همه چیز درباره برند پوما؛ تاریخچه و داستان موفقیت این برند اصیل
پوما یکی از شناختهشدهترین برندهای پوشاک ورزشی در جهان است که تاریخچهای پربار و موفق دارد. در این مطلب درباره برند پوما و بنیانگذارش، از آغاز مشترک با برادر تا شراکتهای چندمیلیونی، صحبت خواهیم کرد.
رودولف داسلر؛ بنیانگذار پوما
بنیانگذار پوما، رودولف داسلر است. او در ۲۶ مارس سال ۱۸۹۸ در هرتزوگناراخ آلمان به دنیا آمد. رودولف برادر بزرگتر آدولف، بنیانگذار آدیداس، بود. پدرشان در یک کارخانه تولید کفش کار میکرد. پس از ترک مدرسه، رودولف در کارخانه با پدرش شروع به کار کرد. سپس در جنگ جهانی اول شرکت کرد و وقتی بازگشت، ابتدا در یک کارخانه چینیسازی بهعنوان فروشنده و بعدها در کسبوکار تجارت چرم در نورنبرگ آموزش دید.
در سال ۱۹۲۴ رودی و برادر کوچکترش آدی، یک کارخانه تولید کفش تأسیس کردند و نام آن را کارخانه کفش برادران داسلر گذاشتند. آنها این کسبوکار خود را در رختشویی مادرشان آغاز کردند ولی چند سال بعد، در سال ۱۹۲۷، به ساختمان دیگری نقلمکان کردند.
در سال ۱۹۳۳، رودولف به عضویت حزب ناسیونالسوسیالیست کارگران آلمان یا همان حزب نازی (NSDAP) درآمد و کمی بعد آدی هم به حزب نازی پیوست؛ البته رودی به حزب نزدیکتر بود. آنها برای نیروهای مسلح آلمان کفش تولید میکردند. در همین سالها بسیاری از ورزشکاران طرفدار کفش داسلرها بودند و معتقد بودند این کفشها در برندهشدن مدال طلا به آنها کمک زیادی میکند. برجستهترین آنها در سال ۱۹۳۶ بود. در آن سال این دو برادر به المپیک تابستانی برلین رفتند و توانستند جسی اوونز، دونده دو سرعت آمریکا، را متقاعد کنند که از کفشهای آنها استفاده کند. وقتی اوونز چهار مدال طلا کسب کرد، تجارت این دو برادر رونق گرفت؛ تا جایی که قبل از جنگ جهانی دوم داسلرها سالانه ۲۰۰هزار جفت کفش میفروختند.
اختلاف دو برادر و آغاز رقابت شدید بین آنها
باوجود این موفقیتها، مدتها بود آدی و رودی با هم اختلاف داشتند تا اینکه شکاف بین آنها طی بمباران متفقین در سال ۱۹۴۳ به اوج خود رسید. در آن بمباران آدی و همسرش به یک پناهگاه رفته بودند که رودی و همسرش از قبل در آنجا بودند. آدی بهمحض دیدن آنها میگوید: «لعنتیها دوباره آمدند» و ظاهرا منظورش هواپیماهای جنگی متفقین بود؛ اما رودی تصور کرد که منظور آدی او و خانوادهاش بوده است. بعدها هم که سربازان آمریکایی رودی را دستگیر و به عضویت در اساس متهم کردند، مطمئن بود که برادرش او را تحویل داده است.
درهرصورت، ۲۸ سال بعد از تأسیس شرکت، آدی و رودی مطمئن شدند که اختلافاتشان حلشدنی نیست و تصمیم گرفتند هریک مسیر خود را بروند. به این ترتیب، در سال ۱۹۴۸ آدولف آدیداس را تأسیس کرد و رودولف ۱۴ تن از کارمندان را با خود برد و در انبار دیگری که آن هم بخشی از اموال خانواده بود، شرکت Sportschuhfabrik Rudolf Dassler یا همان رودا (RUDA) بنیان نهاد.
تولد پوما و آغاز شهرت برند
۱۰ ماه بعد از تأسیس شرکت، رودولف تصمیم گرفت نام رودا را به پوما تغییر دهد. او در اکتبر ۱۹۴۸ در دفتر اسناد رسمی و نشان تجاری آلمان، شرکت PUMA Schuhfabrik Rudolf Dassler را ثبت کرد. دلیل آن این بود که رودولف میخواست ویژگیهای محصولاتش مشابه ویژگیهای یک گربه پوما، یعنی سرعت، قدرت، استقامت و چابکی باشد. اولین کفش فوتبالی که پوما در همان سال عرضه کرد، اتم نام داشت.
طولی نکشید که شرکت جدید رودولف توانست شهرت زیادی به دست آورد. در اواخر دهه ۱۹۵۰، کفشهای مخصوص دویدن و کفشهای فوتبال پوما بهشدت در بازارهای جهانی مشهور شده بودند و از اینجا به بعد همه آنها لوگوی دوم پوما و نشان مخصوص فرماستریپ (Formstrip) را که رودولف در سال ۱۹۵۹ ثبت کرد، روی خودشان داشتند. یکی از مهمترین عوامل موفقیت پوما، حمایت پله، ستاره فوتبال برزیل، بود که از بین تمام برندهای ورزشی، پوما را انتخاب کرد و باعث شد برند جدید رودولف به شهرت بینالمللی برسد.
مسیر تبدیلشدن به یک برند جهانی
بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰، پوما برای تثبیت خود در صحنه جهانی فراتر از انتظارها ظاهر شد. او در این سالها برخی از محبوبترین کفشهایش را به بازار عرضه کرد و ورزشکاران زیادی محصولات پوما را در سراسر جهان بازاریابی کردند.
پوما در این برهه به جز دنیای ورزش به سایر حوزهها هم راه پیدا کرد. با ظهور هیپهاپ و یکسری جنبشهای فرهنگی، مخصوصا در نیویورک، پوما با برخی از جنبشها و صنعت موسیقی عجین شد.
کفش استورم، نقطه پرتاب پوما
در همان سالها، پوما کفشهای امضاشده ورزشکاران را هم به بازار عرضه کرد. پوما کلاید در سال ۱۹۷۱ به بازار آمد که بهسرعت به یکی از محبوبترین طرحهای این برند تبدیل شد. این اسنیکر به والت کلاید فریزر، بازیکن بسکتبال، اختصاص داشت و در طراحی ساده و زیبای آن، نشان فرماستریپ در کنار لوگوی پوما و امضای کلاید، خودنمایی میکرد.
گیلرمو ویلاس هم در مسابقات تنیس آزاد فرانسه، آمریکا و استرالیا در سال ۱۹۷۷، مقام اول را کسب کرد. او هم در این مسابقات پوما پوشیده بود و شهرت بیشتری برای این برند رقم زد.
در سراسر دهه ۱۹۸۰، تنیس به ورزش شماره یک سراسر جهان تبدیل شده بود. بوریس بکر ۱۷ ساله، در سال ۱۹۸۵ قهرمان رقابتهای تنیس ویمبلدون شد. او هم کفش پوما میپوشید و هم از راکت پوما استفاده میکرد. از سوی دیگر، دیهگو آرماندو مارادونا بود که گل معروف قرن را در جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ به ثمر رساند و توپ طلای این رقابتها را از آن خود کرد. او در این مسابقات پوما کینگ میپوشید. همه این موفقیتها باعث افزایش بیشازحد فروش پوما در سراسر جهان شد.
پوما برای همه
شاید فکر کنید پوما فقط در بین ورزشکاران بهشدت محبوب بود، اما اینطور نیست. محصولات این برند در دل مردم عادی هم جای خاصی داشتند. اسنیکرهایی که پوما تولید میکرد نوآورانه بودند و بهخوبی طراحی شده بودند. رنگهای آنها زیبا و منحصربهفرد بود و آنقدر راحت بودند که هرکسی میتوانست بدون هیچمشکلی کل روز این کفشها را بپوشد.
برای مثال، در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، کفشهای جیر پوما بهشدت بین مردم رایج بودند. این کفشها با وجود کاربردیبودن ظاهر بسیار شیکی داشتند. زیره آنها انعطافپذیر و درعینحال سبک و محکم بود و از پاها پشتیبانی به عمل میآورد.
در بریتانیا، پوما انتخابی محبوب بین طرفداران فوتبال بود. آنها بهدلیل راحتی و سبکی اسنیکرهای پوما آنها را میپوشیدند و البته دلیل مهم دیگری هم داشتند؛ پوما این اسنیکرها را طوری طراحی میکرد که رنگ آن با رنگ لباسهای تیمهای فوتبال مختلف ست شود و هرکسی بتواند کفش همرنگ با تیمموردعلاقهاش را بخرد.
نوآوری و فناوری در برند پوما
تا سال ۱۹۹۱، پوما به برندی جهانی تبدیل شده بود. بااینحال وقتی برای اولین بار فناوری دیسک را ارائه کرد، جایگاهش را برای همیشه در صنعت کفشهای ورزشی تثبیت کرد. دیسک پوما بهعنوان اولین کفش ورزشی بدون بند با استفاده از سیستمی از سیمهای داخلی که کفشهای کتانی را شل یا محکم میکردند، عمل میکرد. این کفش مفهوم سنتی بند کفش را کاملا تغییر داد. در المپیک ۱۹۹۲ که در بارسلونا برگزار شد، هایکه درچسلر، دیتر باومن و لینفورد کریستی که همگی جزو ورزشکاران معروف بودند، اسنیکرهای دیسک پوما را پوشیدند و البته که در گرفتن مدال طلای آنها بیتأثیر نبود.
در سال ۱۹۹۶، لینفورد کریستی، دونده دو سرعت بریتانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از المپیک آتلانتا شرکت کرد و جالب اینجا بود که دو لنز در چشمهایش داشت که نشان پوما روی آنها نقش بسته بود. او با این کار باز هم شهرت بیشتری برای پوما به ارمغان آورد. در سال ۱۹۹۸، پوما بهعنوان یکی از اولین برندهای پوشاک ورزشی با همکاری جیل ساندر به صنعت مد پیوست و کفشهای پوما کینگ و ایزی رایدر را معرفی کرد. با این کار پوما گام بزرگی در پیوند صنعت مد و صنعت کالاهای ورزشی برداشت.
در اوایل دهه ۲۰۰۰، پوما بهشکل رسمی با تیم فراری F1 شراکت کرد و با این کارش ثابت کرد که این برند میتواند بر هر بازاری تسلط داشته باشد.
یوسین بولت، دونده دو ۱۰۰ متر، در سال ۲۰۰۹ با پوشیدن پوما رکورد ۱۰۰ متر جهان را به نام خود ثبت کرد و به زمان ۹.۵۸ ثانیه دست یافت.
لوگوی برند پوما در گذر زمان
مانند بسیاری از برندهای امروزی، لوگوی پوما هم همزمان با تغییرات انتظارات مخاطبان تکامل یافته است. اکنون تصویر پوما هم در کمپینهای برندسازی و بازاریابی این شرکت و نیز در تعدادی از لباسها، از کفش گرفته تا پوشاک دیده میشود.
لوگوی اولیه پوما کمی پیچیدهتر از تصویری بود که امروز میشناسیم. این لوگو چشمگیر نبود و نمیتوانست بلافاصله چشمها را خیره کند؛ بااینحال سالها در این برند باقی ماند. گربه پوما امروز بخشی قوی از هویت این برند است.
تغییرات لوگوی پوما از سال ۱۹۴۸ تا به امروز
لوگوی پوما در سال ۱۹۴۸، تصویر پوما را نشان میدهد که درحال پریدن از میان حرف D است که حرف اول کلمه داسلر بود. این تصویر تکرنگ هرگز زیبایی لوگوی فعلی را نداشت. بعد از آن، این برند یک پومای سفید روی یک ششضلعی مشکی طراحی کرد و جایگزین لوگوی قبلی کرد.
در سال ۱۹۵۱، یک نسخه دیگر از لوگوی پوما معرفی شد که این بار جزئیات بیشتری داشت. هنوز همان پوما بود که از حرف D میپرید، با این تفاوت که در حاشیه ششضلعی قرار گرفت و زیر آن کلمه پوما و در دو ضلع آن نام کامل بنیانگذار را نوشتند:
در سال ۱۹۵۸، لوگوی قدیمی پوما با تمرکز بر عنصر جدیدی از هویت برند، بهروزرسانی شد. درست است که نماد پوما خیلی اهمیت داشت، اما خود کفشهای پوما هم بهاندازه کافی زیبا و چشمگیر بودند. در نسخه جدید از کلمه پوما بههمراه یک نوار سفید استفاده کردند.
در اواخر دهه ۱۹۶۰، لوگوی جدید فقط شامل تصویر خود پوما، بهرنگ سیاه و بدون هیچ کلمه یا علامت دیگری بود. این پوما تمیزتر و زیباتر از نسخههای قبلی بود و به برجستهکردن ماهیت پیچیده و جذاب برند کمک کرد:
در دهه ۱۹۷۰ بازهم لوگوی پوما را تغییر دادند و این بار بهجای یک سایه مشکی، طرح کلی از پوما را طراحی کردند. این پوما بهجای دویدن به جلو، درحالپریدن بهسمت بالا بود:
در سال ۱۹۷۴ بازهم لوگو را تغییر دادند و این بار سیلوئتی از پوما با نام پوما درکنار آن به لوگوی شرکت تبدیل شد:
لوگوی فعلی پوما
معنای لوگوی برند پوما
استفاده از گربه پوما آینده هویت بصری این شرکت را مشخص کرد. همانطور که گفتیم، گربه پوما نشاندهنده سرعت، قدرت، چابکی و استقامت است. امروزه این شرکت تصویر پوما را با کلمه آن با طراحی بسیار شیک و جسورانه طراحی کرده است که قدرت برند را نشان میدهد. درست است که تاکنون رنگهای مختلفی را امتحان کردهاند، اما لوگوی رسمی آنها سیاهرنگ است. فقط زمانی که پسزمینه آن مشکی باشد رنگ لوگو را سفید میکنند. انتخاب رنگ مشکی منطقی است؛ زیرا این رنگ سادگی و قدرت خاصی دارد.
فونت پوما سنگین و پررنگ است. لبههای آن هم گرد است تا با انحناهای بدن گربه هماهنگ باشد.
پومای امروز؛ برندی اصیل با ارزشهای همیشگیاش
امروزه پوما محصولاتش را در تمام بخشهای ورزش و سبک زندگی گسترش داده است و فهرست پرستارهاش را افراد مشهور و ورزشکارانی ازجمله سلنا گومز، لوئیس همیلتون، یوسین بولت، ریحانا و جیزی تشکیل میدهند. آنها میخواهند این برند آلمانی لباسهای ورزشی، همچنان اصیل باقی بماند. مصداق آن هم همین است که هنوز دفتر مرکزی پوما در همان شهر کوچک باقی مانده است.
محصولات پوما بسیار متنوع هستند. اسنیکرها و کفش مخصوص فوتبال پوما بهخاطر طراحی عالی و فناوریهای منحصربهفردشان مشهور هستند. از سوی دیگر کفش پوما جیر است که شهرتی جهانی دارد. بیش از ۵۰ سال است که این کفش جزو مجموعه کلاسیک برند پوماست.
پوما برای هر مخاطب از هر رده سنی و هر جنسیت محصول تولید میکند و همه آنها مختص ورزش نیستند، برخی از آنها برای پوشیدن در سراسر روز مناسباند. پوما کفشهای ورزشی را با مد روز برای زنان، مردان و کودکان ترکیب میکند.
این برند، پوشاک و اکسسوری برای ورزشهای مختلف هم تولید میکند که همگی از بالاترین کیفیت ممکن هستند. برخی از این محصولات عبارتاند از: لباسهای مخصوص دویدن، شورت ورزشی، کولهپشتی، کلاه، ساعت، دستکش، عینک، راکت و توپ. این برند لباسهای کژوال هم برای هر موقعیت از باشگاه گرفته تا دفاتر کار غیررسمی به مشتریان ارائه میدهد.
همکاری با افراد مشهور و شرکت در کمپینها
پوما از ابتدای تأسیس با ورزشکاران زیادی برای تبلیغ برند و محصولاتش همکاری کرده است. نیمار، فوتبالیست معروف، د ویکند، خواننده کانادایی و نیز مدلهای مشهوری ازجمله وینی هارلو و کارا دلوین با این برند همکاری کردهاند.
یکی از کمپینهای معروفی که پوما با آن کار میکند کمپین «او ما را به حرکت درمیآورد» است که در روز جهانی زن برای تجلیل از زنان، ورزش و فرهنگ آغاز شد. در این کمپین زنان را تشویق میکنند که داستان خودشان را با شهامت تعریف کنند. برای این کار، پوما تیمی متشکل از تعدادی سفیر زن دارد که از آن جمله میتوان سوپر مدل وینی هارلو، لکسی تامپسون فوتبالیست و یاروسلاوا ماهوچیخ در بخش پرش ارتفاع را نام برد.
پوما (به آلمانی: Puma SE) با نام تجاری پوما، یک شرکت چندملیتی آلمانی است که کفشهای ورزشی، پوشاک و لوازم جانبی را طراحی و تولید میکند، که دفتر مرکزی آن در هرتزوگناوراخ، باواریا، آلمان قرار دارد. پوما سومین تولید کننده پوشاک ورزشی در جهان است.
این شرکت در سال 1948 توسط رودولف داسلر تأسیس شد. در سال 1924، رودولف و برادرش آدولف “آدی” داسلر به طور مشترک شرکت Gebrüder Dassler Schuhfabrik (کارخانه کفش برادران داسلر) را تشکیل دادند. روابط بین دو برادر رو به نا به سامانی رفت تا اینکه در سال 1948 آن دو با تشکیل دو نهاد جداگانه به نام های آدیداس و پوما موافقت کردند. هر دو شرکت در حال حاضر در Herzogenaurach آلمان مستقر هستند.
پوما از سال 1986 یک شرکت سهامی عام است که در بورس فرانکفورت پذیرفته شده است. گروه لوکس فرانسوی Kering (که قبلاً PPR نامیده می شد) 9.8٪ را در اختیار دارد، بزرگترین سهامدار Kering، Groupe Artemis، صاحب 29٪ از سرمایه است. از 1 ژوئیه 2013، این شرکت توسط حرفه ای سابق فوتبال، بیورن گولدن (مدیر اجرایی) رهبری می شود.از سال 2017، Puma SE بیش از 13000 کارمند در سراسر جهان دارد و محصولات خود را در بیش از 120 کشور توزیع می کند.
بعد از جدایی از برادرش، رودولف در ابتدا شرکت تازه تاسیس را به نام رودا ثبت کرد (برگرفته از رودولف داسلر، زیرا آدیداس بر اساس آدی داسلر ساخته شده بود)، اما بعداً نام آن را به پوما تغییر داد.اولین لوگوی پوما شامل یک مربع و هیولایی بود که از طریق یک دیگر می پریدند که همراه با نام شرکت در سال 1948 ثبت شد. طرح های کفش و لباس پوما دارای نشان پوما و علامت متمایز “Formstrip” است که در سال 1958 معرفی شد.
تاریخچه پوما:
کریستوف فون ویلهلم داسلر کارگر یک کارخانه کفش بود، در حالی که همسرش پائولین یک خشکشویی کوچک را در شهر هرتزوگناوراخ در 20 کیلومتری شهر نورنبرگ در فرانکونی کار می کرد. پس از ترک مدرسه، پسرشان، رودولف داسلر، به پدرش در کارخانه کفش پیوست.
زمانی که رودولف از جنگ در جنگ جهانی اول بازگشت، به عنوان فروشنده در یک کارخانه چینی و بعداً در یک تجارت چرم در نورنبرگ آموزش دید.در سال 1924، رودولف و برادر کوچکترش، آدولف، ملقب به “آدی”، یک کارخانه کفش تاسیس کردند. آنها نام تجارت جدید را “Gebrüder Dassler Schuhfabrik” (کارخانه کفش برادران داسلر) گذاشتند که در آن زمان تنها تجارتی بود که کفش های ورزشی تولید می کرد.
این جفت سرمایه گذاری خود را در رختشویی مادرشان آغاز کردند. در آن زمان، منابع برق در شهر قابل اعتماد نبود، و برادران گاهی اوقات مجبور بودند از نیروی پدال دوچرخه ثابت برای راهاندازی تجهیزات خود استفاده کنند.در سال 1927، آنها به یک ساختمان جداگانه نقل مکان کردند.
برادران با یک چمدان پر از میخ از باواریا به بازیهای المپیک تابستانی 1936 برلین رفتند و جسی اونز، دونده سرعتی ایالات متحده را متقاعد کردند که از آنها استفاده کند، اولین حمایت مالی برای یک آمریکایی آفریقایی تبار. اونز چهار مدال طلا کسب کرد. تجارت رونق گرفت؛ داسلرها قبل از جنگ جهانی دوم سالانه 200000 جفت کفش می فروختند.
لوگوی پوما:
آرم پوما بر پایۀ پرش پوما ( نوعی گربه که با یک جهش می تواند به ارتفاعی در حدود بیست پا خیز بردارد) طراحی شده است.
نماد پوما روی تمام محصولات پوما خودنمایی می کند. وجود این آرم بر روی کفش های این برند، نشانگر استحکام، سرعت و قدرت کفش هاست.در سال 2006 ، PUMA تأمین کننده تجهزات بزرگ ترین تیم ها در جام جهانی فوتبال در آلمان بود که این، اولین تجربه در تاریخ شرکت به شمار می آمد.
معلم مُد ژاپنی، میهارا یاسوهیرو، برای خلق خط تولید کتانیهای گران و بسیار مفهومی با پوما همکاری کرد.
پوما تولیدکنندهی اصلی کفشهای رانندگی و لباسهای اتومبیلرانی است. آنها تولیدکنندهی اصلی لباسهای فرمول یک و ناسکار هستند. این شرکت حق حمایت مالی قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶، تیم ملی فوتبال ایتالیا را برد و لباسهای این تیم را تهیه کرد و حامی مالی آنها بود. آنها با فراری، دوکاتی و بی ام و شریک شدند و کفشهای پوما-فراری، پوما-دوکاتی و پوما-بی ام و را تولید کردند. در ۱۵ مارس ۲۰۰۷ پوما خط تولید لباسهای ۲۰۰۸/۲۰۰۷ یک باشگاه را به راه انداخت، و باشگاه برزیلی جرمیو اولین باشگاهی بود که از فناوری دوخت لیزری استفاده میکرد – چیزی مشابه لباسهای تیم ایتالیا در جام جهانی – چون فصل آنها شش ماه زودتر از باشگاههای اروپایی آغاز میشود.
ریحانا به عنوان مدیر خلاقیت پوما بر جهتگیری خط لباسهای زنان در دسامبر ۲۰۱۴ نظارت داشت.
پوما بیش از ۱۰۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و محصولاتش را به بیش از ۱۲۰ کشور توزیع میکند. این شرکت در سال مالی ۲۰۰۳ درآمد ۱.۲۷۴ میلیارد یورویی داشت. پوما حامی مالی تجاری مجموعه انیمیشنهای سال ۲۰۰۲، Hungry Heart: Wild Striker بود، و پیراهنها و لباسهای ورزشی آن برند پوما را داشتند. پوما یکی از بهترین برندهای پس از ریباک، آدیداس و نایک است.
این شرکت از سال ۱۹۹۳، تحت مدیریت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره، یوخن زایتس بوده است. قرارداد وی در اکتبر ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ تمدید شد.
نسخههای خاص کفشهای فوتبال King
در سال ۲۰۰۸ پوما ۴۰امین سالگرد مدل کفشهای “King” را سالگرد ویژهای جشن گرفت، یعنی مدل King XL که به یادبود فوتبالیست پرتغالی، اوزه بیو، طراحی شده بود که در سال ۱۹۶۸ با کفشهای King ۴۲ گل را به ثمر رسانده و جایزهی کفش طلایی گلزن اول اروپا را برده بود. پوما به پخش نسخههای جدید سری King ادامه داده است و نسخهی سال ۲۰۰۹ را برای تجلیل از گلزن تاریخ ایتالیا و به خصوص Puma King XL Italia را به افتخار مربی دو بار برندهی جام جهانی، ویتوریو پوزو، عرضه کرده است.
در سال ۲۰۱۰ مدل King به یادبود ۵۰امین سال تولد دیگو مارادونا و به همراه مدلی به نام Puma King Diego Finale عرضه شد. این نسخه به رنگ تیم ملی فوتبال آرژانتین تهیه شده.
تصاحب توسط PPR:
در فوریه ۲۰۰۷ پوما گزارش کرد که سود این شرکت تا ۲۶ درصد سقوط کرده و طی سه ماه پایانی ۲۰۰۶ به ۳۲.۸ میلیون یورو رسیده است .بخش زیاد افت سود به خاطر هزینههای بالاتر مربوط به گسترش بود؛ فروش بیش از یک سوم افزایش یافت و به ۴۸۰.۶ میلیون یورو رسید.
در اوایل آوریل ۲۰۰۷ سهام پوما رشد ۲۹.۲۵ یورویی در هر سهم داشت – یا حدود ۱۰.۲ درصد، ۳۱۵.۲۴ یورو در هر سهم. در ۱۰ اوریل ۲۰۰۷ خردهفروش و مالک برند فرانسوی گوچی، Pinault-Printemps-Redoute (PPR)، اعلام کرد که ۲۷ درصد سهم پوما را خریده است و این را برای تملک کامل هموار کرد.
این قرارداد برای پوما ۵.۳ میلیارد یورو ارزش داشت. PPR گفت که پس از خرید سهم کوچکتر، تملک دوستانهی پوما به ارزش هر سهم ۳۳۰ یورو را عملی میکند. هیئت مدیرهی پوما از این حرکت استقبال کرد و گفت که این کار منصفانه است و بهترین منافع را برای این شرکت دارد.در جولای ۲۰۱۱ این شرکت از Aktiengesellschaft به SocietasEuropaea، معادل اتحادیهی اروپایی آن، بدل شد و نامش را از Puma AG Rudolf Dassler Sport به Puma SE تغییر داد. در همان زمان فرانس کُخ جانشین یوخن زایتس شد و زایتس رئیس هیئت مدیره شد.
مهارت های بیشتری می توان به این لیست اضافه کرد، تسلط طراح به ابزارهای طراحی مانند قلم نوری، مهارت های کلی کامپیوتر، آشنایی با بهترین نحوه ی نمایش اطلاعات، آشنایی با طراحی کاراکتر ها و جلوه های بصری همگی باعث کسب در آمد بیشتر برای طراح فریلنسر می باشد.
کلام پایانی
پوما مانند همتایش آدیداس، تاریخچهای غنی از موفقیت دارد. نکته جالب در سرنوشت برادران داسلر این است که این دو برادر چه زمانی که با هم بودند و چه زمانی که از هم جدا شدند، همچنان مسیر موفقیت را پیمودند. آنها بهمدت ۲۸ سال شرکت موفقی راهاندازی کرده بودند؛ ولی جدایی آنها کارشان را تحتتأثیر قرار نداد. آنها درست در یک منطقه و در دو سوی یک رودخانه رویایشان را دنبال کردند و توانستند دو شرکت قدرتمند در سراسر جهان تأسیس کنند. جالبتر اینکه شرکت مرکزی هردو برند هنوز هم در همان شهر کوچک قرار دارد و این یعنی آنها اصالتشان را هرگز از دست ندادند و به ارزشهایشان پایبند ماندند.
حالا شما بگویید از داستان پوما چه درسهایی آموختید؟ بهنظر شما راز موفقیت این دو برادر در چه بود؟ لطفا دیدگاههایتان را با ما به اشتراک بگذارید.