با ظهور هوش مصنوعی (AI)، آینده‌ی فناوری مد روشن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. هوش مصنوعی در جنبه‌های مختلف فشن، از تجربه‌ی خرید حضوری و آنلاین تا طراحی لباس، نمایش کالکشن‌ها و تعامل ما با مد، تغییراتی ایجاد کرده است. ابزارهای هوش مصنوعی با ارائه‌ی آیتم‌های شخصی‌سازی شده، به کار آفرینان مد کمک می‌کنند تا در بازار‌یابی بیزنس خود توان‌مندتر ظاهر شوند و با مشتریان خود تعامل بیشتری برقرار کنند.

هوش مصنوعی در مد، مشتریان را با تجربه‌های جدید و فراتر از خرید سنتی آشنا می‌کند. چت ‌بات‌های مجهز به فناوری AI، با ارائه‌ی توصیه‌های شخصی، نمایش‌های تعاملی محصولات و طراحی آیتم‌ها این فرصت را به مشتریان می‌دهند تا درخانه‌های خود، آیتم مورد نظرشان را ببینند. آن‌ها می‌توانند با تکنولوژی واقعیت مجازی، هر آیتم را پرو کنند و خرید راحتی انجام دهند.

  هوش مصنوعی در مد، سرنخ‌هایی را در مورد رفتار مشتری ارائه می‌دهد. در این مطلب رویدادهای آینده‌ی فناوری مد در حوزه‌های مختلف را بازگو خواهیم کرد.

تکنولوژی هوش مصنوعی در فشن
فناوری هوش مصنوعی در ارائه‌ی محصولات شخصی‌سازی شده‌ی فشن

تأثیر AI، از بهبود بیزنس فشن تا انقلابی در طراحی لباس

هوش مصنوعی، صنعت مد را متحول کرده و نحوه‌ی عملکرد کسب ‌و کارها را به مرور بیش از این تغییر خواهد داد. رابطه‌ی هوش مصنوعی با مد، رابطه‌‌ای مفید و در عین حال چالش‌برانگیز است.

چالش‌ها و اثرات مثبت رابطه‌ی مد و AI

در حالی‌که هوش مصنوعی می‌تواند صنعت فشن را متحول کند؛ چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کند که کسب‌ وکارها باید به آن رسیدگی کنند. با انتخاب رویکرد صحیح، کسب ‌و کارها می‌توانند از هوش مصنوعی برای رشد سودآوری خود استفاده کنند.

فشن، به عنوان یک صنعت محبوب و سودآور ، به عرصه‌ای مناسب برای نشان دادن نوآوری و کارایی هوش مصنوعی تبدیل شده است. این تکنولوژی می‌تواند به تولید هنر مفهومی، بهینه‌سازی زنجیره‌های تأمین در این حوزه، بهبود پایداری، جلوگیری از تقلب و سرقت، تشویق به ایجاد برابری در تجارت و موارد دیگر کمک کند. صنعت مد باید پتانسیل هوش مصنوعی را برای الهام بخشیدن به ایده‌های خلاقانه کشف کند و به کار بگیرد.

 ترندها از مهم‌ترین جنبه‌های ذهنی و فیزیکی مد هستند.  هوش مصنوعی می‌تواند ترندها را از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌های قبلی پیش‌بینی کند و حجم کار فکری طراحان را کاهش دهد. با این حال طراحان مد باید راه‌هایی برای اعتماد به هوش مصنوعی در آینده‌ی مالی خود  بیابند؛ زیرا یک گام اشتباه می‌تواند فروش فصلی برند را به خطر بیندازد.

تکنولوژی هوش مصنوعی در فشن
ایده‌های خلاقانه‌ی طراحی با کمک هوش مصنوعی

چگونه طراحان لباس از هوش مصنوعی بهره می‌برند؟

فرآیند طراحی، حوزه‌ای است که تأثیر هوش مصنوعی در فشن را به خوبی نشان می‌دهد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ترندها را پیش‌بینی و ترجیحات مشتریان را تجزیه و تحلیل می‌کنند. آن‌ها به کسب‌وکارهای مد، برای ایجاد طرح‌های خلاقانه کمک می‌کنند. به کمک فناوری هوش مصنوعی، برندهای نوظهور در بازار هدفشان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و  تولید طرح‌هایی که به فروش نمی‌رسند را کاهش می‌دهند.

 جنبه‌ی هیجان انگیز هوش مصنوعی این است که برای مشاغل، فرصت ایجاد طرح‌های نوآورانه و تولیدات مناسب بازار را فراهم می‌کند. علی‌رغم این مزایا، استفاده از هوش مصنوعی با چالش‌هایی روبرو است.

هوش مصنوعی در تفکر طراحی مد نقش مهمی ایفا می‌کند. طراحان با کمک هوش مصنوعی سعی می‌کنند رفتار و شخصیت مشتریان را دریابند؛ الگوهای رفتاری را بر اساس داده‌های جمع آوری شده تجزیه و تحلیل کنند؛ روند توسعه‌ی اصول طراحی را بهبود ببخشند و نمونه‌ی اولیه را بر اساس آن اصول آزمایش کنند.

تکنولوژی هوش مصنوعی در فشن
طراحی لباس و ارائه‌ی خلاقیت با کمک هوش مصنوعی

پیش‌بینی ترندهای فشن با هوش مصنوعی

 دنیای متنوع امروز و تغییر سلیقه‌ی افراد تأثیرگذار جامعه یعنی نسل زی سبب شده است پیش‌بینی ترندهای مد، سخت‌تر از گذشته شود. به طور سنتی، پیش‌بینی‌کنندگان ترندهای مد، دانش خود را به همراه داده‌های تاریخی فصل‌های قبل، ترکیب می‌کنند.

 توسعه‌دهندگان برنامه‌های هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین، داده‌های تاریخی ترندهای قبلی را با اطلاعاتی از سبک‌های مختلف فشن تلفیق می‌کنند. به این منظور رباتی با الهام از AI برای پیش بینی ترندهای احتمالی مد ساخته می‌شود تا در طراحی‌ کالکشن‌ها بهترین عملکرد را داشته باشد. البته پیش‌بینی‌ سریع ترندها دشوار است و در نهایت خلاقیت و ذوق هنری طراحان را نمی‌توان نادیده گرفت.

در دنیای دیجیتال امروز، هوش مصنوعی برای پیش‌بینی دقیق ترند استایل با استفاده از انواع مختلف داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، شرکت فناوری مد Heuritech با تجزیه و تحلیل میلیون‌ها تصویر در رسانه‌های اجتماعی، یک سرویس مجهز به هوش مصنوعی برای پیش بینی ترند مد ایجاد کرده است.

  با استفاده از پیش‌بینی ترندها و تکرار آن‌ها در دوره‌های مختلف، می‌توان لباس‌هایی طراحی کرد که مورد استفاده‌ی مخاطبان باشد و با این روش از اتلاف منابع جلوگیری شود. در واقع این فرآیند منجر به کاهش آیتم‌های بلا استفاده در کمد لباس و هم‌چنین چرخه‌ی تولید بهتر، توزیع کمتر و ضایعات کمتر می‌شود.

پیش‌بینی ترندهای 2023 با برنامه‌های هوش مصنوعی
پیش‌بینی ترندهای 2023 با برنامه‌های هوش مصنوعی

تغییر طراحی سنتی با کمک طراحی مد مجازی

طراحی مد مجازی سریع‌تر از روش‌های سنتی اجرا می‌شود و نمونه‌های سه بعدی واقعی را در کنار نمونه‌های فیزیکی سنتی نشان می‌دهد. طراحی مد مجازی یا استایل کردن لباس قبل از اجرا با کمک واقعیت مجازی، یکی از سودمندترین فناوری‌های هوش مصنوعی است. این فناوری هدر رفت پارچه را کاهش می‌دهد. اجرای طرح مجازی می‌تواند اتلاف متریال، پارچه و رنگ چاپ را کاهش دهد و محصول را با اعمال رنگ و طرح دلخواه، قبل از تولید واقعی به نمایش بگذارد.

طراحی مد مجازی در طول دوران کووید به شکل تصاعدی رشد کرده است و ثابت کرده که برای توسعه‌ی یک صنعت، فعالیت متخصصان از راه دور نیز مفید خواهد بود. طبق آمار، طراحی‌های مجازی هزینه را تا 30 درصد کاهش می‌دهند و در زمان توسعه‌ی طرح‌ها، تصاویر سه بعدی واقعی و دقیق ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند ضایعات نمونه‌های غیرقابل استفاده را کاهش ‌دهند و فرآیندهای مضر در تولید انواع پارچه و متریال در ضایعات لباس‌ها را حذف کنند. مهم‌تر از همه، طراحی‌های مجازی آلودگی‌های ناشی از حمل ‌و ‌نقل نمونه‌های محصولات را از بین می‌برد.

تغییرات صنعت مادلینگ با ظهور مدل‌های هوش مصنوعی

صنعت مد همیشه به دلیل یکسان‌سازی، حضور در کمپین‌های تبلیغاتی و نمایش‌ ران‌وی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال با ظهور هوش مصنوعی (AI)، برندهای مد برای برای تکمیل و افزایش تنوع در اندازه، رنگ پوست و سن مدل‌ها، به مدل‌های هوش مصنوعی سفارشی روی ‌آورده‌اند. با پیشرفت فناوری، مدل‌های هوش مصنوعی واقعی‌تر خواهند شد و از مدل‌های انسانی، قابل شناسایی نخواهند بود. با این حال، برای برندها ضروری است که در کمپین‌ها و نمایش‌ ران‌وی‌های خود، در کنار تکمیل مدل‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی، گروه‌های متنوعی از مدل‌های انسانی را در اولویت استخدام قرار دهند.

در واقع به کار گیری مدل‌های انسانی در فشن‌شوها برای بازتاب گسترده‌ی محصول در میان مصرف‌کنندگان ضروری است. صنعت مد باید به تکامل خود ادامه دهد تا همه‌ی افراد با هر شرایط بدنی چه در زندگی واقعی و چه در دنیای دیجیتال، نمایش داده شده و پذیرفته شوند.

مدل‎های هوش مصنوعی انسان‌نما در ران‌وی‌های فشن
مدل‎های هوش مصنوعی انسان‌نما در ران‌وی‌های فشن

مدل‌های LaLaLand.ai ، در کمپین‌های مد Levi’s و Calvin Klein

  مدل‌های هوش مصنوعی که به طور دلخواه طراحی شده‌اند؛ در کمپین‌های تبلیغاتی Levi’s  و Calvin Klein  به نمایش درآمدند.  این دو از جمله برندهای هستند که با پلتفرم  LaLaLand.ai-یک استودیوی دیجیتالی که مدل‌های هوش مصنوعی را طراحی می‌کند- شروع به این کار کرده‌اند. مایکل موساندو، بنیان‌گذار LaLaLand.ai می‌گوید:  ” مصرف کنندگان می‌توانند مدل‌های بیشتری را در سایت ما ببینند و این موضوع به ما کمک می‌کند تا یک تجربه‌ی خرید شخصی‌تر و فراگیرتر ایجاد کنیم.”

  دلیل توسعه‌ی این برنامه‌ی هوشمند، یافتن مدل‌هایی شبیه انسان است. مایکل موساندو بر این باور است که مدل‌های هوش مصنوعی جایگزین مدل‌های انسانی نمی‌شوند؛ بلکه فقط به برندها اجازه می‌دهند تا لباس‌های مختلف را با تیپ‌های متنوع اندام به نمایش بگذارند. در نهایت طراحی لباس با مدل واقعی‌تری به اجرای نهایی می‌رسد. به عنوان مثال، برندها می‌توانند از آواتارهای ساختگی به منظور کاهش هزینه‌های استخدام مدل‌ها، عکاسان و آرایشگران استفاده کنند.

در عین حال، سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی به دلیل تداوم همان استانداردهای زیبایی محدودی که صنعت مد مدت‌ها‌‌ست از آن حمایت می‌کند؛ مورد انتقاد قرار گرفته‌‌اند. به عنوان مثال، مدل‌های هوش مصنوعی هرگز پیر نمی‌شوند، معمولاً اندام‌های ظریفی دارند و سن آن‌ها بین 20 تا 30 سال است. علاوه بر این، برخی از مدل‌های هوش مصنوعی ظاهری غیر واقعی و ترسناک دارند؛ مانند انگشتان بسیار بلند و باریک که گویی متعلق به یک فیلم ترسناک هستند.

مدل‌های حاصل از هوش مصنوعی اغلب چهره‌های عروسکی و ظریف -مانند چهره‌های حاصل از جراحی پلاستیک- را نمایش ‌می‌دهند. این مسئله، از جهت تشویق جوانان به انجام دادن جراحی پلاستیک و تأثیر بر رفتار مصرف‌کنندگان نگران کننده است. با این حال، آینده‌ی این تکنولوژی در حوزه مادلینگ دنیای فشن با وجود انتقادات بسیار، روشن خواهد بود و رشد قابل توجهی در انتظار این حوزه است.

پلتفرم هوشمند LaLaLand.ai، طراحی مدل‌های دلخواه
پلتفرم هوشمند LaLaLand.ai، طراحی مدل‌های دلخواه
مدل‌های Calvin Klein با فناوری هوش مصنوعی
مدل‌های Calvin Klein با فناوری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، ایجاد تحول در عکاسی مد و فشن

ظهور هوش مصنوعی در عکاسی مد، لحظه‌ای مهم در تکامل این صنعت است. در دنیای همیشه در حال تکامل عکاسی مد، هوش مصنوعی به عنوان نیروی جدیدی آماده است تا صنعت مد را متحول کند؛ بنابراین این فناوری با قابلیت‌های قابل توجه خود قرار است شیوه‌ی عکاسی، خلق و ارائه‌ی آثار فشن را تغییر دهد.

هوش مصنوعی که در تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها توانایی دارد؛ بینش‌های ارزشمندی را در مورد ترجیحات مصرف‌کنندگان و ترندهای محبوب، در اختیار عکاسان قرار می‌دهد. عکاسان فشن می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، الگوها، سبک‌ها و روایت‌های بصری مورد توجه مخاطبان  را شناسایی کنند.

 تجزیه و تحلیل تصویر باعث می‌شود عکاسان، تصاویر احساسات ‌برانگیزی ثبت کنند که با مد فعلی مطابقت دارد. این موضوع در نهایت منجر به کمپین‌های موفق‌تر و افزایش مشارکت مخاطبان می‌شود.

خلق احساسات در عکاسی فشن با برنامه‌های هوشمند

  عکاسی هوش مصنوعی، تصحیح رنگ، روتوش پوست و حذف پس‌زمینه‌ را به صورت خودکار انجام می‌دهد و به عکاسان در انتخاب بهترین عکس‌ها بر اساس ترکیب‌بندی، نور و ژست‌های مدل کمک می‌کند. این کار نه تنها در زمان صرفه جویی می‌کند، بلکه سطح بالاتری از کیفیت و انسجام را در کار عکاس تضمین می‌کند.

عکاسان می‌توانند تصاویر را با ویژگی‌های زیبایی شناختی هنرمندان مشهور، نمادهای مد یا حرکات هنری خاص ترکیب کنند. علاوه بر این، تکنیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ادغام عناصر مجازی مانند لوازم جانبی دیجیتال و آیتم‌های پوشش را امکان‌پذیر می‌کند و خلاقیت و شخصی‌سازی را در عکاسی مد افزایش می‌دهد.

فناوری هوش مصنوعی در عکاسی مد، می‌تواند این حوزه را در دسترس عموم عکاسان مشتاق و علاقه‌مندان قرار دهد. در نتیجه، طیف گسترده‌تری از دیدگاه‌ها و استعدادها می‌تواند به عکاسی مد راه پیدا کند. به وسیله‌ی هوش مصنوعی، عکاسان می‌توانند از قدرت آن برای ارتقاء دید هنری خود، جذب مخاطبان و ماندن در خط مقدم این حوزه استفاده کنند.

حس زنده بودن در عکاسی فشن با استفاده از AI
حس زنده بودن در عکاسی فشن با استفاده از AI
حس زنده بودن در عکاسی فشن با استفاده از AI
حس زنده بودن در عکاسی فشن با استفاده از AI

 مزیت عکاسی مجازی در صنعت فشن

مزیت عکس‌برداری‌ مجازی این است که می‌تواند به کاهش ضایعات محیطی که عکس‌برداری‌های فیزیکی تولید می‌کنند؛ کمک کند.

در نتیجه، برای برندهایی که نیاز به تغییر سریع تصاویر تبلیغاتی دارند؛ عکاسی مجازی فرصتی را فراهم می‌کند که علاوه بر بهبود کارایی، هزینه‌ را نیز کاهش دهند. امسال شاهد تعداد فزاینده‌ای از برندها خواهیم بود که تلاش می‌کنند کاتالوگ‌های خود را بر روی مدل‌های واقعی یا مدل‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی به نمایش بگذارند.

تأثیر هوش مصنوعی در جلوگیری از سرقت هنری در دنیای مد

جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت از آثار هنری در دنیای مد، تبدیل به معما شده است. این مشکل تا حدی به دلیل وجود قیمت‌های بالا و کالاهای لوکس، برای برندهای سطح بالای فشن ایجاد شده است. با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند از کلاهبرداری جلوگیری کند.

 هوش مصنوعی، مانند Dupe Killer، مجموعه‌ای از داده‌ها برای تشخیص بی‌نظمی‌های طراحی و احراز هویت قطعات بر اساس داده‌های تاریخی مانند علائم تجاری، و هویت لوگوی برند است. این موضوع باعث می‌شود مصرف‌کنندگان از خرید کالاهای تقلبی خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian