تا به حال دانشجویانی که علاقه به دنیای مد داشتند باید برای رفتن به بهترین مدارس مد دنیا به کشورهای اروپایی و آمریکا سفر می‌کردند. اما با وجود پردیس‌هایی که این دانشگاه‌ها در منطقه‌ی ما و کشورهای خاورمیانه تأسیس کرده‌اند دیگر نیازی به سفرهای دور نیست بلکه می‌توان در همین نزدیکی‌ها هم به آرزوهایی که شاید دست نیافتنی بودند رسید.

گاهی این سوال برای ما به وجود می‌آید؛ هدف از آموزش مد چیست؟ آیا هدف تنها خدمت به این صنعت است؟ از نظر بن بری Ben Barry نویسنده، فعال صنعت مد و کارآفرین، هدف از آموزش مد تنها خدمت به این صنعت نیست بلکه برطرف کردن سیستم محدودکننده است. از نظر ما کمدی‌ها بهترین پاسخ به این سوال همین است.

برای مدت‌های طولانی طراحان مطرح منطقه، کسانی که این روزها نام آن‌ها به عنوان طراحان برتر شناخته می‌شود؛ کسانی مانند الی صعب، زهیر مراد و بسیاری دیگر برای آموزش دیدن مجبور بودند خودشان با روش‌های آزمون و خطا به نتیجه برسند و دسترسی‌ای به آموزش به غیر از رفتن به کشورهای اروپایی یا آمریکا نداشتند. اما حالا و با وجود فعالان در این صنعت؛ صنعتگران محلی، ظهور بلاگرها و تأثیرگذاران مد، شرایطی فراهم شده تا آموزش به صورت گسترده برای علاقه‌مندان در دسترس باشد. اکنون و با وجود چنین شرایطی، طراحان مشتاق در منطقه‌ی ما هم امکان آموزش به دانشجویان را فراهم کرده‌اند. 

ESMOD مشهور که در سال 1841 در پاریس تأسیس شد اکنون دارای یک شبکه‌ی بین‌المللی در کشورهای لبنان، امارات متحده عربی، تونس، ترکیه و سوریه است. در کنار آن، مؤسسه‌ی مد ایتالیایی Istituto di Moda Burgo دارای مدارسی در کشورهای قطر، اردن، عربستان صعودی و مصر است. در دبی هم کالج طراحی و مد برای دانشجویان علاقه‌مند به این رشته و مدیریت کسب و کار مد دانشجو می‌پذیرد. در ادامه‌ی این مطلب چند مدرسه‌ی مد نام‌آشنا را که چند سالی از تجربه‌ی حضور آن‌ها در منطقه می‌گذرد و اتفاقاً خروجی‌های خوبی هم داشته‌اند به شما معرفی می‌کنیم.

مدارس مد مشهور در کشورهای منطقه

Istituto Marangoni Dubai

در سپتامبر 2022، مدرسه بین‌المللی طراحی مد Istituto Marangoni پردیس جدید خود را در دبی افتتاح کرد. در این مؤسسه اصالت و خلاقیت ایتالیایی به همراه سنت امارات متحده عربی دست به دست هم داده‌اند و دانشگاهی بین‌المللی را در دبی تأسیس کرده‌اند که از استاندارد‌های بالایی برخوردار است. در این دانشگاه‌، دوره‌های متنوع کارشناسی در زمینه‌ی مد و شاخه‌های مختلف طراحی ارائه می‌شود. تمامی دوره‌ها توسط تیم متخصص ایتالیایی تدریس می‌شوند. از خصوصیات بارز این مؤسسه استفاده از استعدادهای محلی در کنار تیم متخصص ایتالیایی است که می‌تواند آینده‌ی مد در این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

در کنار رشته‌هایی که در این مؤسسه ارائه می‌شوند، دوره‌های کوتاه مدت هم برای کسانی که تمایل به شرکت در آن‌ها دارند وجود دارد. این دوره‌های کوتاه‌مدت طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را در برمی‌گیرند و افراد زیادی با علایق و استعدادهای متفاوت می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. برای پذیرش در این دانشگاه می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: www.istitutomarangoni.com/en/admission/entry-requirements-dubai

هم‌چنین برای دانستن در مورد چگونگی اپلای کردن در دانشگاه‌های مد دنیا می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

https://mag.sarak-co.com/how-to-apply-for-university/
طراحی لباس در بهترین مدارس مد در منطقه
طراحی لباس در مدارس مد کشورهای همسایه

مدرسه‌ی مد Creative Spaces

Creative Space Beirut یک شرکت اجتماعی است که نگاه آن به آینده، محیط زیست و شیوه‌های مترقی طراحی است. این شرکت ادغامی از چند ایده است: مدرسه‌ی طراحی، پلتفرم خرده فروشی آنلاین، آموزش فنی و خلاقانه، مشاغل مختلف در زمینه‌ی اجتماعی و فرهنگی.

CSB-SE متعهد به رشد آگاهانه و انتقادی است. این شرکت دارای یک مدل مالی مستقل دایره‌ای است و از پتانسیل‌های تربیت شده‌ی خودش بهره می‌برد. شرکت CSB-SE در سال 2011 با نسخه‌ی آزمایشی مدرسه‌ی طراحی فضای خلاقانه‌ی بیروت راه‌اندازی شد. این شرکت به خاطر خط قرمزهایی که در پذیرش و آموزش دانشجو دارد خروجی بسیار محدودی داشته است. دانشجویان این شرکت می‌توانند کارشناسی ارشد و یا کارآموزی خودشان را در خارج از کشور ادامه دهند. هم‌چنین می‌توانند در مؤسسات مختلف محلی تدریس داشته باشند. این دانشجویان قابلیت راه‌اندازی برندهای مطرح بین‌المللی را هم دارند. از مشاغلی که این شرکت تحت پوشش دارد خیاط‌هایی با پس‌زمینه‌ی آسیب‌پذیر هستند که از آن‌ها حمایت می‌کند.

CSB-SD به شدت متعهد به تنوع و فراگیری مدل‌های مختلف آموزش مد در برنامه‌های خود است. این شرکت هر ساله تعداد کمی از دانش‌آموزان را بر اساس استعداد و اراده، پذیرش می‌کند که در طول سفر از حمایت مالی این شرکت برخوردار می‌شوند. دانش‌آموزان این شرکت بین 16 تا 25 سال سن دارند و اغلب از ملیت لبنان، فلسطین و سوریه هستند.

استفاده از خلاقیت دانش آموزان

پذیرش CSB-SD

این شرکت دانش آموزانی را انتخاب می‌کند که دارای استعداد، انگیزه و اخلاق کاری مثبت هستند و در ضمن از روحیه‌ی رقابت با دانش‌آموزان دیگر هم برخوردار باشند. سالانه 150 متقاضی در رقابت وارد شدن به این شرکت پذیرش می‌خواهند. نیمی از آن‌ها برای رقابت نزدیک‌تر انتخاب می‌شوند، که روحیات مختلف آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت 15 نفر برگزیده می‌شوند که از بین آن‌ها بین 5 تا 7 نفر به عنوان پذیرفته‌ی نهایی انتخاب می‌شوند.

Lebanese American University مدرسه‌ مد در لبنان

کالج BFA که بنیان‌گذار آن طراح مطرح دنیای عرب الی صعب است با همکاری کالج مد لندن در لبنان مشغول به کار است. زمانی که الی صعب در کشور خودش شروع به کار کرد، هیچ راهی برای ارتقای دیدگاه و پیشرفت در همان کشور نداشت به همین علت بسیاری از تجربیاتش را به تنهایی به دست آورد. اما حالا که او به یکی از مطرح‌ترین طراحان دنیای عرب تبدیل شده است، با همکاری مدرسه‌ی مد لندن‌، این امکان را برای کسانی که در کشور خودش زندگی می‌کنند و به این مسیر علاقه دارند فراهم کرده است. مدرسه‌ی مد BFA بر اساس برنامه‌هایی که در بهترین دانشگاه‌های مد ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تدریس می‌شود برنامه‌ریزی و الگوبرداری شده است. متقاضیانی که در این دانشگاه ثبت نام می‌کنند، باید از ابتدا با مبانی هنرهای سنتی، کامپیوتر، ساخت و دوخت آشنایی داشته باشند. این مهارت‌ها به صورت پایه‌ای هستند و در سه سال بعدی در دانشگاه مهارت‌های تازه‌ای به آن‌ها اضافه می‌شود. از جمله مهارت‌های دیگری که در این مدرسه‌ی مد آموزش داده می‌شود تکنیک‌های بازار تجاری و کارآفرینی است.


دانش آموزان این مدرسه در طول مدت تحصیل تسلط بر دنیای مد را فرا می‌گیرند و به صورت زیربنایی در این رشته آموزش می‌بینند. آن‌ها می‌آموزند ابتکارات و خلاقیت‌های ذهنی‌شان را چگونه بروز دهند و جامعه را به اساس نیاز‌های آن به خوبی بررسی می‌کنند.

کسانی که متقاضی ثبت نام در این مدرسه هستند، باید درخواست دپارتمان هنرهای تجسمی را پر کنند. سپس پرتفولیوی درخواست کننده بررسی می‌شود و دوره‌های مورد نیاز هر دانشجو به او معرفی می‌شود تا در آن‌ها ثبت نام کند.

ESMOD France مدرسه مد فرانسوی

در سال 1841 میلادی مدرسه‌ی مد فرانسه راه‌اندازی شد. این مدرسه‌ی مد سال‌ها بعد برای گسترش آموزش در کشورهای دیگر هم شعبه‌های خودش را افتتاح کرد. یکی از این شعبه‌ها در امارات متحده عربی دبی در سال 2006 کارش را آغاز کرد. دانش آموزانی که در این مدرسه وارد می‌شوند آموزش‌هایی از قبیل؛ لباس زنان، لباس مردان،‌ لباس کودکان، لباس‌های لوکس‌‌، لباس‌های اوت کوتور و سایر ملزومات وابسته به مد را فرا می‌گیرند. ‌ESMODE از قدیمی‌ترین مدارس دنیا در زمینه‌ی مد است. این مدرسه‌ی مد در سال 2019 لقب بهترین مدرسه‌ی مد در دبی را گرفت.  

برای پذیرش در این دانشگاه می‌توانید وارد سایت این دانشگاه شوید و در قسمت اپلای مشخصات خودتان را وارد کنید.

کلاس‌های دانش آموز محور در مدارس مد
کارگاه‌های جانبی و همگانی در مدارس مد

مدارس مد در کشور ترکیه

در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه بیشترین سهم را در پیشرفت در زمینه‌ی پوشاک و منسوجات تا به حال داشته است. بنابراین مسلم است که این کشور از نظر آموزش آکادمیک هم از میان کشورهای همسایه یک سر و گردن بالاتر باشد. وقتی در میان دانشگاه‌های معتبر ترکیه جستجو می‌کنیم نام چند دانشگاه بیشتر از بقیه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. موضوعی که در مورد دانشگاه‌های مد در ترکیه بیشتر مورد اهمیت است این است که دانشگاه‌های مد در ترکیه به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1. دانشگاه‌هایی که شعبه‌ی دانشگاه‌های مد معتبر دنیا در ترکیه هستند. 2. دانشگاه‌های مد که کشور ترکیه بر اساس نیاز جامعه و دروس مد و با پشتوانه‌ی حکومت ترکیه تأسیس کرده است. ما در این مطلب دانشگاه‌هایی که شعبه‌ی مدارس مد معتبر دنیا هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

IMA

آکادمی مدا استامبول IMA از معتبرترین مدارس مد در کشور ترکیه است که توسط اتحادیه اروپا در سال 2007 با همکاری وزرات اقتصاد و انجمن‌های صادرکنندگان پوشاک و نساجی ترکیه تأسیس شد. در این دانشگاه آموزش‌های نوآورانه و مدرن در زمینه‌ی مد و تمام شاخه‌های مربوط به آن ارائه می‌شود. IMA با بسیاری از مدارس مد دنیا از جمله کالج مد لندن و دانشگاه ناتینگهام ترنت همکاری می‌کند. این مدرسه‌ی مد یک برنامه‌ی آموزشی یکسان را با این مدارس هم‌زمان دنبال می‌کند و دانش‌ آموزانی که در این مدرسه مشغول تحصیل هستند می‌توانند به مؤسسات مد، برندها و طراحان بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (İHKİB) که بیش از 9000 شرکت عضو دارد و 72 درصد صادرات پوشاک ترکیه را در دست دارد، با IMA در برگزاری هفته‌های مد این کشور همکاری می‌کند.   

کلاس‌های منطبق با سیستم آموزشی بین‌المللی
کلاس‌های به روز و اساتید مجرب

 LaSelle

کالج مد لاسل که در سال 1959 در مونترال تأسیس شد، اکنون شعبه‌ی دیگرش را در کشور ترکیه راه‌اندازی کرده است. تمرکز این مدرسه‌ی مد بر روی پرورش استعدادهای تازه و استفاده از آن‌ها برای ایجاد بازاری تازه در مد و فشن است. تمام برنامه‌های درسی ارائه شده در لاسل استانبول توسط LCI Education مونترال و مطابق با استانداردهای آموزشی کانادا تعریف شده است. دانش آموزان در زمان فارغ التحصیلی یک گواهینامه‌ی مشترک از لاسل و دانشگاه بیکوز که با این کالج همکاری می‌کند دریافت می‌کنند. هم‌چنین دانش آموزان یک دیپلم بین‌المللی شناخته شده در دنیا از این دانشگاه می‌گیرند.

شرکت کردن فارغ التحصیلان در هفته‌های مد دنیا
شرکت کردن فارغ التحصیلان در هفته‌های مد

در بین دانشگاه‌ها و مدارس مد که در کشورهای همسایه‌ی ما مشغول به کار هستند، در ایران هم دانشگاه‌های مدی وجود دارند که نیاز به خلاقیت و ذهن پرشور جوانان دارند. علاقه‌مندان این رشته‌ها با کمی جستجو در سایت‌ها می‌توانند دانشگاه‌های واجد شرایط تحصیل در زمینه‌ی مد را برای ادامه راه در این مسیر پیدا کنند. در پایان انتخاب با شماست که دوست داشته باشید تخصص‌تان را کجا به دست بیاورید. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر در کشورهای همسایه و هر کدام از مدارس مد که به شما معرفی کردیم، تخصصی به دست آوردید، دست آخر تخصص و هنرتان را صرف مردم و سرزمین خودتان کنید و راه درآمد و کارآفرینی را در همین کشور و برای همین مردم انتخاب کنید.  

منابع:

وب‌سایت istitutomarangoni

وب‌سایت creativespacebeirut

وب‌سایت esmod

وب‌سایت esmod-dubai

وب‌سایت istanbulmodaakademisi

وب‌سایت move2turkey

وب‌سایت lasallecollegeistanbul

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian