جایگاه‌یابی برند (Brand Positioning) فضای خاصی است که برند در ذهن مشتریان اشغال می‌کند. این امر باعث می‌شود مشتریان با ارتباط دادن عواطف، ویژگی‌ها و احساسات، برند مشخصی را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد ببینند. معمولاً positioning دلیلی است که مشتریان، برند خاصی را می‌خرند که محصول آن لزوماً با رقبا متفاوت نیست. جایگاه‌یابی یک پیوند بین مشتری و کسب و کار ایجاد می‌کند که همیشه در ضمیر ناخودآگاه او باقی می‌ماند و هر زمان که در مورد محصول یا ویژگی خاصی که عامل تمایز شرکت است، بشنوند، آن را به یاد می‌آورد.

به زبان ساده جایگاه‌یابی برند به شما این امکان را می‌دهد که جایگاه منحصربه‌فرد خود را در بازار بیابید و سپس آن ویژگی منحصربه‌فرد را به مشتریان انتقال دهید تا خود را از رقبا متمایز کنید. به عنوان مثال، جایگاه‌یابی برندهای مد در صنعتی مانند فشن که رقابت نزدیکی وجود دارد بسیار پیچیده است، برندی مانند استلا مک‌کارتنی با شناخت ارزش‌های داخلی، بررسی بازارهدف و جایگاه دیگر رقبایش، پایداری را به عنوان ویژگی خود انتخاب کرده است.

brand positioning

استراتژی جایگاه‌یابی(Brand Positioning strategy)

مشتریان محصولات ارائه شده توسط هربرندی را با توجه به ارتباط و ویژگی‌هایی که دارند، ارزیابی می‌کنند. رقابت در بازار شدید است و جایگاه برند چیزی است که تقاضا برای محصولات را افزایش می‌دهد، حتی اگر عرضه با رقبا تفاوت زیادی نداشته باشد. جایگاه‌یابی برند یک عنصر جدایی‌ناپذیر از استراتژی برند است. این برند شما را نسبت به دیگران تعریف می‌کند: می‌تواند آرزومندتر، در دسترس‌تر، لاکچری‌تر، اخلاقی‌تر، توجه بیشتر به جزئیات و غیره باشد.؛ تا زمانی که یک استراتژی جایگاه‌یابی با نیازها و خواسته‌های بازار هدف طنین انداز شود، برند می‌تواند پیشرفت کند. با این حال، یک استراتژی جایگاه‌یابی اشتباه حتی می‌تواند باعث شکست محصولی خوب شود.

در این بخش به چند ویژگی استراتژی جایگاه‌یابی خوب اشاره شده:

مرتبط

استراتژی جایگاه‌یابی شما باید با مشخصات بازار هدفتان مرتبط باشد؛ اگر مشتری هیچ وجه اشتراکی نیابد شما را انتخاب نمی‌کند

واضح

پیام شما باید واضح و قابل انتقال باشد. با مثالی در جایگاه‌یابی برندهای مد پیام اصلی برند لاکچری لویی‌ویتون سفر و کاوش است که در هویت سبکی برند _مانند چمدان‌ها با پترن معروفش_ شاهد هستیم

منحصربه‌فرد

یک جایگاه برند قوی به این معنی است که شما یک موقعیت خاص، معتبر و پایدار در ذهن مشتریان دارید.

مطلوب

ویژگی منحصر به فرد باید مطلوب باشد و عاملی که مشتری قبل از خرید آن را ارزیابی می‌کند.

تحقق‌پذیر

وعده باید قابلیت تحقق داشته باشد. وعده‌های نادرست منجر به ارزش ویژه منفی برند می‌شود.

نقاط تمایز

مشتری باید بتواند تفاوت بین برند شما و رقیبتان را تشخیص دهد.

قابلیت شناسایی

ویژگی منحصربه‌فرد باید توسط مشتری قابل تشخیص باشد. این شامل ساده نگه‌داشتن جایگاه خود و قابل درک برای مشتری است.

تایید شده توسط مشتری

مشتری در بالا بردن جایگاه برندتان نقش اصلی را بازی می‌کند، بهتر است قبل از شروع استراتژی برند، خود را در جای مشتریانتان قرار دهید.

جایگاه‌یابی برندهای مد در صنعت

Stella McCartney campaign 2017
Stella McCartney campaign 2017

Stella McCartney

هرموقع بخواهیم لاکچری را همراه با وجدان نسبت به محیط یاد کنیم، برند استلا مک‌کارتنی اولین اسمی است که در ذهن خطور می‌کند. مک‌کارتنی از زمان راه‌اندازی برند خود در سال ۲۰۰۱، از استفاده‌ی چرم، خز و پی‌وی‌سی در مجموعه‌هایش اجتناب کرده و به دنبال راه‌هایی برای پایدار کردن مد لاکچری و سازگار با محیط‌‌‌زیست بوده است. این تعهد به ارزش‌های او است که به مک‌کارتنی موقعیت منحصربه‌فردی در بازار لوکس می‌دهد. مصرف‌کنندگانی که ارزش‌های او را به اشتراک می‌گذارند، بیش از زیبایی‌شناختی آن، به سمت برند جذب می‌شوند.

Louis Vuitton

لویی‌ویتون یکی از شناخته شده‌ترین و ارزنده‌ترین برندهای لوکس در جهان است. اما چه‌چیزی باعث ایجاد جایگاه خاص در ذهن مصرف‌کنندگان می‌شود؟

 Louis Vuitton's fall 2012 campaign
Louis Vuitton’s fall 2012 campaign

زیبایی‌شناسی لویی‌ویتون با تغییر کارگردان هنری برند تغییر می‌کند اما همیشه یک چیز ثابت است: چاپ مونوگرام LV؛ این یک لنگر بر میراث برند است – فراموش نکنیم که لویی‌ویتون زندگی خود را به عنوان تولیدکننده چمدان‌هایی با ساخت استثنایی آغاز کرد. این واقعیت همیشه در قلب استراتژی جایگاه‌یابی برند وجود دارد، با مضامین سفر و ماجراجویی.

در مورد لویی‌ویتون، سفر در منظری فلسفی ارائه می‌شود. این در مورد سفر است تا مقصد؛ ماجراجویی و اکتشاف به عنوان هیجان، عجیب و غریب و عمیقا مطلوب ارائه می‌شود. این پیام از طریق مجموعه‌ها، رویدادها و موارد بازاریابی برند منعکس می‌شود و هر کسی که آرزوی ماجراجویی را در سر دارد، می‌خواهد آن را خریداری کند.

 Tiffany & Co and Lady Gaga
Tiffany & Co and Lady Gaga

Tiffany & Co

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در فضای جواهرات لوکس جایگاه‌یابی برند را انجام دهید، به دنبال موقعیتی فراتر از تیفانی‌اندکو نباشید. جایگاه آن‌ها عمیقاً در ارتباط عاطفی بین مصرف‌کننده و برند ریشه دارد. ارتباطی که توسط مراجع فرهنگی، سینما و سلبریتی تقویت‌شده. امروزه، استراتژی جایگایابی برند تیفانی‌اندکو در محتوای رسانه‌های اجتماعی آن‌ها مشهود است. این برند با اینفلوئنسرهای سطح بالا همکاری می کند تا تصویر لوکس خود را افزایش دهد که باعث ارتباط با نسل بعدی نیز می‌شود.

سخن نهایی

جایگاه‫‌یابی می‌تواند با ساده‌کردن پیام برای جامعه ما که زیر فشار بیش از حد ارتباطات است، شلوغی ایجاد شده را از بین برده و راهی آسان به ذهن مخاطب پیدا کند.”در نتیجه، به جای این که خودمان را با ده‌ها ویژگی مختلف معرفی نماییم، یک جایگاه مشخص برای خود انتخاب نموده و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.جایگاه‌‫یابی یک فعالیت استراتژیک است، که تجربه برند را از طریق توزیع، نوآوری محصول و ارتباطات بازاریابی شکل می‌دهد. با تجزیه و تحلیل وضعیت رقابت، مصرف کننده و شرکت موردنظر، برندها می‌توانند به وضوح خود را در برابر رقبا با دست‌یابی به جایگاهی قوی‌تر تعریف کنند. در نهایت، جایگاه یابی در مورد این است که “کجا” و “چگونه” یک برند باید “در برابر رقبا” بازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian