جایی که قبلاً بیابانی برهوت بود، این روزها به مکانی تبدیل شده که چشم‌انداز آینده در آن تبلور دارد و غرفه‌های اکسپوی دبی در آن می‌درخشند. نمایشگاه جهانی 7 میلیارد دلاری در دبی نگاه‌های همه‌ی دنیا را به سمت خود کشانده است. برای 170 سال نمایشگاه‌های جهانی، بستری را برای نمایش بزرگ‌ترین نوآوری‌هایی که دنیای امروزی ما را شکل داده‌اند، فراهم کرده‌ است. اکسپو 2020 این سنت را با جدیدترین فناوری از سراسر جهان ادامه خواهد داد.
حتماً شما هم دوست دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد این نمایشگاه جهانی داشته باشید. پس پیشنهاد می‌کنیم که کمد را در این مطلب هم مانند گذشته همراهی کنید.

رقابت بر سر برگزاری اکسپو 2020

عبارت نمایشگاه جهانی یا به زبان انگلیسی: World Exposition و یا به گفتار ساده‌تر «اکسپو» ، «Expo» به دسته‌ای از نمایشگاه‌های بزرگ و با گستره‌ی عموی که در بازه‌ی زمانی 3 تا 6 ماه برگزار می‌شوند، اطلاق می‌گردد. و اما حالا که این نمایشگاه در کشور امارات در حال برگزاری است، برای اولین‌بار است که در منطقه‌ی خاورمیانه و در یک کشور عربی چنین اتفاقی روی داده است. در سال 2013 دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی BIE تأیید کرد که دبی قابلیت برگزاری چنین نمایشگاهی را در سال 2020 دارد. شهرهای رقیب دبی در آن زمان شهرهایی مانند یکاترینبورگ روسیه، ازمیر ترکیه و سائوپائولو برزیل بودند. شعار روسیه در این رقابت جهانی شدن زمین، ترکیه، کمپین سلامت همگانی و برزیل، پروژه‌های متنوع و هماهنگی بود. اما از میان آن‌ها دبی در امارات بود که توانست گوی رقابت را از رقیبان خود برباید و این نمایشگاه را به نام خود ثبت کند.

اکسپو، واژه‌ای که امارات آن را به خوبی معنی کرد

اکسپو دبی که قرار بود در سال 2020 برگزار شود اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تأخیر افتاد، این روزها بازار اخبار و توجهات را به سمت خود کشانده است. زمانی بود که امارات به جز کشوری پوشیده از شن و صحراهای داغ چیزی نبود. امارات به خوبی از این نقطه‌ی ضعفش در برگزاری نمایشگاه استفاده کرده و آن را تبدیل به نقطه‌ی قوت خودش کرده است. به صورتی که این روزها تبدیل به یکی از مکان‌های پر رونق و پر تقاضای جهانی شده است که هر توریستی قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین برای سفر به آن نیست. حتماً برایتان سوال برانگیز است که چطور ممکن است؟ الان برایتان توضیح می‌دهیم.

لوگوی اکسپو 2020 دبی
لوگوی اکسپو 2020 دبی

وقتی که یک کشور پشتوانه‌ی فرهنگی و تمدنی قوی داشته باشد به راحتی می‌تواند با برگزاری یک رویداد به آن استناد کند و از نمادهای گذشته‌ی کشورش برای جلب و جذب مخاطب بهره ببرد. اما امارات از چنین پیشینه‌ای تهی است و همین نداشتن پیشینه را دستاویز قرار داده تا به جهانیان نشان دهد توانسته، در مدت تنها 50 سال، یک بیابان بی‌آب و علف و سوزان را به یک مرکز بزرگ تجاری، اقتصادی و گردشگری مبدل سازد. حالا شما به عنوان یک توریست آیا علاقه پیدا نمی‌کنید که به این مرکز سری بزنید و دستاوردهای آن را از نزدیک ببینید؟

رباط‌های خوش‌آمدگو به مهمانان
رباط‌های خوش‌آمدگو به مهمانان

تاریخچه اکسپو جهانی

این نمایشگاه اولین‌بار در هاید پارک لندن در سال 1851 افتتاح شد که از 1 ماه می تا 15 اکتبر به طول انجامید. این اولین نمایشگاه جهانی با عنوان و منظور اشاعه‌ی فرهنگ و صنعت بود که در قرن نوزدهم رایج شد. این رویداد توسط هنری کول و شاهزاده آلبرت، همسر ویکتوریا، ملکه‌ی بریتانیا برگزار شد. افراد مشهوری که آن زمان صاحب نام بودند، در این نمایشگاه شرکت کردند. از جمله‌ی آن‌ها چارلز داروین، کارل ماکس، مایکل فارادی که یکی از برنامه‌ریزان و کمک‌ها در زمینه‌ی داوری نمایشگاه بود، ساموئل کولت، اعضای خانواده‌ی سلطنتی، و از نویسندگان شارلوت برونته، چارلز دیکنز، لوئیس کارول، جورج الیوت، آلفرد تنیسون و ویلیام میکپیس تاکری بودند. اولین نوشابه‌ی جهان به نام Schweppes حامی رسمی این رویداد بود.

گشایش نخستین دوره نمایشگاه‌های جهانی با عنوان نمایشگاه بزرگ بدست ملکه ویکتوریا در کریستال پالاس در هاید پارک لندن سال ۱۸۵۱
گشایش نخستین دوره نمایشگاه‌های جهانی با عنوان نمایشگاه بزرگ بدست ملکه ویکتوریا در کریستال پالاس در هاید پارک لندن سال ۱۸۵۱

آخرین بار این نمایشگاه در سال 2012 و در شهر یئوسو کره جنوبی برگزار شد. امارات متحده عربی، دبی در مقابل رقبایش با هدف یافتن راه‌حل برای سه موضوع تحرک، پایداری و فرصت‌ها وارد میدان شد. نمایشگاه اکسپو 2020 مصادف با پنجاهمین سالگرد تشکیل امارات است. تخمین زده شده است که این اتفاق 25 میلیون بازدیدکننده داشته باشد و در پایان دبی را به یکی از مراکز جهانی مبدل کند.

عکسی تاریخی از اولین نمایشگاه جهانی
عکسی تاریخی از اولین نمایشگاه جهانی

محل برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دبی

سایت اصلی این نمایشگاه در زمینی به مساحت 438 هکتار و در کنار فرودگاه جدید بین‌المللی آل مکتوم برگزار می‌شود. این سایت به 3 منطقه‌ی اصلی تقسیم شده است که هر منطقه به قسمت‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود و در انتها همه‌ی قسمت‌ها به میدان اصلی منتهی می‌شوند. هر کشور پاویون یا غرفه‌ی خود را در منطقه‌ای ایجاد کرده است که با استراتژی مورد نظر خودش هم‌خوانی داشته است. پایداری که یکی از شعارهای اصلی این نمایشگاه است در قلب پروژه قرار دارد. به همین دلیل این سایت شامل پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در نمای ساختمان‌ها و روشنایی خیابان‌ها و بازیافت فاضلاب است.

اکسپو 2020، عکس از بالا
اکسپو 2020، عکس از بالا

در این نمایشگاه، گیاهان محلی به عنوانی یکی از نمادهای جذب توریست به شمار می‌آیند. پساب فاضلاب تصفیه شده برای خنک کردن محیط و آبیاری این گیاهان، استفاده می‌شود. از آن‌جایی که محل برگزاری اکسپو بسیار بزرگ و گسترده است و هیچ وسیله‌ای مانند اتوبوس، ماشین و مترو در این مکان برای تردد استفاده نمی‌شود، پس تنها راه حمل و نقل بازدیدکنندگان تله‌کابین‌هایی است که فقط برای این منظور در مکان نمایشگاه قرار داده شده است. جالب است بدانید که پس از پایان نمایشگاه، مکان آن به عنوان مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ساختمانی از سازه‌های نمایشگاه 2020 دبی
ساختمانی از سازه‌های نمایشگاه 2020 دبی

اکسپو 2020 دبی، جهان در یک مکان

با برگزاری اکسپو 2020 در دبی و شرکت 192 کشور در این نمایشگاه، فرصت‌ها و تجارب زیادی رد و بدل می‌شوند. این نمایشگاه از تاریخ 30 سپتامبر 2021 آغاز و تا 31 مارس 2022 ادامه دارد. در این نمایشگاه بیش از 200 شرکت‌کننده گرد هم جمع می‌شوند تا در کنار هم، به مشکلات و چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، تغییرات و رشد اقتصادی، بپردازند. همچنین در این نمایشگاه به موضوعاتی مانند فرهنگ، معماری و آخرین فناوری‌ها از سراسر جهان پرداخته می‌شود.

ربات‌ها در کنار مهمانان
ربات‌ها در کنار مهمانان

دبی هم مانند کشورهای دیگر از زمانی که درگیر ویروس کرونا بود رونق اقتصادیش رو به زوال گذاشت. اما از زمانی که اکسپو کار خودش را آغاز کرد، دروازه‌های دبی دوباره به روی جذب سرمایه‌ها باز شد و باز هم، باقی خواهد ماند. پیش بینی شده بود که در ماه‌های باقی مانده از سال 2021 رشد اقتصادی دبی 4 درصد افزایش داشته است. از اکتبر 2021 تا ژانویه، هتل‌های دبی 16.8 درصد اشتغال ثبت کرده‌اند. درست است که تورمی که این روزها دبی به خاطر اکسپو تجربه می‌کند تا به حال نداشته است اما در بلند مدت به خاطر جذب سرمایه‌های خارجی جبران خواهد شد.
دبی در سال گذشته ابتکارات زیادی برای جذب سرمایه داشته است از جمله‌ی این ابتکارات ویزا برای بازنشستگان، سرمایه گذاران و ویزای طلایی بوده است. عالیجناب شیخ نهیان مبارک آل نهیان، وزیر تساهل و همزیستی امارات متحده عربی و کمیسر کل اکسپو 2020 دبی، می‌گوید: «اکسپو 2020 دبی بستر مهمی برای ارتباط، گفتگو و همکاری مردم فراهم می‌کند. ما باهم در پنجاهمین سالگرد تشکیل کشورمان از امارات متحده عربی به جهان، پیام تساهل، همزیستی و صلح را منتقل خواهیم کرد. پیام پیشرفت، شکوفایی و رشد؛ پیام برادری و شادی و اراده‌ای تزلزل ناپذیر.
لورلی (XH) لیو، مدیر موزه جهانی اکسپو می‌گوید: «اکسپو 2020 با موفقیت جهان را گرد هم می‌آورد و بستری برای گفتگوها و همکاری‌های چند جانبه ارائه می‌کند. پیروزی این رویداد بزرگ به خوبی موضوع نمایشگاه را تفسیر می‌کند:

فقط با ایجاد ارتباط بین ذهن‌ها می‌توانیم آینده‌ی بهتری بسازیم.

حس و حال فضای نمایشگاه 2020 دبی
حس و حال فضای نمایشگاه 2020 دبی

در افتتاحیه اکسپو 2020 دبی چه گذشت؟

در زمان افتتاحیه‌ی اکسپو 2020 دبی، 3000 نفر به صورت زنده و در میدان این نمایشگاه در حال تماشا بودند. به غیر از این تعداد، میلیون‌ها نفر به صورت مجازی آن را دنبال می‌کردند. این مراسم پرشورترین و پربازدیدترین اکسپوی جهانی نام گرفت. پرچم‌های 192 کشور شرکت‌کننده به صورت یک جلوه‌ی دومینو در حالی که یکی یکی باز می‌شدند به نمایش درآمدند که لحظه‌ای غرورآفرین و از نظر بصری خیره‌کننده را رقم زد. چنین جلوه‌ای نشان‌دهنده‌ی بیداری دوباره‌ی جهان بود. بزرگ‌ترین صفحه نمایش 360 درجه جهان، موسیقی زنده‌ی تأثیرگذارترین هنرمندان جهان را با جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای در سراسر گنبد الوصل پلازا پخش کرد. در این افتتاحیه بیش از 3000 دستگاه نورپردازی، 1000 سخنران، 1300 لباس محلی به همراه دلوهایی که شور و احساسات در میان تماشاگران ایجاد می‌کردند، با 1000 شرکت‌کننده که با حرکات نمایشی بی‌نظیری این افتتاحیه را رونق می‌بخشیدند، تدارک دیده شده بود.

عکس‌هایی از افتتاحیه اکسپو 2020 دبی
عکس‌هایی از افتتاحیه اکسپو 2020 دبی

احساس گرما، احترام، باهم بودن و رفاقت در سراسر جشن محسوس بود. افتتاحیه‌ی اکسپو 2020 دبی و حس خوبی که در آن جریان داشت نشان داد که جهان بازهم آماده‌ی پذیرش رویدادهایی این چنین زنده است. دبی با افتتاحیه‌ی موفقی که داشت نشان داد می‌تواند، 182 روز میزبان بیش از 200 شرکت کننده از جمله‌ی کشورها، سازمان‌های چند جانبه، مشاغل و مؤسسات آموزشی باشد. همچنین می‌تواند با میلیون‌ها بازدیدکننده، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین، نمایشگاه جهانی را اداره کند.

پرچم کشورها در افتتاحیه اکسپو 2020 دبی
پرچم کشورها در افتتاحیه اکسپو 2020 دبی

چه اتفاقاتی را در اکسپو 2020 دبی نباید از دست داد

همان‌طور که پیش‌تر خدمتتان گفتیم، نمایشگاه 2020 دبی، دارای 200 غرفه است که 191 غرفه‌ی آن متعلق به کشورهای شرکت‌کننده است. همین موضوع باعث می‌شود که انتخاب بین این کشورها و این‌که کدام را برای بازدید باید انتخاب کرد، سخت شود. حتی کسانی که چندین‌بار به این نمایشگاه رفته‌اند تا به حال نتوانسته‌اند از همه‌ی بخش‌های آن دیدن کنند. اما چون سفر به دبی یکی از گران‌ترین‌ سفرها به شمار می‌رود، اغلب افرادی که برای دیدن نمایشگاه 2020 دبی می‌روند مدت زمان کوتاهی را در این شهر اقامت می‌کنند. بنابراین کمتر کسی می‌تواند با کیفیتی که علاقه دارد وقت خود را صرف دیدن از اکسپو کند. اما نگران نباشید، ما شما را تنها نمی‌گذاریم و پیشنهادهای خوبی برای صرفه‌جویی در وقت شما می‌دهیم. اگر شما مسافر دبی هستید، می‌توانید از پیشنهادهایی که کمد به شما می‌دهد استفاده کنید. اگر هم نمی‌خواهید از نمایشگاه 2020 دبی دیدن کنید با خواندن مطلب ما کمی از حال و هوای این‌ روزهای دنیای ارتباطات و اتفاقات جالب آن بهره می‌برید.

کشورهای منتخب
کشورهای منتخب

برخی از غرفه‌هایی که شما فکر می کنید قطعاً هیجان‌انگیز هستند ممکن است اصلاً جالب نباشند و یا برعکس. بنابراین بهتر است بدانید کدام ‌یک ارزش صف کشیدن دارند و کدام یک فقط از بیرون قابل تحسین هستند. جالب است بدانید که در میان کشورها چند نمایشگاه جانبی مانند معماری و یک نمایشگاه فوق‌العاده وجود دارد که بازدید از آن‌ها قطعاً الهام‌بخش خواهد بود. اکسپو دوبی 2020 بزرگترین نمایشگاه در مقیاس و قابل توجه‌ترین از نظر نوآوری، در بین تمام نمایشگاه‌ها تا به امروز است. بدون شک این نمایشگاه موضوعات قابل توجهی، برای تحت تاثیر قرار دادن انواع بازدیدکنندگان با سلیقه‌های متفاوت خواهد داشت.

فهرست بهترین غرفه‌های دیدنی در اکسپو دبی 2020

  1. غرفه ژاپن در اکسپو 2020 دبی
  2. غرفه امارات متحده عربی در دبی اکسپو 2020
  3. غرفه جمهوری کره جنوبی در اکسپو 2020 دبی
  4. غرفه پاکستان در اکسپو 2020 دبی
  5. غرفه بریتانیا در اکسپو 2020 دبی
  6. غرفه عربستان سعودی در اکسپو 2020 دبی
  7. غرفه روسیه در اکسپو 2020 دبی
  8. غرفه جامائیکا در اکسپو 2020 دبی
  9. غرفه سوئیس در اکسپو 2020 دبی
  10. غرفه الیف در اکسپو 2020 دبی
  11. غرفه آلمان در اکسپو 2020 دبی
  12. غرفه هند در اکسپو 2020 دبی
  13. غرفه ایران در اکسپو 2020 دبی
  14. غرفه سنگاپور در اکسپو 2020 دبی

از آن‌جایی که اسکپو 2020 دبی، نمایشگاهی است که دارای دیدنی زیادی است و همه‌ی آن دیدنی‌ها در قالب کلمات نمی‌گنجند، ما در این مطلب توضیح در مورد چند کشور بسنده می‌کنیم و امیدواریم که فرصتی فراهم شود تا این نمایشگاه را از نزدیک ببینید.

غرفه ژاپن در اکسپو 2020 دبی

در میان کسانی که از نمایشگاه 2020 دبی دیدن کرده‌اند، همه توصیه می‌کنند اگر قرار باشد تنها از یک غرفه بازدید کنید، وقت خود را برای دیدن غرفه ژاپن بگذارید. این غرفه در عین مینیمال بودن، احساسات را برمی‌انگیزد و فکر شما را با خود همراه می‌کند. در غرفه‌ی ژاپن ارتباط تعاملی برقرار است و با همان سادگی که در غرفه حاکم است شما را متحیر می‌کند. مؤدب بودن کارکنان، ارائه‌ی فرهنگ، برانگیختن احساسات، همه و همه بازدیدکنندگان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. شما با دیدن غرفه ژاپن می‌توانید نگاهی اجمالی به فرهنگ ژاپنی و تفکر نوآورانه‌ی آن‌ها و یک تجربه‌ی حسی شگفت‌انگیز داشته باشید. زمان مورد نیاز برای دیدن غرفه‌ی ژاپن یک ساعت است و زمانی که باید در انتظار ورود به غرفه باشید از 30 دقیقه تا 3 ساعت است. پس در این صورت بهتر است برای دیدن این غرفه صبح قبل از ساعت 10 بیایید.

غرفه ژاپن در اکسپو 2020 دبی

غرفه امارات متحده عربی در اکسپو 2020 دبی

حالا که امارات متحده‌ عربی خودش میزبان اکسپو 2020 است، پس بهترین و وسیع‌ترین مکان را در این نمایشگاه برای خودش در نظر گرفته است. زمانی که امارات داوطلب برگزاری این نمایشگاه بود، مطمئن بود که بهترین ارائه‌ها را برای بازدیدکنندگان خواهد داشت و همین‌طور هم شد. امارات یکی از مواردی است که حتماً باید به لیست بازدیدهای خود اضافه کنید. امارات برای نشان دادن فرهنگ خودش از یک فیلم، انیمیشن کوتاه زیبا بهره برده است که در سالن سینما نمایش می‌دهد. در غرفه‌ی امارات شما با این واقعیت مواجه می‌شوید که امارات در طی 50 سال به موفقیت و پیشرفتی دست یافته که کمتر کشوری در دنیا چنین کارنامه‌ای را برای ارائه دارد. درست است که امارات بخش عمده‌ای از پیشرفتش را مدیون نفت است اما، الان به جایی رسیده است که شرکت‌های غیرنفتی برای تولیدات خود در امارات حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

غرفه امارات در اکسپو 2020 دبی
غرفه امارات در اکسپو 2020 دبی

طراحی غرفه‌ی امارات الهام گرفته از بال شاهین است؛ پرنده‌ای که در میان اعراب محبوبیت ویژه‌ای دارد. این طراحی به صورتی است که بال‌ها می‌توانند در مدت 3 دقیقه باز و بسته شوند. نمایشگاه امارات شما را با گذشته‌ی خود همراه می‌کند و تا آینده می‌کشاند.

غرفه امارات با طرح شاهین
غرفه امارات با طرح شاهین

غرفه کره جنوبی در اکسپو 2020 دبی

اگر شما سریال بازی مرکب را دیده باشید، بلافاصله وقتی از غرفه‌ی کره جنوبی دیدن می‌کنید، ارتباط بین سریال و طراحی غرفه را درمی‌یابید. در نمای بیرونی غرفه، بیش از 1500 مکعب که در مکان خود مستقر اما قابل حرکت هستند، وجود دارند که در حال چرخش هستند و شب‌ها روشن می‌شوند. اولین چیزی که در این غرفه توجه شما را جلب می‌کند همین مکعب‌هاست. مانند دنیای اطراف ما که دائماً در حال تغییر است، غرفه‌ی کره هم از این خاصیت برخوردار است. در طول روز رنگ‌های روشن قرمز و زرد ساختار چادر مانند این غرفه را روشن می‌کنند، اما در غروب غرفه رنگ جدیدی به خود می‌گیرد، زیرا فوران رنگ‌های آبی و صورتی آسمان شب را روشن می‌کنند. وقتی شما وارد این غرفه می‌شوید، از میان بالکن‌ها و راهروهای باریک عبور می‌کنید و در آن می‌توانید پیشرفت‌های کره جنوبی در علم و فناوری را از نزدیک لمس و مشاهده کنید. در آخر با دیدن یک سینمای عمودی از این غرفه خارج می‌شوید. (شما بر روی یک بالش بسیار بزرگ دراز می‌کشید و یک فیلم کوتاه کره‌ای را تماشا می‌کنید.) تم کلی غرفه‌ی کره جنوبی، بر اساس جامعه‌ای است که بیش از حد با هم مرتبط هستند و در ضمن، چشم‌اندازهای اتفاقات آینده را بررسی می‌کند.

غرفه کره جنوبی در اکسپو 2020 دبی
غرفه کره جنوبی در اکسپو 2020 دبی

غرفه روسیه در اکسپو 2020 دبی

یکی از غرفه‌هایی که نمی‌توان از آن غافل شد، غرفه‌ی گنبدی شکل رنگارنگ روسیه است. شاید بتوانیم آن را به یک زحل در حال چرخش رنگین تشبیه کنیم. به گفته‌ی معمار این طرح، دو نیم‌کره‌ای که این ساختمان را تشکیل می‌دهند، در واقع می‌خواهند روسیه را به یک سیاره تشبیه کنند. نکته‌ی جالب این طراحی این است که یکی از گنبدها در داخل دیگری قرار دارد که اگر ذکاوت به خرج دهید متوجه منظور طراح از این کار می‌شوید؛ بله ماتریوشکا، Matryoshka، عروسک سنتی روسی. ساختمان روسیه بسیار شاد و پویا به نظر می‌رسد علتش هم این است که روسیه می‌خواهد حرکت مدوام و رو به پیشرفت کشورش را به نمایش بگذارد. لوله‌هایی در هم تنیده دورتادور گنبدها پیچیده شده‌اند که وقتی شب‌ها روشن می‌شوند به نظر می‌رسد گنبدها در حال چرخش هستند.

غرفه روسیه در نمایشگاه جهانی دبی
غرفه روسیه در نمایشگاه جهانی دبی

نکته‌ی قابل تأمل در طراحی غرفه‌ی روسیه استفاده از لوله‌های آلومینیومی رنگارنگ است، که برای تشکیل بدنه‌ی ساختمان خم شده‌اند. طول رشته‌های استفاده شده در این گنبد 46 کیلومتر است. در کنار جذابیت بصری، غرفه‌ی روسیه سبکی آموزشی در مورد مغز انسان و عملکرد آن دارد و آموزش‌های جالبی در مورد آن به ما ارائه می‌دهد.

غرفه روسیه در نمایشگاه جهانی دبی
غرفه روسیه در نمایشگاه جهانی دبی

سوئیس در اکسپو 2020 دبی

وقتی صحبت از ارائه به میان می‌آید، سوئیس بالاترین جایگاه را دارد. نمایی که از غرفه انعکاس دارد، یک صلیب سفید عظیم با پس زمینه‌ی قرمز است. در ورودی به مهمانان چترهایی با لوگوهای مخصوص که حروف آن با رنگ سفید چاپ شده است، داده می‌شود. این در حالی است که وقتی بازدیدکنندگان در حال عبور از فرش قرمز گسترده بر روی زمین هستند انعکاس دریایی از چترها را بالای سر خود، در آینه‌ای عظیم مشاهده می‌کنند. تمرکز اصلی سوئیس بر به نمایش گذاشتن زیبایی مناظر، خلاقیت و باز بودن کشور است.
در یکی از اتاق‌ها، مهمانان باید از میان مه عبور کنند که حس و حالی شبیه به قدم زدن در میان کوه‌های آلپ را به آن‌ها القا می‌کند.

غرفه سوئیس در اکسپو 2020
غرفه سوئیس در اکسپو 2020

غرفه آلمان در اکسپو 2020 دبی

غرفه آلمان در قسمت پایداری بنا شده است و نمایشگاهی در مقیاس بزرگ مبتنی بر آموزش و سرگرمی است که بر نوآوری‌ها و راه‌حل‌های آلمانی در حوزه‌ی پایدار تمرکز دارد. غرفه‌ی آلمان یکی از تعاملی‌ترین غرفه‌هاست که می‌توانید در آن ساعت‌ها در مورد آخرین نو‌آوری‌ها بیاموزید، بازی‌های آموزشی انجام دهید، در یک گودال با 100000 توپ زرد شنا کنید و در نهایت از یک دانشگاه با نوسان یا متحرک، فارغ‌التحصیل شوید.

نمای بیرونی غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی 2020
نمای بیرونی غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی 2020

غرفه‌ی آلمان یکی از محبوب‌ترین غرفه‌هاست و برای بازدید از آن باید کمی در صف منتظر بمانید. اما جالب است بدانید که حتی در صف هم، حوصله‌ی شما سر نمی‌رود زیرا با ویدئوها و تابلوهای تبلیغاتی زیادی در مورد مناطق مختلف آلمان، مشغول خواهید بود.

صف مهمانان در انتظار ورود به غرفه آلمان
صف مهمانان در انتظار ورود به غرفه آلمان / سرگرمی‌های موجود در غرفه آلمان

غرفه هند در اکسپو 2020 دبی

غرفه‌ی عظیم 4 طبقه‌ی هند مهمانان را به آشنایی با فرهنگ، میراث، فناوری و دستاوردهای مرتبط با فضا دعوت می کند. چهار رکن اساسی که نمایشگاه بر پایه‌ی آن بنا نهاده شده است. نمایشگاه هند کاملاً تعاملی و سرگرم‌کننده است و یکی از جالب‌ترین بخش‌های آن اتاقی است با یک LED عظیم. در این اتاق فرهنگ و میراث هند از طریق ویدئوهای برجسته به نمایش گذاشته شده است. عظمت صفحه نمایش‌ها و برآمدگی‌های کالیدوسوپیک kaleidoscopic به سادگی مسحورکننده است.

غرفه هند در نمایشگاه جهانی دبی 2020
غرفه هند در نمایشگاه جهانی دبی 2020

به شما توصیه می‌کنیم اگر توانستید حتماً سفری به دبی داشته باشید و از این نمایشگاه دیدن کنید. اگر هم سفر به دبی جزو اولویت‌های شما نیست از طریق گوگل، به راحتی می‌توانید هر چه را که دوست دارید جستجو کنید و درباره‌ی آن بخوانید.


منابع:

frajeansalon.com

fiberartsconnsocal.org

newyorkstyleguide.com

gulfnews.com

با اعزام چند طراح لباس اقدامی ملی برای هنر صنعت پوشاک در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ صورت نمی‌گیرد

اکسپو دبی ۲۰۲۰

اکسپو دبی ۲۰۲۰ سومین رخداد بزرگ بین‌المللی در جهان است که امسال در کشور امارات و به مدت ۶ ماه برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون نفر از این رخداد بازدیدبه عمل می‌آورند،نخستین نمایشگاههای بین المللی جهانی‌(اکسپو) به مفهوم امروزی،‌در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و کشورمان ایران به دستور امیرکبیر در اولین اکسپو حضور داشت، برج ایفل نیز یادگار اکسپو ۱۸۸۹ در پاریس است.

اکسپو دبی ۲۰۲۰ که با یک سال تأخیر درحال برگزاری است، از نهم مهرماه افتتاح شد و تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد،۱۹۲ کشور در این رویداد شرکت کرده‌اند و ایران با پاویونی مستقل در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور دارند که ۵۷ متر از این فضا به گردشگری اختصاص دارد.

بازدید فعالان، هنرمندان و نخبگان حوزه‌های مختلف از «اکسپو دبی ۲۰۲۰» فرصتی برای شناخت و ارتقای کیفیت محصولات برای رقابت در بازارهای جهانی است، اکنون در دومین ماه از آغاز این رویداد جهانی، گروهی از «طراحان مد و لباس» برای حضور در نمایشگاه منسوجات و اکسپو به دبی سفر می‌کنند.

اکسپو دبی ۲۰۲۰ با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده با حضور ۱۹۸ کشور جهان از ۹ مهر ۱۴۰۰ در حالی در دبی آغاز به کار کرده است که کرونا همچنان چالش اول جهان در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصاد، تجارت و صنعت گردشگری است؛ اگر چه این رویداد به دلیل همه‌گیری با یکسال تاخیر برگزار و به سنت همیشگی ۶ ماه و تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد با شتاب واکسیناسیون عمومی، جهان آرام آرام از خواب سنگین کرونایی بیدار و برای گردهمایی‌ها و رویدادهای جهانی در ماه‌های آینده آماده می‌شود.

اکسپوها بنا به فلسفه ذاتی اگر چه اقتصادی و تجاری هستند، اما بنا به رخ‌نمایی مرسوم در همه رویدادهای جهانی از ورزشی و هنری تا علمی و صنعتی، آثار فرهنگی و هنری ویترین چشم‌نواز برای نمایشگاهی با این وسعت و معرفی و آغاز تعاملات بین‌المللی است حتی اگر این روابط بستر توسعه و همکاری‌های اقتصادی یا سیاسی کشورها باشد.

رویداد اکسپو همیشه جشنواره‌ای از زیبایی‌های فرهنگی و تمدنی را در خود دارد و کشورها در ۶ ماه فرصتی که دارند علاوه بر ارائه همه توانمندی‌ها و دستاوردهای اقتصادی و صنعتی، چشم‌اندازهای آتی و ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها فرهنگی و تمدنی خود را به وضوح به نمایش می‌گذارند.

مدت زمان ۶ ماه برای اکسپو در مقایسه با سایر رویدادهایی با بازه زمانی حداکثر ۱۰ روز، فرصت ارزشمندی است که کشورها علاوه بر حضور در لایه‌های مختلف اقتصادی، علمی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی به صورت حقیقی و حقوقی، می‌توانند تعاملات بین‌المللی خود را افزایش دهند و با شناخت بیشتر از فضای ارتباطات بین‌الملل و حوزه‌های پیشرو، ظرفیت‌های ملی خود را معرفی کنند.

برگزاری اکسپو دبی ۲۰۲۰ البته با یکسال تاخیر، یکی از سه رویداد بزرگ و معتبر جهان (در کنار المپیک و جام جهانی فوتبال) است که برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا و آن هم در همسایگی ایران برگزار می‌شود. با حضور و بازدید از پاویون کشورهای حاضر در این نمایشگاه جهانی می‌توان با رویکرد فعالان آنها در صنایع مختلف و پیشرفت‌هایی که داشته‌اند و پیشنهادات و طرح‌هایی که برای آینده بهتر دارند، آشنا شد.

وی اظهار داشت: حضور در اکسپو و بازدید از پاویون کشورها منجر به آشنایی با تاریخ و فرهنگ گذشته ملت‌ها و همچنین جدیدترین دستاوردهای اقتصادی، صنعتی و اجتماعی می‌شود. از طرف دیگر در این رویداد می‌توان ‌از پیش‌بینی‌های آنها برای آینده با در نظر گرفتن اولویت‌هایی مانند محیط‌زیست، توسعه پایدار و فناوری‌های نوین آگاه شد.

از ضرورت‌های شرکت در نمایشگاه‌هایی با ابعاد جهانی مانند اکسپو، حضور راهنمایان حرفه‌ای و آگاه در غرفه کشورهاست. اهمیت اکسپو به اندازه‌ای است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای چهار ماه پایانی این رویداد هر دو هفته گروه‌های سه نفره راهنمایان گردشگری را که به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط هستند، برای استقرار در پاویون جمهوری اسلامی ایران به دبی اعزام می‌کند تا به صورت هدفمند جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران را به بازدیدکنندگان معرفی و برای آشنایی با پاویون ایران، آنها را هدایت کنند.

علی اصغر شالبافیان که اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپو را در چارچوب اجرای طرح روش بازدید هدفمند از پاویون ایران می‌داند، توضیح داد: (اوایل مهر ماه) در روزهای آغازین افتتاح نمایشگاه اکسپو به دبی سفر کردم. یکی از مواردی که در این رویداد مهم بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت.

نحوه حضور و بازدید از غرفه کشورها بود. به گونه‌ای که چند نفر در ورودی غرفه مورد نظر حضور می‌یافتند و با توضیحات و هدایت راهنمایان آموزش‌دیده و تخصصی به بخش‌های مختلف غرفه موردنظر هدایت می‌شدند. تصمیم گرفتم این روش بازدید هدفمند را در پاویون جمهوری اسلامی ایران اجرا کنم.

نحوه دایرکردن، طراحی و چیدمان غرفه و حتی حضور و مستندسازی رویدادهای بین‌المللی مانند اکسپو منتقدانی هم دارد که معتقدند اکسپو رویدادی صرفا سیاحتی و تماشایی نیست، بلکه حضور مدیران و فعالان صنایع مختلف از بخش‌های دولتی و خصوصی در این نمایشگاه باید به فرصت‌های گسترش همکاری بین‌المللی اقتصادی تجاری و فرهنگی تبدیل شود.

حجت‌الله مرادخانی پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه حضور فعالان، هنرمندان و نخبگان حوزه‌های مختلف در اکسپوی دبی ۲۰۲۰ را یک ضرورت و فرصت دانست و گفت: حضور در رویدادی با این تراز باید تجربه‌های بین‌المللی و کیفیت آثار صنایع خلاق ما را ارتقا دهد، در غیر این صورت سیر و سیاحت چند روزه و نمایشگاه‌گردی و چند فریم عکس یادگاری،‌ هیچ حاصل و دستاوردی جز صرف هزینه برای ما نخواهد داشت.

پژوهشگر صنایع‌خلاق تصریح کرد: اینکه ما فقط از شکوه و عظمت اکسپوی دبی تعریف و تمجید کنیم، چه سودی برای ما خواهد داشت، از فضل اکسپو ما را چه حاصل؟ امارات و دبی که در چنددهه از هیچ یک مرکز اقتصادی جهانی در قلب خاورمیانه ساخته است، به طور حتم اکسپو را به خوبی برگزار می‌کند، در همین ۲ ماه اول با همه شرایط سختی که کرونا برای بازدید ایجاد کرده اما بازدیدکنندگان و مخاطب خود را از دورترین نقاط جهان جذب کرده است.

اینکه از ظاهر و نظم نمایشگاه جهانی اکسپو با هیجان تعریف می‌کنند، نه از سر حسادت، اما این موفقیت دیگران است، اتفاقا اگر به دنبال دستاورد از این رویداد بزرگ هستیم وزارتخانه‌های تخصصی با همکاری اتاق‌های بازرگانی فرصت و بستری را برای سفر، بازدید و اقامت گروهی فعالان، متخصصان و نخبگان حوزه فناوری‌های فرهنگی شامل صنعت مد و لباس، صنایع‌دستی، صنعت بازی و انیمیشن و معماری به خصوص افرادی را که به زبان انگلیسی، عربی و فرانسه مسلط هستند، فراهم کنند. حتی اگر بخشی از هزینه‌های سفر تامین و تسهیلات سفر به این گروه‌ها ارائه شود، سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

مرادخانی بیان کرد: گروه‌های اعزامی از طراح و تولیدکننده و صادرکننده صنایع خلاق ایران در بازدید از نمایشگاه و گفت‌وگو با همتایان خود در اکسپو با راهبردهای توسعه کشورها در حوزه‌های مختلف از جنوب‌شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای‌جنوبی برای پنج سال آینده آشنا می‌شوند. بر همین مبنا و نیاز بازارهای این مناطق، می‌توانند برای آینده بازار محصولات خود برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنند.

وی همچنین با انتقاد از نحوه غرفه‌آرایی و رنگ لباس اعضا پاویون ایران در اکسپو دبی ۲۰۲۰ گفت: لباس یکی از قدرتمندترین و پرنفوذترین رسانه‌های فرهنگی است که ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم؛ طراحان و ایده‌پردازان بسیار ماهر و شناخته‌شده‌ای حتی در سطح جهانی داریم، اما با آنها مشورت نمی‌شود.

مرادخانی با اشاره به برگزاری تور اکسپو برای طراحان مد و لباس بیان کرد: حضور طراحان مد و لباس ایران در نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو ظرفیت فرهنگی، فکری و صنعتی ایران را به جهان نشان می‌دهد. امیدوارم در چند ماه باقی‌مانده نهادهای مرتبط اتاق‌های بازرگانی، وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ابتکار عمل و دوراندیشی امکان بازدید گروهی فعالان بخش‌های صنایع فرهنگی و خلاق کشور را تسهیل کنند و در بازگشت این تجارب در داخل با علاقه‌مندان در قالب کارگاه‌های تجربی به اشتراک گذاشته شود.

تقویم اجرای برنامه های فرهنگی و هنری غرفه ایران در اکسپو دبی ۲۰۲۰

ایران در بخش فرهنگی و هنری اکسپو دبی ۲۰۲۰ با اجرای برنامه های متنوع اهدافی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده را به خوبی دنبال می کند. اکسپوی دبی از ۹ مهرماه برابر با ۱ اکتبر آغاز می شود و به مدت ۶ ماه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

۲ ژانویه: قصه‌گویی و نمایش عروسکی

۲۵ تا ۲۷ ژانویه: اجرای خوشنویسی

۷ فوریه: روز ملی ایران (این برنامه احتمالا در میدان اصلی نمایشگاه و در گنبد پلازای الوصل اجرا می‌شود)

۱۸ تا ۲۲ مارچ: اجرای موسیقی محلی

پاویون ایران شامل ۹ ساختمان مجزای آبی‌رنگ می‌شود که هر یک به بخشی از تاریخ معاصر ایران اختصاص دارند. جوی‌های آبی که در پیاده‌روها جریان دارد، با الهام از معماری ایرانی است و این جریان‌های بسیار کوچک آب به خنک‌سازی فضای بیرون پاویون کمک می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این محل، وجود صدها توپ تهیه‌شده با خاک رس نسوز است که این نوع خاک رس برای ساخت‌وساز در مناطق گرم و خشک ایران استفاده می‌شود. این توپ‌های رسی یکی از جاذبه‌های بصری پاویون ایران هستند.

غرفه گردشگری پاویون ایران در اکسپو دبی ۲۰۲۰ هر پنج روز، یکی از استان‌های کشور را با محتوای بصری معرفی خواهد کرد و روزنه‌های چشمی که تداعی‌کننده شهر فرنگ هستند، هر روز هفت میراث طبیعی و تاریخی ایران را به نمایش خواهند گذاشت. در همین حین، پخش رایحه‌ای آشنا از ایران مشام بازدیدکنندگان را نوازش خواهد داد تا حضوری واقعی‌تر در محیط را تجربه کنند.

در کنار این موارد، روایت روزانه گوشه‌ای از قصه‌های شهرزاد با تصویر و صدا و نمایش مولاژهایی از آثار تاریخی ایران با تمرکز بر نقوش و حکاکی‌های دوره هخامنشیان و ایران باستان، زیبایی‌های دل‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. آشنایی با معماری سقف‌های ایرانی همراه با تصویرسازی نیز بخش دیگری از غرفه گردشگری ایران خواهد بود. تمامی این موارد سبب شده است تا مجله معماری Architectural Design ، پاویون ایران را یکی از هشت پاویون برتر اکسپو امسال معرفی کند.

با تمام این حواشی و برنامه های خارج از عرف کشور جمهوری اسلامی ایران، عدم حضور هنر صنعت پوشاک ایران که متولی اصلی آن کارکرگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد این سوال را مطرح می نمایند، نمایشگاه اکسپوی دبی غیر از رقص و گردشگری و صنایع و معادن، نفت و پتروشیمی، شربت خانه های سنتی و هنر فرش به چه علت برای ‌مد و لباس ایرانی جایگاه ویژه ای ایجاد نکرده است.

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک خارجی از الگوهای ایرانی استفاده می کنند و این بار نیز عدم هماهنگی در این موضوع باعث آن شده است که طراحان مد ایرانی یا حضور در پاویون های کشورهای دیگر به نام آن کشورها هنر صنعت پوشاک ایرانی را به نمایش گذارنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian