وقتی صحبت از مد و کت‌واک catwalk می‌شود شاید کمتر کسی در مورد موسیقی‌ که هم‌زمان با عبور مدل‌ها پخش می‌شود فکر کند. اما این موضوعی بسیار مهم است. انتخاب سبک موسیقی و این‌که تا چه حد بر روی مخاطب اثر می‌گذارد بسیار جای بحث دارد.
مکان نمایش گرم است و مدل‌ها منتظرند تا نوبت نمایش‌ آن‌ها برسد.

آن‌ها باید حواسشان باشد تا آموزش‌هایی که دیده‌اند را به خوبی اجرا کنند. آموزش‌هایی نظیر درست راه رفتن، وضعیت بدنی مناسب و نشان دادن زیبایی لباس با زبان بدن. این‌ها در یک نمایش مد بسیار تأثیرگذارند. اما زمانی همه‌ی این تلاش‌ها به خوبی به ثمر می‌نشیند که موسیقی‌ که هم‌زمان با ورود مدل‌ها پخش می‌شود و ادامه‌ی آن، به خوبی انتخاب شده باشد. شاید تا به حال کمتر کسی به این موضوع پرداخته باشد که تأثیر موسیقی در کت‌واک catwalk تا چه اندازه مهم است. موسیقی گاهی اوقات می‌تواند انگیزه‌ی تعیین‌کننده‌ای برای موفقیت و یا شکست یک برند ایجاد کند.

باشید.

موسیقی کت واک
موسیقی کت واک

آغاز استفاده از موسیقی در یک نمایش مد

تاریخچه‌ی فشن، تاریخچه‌ای بسیار پرفراز و نشیب است. شاید به سختی بتوانیم سرآغاز و مبدأ نمادینی برای آن در نظر بگیریم. اما از زمانی که به صورت فراگیر در میان مردم رواج یافت و نگاه‌ها را به سمت خود کشاند موسیقی هم همراه آن بوده است. در دهه‌های 1800 اولین کسانی که رژه‌های مد را برگزار کردند؛ چارلز فردریک ورث و بعد از او، ژان پاکوین و ژان پاتو بودند. فردریک ورث اولین کسی بود که چهار بار در سال لباس‌ها را بر روی مدل‌های زنده نمایش داد. پس نام او به عنوان اولین برگزارکننده‌ی نمایش مد ثبت شده است و پاریس اولین شهری بود که در آن نمایش مد برگزار شد.

عکسی تاریخی از کت واک
عکسی تاریخی از کت واک

اما از آن‌جایی که انگلیسی‌ها علاقه‌ی زیادی دارند هر عنوان اولی را به خود نسبت دهند، شاید در برخی از مقالات با چنین متنی برخورد داشته باشید: در سال 1901 یک طراح انگلیسی به نام لیدی داف گوردون Lady Duff Gordon نمایشی از لباس‌ها ارائه داد که شاید بتوان آن‌ را اولین نمایش مد نام گذاشت. اما چرا چنین نسبتی را انگلیسی‌ها برای خود برگزیده‌اند؟ زیرا اولین‌بار از موسیقی در این نمایش بهره برده شد.

عملکرد موسیقی در یک نمایش مد

موسیقی همیشه نقش مهمی در انتقال عواطف و احساسات به مردم داشته است. بدیهی است که کت‌‌واک‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. سبک موسیقی که در کت‌‌واک catwalk مورد استفاده قرار می‌گیرد لزوماً یک موسیقی با شعر نیست بلکه می‌تواند بی‌کلام هم باشد. شما یک نمایش مد را تصور کنید که بدون موسیقی برگزار می‌شود. صدای تق تق راه رفتن مدل‌ها و خش خش سایش لباس‌ها، صدای چیلیک فلاش دوربین‌ها و یا شاید حتی نفس عمیق کسی که کنار شما نشسته را به خوبی می‌توان شنید. اما آیا این کت‌‌واک catwalk تا چه اندازه می‌تواند دلپذیر و جذاب باشد؟ آیا چنین کت‌واکی مخاطب را به خود جلب می‌کند؟

در کت‌واک‌های برندهای معروف، پر است از خبرنگارانی که می‌خواهند رویداد پیش رو را نقد کنند. از مجلات مختلف مد گرفته تا روزنامه‌های معتبر که ستونی در مورد فشن دارند. به نظر شما سبک موسیقی که در محیط پخش می‌شود تا چه اندازه می‌تواند چنین مخاطبانی را تحت تأثیر قرار بدهد؟ ما به شما می‌گوییم، این تأثیر بسیار زیاد است!

عناصر مهم در برگزاری یک کت‌‌واک catwalk چه چیزهایی هستند؟

بیایید یک بار برای همیشه در کنار هم همه‌ی عناصری که در برگزاری یک کت‌‌واک catwalk موفق دخیل هستند را بررسی کنیم.
همان‌طور که می‌دانید یک رژه‌ی مد بسیار بیشتر از چیزی است که شرکت‌کنندگان در نهایت می‌بینند، یعنی؛ مدل‌های زیبا و آراسته با لباس‌های عالی. شما به راحتی می‌توانید برگزاری یک کت‌‌واک catwalk را با یک فیلم، و دقیقاً با همان جزئیات در ذهن‌تان مجسم کنید. مدل‌ها به جای بازیگران، طراحان به جای کارگردانان و اما موسیقی پس زمینه و یا همان موسیقی متن که هم در فیلم و هم در کت‌‌واک catwalk نقش مؤثری ایفا می‌کند.
هر تصمیم و انتخابی که برای برگزاری یک کت‌‌واک catwalk صورت می‌گیرد، در جهت رسیدن به هدف نهایی و موفقیت تلاش چندین ماهه‌ی گروه طراحی صورت می‌گیرد. این تصمیمات عبارتند از:
• انتخاب مدل
• مدل آرایش
• روشنایی صحنه
• رنگ‌های مورد استفاده در صحنه و رنگ‌های غالب
• انتخاب موسیقی
به این ترتیب بسته به نوع رژه، یک ژانر از موسیقی انتخاب می‌شود.

تست آرایش مدل‌ها
تست آرایش مدل‌ها

اگر در مورد هر یک از عناصری که نام بردیم تصمیم اشتباهی صورت بگیرد، این تصمیم اشتباه به راحتی می‌تواند یک لاین لباس را که مدت‌ها بر روی آن زحمت کشیده شده است را از بین ببرد. یعنی یک سال تلاش و یا حتی بیشتر از این زمان را می‌توان در مدت تنها چند دقیقه بر باد داد.

کت واک آفریقایی با موسیقی زنده
کت واک آفریقایی با موسیقی زنده

حالا که بحث ما در مورد موسیقی است، پس موضوع را از همین زاویه بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال اگر سبک لباس‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شوند مدل‌های رسمی باشند و مفهومی که برند می‌خواهد منتقل کند، ظرافت و جدیت است، بهترین انتخاب، سبک موسیقی کلاسیک اما مدرن است. مدل دیگری را بررسی می‌کنیم. تصور کنید قرار است یک نمایش مد با سبکی تابستانی و غیررسمی برگزار شود. این سبک از ارائه، نمایشی مانند یک جشن است بنابراین نیاز به یک موسیقی مدرن و غیررسمی، با سرعتی سریع‌تر و سرگرم‌کننده دارد. البته در این میان کسانی هم بوده‌اند که در نمایش مد از هیچ سبک موسیقی استفاده نکرده‌اند که همین کار هم پیامی برای مخاطب داشته است. در چنین نمایش‌هایی طراح قصد دارد تا سکون و آرامش را با نمایش خود و لباس‌هایی که طراحی کرده به مخاطب عرضه کند.

نمایش پایانی
نمایش پایانی

آیا موسیقی در کت‌واک catwalk مهم‌ترین گزینه است؟

زمانی که یک کت‌واک catwalk آغاز می‌شود، قبل از ورود مدل‌ها با لباس‌هایی که قرار است به نمایش گذاشته شوند، مخاطبین با اولین انتخاب برند مواجه می‌شوند و آن موسیقی است. همان موسیقی که قبل از ورود مد‌ل‌ها شروع می‌شود تا حدودی نشان‌گر نوع لباس‌هایی خواهد بود که به نمایش در می‌آیند. با ورود مدل‌ها دیگر تمرکزی بر روی موسیقی‌ که در حال اجراست وجود ندارد و همه‌ی توجهات به سمت لبا‌س‌هایی می‌رود که بر تن مدل‌ها نشسته است. اما، در واقع همان موسیقی‌ که دیگر مرکز توجه نیست، بازهم مشغول به وجد آوردن مهمانان کت‌واک catwalk است. شاید این تحرکی که به وجود می‌آید زیاد محسوس نباشد اما دقیقاً موسیقی کارش را به درستی انجام می‌دهد و حس‌های مناسبی که طراح خواهان آن است را در مخاطبش به وجود می‌آورد.

موسیقی و دیگر عناصر در کنار هم معنا پیدا می‌کنند

فکر می‌کنید برگزارکنندگان یک نمایش مد، زمان انتخاب موسیقی به چه نکاتی باید توجه کنند؟ یک نمایش مد عالی به ایجاد یک فضای مناسب متکی است. بنابراین به اولین چیزی که باید توجه کنند موضوع کلی، یعنی همان لباس است. باید توجه کنند که لباس، مو و آرایش در یک نمایش قرار است چه چیزی را منتقل کنند. موسیقی باید در کنار این عناصر کار کند و به ایجاد فضای مناسب، احساس همدلی با طراح و برقراری رابطه‌ی قلبی با آن کمک کند. موسیقی‌ که انتخاب می‌شود می‌تواند به ظاهر کلاسیک باشد اما با اجرای هیجان‌انگیزی که دارد، حال و هوای متفاوتی را ایجاد کند. دقیقاً این اتفاق می‌تواند برعکس هم بیافتد. یعنی یک موسیقی مدرن و شلوغ را با نوایی آرام و متفاوت نواخت.

موسیقی زنده در یک نمایش مد
موسیقی زنده در یک نمایش مد

برگزارکنندگان یک نمایش باید همه چیز را انتخاب کنند. از مدل‌ها گرفته تا طراحی استیج، تنظیمات نورپردازی، ویدئوهایی فیلمبرداری و یکی از مهم‌ترین بخش‌ها که انتخاب موسیقی است. در این بخش مکان‌هایی که برای گذاشتن باند مناسب است هم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مد و موسیقی همیشه الهام‌بخش یکدیگر بوده‌اند. همیشه اولین و یا خاص‌ترین مشتریان طراحان لباس، خوانندگان و یا نوازندگان بوده‌اند. موزیسین‌ها اغلب چهره‌های کمپین‌های تبلیغاتی برای برندها بوده‌اند. آن‌ها در یک نمایش فصلی به عنوان اولین مهمانان در ردیف اول نشسته‌اند.

قدرت موسیقی در کت‌واک catwalk

در دنیای فشن، این‌که رژه‌های مد به صورت یکنواخت و تکراری برگزار شوند زیاد اتفاق می‌افتد. اما همین موسیقی‌ که در یک کت‌واک catwalk انتخاب می‌شود می‌تواند آن را از یکنواختی و حالت کسل‌کننده خارج کند. همین موسیقی می‌تواند یک کت‌واک یکنواخت را هیجان‌انگیز کند و مهمانان آن را به وجد آورد. می‌تواند آن را به یک نمایش منحصر به فرد و متفاوت تبدیل کند. بنابراین موسیقی کت‌واک catwalk این قدرت را دارد که حاضرین را از سکون و خواب‌آلودگی خارج کند و تمرکز آن‌ها را به طرح‌ها جلب کند.

موسیقی زنده در نمایش مد
موسیقی زنده در نمایش مد

بعضی از طراحان ترجیح می‌دهند از موسیقی زنده در نمایش خود استفاده کنند اما گاهی هم موسیقی‌های ضبط شده را برمی‌گزینند.
موسیقی کت‌واک catwalk این قدرت را دارد که حس هم‌دلی و همراهی بین مخاطبین و طراح ایجاد کند و سبب شود که مخاطب ارتباط خوبی با یک نمایش برقرار کند.
زمانی که یک طراح تصمیم می‌گیرد لاین خاصی را ارائه دهد، مفهومی برای آن در نظر می‌گیرد. در واقع آن را به یک کمپین تبلیغاتی تبدیل می‌کند. این حس کمپین تنها با موسیقی می‌تواند به خوبی به مخاطب منتقل شود. در واقع موسیقی راه را برای رسیدن طراح به هدفی که دنبال می‌کند هموار می‌نماید.

برای انتخاب موسیقی به چه نکاتی توجه می‌شود؟

برای این‌که یک سبک موسیقی مناسب برای کت‌واک انتخاب شود باید به نکات خاصی توجه شود. این نکات را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.
بهترین موسیقی در نمایش مد باید شامل المان‌های زیر باشد:
• موسیقی باید این توانایی را داشته باشد که جو ایجاد کند.
• موسیقی باید این توانایی را داشته باشد که سبک نمایش را به خوبی نشان دهد.
یعنی اگر سبک لباس‌ها ترندی هستند یا ورزشی باید موسیقی با آن هماهنگ باشد. همچنین سبک‌های پاپ یا پانک، کلاسیک یا پیشرفته، باید در نوع موسیقی که انتخاب می‌شود تبلور داشته باشد.
• موسیقی باید این توانایی را داشته باشد تا احساسات را برانگیزد.
قدرت موسیقی چنان است که می‌تواند در یک نمایش مد لحظات به یادماندنی و خارق‌العاده خلق کند و یک نمایش مد را پرهیاهو سازد.
• موسیقی باید توانایی این را داشته باشد که هویت یک برند را به مخاطبینش معرفی کند.

موسیقی ضبط شده برای کت واک
موسیقی ضبط شده برای کت واک

موسیقی کت‌واک catwalk می‌تواند یک موسیقی گران باشد

گاهی فراموش می‌شود که یک موسیقی تا چه اندازه می‌تواند گران تمام شود. موسیقی‌هایی که به صورت زنده بر روی استیج برگزار می‌شوند برای طراح بسیار گران تمام می‌شوند. البته حس و حالی که این سبک موسیقی می‌تواند به مخاطب القا کند هم به مراتب بیشتر است. ممکن است این موضوع را ندانید که وقتی یک نمایش مد با موسیقی زنده اجرا می‌شود، دولت آن کشور مالیاتی اضافه از طراح بابت اجرای موسیقی زنده دریافت می‌کند. به غیر از هزینه‌ای که گروه نوازندگی و خواننده از برند می‌گیرند، این یکی از دلایلی است که موسیقی زنده گران‌تر تمام می‌شود.

نمایش مد
نمایش مد

یک برند می‌تواند برای نمایش خود موسیقی را ارزان تمام کند

بسیاری از طراحان به دنبال ارزان تمام کردن موسیقی برای نمایش خود هستند. این‌ها می‌توانند به راحتی و با یک جستجوی ساده در گوگل به هدفی که دنبال می‌کنند برسند. بسیاری از خواننده‌ها تنها برای شنیده شدن حاضرند که نتیجه‌ی کار خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهند. آن‌ها از حق امتیاز خود صرف‌نظر می‌کنند و آهنگ‌های خود را به صورت کاملاً رایگان در اینترنت قرار می‌دهند. اما در این میان موضوع کوچکی وجود دارد و آن این است که طراح باید متوجه مجوزهای لازم در زمان پخش باشد زیرا ممکن است به اشتباه و به نام استفاده‌ی غیرمجاز از یک موسیقی، نمایش او متوقف شود.
اما یک برند باید این را هم در نظر داشته باشد که وقتی از موسیقی رایگان برای نمایش مد خود استفاده می‌کند ممکن است به هویت برندش لطمه وارد کند. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم.

نمایش مد
نمایش مد

موسیقی می‌تواند نمایانگر هویت یک برند باشد

این روزها حفظ هویت یک برند در سرلوحه‌ی دستور کار بازاریابی قرار دارد. بسیاری از طراحان می‌خواهند همان موسیقی‌ در فروشگاه‌شان پخش شود که در زمان نمایش و رژه مد پخش شده است. آن‌ها این موسیقی را نوعی از هویت برند خود می‌دانند.
منظور آن‌ها حفظ انسجام در جنبه‌های مختلف یک برند است.
شاید این موضوع در نگاه اول جالب به نظر برسد. اما باید این را هم در نظر گرفت که آیا موسیقی‌ که در زمان کت‌واک استفاده شده، در فروشگاه خرده‌فروشی هم می‌تواند همان کاربرد را داشته باشد یا نه؟ یکی از تفاوت‌ها در یک نمایش مد و در یک فروشگاه خرده فروشی زمانی است که مخاطبین در آن‌جا حضور دارند. در یک نمایش مد تأثیر زودگذر است و مخاطبین تنها برای تماشای ترندهای جدید آمده‌اند. اما در فروشگاه خرده‌فروشی زمانی را که مشتری در میان لبا‌س‌ها می‌گذراند بیشتر است. همین موضوع می‌تواند اثر موسیقی کت‌واک catwalk را در فروشگاه از بین ببرد.

قیمت بالای بلیت در نمایش مد با موسیقی زنده
قیمت بالای بلیت در نمایش مد با موسیقی زنده

سبک موسیقی کت‌واک catwalk و تأثیر فوری بر روی مخاطب

نمایش مد تقریباً 15 دقیقه طول می‌کشد. نقش موسیقی در این میان، افزایش درک مخاطب از لباس از طریق ایجاد یک محیط شنوایی خاص است. نمایش لباس‌ها در کنار موسیقی دست در دست هم می‌دهند و یک طنین عاطفی با مخاطب برقرار می‌کنند. اما در مقابل زمانی که مخاطب وارد فروشگاه می‌شود و می‌خواهد از میان لباس‌های چیده شده انتخاب کند، به چند دقیقه زمان نیاز دارد؟
وقتی یک موسیقی برای یک رژه‌ی مد انتخاب می‌شود، دلایل خاص خودش را دارد. موسیقی منتخب تنها برای نمایش 15 دقیقه‌ای از یک مجموعه که مربوط به ترند فصل یا سال آینده است برگزیده شده است. در نمایش مد، موسیقی تنها ابرازی برای بازاریابی نیست. بلکه به عنوان عنصر مؤثرتری به آن نگاه می‌شود. موسیقی در واقع نمایش را زنده می‌کند و تبدیل به یکی از عناصری می‌شود که اجازه می‌دهد مد به عنوان هنر تفسیر شود.

انتظار برندها از موسیقی

طراحان به شدت انتظار دارند که موسیقی اثری شگرف بر روی مخاطب بگذارد. به همین علت به استراتژی‌های جدید دست زده‌اند. یکی از این استراتژی‌ها استفاده از موسیقی زنده است که بالاتر به آن اشاره کردیم. وقتی یک برند از موسیقی زنده بهره می‌برد به خاطر قیمت بالایی که باید پرداخت کند پولی که بابت نمایش از شرکت‌کنندگان می‌گیرد هم به همان نسبت گران‌تر محاسبه می‌شود. از اتفاق‌های جدیدی که در نمایش مد می‌افتد این است که موسیقی خواننده برای اولین‌بار در نمایش مد یک برند خاص شنیده می‌شود. برای مثال در نمایش دوناتلا ورساچه برای اولین‌بار از آهنگ Prince رونمایی شد. به همین ترتیب سباستین SebastiAn نوازنده‌ی سازهای الکترونیکی فرانسوی، موسیقی جدیدش را در نمایش سن لوران رونمایی کرد.

تأثیر ریتم موسیقی بر مخاطب کت‌واک و خرده‌فروشی

از عناصر دیگری که برای موسیقی کت‌واک catwalk بسیار مهم است ریتم آن است. موسیقی کت‌واک ضرب آهنگ قوی‌ای دارد. ضرب آهنگ قوی باعث می‌شود که مدل‌ها هنگام راه رفتن با حس بیشتری وارد می‌شوند و مخاطبین را تحت تأثیر قرار می‌دهند. موضوع جالب توجه دیگری که در مورد ضرب آهنگ وجود دارد این است که به مد‌ل‌ها هنگام راه رفتن اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. وقتی از مدل‌ها در این مورد سوال شد، جوان‌ترین و کم تجربه‌ترین‌ها هم گفتند که با آن کفش‌ها می‌توانند راحت‌تر و با اطمینان بیشتری قدم بردارند.

آیا موسیقی کت‌واک catwalk برای فروشگاه خرده‌فروشی هم مناسب است؟

واضح است که ریتم قوی برای سالن‌های مد زنده ایده‌آل است. اما اگر بخواهیم آن را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی هم استفاده کنیم موضوع فرق می‌کند. در واقع استفاده از همان ریتم با اصول بازاریابی خرده‌فروشی می‌تواند در تضاد باشد. موسیقی‌های برانگیزاننده راهی برای مجبور کردن ورود مشتری به فروشگاه و خرید از آن است. وقتی که یک فروشگاه از ریتم‌ و ضرب آهنگ‌های کت‌واک catwalk استفاده می‌کند یک چالش به راه می‌اندازد. مشتریان از راه می‌رسند، به سرعت یک ماشین مسابقه در فروشگاه قدم می‌زنند و به همان سرعت فروشگاه را ترک می‌کنند. به بیان دیگر، این راه مناسبی برای جذب مشتری در یک فروشگاه خرده‌فروشی نیست.

سخن آخر

اجرای یک نمایش مد یک کار هنری است. وقتی که همه‌ی اجزا بتوانند دست به دست هم بدهند و با یک سیستم منظم پیش بروند، تازه آن زمان است که می‌توان نمایش مد یک برند را موفق دانست. از مهم‌ترین این عناصر هم موسیقی‌ است که یک برند بنا به هویت خود باید به خوبی بر روی آن سرمایه‌گذاری کند تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. اگر شما در یک نمایش مد شرکت کنید، از چه سبک موسیقی‌ برای آن استقبال می‌کنید؟ به بیان دیگر، چه سبک از موسیقی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی دیدگاه شما در هنگام تماشای یک نمایش مد داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian