آفرینندگان اشیایی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم و طراحان محیط اطراف ما، در شکل دادن به تجربه‌هایمان سهیمند. میزان توجه آن‌ها به عواطف و حس‌هایی که هر روز تجربه می‌کنیم و قصه‌هایی که شنیدنشان برایمان خوشایند است، رابطه‌ی ما را با آن‌ها شکل می‌دهد؛ می‌تواند ما را از آن‌ها دور یا به آن‌ها نزدیک ‌کند. امروز بعضی از این آفرینندگان را به نام برند می‌شناسیم، برندهایی که ریز و درشت، ضعیف یا قدرتمند هر روز با آن‌ها و اثری که در زندگی‌مان می‌گذارند، روبرو می‌شویم.

قصه‌های کهن ایرانی از زبان برند درسا
قصه‌های کهن ایرانی از زبان برند درسا

برند درسا در سال‌های اخیر، از قصه‌گویی و خلق تجربه‌های نو از خلال آن، به عنوان دریچه‌ای برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده ‌کرده است. این برند در تلاش بوده تا همواره از عناصر فرهنگ ایرانی نه تنها در محصولات، بلکه در تجربه‌ی مخاطبان خود استفاده کند. درسا هدفی دارد که از آن به عنوان سبک زندگی نوین با حفظ اصالت ایرانی یاد می‌کند؛ او با نگاه به گذشته و گرامیداشت فرهنگ ایران، در راستای آینده و شکل نوین زندگی ایرانی‌ گام برمی‌دارد. برند درسا این هدف را تنها در خلق محصولات خود دنبال نمی‌کند، بلکه در تلاش است با ایجاد آگاهی و قصه‌هایی که هر بار یکی از آن‌ها را به شکلی جدید روایت می‌کند، مخاطب را با اصالت فرهنگ ملی‌مان آشنا کرده و او را در این مسیر با خود همراه کند. پس از ریبرندینگ درسا، توجه این برند به حفظ اصالت ایرانی بر مبنای استانداردهای جهانی و سبک زندگی نوین بیشتر شد و در این راستا، برنامه‌‌ریزی درسا بر اساس دغدغه‌‌هایی که نسبت به میراث طبیعی ایران وجود داشت، انجام گرفت.

برند درسا - روایت درخت نور

بنابراین، برند درسا سال 1402 را با کمپینی به نام خیال آغاز کرد. هدف از این کمپین، ادای دین به “باداب سورت” به عنوان دومین میراث طبیعی ثبت‌شده‌ی ایران بعد از کوه دماوند و دغدغه‌ی حفاظت از آن به عنوان یکی از میراث‌های در معرض آسیب بود. برای جلوگیری از آسیب به این میراث، بخش عمده‌ی تصاویر، به صورت هوایی گرفته شد و فقط عکاسی محصولات در آغوش بافت یگانه‌ی محیط با نهایت دقت برای آسیب ندیدن فضا، به تصویر کشیده شد و با بازپخش در استودیو، پرسه‌زنی در باداب سورت به صورت خیال‌پردازانه و با کمک تکنولوژی بازسازی شد.

حالا یکی دیگر از عناصر میراث ملی و فرهنگی ایران، “سرو ابرکوه”، دستمایه‌ی خلق کمپین جدید درسا شده است. درخت سرو در  فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. نه تنها در شعرها و روایت‌های ادبیات فارسی، بلکه در فرهنگ بصری و نقاشی ایرانی سرو همیشه عنصری مهم و نمادین بوده است و در ایران با آیین مهر پیوند خورده است. تجلی اختری مهر، “خورشید” است و مهر در چهره‌ی خورشید از دل ظلمت سر بر می‌آورد. درخت سرو و صخره‌های کوه، محل زایش “مهر” هستند که سپیده‌دم از قله‌ی کوه پدیدار می‌شود و از فراز درختان همیشه سبز سرو، جهان را روشن می‌کند؛ به این ترتیب، سرو را نمادی از مهر و روشنی جهان می‌دانند. شب یلدا که طولانی‌ترین تاریکی سال را در دل خود دارد، شب زایش مهر است؛ چراکه پس از یلدا، روزها بلندتر می‌شوند و روز به روز بر عمر و روشنی‌بخشی مهر افزوده می‌شود. درسا داستان سرو و مهر را تحت عنوان “درخت نور” روایت می‌کند.

کمپین "درخت نور" برند درسا
کمپین “درخت نور” برند درسا

 او این روایت جدید را به شکل‌های مختلف در فضای فروشگاهی و مدرن خود نشان داده است و با تلفیقی از آینه، نور و گیاه، به “درخت نور” اشاره می‌کند. کمپین “درخت نور” که از شب یلدا آغاز شده، به اسطوره‌ی سرو مهر ایرانیان اشاره دارد که امروزه در سراسر جهان گسترش پیدا کرده و با درخت کریسمس و سال نوی میلادی هم قرابت دارد. نام این کمپین نیز از شعری مانوی به همین عنوان وام گرفته شده است. درسا در این کمپین قصد دارد توجه مخاطبان را به ریشه‌های اصیل ایرانی جلب کند و با داستان‌سرایی، آگاهی آنان را نسبت به ارزش‌ها و میراث فرهنگی ایران افزایش دهد. علاوه بر رونق بخشیدن به فضای مارکتینگ برند خود، برند درسا توانسته است با استفاده از این اسطوره‌ی کهن ایرانی، مخاطب را به ریشه‌های اصیل خود متصل کند.

روایتی از سرو و مهر در کمپین "درخت نور" درسا
روایتی از سرو و مهر در کمپین “درخت نور” درسا

با روایت قصه‌های ایرانی، برندها می‌توانند ارزش‌هایی را منتقل کنند که فراتر از استفاده‌ی یک محصول یا کالاست. آن‌ها می‌توانند فراتر از مرزهای زبان با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار کنند و کیفیت تصویری و حسی برند خود را ارتقا دهند.

برای همه‌ی مردم دنیا، به خصوص ما ایرانی‌ها، قصه و قصه‌گویی یکی از اصلی‌ترین ابزارهاییست که با آن رشد می‌کنیم و از کودکی به دنبال شنیدن قصه‌‌هایی هستیم که در عین خیال‌انگیزی بتوانیم آن را به زندگی واقعی خود گره بزنیم. افسانه‌ها و اسطوره‌هایی که جز از طریق قصه و روایت، راهی به سوی آن‌ها نداریم، از دل گذشته می‌آیند؛ با ما و زندگی ما همراه می‌شوند و آینده را مانند آینه‌ای به ما نشان می‌دهند. “سرو ابرکوه” که یکی از پیرترین موجودات زنده‌ی دنیاست به عنوان نمادی از تمام سروهای ایستاده و بالنده‌ی ایران، مقاومت و پیروزی نور بر تاریکی را نشان می‌دهد. این پیروزی همیشگیست و از دل افسانه‌های تاریخ تا آینده‌ای که نمی‌دانیم به کجا خواهد رفت، همراه ایران و ایرانیان خواهد ماند. از شب یلدا، فضای فروشگاه‌های درسا نیز داستان سرو را در قالب “درخت نور” روایت می‌کنند. به آن‌ها بپیوندید و از بازنمایی نوین میراث ایرانی لذت ببرید. این روایت جذاب، ادامه دارد…

درخت نور نماد سرو ابرکوه
روایت “درخت نور” ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian