat – کلاه قایقرانی

یک کلاه نیمه رسمیِ تابستانی که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ محبوب شد دور تاج این کلاه با یک رُبان تزیین شده است.
این کلاه ابتدا توسط قایق‌رانان و کشتی‌رانان در ونیز ایتالیا به منظور حفاظت از سر در مقابل گرما و آفتاب استفاده می‌شد به همین دلیل به این نام معروف شده است.
کلاه قایق‌رانی زمانی بخشی از یونیفرم نیروی دریایی انگلیس بود.

این کلاه از نظر ظاهری به کلاه فدورا و پاناما شبیه است اما در جنس و جزییات با آن ها متفاوت است. کلاه فدورا نسبت به کلاه قایق‌رانی تاج و لبه‌های بلندتری دارد و در مرکز تاجش تورفتگی دارد اما کلاه قایق‌رانی تاجش صاف است.

کلاه‌های حصیری نرم که تقریبا مشابه به کلاه قایق‌رانی هستند اخیرا در میان زنان محبوب شده اند.

کلاه قایقرانی

Bowler Hat – کلاه بولر

کلاه بولر کلاهی از جنس نمد یا پشم است که در آمریکا با نام کلاه دربی نیز شناخته می‌شود؛این کلاه‌ها لبه‎های برآمده و تاج کروی دارند.
کلاه بولرتوسط توماس و ویلیام بولر طراحان کلاه لندنی درسال ۱۸۴۹ طراحی شد و بعد به یک شناسه استایل انگلیسی تبدیل شد.

با وجود گذشت سال‌های زیاد از زمان طراحی این کلاه هم‌چنان طرفداران زیادی دارد و در استایل‌های رسمی و نیمه رسمی استفاده می‌شود.
استفاده از این کلاه در نیمه دوم قرن ۱۹ در ایرلند و آمریکا نیز رایج شد.

کلاه‌های بولر به دلیل استفاده هنرمندانی همچون چارلی چاپلین، لورل و هاردی محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

دنیای کلاه ها
کلاه بولر

Top Hat – کلاه بلند

این کلاه تاج بلند لبه های خیلی باریکی که در کناره ها به سمت بالا خم شده‌اند دارند و از ابریشم سیاه ساخته می‌شد.
این کلاه در جوامع وسترن در اواخر قرن ۱۸ پدیدار شد و به عنوان یک اکسسوری رسمی مردانه استفاده می‌شد؛ در قرن ۱۹ این کلاه با نام کلاه اُپرا نیز شناخته می‌شد.
کلاه بلند همان کلاه مخصوص شعبده بازان است که از درون آن خرگوش بیرون می‌آوردند به این دلیل با نام کلاه شعبده نیز شناخته می‌شود.

اکنون استفاده از این کلاه دیگر رایج نیست مگر برای مناسبت های خاص مانند هالووین البته این کلاه همچنان توسط شعبده بازان استفاده می‌شود.

کلاه بلند

در این مقاله ما شما را با انواع کلاه وهر آنچه که درباره‌ی آن‌ها لازم است بدانید آشنا کردیم حال شما می‌توانید با توجه به استایل و علایقتان کلاه مناسب استایل‌تان را پیدا کنید و از ظاهر خاص و منحصربه فردی که این کلاه به استایلتان می‌دهد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian