روش ست کردن پایبند با لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلف چیست؟ استفاده از این آیتم از چه زمانی ترند شده و ریشه‌های فرهنگی آن کدام است؟ در چه زمان‌ها و موقعیت‌هایی می‌توانیم از این اکسسوری محبوب استفاده کنیم؟ در این مطلب، اصول ست کردن پابند با لباس و زیورآلات گوناگون را برایتان شرح داده و پاسخ بسیاری از پرسش‌هایتان را می‌دهیم.

پابند چیست؟

پابند چیست؟
پابند یا خلخال یک اکسسوری محبوب است که تشابه زیادی با دستبند دارد و دور مچ پا یعنی درست بالای قوزک بسته می‌شود./ عکس از: cokacoka

وقتی صحبت از اصول ست کردن پابند با لباس به میان می‌آید، خوب است ابتدا این اکسسوری را به‌طور کامل معرفی کنیم. به این ترتیب، کسانی که تصوری از خلخال ندارند هم با آن آشنا می‌شوند. پابند یا خلخال یکی از اکسسوری‌های محبوب دنیاست. شکل ظاهری این آیتم شبیه دستبند است؛ با این تفاوت که دور مچ پا بسته می‌شود. این روزها، خلخال در مدل‌ها و طرح‌های مختلف تولید شده و تقریبا با هر نوع لباس و استایلی ست می‌شود. استفاده از پابند به‌طور معمول حال‌وهوای سرکش، غیر متعارف و آزادی را برای شما ایجاد می‌کند.

نگاهی کوتاه به تاریخچه پابند در دنیای مد

نگاهی کوتاه به تاریخچه پابند در دنیای مد
مصریان باستان، سومریان و اهالی قبایل کهن خاورمیانه در زندگی روزمره‌شان از خلخال استفاده می‌کردند./ عکس از: DKart

پیش از آشنایی با اصول ست کردن پابند با لباس، بهتر است درباره تاریخچه و ریشه‌های فرهنگی آن بیش‌تر بدانید. این روزها، پابند از مواد مختلفی مانند نخ، فلز، کریستال، چرم، طلا و نقره درست می‌شود. براساس شواهد به‌دست آمده، مصریان باستان، سومریان و برخی دیگر از قبایل خاورمیانه نخستین اقوامی بوده‌اند که از این اکسسوری استفاده می‌کردند. در طول اکتشافات باستانشناسی و حفاری‌ مقبره‌های سومریان، خلخال‌های بسیار قدیمی و جالبی پیدا شده که از جنس فلزات گرانبها، فلزات معمولی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و سایر مواد طبیعی هستند.

باستانشناسان عقیده دارند، نوع پابندی که اشخاص در آن دوران می‌پوشیدند نشان دهنده جایگاه آن‌ها در سلسله مراتب اجتماعی بوده است. یعنی، افرادی که از خلخال‌های رنگارنگ با سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کردند به اقشار اجتماعی بالاتر تعلق داشتند. برای مثال، خانم‌ها برای به‌رخ کشیدن ثروت و منزلت اجتماعی همسران‌شان از پابندهای طلا یا نقره‌ای استفاده می‌کردند که با زمرد، یاقوت، مروارید و دیگر سنگ‌های قیمتی تزیین شده بودند. در حالی که برده‌ها، کارگران و مردم عادی طرح‌های ساده‌تری را از جنس چرم، فلز، مهره‌های استخوانی و غیره انتخاب می‌کردند.

نگاهی کوتاه به تاریخچه پابند در دنیای مد
در این عکس، پاهای رقصنده هندویی را می‌بینید که پایال پوشیده است./ عکس از: Sujay_Govindaraj

شواهد نشان می‌دهند در تمدن‌های آسیایی کهن، خانم‌ها بیش‌تر از آقایان به پوشیدن خلخال علاقه داشتند. این امر به‌ویژه در هند کاملا واضح بود و اغلب برای نشان دادن وضعیت تاهل بانوان به‌کار می‌رفت. برای مثال، زنان متاهل هندی با هنرمندی تمام پابندهای دست‌سازی را درست می‌کردند و آن را با طلسم‌ها و آویزهای مختلفی می‌آراستند. پوشیدن خلخال در پای چپ نشانه تاهل و تعهد زن به فرد خاصی بود.

خلخال‌های آویزدار هندی موقع حرکت صدای آهنگین و جالبی را ایجاد می‌کردند و معمولا برای جلب توجه همسران‌شان یا جنس مخالف به‌کار می‌رفتند. در فرهنگ هندی خلخال خاصی به‌نام پایال وجود دارد که هنوز هم توسط رقصنده‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پابندها از زنگوله‌های فلزی متصل به‌هم ساخته می‌شوند. در هنگام رقص، صدای دلنشین این زنگ‌های کوچک با موسیقی تلفیق می‌شود و طنین دلپذیری را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، رقصنده‌های عربی هم از پایال استفاده می‌کنند. در دهه ۷۰ میلادی، پوشیدن پابند در ایالات متحده توسط هیپی‌ها فراگیر شد و به‌عنوان نماد استقلال، آزادی، سنت‌شکنی و رهایی از کلیشه‌های اجتماعی شناخته شد. این اکسسوری محبوب همچنان در سرتاسر جهان طرفداران پر و پاقرصی دارد. امروزه دیگر پوشیدن آن بار فرهنگی خاصی ندارد و فارغ از جنسیت با هدف زیباتر کردن استایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با سمبولیسم پابند براساس رنگ و روش پوشیدن

آشنایی با سمبولیسم پابند براساس رنگ و روش پوشیدن
از نظر نمادشناسی، پوشیدن پابند در هر یک از پاها و انتخاب رنگ‌های مختلف آن مفاهیم گوناگونی دارد./ عکس از: SEYLUL06

در کنار آشنایی با اصول ست کردن پابند با لباس، خوب است بدانید پوشیدن هر نوع خلخالی نشانه چیست. البته، قبلا هم برایتان گفتیم که این روزها کم‌تر کسی به مفهوم فرهنگی پوشیدن پابند توجه کرده و اغلب مردم از آن تنها به‌عنوان یک اکسسوری زیبا استفاده می‌کنند. با این حال، خلخال‌ها در فرهنگ‌های گوناگون نماد چیزهای مختلفی هستند. در ادامه، انواع این اکسسوری و روش پوشیدن آن را از نظر نمادشناسی بررسی می‌کنیم:

مچ پای راست

پوشیدن خلخال در پای راست نشانه مجرد بودن و نداشتن تعهد است. بنابراین، به افراد متاهل توصیه می‌شود از بستن خلخال در پای راست‌شان خودداری کنند. در غیر این‌صورت، ممکن است به‌نظر برسد که دنبال فردی برای برقراری رابطه می‌گردند.

مچ پای چپ

خلخال‌هایی که روی مچ پای چپ بسته می‌شوند اغلب طلسم یا دافع چشم‌زخم هستند. از زمان‌های قدیم تاکنون، بسیاری از افراد عقیده داشته‌اند پوشیدن پابند می‌تواند از آن‌ها در برابر بیماری‌ها محافظت کند. از همه مهم‌تر این‌که بستن خلخال در پای چپ نشان‌دهنده تاهل و تعهد شخص نسبت به رابطه است.

رنگ سفید

خلخال سفید نشانه خلوص، معصومیت و سادگی است.

رنگ زرد

پابند زرد سمبل خوش‌شانسی، بالا بودن سطح انرژی و اجتماعی بودن فرد است.

رنگ آبی

پوشیدن خلخال آبی نشانه موفقیت شغلی، استعداد و هوش بالای فرد است.

رنگ سبز

پابند سبز سمبل موفقیت، آرامش و تعادل فردی است.

رنگ قرمز

پوشیدن پابند قرمز نشانه موفقیت در بازی‌ها، مسابقات و فعالیت‌های ورزشی است.

رنگ صورتی

خلخال صورتی علامت عشق، اتحاد، ازدواج و موفقیت در روابط عاشقانه است.

رنگ سیاه

پوشیدن پابند سیاه نشانه توانایی فرد در رازداری است.

انواع مدل‌های پابند چیست؟

انواع مدل‌های پابند چیست؟
پابند هم درست مانند دیگر اکسسوری‌های پرطرفدار دارای مدل‌ها و طرح‌های گوناگونی است که هر یک با استایل خاصی ست می‌شوند./ عکس از: pamela_d_mcadams.jp

خلخال مهره‌دار

انواع مدل‌های پابند چیست؟
عکس از: Anna-Koelln

خلخال‌های مهره‌دار یا منجوق‌دار از اکسسوری‌های غیررسمی و جذابی هستند که خصوصا می‌توان از آن‌ها در فصل تابستان استفاده کرد. شما می‌توانید پابندهای زیبایی را انتخاب کنید که از مهره‌ها و منجوق‌های بزرگ یا کوچک تشکیل شده‌اند و به‌سادگی آن‌ها را با انواع فلزی یا چرمی ترکیب کنید. به این ترتیب، سبک و سیاق منحصر به‌فردی خواهید داشت.

خلخال چرمی

خلخال چرمی

پابندهای چرمی به یک اندازه مورد علاقه خانم‌ها و آقایان هستند. چرم هرگز از مد نمی‌افتد و به‌راحتی با هر نوع لباسی اعم از شلوار جین، شلوارک یا دامن ست می‌شود. بعضی از انواع خلخال‌های چرمی دارای قفل و بستی هستند که به‌راحتی تنظیم می‌شود و می‌تواند کاملا اندازه مچ پایتان باشد.

خلخال رشته‌ای یا بافت

خلخال رشته‌ای یا بافت
عکس از: RalucaHotupan

خلخال‌های رشته‌ای معمولا از جنس پلاستیک یا نخ هستند و توجه زیادی را جلب نمی‌کنند. بعضی از انواع پابندهای رشته‌ای با دانه‌ها و گوی‌های ریزی از جنس طلا یا قطعات دیگر تزیین شده‌اند و ظاهر مینیمالیستی و کم ادعایی دارند.

خلخال طلا

خلخال طلا
عکس از: AHMEDCO

اگر به‌دنبال یک پابند بادوام و ماندگار با ظاهری مجلل هستید که بتوانید هر روز آن را بپوشید، احتمالا باید خلخال‌های طلا را امتحان کنید. طلا به دلیل ظاهر زیبا و ساده‌اش تقریبا با هر چیزی به‌خوبی ست می‌شود. می‌توانید آن را با شلوار جین یا با لباس رسمی ست کنید. اگر به‌دنبال ظاهر دراماتیک‌تری هستید، پیشنهاد می‌کنیم از زنجیرهایی استفاده کنید که با آویزهای جذاب تزیین شده‌اند.

خلخال نقره

خلخال نقره
عکس از: Subhadeep-Bhattacharyya

نقره با آن جلوه بوهمیایی‌اش از جذابیت زیادی برخوردار است. یک خلخال نقره خصوصا اگر با آویزهای زیبا تزیین شده باشد می‌تواند استایل شما را چشمگیرتر از همیشه کند. پابندهای نقره هم درست مانند خلخال‌های طلا با هر لباسی هماهنگی دارند.

نکات مهم درباره پوشیدن پابند

نکات مهم درباره پوشیدن پابند
عکس از: Tinatin1
  • خلخال را روی پای برهنه و بدون جوراب ببندید. پیشنهاد می‌کنیم از پوشیدن آن همراه با جوراب شلواری، ساق یا آیتم‌های مشابه خودداری کنید.
  • اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید پابندتان را باز کنید، در دیدارهای رسمی، جلسات کاری، محیط‌های حرفه‌ای یا در مراسمی مانند خاکسپاری بهتر است آن را زیر شلوار یا جورابتان پنهان کنید.
  • اندازه پابند باید طوری باشد که کاملا بالای قوزک پا قرار بگیرد. بنابراین، در هنگام خرید به سایز آن توجه کنید تا بیش از حد گشاد یا تنگ نباشد.
  • پوشیدن خلخال توجه دیگران را به پاهای شما جلب می‌کند. بنابراین، بهتر است به نظافت و سلامت پاها دقت کرده، موهای زائدتان را به‌طور مرتب از بین ببرید و از کرم مرطوب‌کننده بدن یا بادی لوشن استفاده کنید.
  • پابندها معمولا با کفش‌های تابستانی و صندل به‌خوبی ست می‌شوند.
  • آقایان هم درست مانند خانم‌ها در صورت تمایل می‌توانند از پابند استفاده کنند. در برخی از فرهنگ‌ها پوشیدن خلخال در پای چپ توسط آقایان به‌معنای همجنس‌گرایی آن‌ها تلقی می‌شود. این موضوع درباره مردان متاهل صدق نمی‌کند. با این حال، این تصور عمومیت ندارد و شما می‌توانید بدون توجه به برداشت‌ها و حرف‌های دیگران از اکسسوری محبوبتان به به روش دلخواه استفاده کنید.
  • با توجه به اهمیت فرهنگی خلخال در کشورهای جنوب آسیا به‌ویژه هند توصیه می‌کنیم در صورت سفر به این نواحی از پوشیدن پابند خودداری کنید. زیرا این اکسسوری بخش مهمی از فرهنگ هندوست و ممکن است این رفتار شما نوعی بی‌احترامی به باورهای آن‌ها تلقی شود.

پوشیدن پابند مناسب چه موقعیت‌هایی است؟

پوشیدن پابند مناسب چه موقعیت‌هایی است؟
عکس از: CAONZEPER

با توجه به ویژگی‌های خاص خلخال، پوشیدن آن در محل کار یا محیط‌های حرفه‌ای توصیه نمی‌شود. با این حال، به پا داشتن یک خلخال بسیار ظریف که آویزهای صداداری نداشته باشد در چنین فضاهایی بدون اشکال است. پابندهایی که صدا ایجاد می‌کنند ممکن است موجب مزاحمت شوند و برای حضور در مکان‌های عمومی و شرکت در مراسمی مانند خاکسپاری مناسب نیستند. از سوی دیگر، همیشه می‌توانید پابندتان را در ساحل، جشنواره‌ها، مهمانی‌ها، تعطیلات، کنار استخر یا در ساحل بپوشید.

اصول ست کردن پابند با لباس‌های مختلف

اصول ست کردن پابند با لباس‌های مختلف
برای آن‌که ظاهر برازنده‌ای داشته باشید لازم است اصول ست کردن پابند با لباس و دیگر زیورآلات را بدانید./ عکس از: Bamusiime-Sylvia

پابند طلا

پابند طلا یا ترکیب طلا و جواهر یکی از مناسب‌ترین اکسسوری‌هایی است که با انواع لباس‌های رسمی و پیراهن‌های مجلسی ست می‌شود و ظاهر شیک شما را مجلل‌تر از همیشه نشان می‌دهد. بنابراین، اگر به یک میهمانی رسمی، عروسی، جشن تولد یا هر دورهمی لوکس دیگری دعوت شدید با اعتماد به‌نفس کامل می‌توانید یک خلخال زیبا از جنس طلا و جواهر را به استایل خود اضافه کنید.

پابند مهره‌دار

پابندهای مهره‌ای رنگارنگ یا تک رنگی که با قطعات پلاستیک، صدف، کریستال یا چوب درست شده‌اند گزینه‌ای عالی برای ست کردن با لباس‌های اسپرت و غیر رسمی به حساب می‌آیند. خصوصا در کنار دریا و استخر می‌توانید این خلخال‌های زیبا را همراه با لباس شنا، پیراهن‌های لطیف و چشمگیر ساحلی، شلوارک و تاپ و دیگر آیتم‌های جذاب بپوشید و شیک‌تر از همیشه به‌نظر برسید.

پابند نقره

پابندهای نقره به‌ویژه برای خانم‌های جوان و نوجوان انتخاب مناسبی هستند. شما به‌راحتی می‌توانید این نوع پابند را با انواع صندل، کفش‌های پاشنه‌دار یا حتی لوفر و گیوه ست کنید. کافی است یک پیراهن زیبای کوتاه یا میدی، دامن پلیسه کوتاه یا بالای زانو، شلوار راسته بالای قوزک پا یا هر لباس شیک و دخترانه دیگری را هم به این ترکیب اضافه کنید و از استایل زیبا و چشمگیرتان لذت ببرید.

پابند آویزدار

پابندهای آویزدار به‌قدری جذاب هستند که تقریبا با هر لباسی به زیبایی ست می‌شوند. با این حال، در هنگام انتخاب پابند مناسب برای استایل‌تان خوب است به جنس این اکسسوری توجه کرده و براساس آن‌چه قبلا گفتیم مناسب‌ترین لباس را با آن بپوشید.

پابند چند لایه

استفاده از چند پابند به‌طور همزمان می‌تواند جلوه چشمگیرتری را ایجاد کند. اگر می‌خواهید خلخال‌تان را به‌صورت چندتایی یا چند لایه استفاده کنید لازم است ضخامت هر یک از آن‌ها را در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای این منظور فقط پابندهای خیلی ظریف را به‌کار ببرید تا ظاهر دوست‌داشتنی‌تری داشته باشند. خلخال‌های ضخیم و پهن به‌اندازه کافی جلوه دارند و خوب است به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند. برای ست کردن پابند چندلایه با لباس کافی است جنس اکسسوری را در نظر بگیرید.

روش ست کردن پابند با دیگر زیورآلات

روش ست کردن پابند با دیگر زیورآلات
عکس از: Alena-Zamotaeva

به جنس زیورآلات توجه کنید

اگر گردنبند، دستبند، انگشتر و دیگر زیورآلات شما از جنس طلای زرد، طلای سفید یا نقره است پابندتان هم باید به همین شکل باشد. به این ترتیب، همه اکسسوری‌های شما با یکدیگر هماهنگ بوده و جلوه زیباتری خواهند داشت.

هماهنگی رنگ اکسسوری‌ها را در نظر بگیرید

فارغ از جنس، رنگ پابند هم باید با دیگر زیورآلات شما هارمونی و هماهنگی داشته باشد. یعنی، اگر گردنبند و دستبند طلا آویخته‌اید و خلخال طلا ندارید لازم است گزینه‌ای را انتخاب کنید که حداقل رنگ‌اش مشابه سایر اکسسوری‌های‌تان باشد. این موضوع درباره پابندهای مهره‌دار، نقره، آویزدار و چرمی هم صدق می‌کند.

از اکسسوری‌های هم‌سبک استفاده کنید

سبک پابند شما باید با دیگر اکسسوری‌های‌تان هماهنگ باشد. یعنی، اگر از گردنبند، دستبند یا گوشواره مروارید استفاده می‌کنید خوب است خلخال‌تان هم مروارید داشته باشد؛ یا اگر همه اکسسوری‌های شما جواهرنشان است باید پابندتان هم با سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی تزیین شده باشد.

اندازه و ضخامت اکسسوری‌ها را در نظر بگیرید

ابعاد و ضخامت زیورآلات شما باید با یکدیگر هماهنگ باشد. برای مثال، ممکن است گردنبند یا دستبند ظریفی آویخته باشید؛ در این‌صورت، لازم است خلخال‌تان هم ظریف بوده و با دیگر اکسسوری‌ها هارمونی داشته باشد.

کدام سلبریتی‌ها به استفاده از پابند علاقه دارند؟

هری استایلز (Harry Styles)، جانی دپ (Johnny Depp) و جاستین بیبر (Justin Bieber) از مشهورترین مردانی هستند که به پوشیدن پابند علاقه دارند.

کدام سلبریتی‌ها به استفاده از پابند علاقه دارند؟
هری استایلز یکی از طرفداران پر و پاقرص خلخال است و در بسیاری از ویدیو کلیپ‌های‌اش از این اکسسوری استفاده کرده است./ عکس از: Handout
کدام سلبریتی‌ها به استفاده از پابند علاقه دارند؟
تعجبی ندارد که جانی دپ هم علاوه بر انواع و اقسام دستبندها و گوشواره‌ها به پوشیدن پابند علاقه دارد./عکس از: Drew-Angerer
کدام سلبریتی‌ها به استفاده از پابند علاقه دارند؟
جاستین بیبر یکی از سلبریتی‌های محبوب نسل جوان است که در بسیاری از مواقع پابند می‌پوشد./ عکس از: Dimitrios-Kambouris

سلنا گومز (Selena Gomez)، ریانا (Rihanna)، جنیفر لوپز (Jennifer Lopez)، بلا حدید (Bella Hadid)، سلین دیون (Celine Dion) و جی‌جی حدید (Gigi Hadid) هم چند نفر از معروف‌ترین سلبریتی‌هایی هستند که در استایل روزمره‌شان از خلخال استفاده می‌کنند.

کدام سلبریتی‌ها به استفاده از پابند علاقه دارند؟
سلنا گومز یکی از سلبریتی‌های شیک‌پوش و خوش‌استایلی است که پوشیدن پابند را دوست دارد و آن را با دقت با دیگر آیتم‌ها ست می‌کند.
کدام سلبریتی‌ها به استفاده از پابند علاقه دارند؟
جی‌جی جدید محبوب هم با بستن خلخال پاهای زیبا و کشیده‌اش را بیش‌تر در مرکز توجه قرار می‌دهد.

سخن آخر

در این مطلب، برایتان از اصول ست کردن پابند با لباس و دیگر زیورآلات گفتیم و مهم‌ترین نکات درباره پوشیدن این اکسسوری محبوب را برشمردیم. نظر شما چیست؟ شما هم دوست دارید پابند بپوشید؟ چه نوعی را بیش‌تر می‌پسندید؟ چگونه آن را با لباس‌های مختلف ست می‌کنید؟ دوست دارید درباره کدام اکسسوری‌ها بیش‌تر بدانید؟ ممنون می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian