عروسی سلطنتی ولیعهد اردن از هفته قبل با مراسم حنابندان آغاز و در ادامه با کنسرت ها و جشن های مختلف تداوم یافته و امروز مراسم اصلی با حضور 1700 مهمان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

بنرهای اطلاع رسانی ازدواج سلطنتی ولیعهد اردن در شهر امان (پایتخت اردن)/ آسوشیتدپرس

1

ولیعهد 28 ساله اردن امشب (پنجشنبه) با نامزدش که از منتسبان خاندان سلطنتی عربستان سعودی است، ازدواج می کند.

به گزارش عصرایران، شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن امشب با “رجوه السیف” نامزد 29 ساله اش که شهروند عربستان سعودی و یک مهندس معمار و طراح لباس است، ازدواج خواهد کرد. مراسم نامزدی این زوج در تابستان سال گذشته در ریاض برگزار شده بود.

مادر السیف از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی است و با تیره “سدیری” این خاندان (مادر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی) نسبت خویشاوندی دارد. 

پیش از مراسم ازدواج که امشب برگزار خواهد شد، مراسم مختلفی در اردن به مناسبت این رویداد برگزار شده است، از جمله کنسرتی بزرگ با حضور برخی از خوانندگان مطرح دنیای عرب در استادیوم اصلی شهر امان.

در این مراسم قرار است اعضای ارشدی از خانواده های سلطنتی دنیا حضور یابند.

خاندان هاشمی حاکم بر اردن که خود را ازسلاله پیامبر اسلام (ص) می دانند، از سال 1921 بر این کشور عربی حکومت می کنند و پس از کسب استقلال از انگلیس در سال 1946 ملک حسین، پدر عبدالله دوم (پادشاه کنونی اردن) زمام امور این کشور را در دست گرفت.

برخی از شهروندان اردنی از روزها قبل با الصاق تصاویر ولیعهد کشورشان و همسر آینده اش روی خودروها و اماکن عمومی شادمانی خود را از این رویداد ابراز می کنند.

همچنین از روزها قبل بنرهای بزرگی در سطح شهر برای آگاهی رسانی درباره این رویداد نصب شده است.

مراسم حنابندان این زوج سلطنتی هفته گذشته در کاخ زهران در شهر امان برگزار شد.

مراسم ازدواج نیز از یک روز قبل از مراسم رسمی دیروز با مراسم “حمام داماد” آغاز شده است و قرار است امروز مراسم اصلی برگزار شود.

مراسم عقد اسلامی این زوج سلطنتی از ساعت  16 امروز (به وقت محلی) با حضور حدود 140 مهمان در کاخ زهران برگزار می شود.

پس از آن زوج سلطنتی برای مراسم اصلی با اسکورتی ویژه به کاخ الحسینیه در غرب امان خواهند رفت و در این مسیر 10 کیلومتری مردم در دو طرف خیابان به آنها شادباش خواهند گفت.

در کاخ الحسینیه، 1700 مهمان داخلی و خارجی برای ضیافت به این زوج خواهند پیوست.

برخی از سران کشورها و اعضای خاندان سلطنتی از سرتاسر جهان برای برگزاری جشن ها وارد امان شده اند.

پادشاه سابق اسپانیا، خوان کارلوس و همسرش ملکه سوفیا، شاهزاده کاترینا آمالیا از هلند، ولیعهد ویکتوریا و شاهزاده دانیل سوئد، و ویلهلم الکساندر و ملکه ماکسیما از هلند از جمله اعضای سلطنتی هستند که انتظار می رود در این مراسم شرکت کنند.

شاهزاده ویلیام ولیعهد انگلیس و همسرش کاترین میدلتون نیز در مراسم امشب حضور خواهند داشت.

جیل بایدن بانوی اول آمریکا هم تایید کرده که در مراسم امشب حضور خواهد یافت.

با وجودی که درباره حضور رهبران و اعضای خانواده های سلطنتی عرب تاکنون اطلاع رسانی صورت نگرفته است؛ اما انتظار می رود بسیاری از اعضای خانواده های سلطنتی عرب نیز در این مراسم شرکت کنند.

دیشب (چهارشنبه شب) ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به رسم خاندان هاشمی حاکم بر این کشور میزبان 4 هزار نفر از اعضای خانواده هاشمی اردن و بزرگان این قوم به صرف ضیافت شام در کاخ زهران بود و در این مراسم از نوعی غذای سنتی اردنی به نام “منسف” از مهمانان پذیرایی شد.

منسف یک غذای سنتی منطقه شام و غذای ملی اردن است. این غذا با پختن گوشت گوسفند در کشک تهیه شده و با برنج یا بلغور و نان سرو می شود. این غذا در عروسی ها ،ختم ها و در رستوران های اردنی عرضه می شود. 

ولیعهد اردن تحصیلکرده کالج نظامی در انگلستان و ایالات متحده آمریکاست و همسرش نیز در دانشگاه سیراکیوز آمریکا در رشته معماری فارغ التحصیل شده است. او همچنین یک طراح لباس نیز هست.

مراسم رسمی عروسی شاهزاده حسین، ولیعهد اردن طبق آداب و رسوم این کشور با حمام داماد آغاز شد که توسط شاهزاده عمر بن فیصل پسر عموی ولیعهد اردن برگزار شد.

شاهزاده عمر بن فیصل در راستای آداب و رسوم و سنت‌های اردن، برای پسر عموی خود، شاهزاده حسین ولیعهد اردن «حمام داماد» برگزار کرد.

شاهزاده حسین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: با تشکر فراوان از جوانان مهربان اقوام و همکاران در ارتش بزرگ.

اردن برای برگزاری جشن‌های باشکوهی که قرار است به مناسبت ازدواج سلطنتی شاهزاده حسین بن عبدالله دوم، ولیعهد این کشور و رجوه خالد السیف از عربستان سعودی، از روز چهارشنبه آغاز شود، آماده شده است.

طی این جشن دو‌روزه ضیافتی سلطنتی با حضور چهار هزار نفر از سراسر اردن به میزبانی ملک عبدالله دوم در دربار سلطنتی هاشمی برگزار خواهد شد.

حمام داماد یکی از آداب و رسوم متمایز و زیبا در عروسی‌های اردن به شمار می‌رود و این رسم به افتخار داماد درنظر گرفته می‌شود. این رسم قبل از روز عروسی با ذکر مکان و زمان خوانده می‌شود و در صبح، به طوری که داماد به منزل شخصی که داماد را برای حمام دعوت کرده است، می‌رود. این مراسم با حضور اقوام، آشنایان و دوستان در حین خواندن آهنگ‌های رایج برگزار می‌شود.

شیرینی هم توزیع می‌شود و وقتی داماد به خانه‌ای که به آن دعوت شده می‌رسد، مورد استقبال قرار می‌گیرد. شیرینی پخش می‌شود و داماد برای دوش گرفتن وارد حمام می‌شود. پس از خروج لباس داماد که کت و شلوار یا لباس عربی است و معطر شده توسط اقوام به تن داماد پوشانده می‌شود.

تازه‌ترین جشن ازدواج خاندان سلطنتی اردن موردتوجه رسانه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است و چندین شبکه تلویزیونی روز پنجشنبه این مراسم را برای بینندگان پخش خواهند کرد.

رانیا، ملکه اردن، شب دوشنبه ۲۲ می‌به افتخار عروس آینده‌اش، رجوه السیف از عربستان سعودی، جشن حنابندان برگزار کرد.

(ویدئو)
(ویدئو)
(ویدئو)
(ویدئو)

دربار پادشاهی اردن تصاویری از مراسم نامزدی شاهزاده حسین بن عبدالله دوم، ولیعهد اردن را منتشر کرده است. عروس رجوه خالد بن عبدالعزیز متولد عربستان سعودی است. مراسم نامزدی با حضور ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و ملکه رانیا در منزل پدر عروس در ریاض عربستان برگزار شد

جشن نامزدی ولیعهد اردن با دختر عربستانی (عکس)
جشن نامزدی ولیعهد اردن با دختر عربستانی (عکس)
جشن نامزدی ولیعهد اردن با دختر عربستانی (عکس)

زیباترین ملکه دنیا، در حنابندان پسرش هم خیره‌کننده ظاهر شد

شب گذشته مراسم حنابندان پسر بزرگتر ملک عبدالله و ملکه رانیا، در کاخ زهران اردن با حفظ سنت‌ها و بسیار باشکوه برگزار شد.

هفته بعد مراسم عروسی پرنس حسین، ولیعهد و پادشاه آینده اردن با رجوه السیف در همین کاخ برگزار می‌شود.

حنابندان ولیعهد اردن

در این مراسم اعضای خانواده سلطنتی اردن با استایل‌هایشان بسیارخوش درخشیدند. ملکه رانیا، لباسی آبی رنگ و پر جزئیات از برند عربی «سعید کوبیسی» را بر تن داشت و عنوان خوشپوش‌ترین ملکه را برای خود حفظ کرد.

حنابندان ولیعهد اردن

لباس رجوه نیز از برندی عربی به نام «Honayda Serafi» انتخاب شده بود. این لباس سفید، بلند و لایه لایه، با گلدوزی‌ها و جزئیات طلایی رنگش بسیار درخشان بود.

حنابندان ولیعهد اردن

پرنسس ایمان و پرنسس سلما، خواهران زیبای داماد نیز با لباس‌های زیبایی به رنگ‌های یاسی و زرشکی در این مراسم حضور داشتند.

حنابندان ولیعهد اردن

مادر عروس نیز با لباس آبی کله‌غازی که گلدوزی‌‌های رنگارنگ بر آن نقش بسته بود، در کنار دخترش حضور داشت.

حنابندان ولیعهد اردن

روز پنج‌شنبه، در تاریخ اول ژوئن ۲۰۲۳، مراسم ازدواج ولیعهد اردن و همسر عربستانی‌اش برگزار شد و مهمانان زیادی از سراسر دنیا در این مراسم شرکت کردند.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

لباس عروس در مراسم عقدکنان

رجوه السیف، دختر ۲۹ عربستانی که از اقوام دور پادشاه عربستان است، عروس این مراسم بود. همین نسبت باعث شده بسیاری بر این عقیده باشند که این ازدواج سیاسی بوده است.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

او با لباس عروسی زیبا از برند الی صعب، که یقه‌ای غیر قرینه داشت و البته دنباله‌ی بسیار بلندش زیبایی خاصی به آن بخشیده بود، ظهر پنج شنبه در مراسم عقدکنان ظاهر شد.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

پشت این لباس از کمر تا انتهای دنباله‌ی آن، گل‌هایی سفید به صورت برجسته و جدا از پارچه کار شده بود. تور بلند پرنسس رجوه نیز تا انتهای دنباله دامنش ادامه داشت. او کفش‌های سفید با پاشنه تخت را برای استایل اولش انتخاب کرده بود.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

برادر کوچکتر داماد، پرنس هاشم عروس را تا سر سفره عقد همراهی کرد و خواهرهای داماد، پرنسس ایمان و پرنسس سلما نیز، که پشت سر عروس به او کمک می‌کردند، به مراسم آمدند.

عروس در عروسی ولیعهد اردن
عروس در عروسی ولیعهد اردن

تاج عروس

رجوه در مراسم عقدکنان تاجی از برند فِرِد را بر سر داشت. این تاج هدیه‌ی پدر شوهر و مادر شوهرش، ملک عبدالله و ملکه رانیا بود که عبارت «رجوه من الله» (رجوه از خداست) در تزئینات تاج دیده میشد. البته معنای اصلی جمله (امید به خدا) است و به صورت نمادین و ایهام‌گونه بر روی تاج عروس مراسم نقش بسته بود.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

پس از انجام عقد شرعی در قصر زهران، عروس و داماد با مهمانان دیدار کرده و پاسخ تبریک‌های آن‌ها را دادند و سپس با ماشین عروس و اسکورت بسیار با شکوهی به محل برگزاری در کاخ حسینیه عروسی رفتند.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

در محل دوم پس از رقص و پایکوبی، بریدن کیک با شمشیر و برخی مراسم‌های جانبی، عروس و مهمانان لباس و آرایش خود را تغییر داده و با استایل دومشان ظاهر شدند.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

استایل دوم عروس در مراسم شام عروسی

عروس در استایل دومش که در واقع مربوط به شام و مراسم عروسی بود، لباسی زیبا و باز هم با دنباله‌ای بسیار بلند، از دولچه گابانا بر تن داشت.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

او بر خلاف مراسم عقد‌کنان، موهای بسته را برای مراسم شام عروسی انتخاب کرد. بانوان مهمان در این مراسم با تاج‌‌های زیبا و رنگارنگی ظاهر شدند.

عروس در عروسی ولیعهد اردن

دیشب مراسم ازدواج ولیعهد اردن و همسر عربستانیش برگزار شد و مهمانان زیادی با استایل‌های زیبایشان در این مراسم حضور یافتند. ملکه رانیای ۵۱ ساله، همسر ملک عبدالله و مادر داماد، با استایل‌هایش در این مراسم درخشید.

رانیا در عروسی ولیعهد اردن

این مراسم در دو قسمت عقدکنان و شام عروسی برگزار شد و شاهد دو استایل متفاوت از مهمانان و میزبانان مراسم بودیم.

استایل ساده ولی خیره‌کننده رانیا در مراسم عقدکنان

ملکه رانیا در استایل اولش با لباسی مشکی از دیور ظاهر شد که دم آستین‌ها، یقه و قسمت پشت لباس تا کمر با پارچه‌ی کارشده‌ی طلایی رنگ تزئین شده بود.

رانیا در عروسی ولیعهد اردن

خیلی از مخاطبان معتقد بودند که رانیا با پوشیدن این لباس مشکی قصد داشت کاری کند تا عروسش بیشتر به چشم بیاید ولی باز هم مخاطبان در مورد زیبایی او حتی با پیراهنی مشکی و ساده حرف می‌زدند.

رانیا در عروسی ولیعهد اردن

او کیف کوچک طلایی رنگی را همراه با این استایل استفاده کرده بود.

رانیا در عروسی ولیعهد اردن

استایل دوم ملکه در مراسم شام عروسی

استایل دوم رانیا در مراسم شام عروسی، با لباسی سفید و طلایی حضور یافت که توسط برند الی صعب دوخته شده بود. این پیراهن با شنلی زیبا از جنس پارچه لباس و لبه‌دوزی‌های طلایی آن، تزئین شده بود.

رانیا در عروسی ولیعهد اردن

او در مراسم عقدکنان، مدل موهای بسته را برگزیده بود اما در مراسم دوم با موهای باز حاضر شد. رانیا تاج مخصوص خود که ساخته‌ی برند فِرِِد بود را در این مراسم به سر داشت.

رانیا در عروسی ولیعهد اردن

کیت میدلتون و پرنس ویلیام، پرنس و پرنسس جذاب ولز، از مهمانان ویژه‌ی مراسم ازدواج پرنس حسین، ولیعهد اردن بودند.

کیت در عروسی ولیعهد اردن

در این مراسم کیت نیز همچون دیگر مهمانان، با دو استایل متفاوت برای مراسم عقدکنان و مراسم شام عروسی حضور داشت.

کیت در عروسی ولیعهد اردن

استایل اول کیت میدلتون

استایل اول ملکه آینده بریتانیا، پیراهنی صورتی و بلند از الی صعب بود. او این پیراهن زیبا را با موهای باز و مواج همراه کرده بود.

کیت در عروسی ولیعهد اردن

گوشواره‌های درشت با سنگی ارزشمند به رنگ پارچه لباس، کیف پرس طلایی رنگ و صندل‌های صورتی رنگ و پاشنه بلند، استایل زیبای او را تکمیل می‌کردند.

کیت در عروسی ولیعهد اردن
کیت در عروسی ولیعهد اردن

استایل دوم کیت میدلتون

پرنسس ولز برای استایل دومش، مجددا با لباسی صورتی و بسیار پر زرق و برق دیده شد. این لباس از برند جنی پکهام برگزیده شده بود. نوار نقره‌ای رنگی که در قسمت کمر کار شده بود، به عنوان تزئین لباس به کار رفته بود.

کیت در عروسی ولیعهد اردن

بانوان در مراسم شام عروسی با تاج‌های زیبایشان حضور یافتند. کیت میدلتون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با تاج لاورز نات که یکی از تاج‌های مورد علاقه پرنسس دایانا بود، در این مراسم حضور داشت.

کیت در عروسی ولیعهد اردن

کیت مدلتون در استایل دومش نیز با موهای باز ظاهر شده بود. کیف کلاچ پوست پیازی از برند پرادا این استایل را کامل کرده بود.

کیت در عروسی ولیعهد اردن

وقتی سال گذشته شاهزاده حسین ولیعهد اردن، از رجوه السیف خواستگاری کرد، یک حلقه الماس تراش گلابی از خانه جواهرات هری وینستون را به نامزدش هدیه داد.

حلقه همسر ولیعهد اردن

این نشان تجاری لوکس آمریکایی که نام خود را از بنیانگذارش که به پادشاه الماس نیز معروف بود، گرفته است، به دلیل ارائه برخی از بهترین الماس‌های سفید و رنگی، شهرت دارد.

حلقه همسر ولیعهد اردن

اگرچه رسم است که انگشتر تراش گلابی باید طوری استفاده شود که نوک آن به سمت خود فرد باشد، تا دیگران بتوانند تراش زیبای سنگ را ببینند، اما السیف به سلیقه خود آن را به صورتی که نوک انگشتر رو به بیرون باشد نیز استفاده کرده است.

حلقه همسر ولیعهد اردن

هری وینستون به خاطر استفاده از درخشان‌ترین الماس‌های رنگی با سطح کیفی E، D و F که سیستم درجه‌بندی کیفیت موسسه گوهرشناسی آمریکا است، شناخته می‌شود.

حلقه همسر ولیعهد اردن

این سیستم با حرف D که نشان دهنده الماس بدون رنگ است شروع می‌شود و تا حرف Z ادامه دارد که نشان دهنده وجود سایه زرد روشن یا قهوه‌ای روشن در سنگ است.

حلقه همسر ولیعهد اردن

به همین ترتیب، وضوح یا پاکی سنگ‌ها از طریق سیستمی از حروف و اعداد درجه بندی می‌شود که از FL، برای بی‌عیب (به این معنی که سنگ هیچ ایرادی ندارد) تا I3 (به این معنی که در سنگ اجزای قابل مشاهده‌ای وجود دارد و روی زیبایی و ارزش آن تاثیر می‌گذارد) درجه بندی می‌شود.

حلقه همسر ولیعهد اردن

سنگ‌های هری وینستون که در شکل‌های بیضی و گلابی و همچنین کوشن کلاسیک (ترکیب یک شکل مربع با لبه های گرد) یا تراش‌های زمردی موجودند، به عنوان کیفیت استثنایی معروفند.

حلقه همسر ولیعهد اردن

بزرگترین حلقه نامزدی هری وینستون برای ژاکلین کندی اوناسیس بود. این سنگ با وزن ۴۰.۴۲ قیراط را تاجر یونانی-آرژانتی ارسطو اوناسیس ارائه کرد و یکی از ۱۸ سنگ برش خورده از الماس ۶۰۱ قیراطی لسوتو III بود. این الماس دوسال پس از مرگ ژاکلین کندی، در سال ۱۹۹۶ به قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در یک حراجی در حالی فروخته شد که قیمت آن امروز نزدیک به ۲۰ میلیون دلار است.

روز پنج‌شنبه، اول ژوئن، مراسم ازدواج ولیعهد اردن و همسر عربستانی‌اش در طی جشنی بسیار باشکوه برگزار شد و مهمانان زیادی از دربارهای سراسر دنیا در این مراسم حضور داشتند.

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

در این مطلب نگاهی داشته‌ایم به تعدادی از مهمانان و استایل‌های آن‌ها در این مراسم.

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا و دخترش اشلی

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پرنسس بئاتریس و همسرش از خانواده سلطنتی انگلستان

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

استایل اول خواهر داماد، پرنسس ایمان و همسرش

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

استایل اول پرنسس سلما، خواهر کوچکتر داماد با لباسی از استلا مک‌کارتی

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

استایل‌ دوم پرنسس ایمان با لباسی از برند فرانسوی ژیام باتیستا والی و استایل دوم پرنسس سلما با لباسی براق

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

کیت میدلتون و پرنس ویلیام، پادشاه و ملکه آینده بریتانیا

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

فرح پهلوی در مراسم شام عروسی با پیراهنی سبز

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

ایوانکا ترامپ و همسرش

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

ویلیام الکساندر، پادشاه هلند و همسرش ملکه ماکسیما

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

استایل دوم ملکه ماکسیما به همراه دخترش پرنسس آمالیا

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

امیره شیخ موزه، مادر امیر فعلی قطر با لباسی از کالکشن دهه ۸۰ ولنتینو

این بانوی قطری به انجام عمل‌های زیبایی‌ زیادی که بر روی صورت و بدنش انجام داده است، معروف است.

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

استایل دوم شیخ موزه با لباسی سبز

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پرنس فردریک، ولیعهد دانمارک و همسرش پرنسس مری

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

ملکه جتسون پما و پرنسس یوفلما از بوتان

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پرنسس الیزابت، ولیعهد بلژیک به همراه پدرش

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پرنسس ویکتوریا، ولیعهد سوئد و همسرش پرنس دنیل

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پرنسس تاکامادو و دخترش پرنسس سوگوکو از ژاپن

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پادشاه سابق اسپانیا و همسرش سوفیا

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

سلطان عبدالله و همسرش ملکه عزیزه از مالزی

مهمانان عروسی ولیعهد اردن

پنج‌شنبه هفته گذشته مراسم ازدواج پسر بزرگتر ملک عبدالله و ملکه رانیا با رجوه السیف عربستانی برگزار شد. در این مراسم که شامل دو قسمت عقدکنون و شام عروسی بود، همسر ولیعهد یونان با دو لباس عروس متفاوت ظاهر شد. ملکه رانیا، مادر داماد نیز با دو استایل بسیار زیبا و درخشان در مراسم ازدواج پسر بزرگش ظاهر شد و تعریف و تمجید بسیاری از سمت مخاطبان دریافت کرد.

لباس عروس رانیا و عروسش

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و مخاطبان خانواده سلطنتی اردن به مقایسه لباس عروس ملکه رانیا و لباس‌هایی که عروسش در مراسم ازدواجش پوشیده بود، پرداختند.

لباس عروس رانیا و عروسش

لباس عروس رانیا

چند روز دیگر یعنی در دهم ماه ژوئن، سی‌امین سالگرد مراسم ازدواج ملکه رانیا و ملک عبدالله برگزار می‌شود و همین بهانه‌ای شد که نگاهی داشته باشیم به لباس عروس این ملکه زیبا.

لباس عروس رانیا و عروسش

او سی سال پیش، لباسی دکلته با تزئینات طلایی را انتخاب کرده بود که کتی کوتاه آن را کامل می‌کرد. کمربندی به رنگ سفید با سگک پر نگین و تزئینات طلایی نیز این لباس را کامل می‌کرد. دامن پف لباس، دنباله‌ی بلند آن و جزئیات استایل رانیا، او را به یکی از به یادماندنی‌ترین عروس‌های تاریخ تبدیل کرد.

لباس عروس رانیا و عروسش

لباس عروس رجوه

لباس عروس اول رجوه السیف از برند الی صعب بود و بالاتنه جلویی لباس با چین‌های ریز و یقه کجش جلب توجه می‌کرد.

لباس عروس رانیا و عروسش
لباس عروس رانیا و عروسش

دنباله بلند لباس و گل‌هایی که در پشت لباس کار شده بود، جزئیات زیبای استایل او را تشکیل می‌دادند.

لباس عروس رانیا و عروسش
لباس عروس رانیا و عروسش

شاهزاده ایمان، دختر ملکه رانیا و عبدالله دوم پادشاه اردن با جمیل الکساندر ترمیوتس یونانی تبار ازدواج کرد. لباس عروس، سفارشی و توسط برند دیور آماده‌سازی شد؛ لباس ملکه رانیا هم از کالکشن کوتور همین برند بود.

مراسم در کاخ سلطنتی در غرب امان با حضور ملک عبدالله دوم، همسرش ملکه رانیا و ولیعهد حسین و برخی از مردم برگزار شد. در اولین عکس، کمربندی که شاهزاده ایمان در مراسم حنابندانش به کمر بسته، متعلق به مادرش رانیا بوده است. 

کمربندی که شاهزاده ایمان در مراسم حنابندانش به کمر بسته، متعلق به مادرش رانیاست.
کمربندی که شاهزاده ایمان در مراسم حنابندانش به کمر بسته، متعلق به مادرش رانیاست.
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
جشن عروسی دختر پادشاه اردن
جشن عروسی دختر پادشاه اردن
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل
عروسی شاهزاده ایمان با الکساندر جمیل

پرنسس بئاتریس و همسرش، دیگر مهمانان مراسم ازدواج ولیعهد اردن بودند که از خانواده سلطنتی بریتانیا در این مراسم حضور یافته بودند.

بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن

استایل اول پرنسس بئاتریس

پرنسس بئاتریس از یورک، که نفر نهم صف سلطنت و سومین فرد مونث در این صف است، با لباسی آبی آسمانی از برند Needle And Thread لندن در این مراسم حضور یافت. او نواری مشکی را به عنوان کمربند لباس استفده کرده و پاپیونی مشکی رنگ را نیز به پشت موهایش متصل کرده بود.

بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن

او با کیفی از برند سوفی وبستر و کفش‌های استیلتو آبی رنگ از برند رالف اند روسو این استایل را کامل کرده بود.

بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن

استایل دوم پرنسس بئاتریس

استایل دوم بئاتریس، لباسی به رنگ کرمی بود که در قسمت سینه آن از پولک و نگین‌های نقره‌ای رنگ استفاده شده و ظاهری پر زرق و برق را به لباس بخشیده بود. این لباس از برند ریماکرا اتخاب شده بود.

بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن
بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن

بئاتریس این استایل را با تاج الماس یورک که متعلق به سارا فرگوسن، مادر بئاتریس بوده، همراه کرده بود.

بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن

به نظر می‌رسد پس از خروج پرنس هری و مگان از دربار انگلیس، پرنسس یورک فرصت را غنیمت شمرده و با دریافت سمت از پادشاه انگلستان، به عنوان عضوی از خانواده سلطنتی بریتانیا در این مراسم حضور یافته. این به معنای پر رنگ‌تر شدن نقش این پرنسس در دربار است.

بئاتریس در عروسی ولیعهد اردن

پس از ماه‌ها تدارک و آماده‌سازی، شاهزاده حسین، ولیعهد اردن، روز اول ژوئن در مراسم مجللی در امان، با رجوه السیف، اهل عربستان سعودی، ازدواج کرد. ملکه آینده اردن برای روز عروسی خود طرحی از برند الی صعب، طراح محبوب و پرآوازه لبنانی را برگزید.

لباس عروس امیره رجوه

فهرست مهمانان این ازدواج، مملو از اعضای بسیار محبوب خانواده‌های سلطنتی بین‌المللی بود؛ از شاهزاده و شاهزاده‌خانم ولز تا شهبانو فرح پهلوی، پادشاه خوان کارلوس اول و ملکه سوفیا از اسپانیا، شاهزاده الیزابت و پادشاه فیلیپ از بلژیک، و بسیاری دیگر.

از زمانی که خبر نامزدی‌ این زوج منتشر شد، آنان در مرکز توجه بودند و در هفته‌های اخیر، در کنار محل برگزاری، لباس و تزئینات سالن عقد و مهمانان مشهور، یکی از نکات مهم، بحث درباره لباس عروس برای این روز خاص بود.

پیش از مراسم ازدواج، رجوه السیف در جشن حنابندان خود پیراهن زیبای عاجی‌رنگی با تزئینات طلایی از نشان تجاری هنیده پوشید که با جزئیات گلدوزی‌شده معنادار، از ستاره هفت‌پر که ارزش ویژ‌ه‌ای در اردن دارد تا نقوش نخل که از نمادهای عربستان سعودی است، ادای احترامی بود به ریشه‌های سعودی او و میراث اردنی شاهزاده حسین.

لباس عروس امیره رجوه

ملکه آینده اردن برای روز ازدواج خود، الی صعب، طراح محبوب و پرآوازه لبنانی، را برگزید. انتخاب او، چنانکه پیش‌بینی می‌شد، پیراهنی کاملا سفید بود. مراسم عقد مذهبی رجوه در کاخ زهران برگزار شد که سال‌ها پیش ملکه رانیا و ملک عبدالله، والدین شاهزاده حسین، در آنجا ازدواج کردند.

لباس عروس امیره رجوه

لباس اول رجوه که با آن در  مراسم عقد حاضر شد، پیراهنی ساده و آستین‌بلند بود که یقه نامتقارن و بالاتنه چین‌دارش آن را متمایز می‌کرد. دنباله لباس که در صورت لزوم جدا می‌شد، چندین متر پارچه با تزئینات و گلدوزی بود که  دو خواهر داماد مراقب بودند درست در پشت عروس قرار گیرد.

تکمیل این لباس کرپ الی صعب، به کمک ۲۰ هنرمند زبردست، و در مجموع سه ماه زمان نیاز داشت. از دیگر تزئینات آن می‌توان به ۵۵۰ گلبرگ و شش کیلوگرم مروارید، کریستال و مهره اشاره کرد.

شاهزاده هاشم، برادر کوچک‌تر داماد، عروس را که یک دسته‌گل ساده از شکوفه‌های سفید در دست داشت، به سمت محراب همراهی کرد. گفتنی است که رجوه ظاهر خود را با یک تاج زیبا و گوشواره‌های الماس مشابه تکمیل کرده بود. همچنین، عروس با اجتناب از مدل سنتی‌تر موی عروس، ترجیح داده بود که گیسوان بلند خود را باز بگذارد.

پس از اتمام مراسم عقد با لباس زیبای الی صعب، هنگامی که عروس و شاهزاده حسین از مهمانان استقبال می‌کردند، رجوه پیراهنی سفید و آستین‌کوتاه با دستکش‌های بسیار بلند و یقه نسبتا باز و دامن حجیمی که روی آن گل‌های سفید سه‌بعدی و برجسته دوخته شده بود، به تن داشت.

لباس عروس امیره رجوه

این پیراهن سفارشی از مجموعه آلتامودای دولچه و گابانا ۲۰۲۲ بود.

رجوه همچنین مدل موی خود را نیز تغییر داده بود و با موهایی که پشت سرش بسته شده بود و با یک تاج الماس ظریف به مهمانان خوش‌آمد گفت. روی تاج، عبارت «دعای مستجاب‌شده به خواست خدا» نقش بسته بود (رجوه من‌الله) که به دعای شکرگذاری ملکه رانیا در زمان نامزدی این زوج اشاره دارد.

لباس عروس امیره رجوه

خود ملکه رانیا تاج مشهورش را که با طرح و نوشته «بزرگی خدا» ساخته شده بود، بر سر داشت.

ولیعهد حسین نیز یونیفرم سیاهی به تن داشت که از لباسی که پدرش، ملک عبدالله دوم، در مراسم ازدواجش با ملکه رانیا بر تن کرده بود، الهام گرفته شده بود و برای این مناسبت، بسیار شیک به نظر می‌رسید.

بررسی مراسم و لباس‌های عروسی سلطنتی اردن

برای اولین‌بار بعد از 30 سال در اردن یک عروسی سلطنتی برگزار شد. در این مراسم ولیعهد اردن، حسین 28 ساله و وارث ملک عبدالله دوم و ملکه رانیا با رجوا خالد بن مساعد بن سیف بن عبدالعزیز آل سیف 29 ساله و معمار که از سمت مادر به شاهزاده‌های آل سعود متصل است، ازدواج کرد. آخرین باری که عروسی سلطنتی در این مقیاس در اردن برگزار شد مربوط به سال 1993 بود، زمانی که عبدالله دوم، ولیعهد آن زمان با رانیا آل یاسین متولد کویت از پدر و مادری فلسطینی پیمان زناشویی بستند. این زوج سلطنتی 3 فرزند دیگر هم دارند: شاهزاده ایمان 26 ساله که در ماه مارس در یک مراسم کوچک‌تر با یک سرمایه‌دار ونزوئلایی یونانی تبار ازدواج کرد، شاهزاده سلما 22 ساله و شاهزاده هاشم 18 ساله.
اتحاد استراتژیک بالقوه بین اردن و همسایه نفت خیزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتیجه‌ی این عروسی از نظر استراتژیک اتحاد این دوکشور است که راه خوبی برای تبلیغ سلطنت آینده‌ی شاهزاده حسین و ملکه آینده اش به شمار می‌رود.

سابقه‌ی تاریخی خانواده سلطنتی اردن

اگر بخواهیم از سابقه‌ی تاریخی این کشور بگوییم شاید تنها بتوان در چند سطر آن را بیان کرد زیرا تا پیش از جنگ جهانی اول این قسمت از صحرای عربستان به عنوان بخشی از خاک عثمانی به شمار می‌رفت اما با فروپاشی عثمانی و تقسیم آن به کشورهای کوچک‌تر، کشور اردن هم تحت قیمومیت بریتانیا از سال 1921 آغاز به حیات کرد. خاندان سلطنتی اردن معروف به هاشمیان از همان ابتدا حکومت را در این کشور به دست گرفتند.

استقلال اردن در سال 1946 اتفاق افتاد و از آن زمان از زیر پرچم بریتانیا بیرون آمدند. خانواده هاشمی‌ها از خاندان هاشم می‌آیند که از اوایل قرن دهم با اجازه‌ی رسمی حکومت عثمانی بر صحرای عربستان حکومت می‌کردند. بعد از تجزیه‌ی عثمانی، بریتانیا بخش کوچکی از صحرای عربستان را به پاس خدماتی که داشتند به این خاندان واگذار کرد و حکومت اردن شکل گرفت. خاندان هاشمی خود را منتسب به پیامبر اکرم (صل الله و علیه و آله) معرفی می‌کنند و مذهب آن‌ها سنی است.

آثار باستانی کشور اردن
آثار باستانی کشور اردن

رسومات ویژه عروسی سلطنتی اردن

یک هفته قبل از مراسم عروسی، ملکه رانیا یک مراسم حنابندان برای عروس سلطنتی اردن برگزار کرد. مهمانان این مراسم از زنان خاندان هاشمی بودند. در این مراسم از مهمانان در بدو ورود با قهوه‌ی عربی و عطر عود استقبال می‌شد. با ورود ملکه رانیا به همراه مادر عروس و پشت سر آن‌ها خواهر‌های داماد؛ ایمان و سلما، زنانی که با لباس‌های آبی آسمانی که مدل لباس‌های عربی با دامن‌های بلند داشت، در دو ردیف ورودی ایستاده بودند، بر سر آن‌ها گلبرگ‌های سفید ریختند و زاغروته کشیدند. از آن‌جایی که این مراسم بیشتر یک مراسم سنتی است، زنانی که شرکت کرده بودند از جمله شخص ملکه رانیا، دخترانش و مادر عروس، لباس‌های سنتی عربی و مدل‌های زیبایی از کفتان با رنگ‌های شاد به تن داشتند.

مراسم آوازخوانی در مراسم حنابندان

مقدمات مراسم حنابندان از دو ماه نیم قبل در تدارک بود. موسیقی این مراسم بر عهده‌ی یک گروه موسیقی به نام حلیم بود که با سازهای زهی خود روح شرق و سنت‌های ویژه‌ی عرب را به گوش مدعوین رساندند. دیانا کارازون و زین عوض با همراهی دو گروه فولکلور زن در این مراسم آواز خواندند. در همین مراسم یک خواننده‌ی زن هم اشعاری را که برای عروس سروده بود برای او خواند.
در فضایی شاد، زنان عرب ملکه رانیا و عروس تازه وارد به خانواده‌ی سلطنتی را در بر گرفتند و آن‌ها را برای رقصیدن همراهی کردند.
در کنار مراسم حنابندانی که برای رجوا تدارک دیده شده بود، یک مراسم هم برای داماد برگزار شد و آن هم مراسم حمام داماد بود. در این مراسم که توسط پسرعموی داماد گرفته شده بود تعدادی از مردان خانواده هاشمی و ساز و موسیقی نیروهای مسلح اردن حضور داشتند. لباس مردان عرب در این مراسم، عبا، دیشداشه و شماغ بود.

مراسم حنابندان عروس اردن
مراسم حنابندان عروس اردن

عروس سلطنتی اردن؛ لباس حنابندان

لباسی که رجوا السیف به سفارش رانیا ملکه‌ی اردن به تن کرده بود، لباسی بود که یک طراح عربستانی به نام حونایدا سرافی Honayda Serafi بیش از 2000 ساعت بر روی آن کار کرده بود. نمای کلی لباس سفید و طلایی بود و پارچه‌ی اصلی آن کرپ بود. رویه‌ی لباس الهام گرفته از نجدی معروف به ثوب السحابی (ثوب به معنی پوشاک) بود که خاستگاه آن عربستان سعودی است. لباس تلفیقی از طرح سنتی لباس زنان عرب به همراه طرح مدرن و به روزشده‌ی آن بود. این سبک لباس را زنان اغلب کشورهای عربی از آفریقا گرفته تا عربستان، فلسطین و اردن و دیگر کشورهای عربی به تن می‌کنند. طراح با خلق چنین لباسی قصد یکی کردن فرهنگ عربستان و اردن را داشت.

نمایی از لباس حنابندان عروس اردن
نمایی از لباس حنابندان عروس اردن

رویه‌ی لباس نجدی ردایی است که از سر تا پا را در بر می‌گیرد اما در لباس رجوا در مدل آن تغییراتی داده شده بود. این ردا از تور بود و در قسمت پایین‌تر آستین و مچ دستانش را در برگرفته بود و بلندی آن تا میان ساق پا بود. سرتاسر سرپوش او را طرح‌های فاخر طلادوزی پوشانده بود که با نخ‌های ابریشمی دوخته شده بود. اشکالی که بر روی سرپوش دوخته شده بود به شکل مثلث معکوس بود که گمان می‌رود نقوشی از طرح‌های سنتی عربی و تاریخ تمدن اعراب است.

سرافی با در نظر گرفتن این پیوند و مراسم، پادشاهی اردن را با عربستان درهم آمیخته بود. متریالی که بر روی این لباس به کار رفته بود: سرمه، منجوق، ملیله، نخ‌های ابریشمی طلایی رنگ، گل‌های برجسته، مرواریدهای طلایی، پولک و پارچه‌هایی که به شکل گل درآمده بودند. به غیر از طرح گل که روی لباس دوخته شده بود، اشکالی مانند نخل و عبارت‌های عربی که عشق را برای این زوج آرزو می‌کرد هم در قسمت های مختلف لباس دیده می‌شد.

نمایی از لباس حنابندان عروس اردن
نمایی از لباس حنابندان عروس اردن
عبارات عربی بر روی لباس حنابندان
عبارات عربی بر روی لباس حنابندان

شاهزاده‌ی اردن و رجوا السیف؛ مراسم عقد و عروسی

مراسم عقد این زوج سلطنتی در روز اول ژوئن در کاخ زهران اردن در پایتخت این کشور، امان، با بیش از 140 مهمان برگزار شد. مهمانان این عروسی اعضای خانواده‌ی سلطنتی هاشمی، خانواده‌های سلطنتی از سراسر جهان و هم‌چنین سران کشورها بودند. این مراسم ترکیبی از یک ضیافت سلطنتی و دیپلماتیک آمیخته شده با سنت عرب و مدرنیته در غرب هم‌چنین ترکیبی، از آداب و رسوم مسلمانان آغشته شده به رسومات مسیحیت بود.

بعد از قرار گرفتن عروس در جایگاه ویژه، خطبه‌ی عقد توسط امام دربار هاشمی خوانده شد و عروس و داماد سوره‌ی فاتحه را قرائت کردند. به رسم اعراب، عروس و داماد حلقه‌هایشان را که در دست راست قرار داشت خارج کردند و در دست چپ یکدیگر نشاندند. در این زمان صدای شادی زنان برخاست که عرب‌ها به این صدا «زاغروته» می‌گویند. این اصطلاح در انگلیسی به ululation و در فارسی به هلهله و کل کشیدن معروف است. در واقع این صدا نفیر شادی برای آغاز زندگی جدید برای عروس و داماد است. در پایان مراسم عقد عروس و داماد گونه‌های یکدیگر را بوسیدند و عروس سلطنتی اردن با حکم سلطنتی شاهزاده نامیده شد.

همراهی برادر داماد، شاهزاده هاشم با عروس سلطنتی اردن
همراهی برادر داماد با عروس

لباس‌های عروس سلطنتی اردن

لباس مراسم عقد از طراح عرب؛ الی صعب

طراحی لباس عروس سلطنتی اردن را طراح لبنانی الی صعب بر عهده گرفته بود. لباسی به سفیدی عاج که مدل تنگ آن منحنی‌های اندام عروس را به خوبی در میان گرفته بود. یقه‌ی نامتقارن لباس عروس از ترندهای سال بهار و تابستان 2023 است که در مجموعه‌های عروس طراحان دیگر از جمله Anne Barge، Nadia Manjarrez Bridal، Romona هم دیده می‌شود. تیزی یقه در بالای لباس را انحنای اندام عروس در ادامه‌ی آن تعدیل می‌کرد و نمای کلی لباس را بسیار دیدنی می‌کرد. بر روی لباس هیچ‌گونه طرح سنتی و یا فانتزی گلدوزی نشده بود و تنها گوشواره‌های لوستر مانند U شکل عروس و تاج منحصر به فردش جلوه‌ای خاص به استایل او داده بود.

مراسم عقد در کاخ زهران
مراسم عقد در کاخ زهران

در نظر عموم مردم، یکی از جذابیت‌های استایل عروس کفش‌های پاشنه‌دارش است اما رجوا السیف با پوشیدن کفش‌های تخت بدون پاشنه این ذهنیت را بهم ریخت. او با انتخاب کفش‌های تخت نشان داد که بدون کفش پاشنه‌دار هم می‌توان استایل جذابی را ارائه داد. رجوا السیف با پوشیدن این کفش‌ها هماهنگی قدش با داماد را به زیبایی جبران کرد و هر دو در کنار هم استایل مناسبی را ایجاد کردند.

نمایی از آلاچیق و مهمانان مراسم عقد
نمایی از آلاچیق و مهمانان مراسم عقد

از تزیینات خاص لباس عروس، گل‌های لیزری بود که در دنباله‌ی لباس او، از کمر تا انتهای دامن بر روی زمین کار شده بود. تعدادی از گل‌هایی که بر روی لباس عروس کار شده بود به صورت نمادین در پشت توری که روی سر او نصب شده بود هم کار شده بود و جلوه‌ی زیبایی به آن داده بود.

شاهزاده حسین ولیعهد اردن
مراسم عقد از نمایی نزدیک

لباس عروس سلطنتی اردن در مراسم ضیافت بعد از عقد از دلچه اند گابانا

بعد از مراسم عقد و رسیدن عروس و داماد به قصر حسینیه در امان، عروس سلطنتی اردن لباسش را با لباس سفید دیگری که طراح آن دلچه اند گابانا و از مجموعه‌ی آلتا مدا این برند بود عوض کرد. پارچه‌ی لباس لایه‌های زیادی از تور بود که به خوبی به شکل اندام او درآمده بود و یقه‌ی گرد داشت. بر روی لباس طراح‌هایی پیچ در پیچ نصب شده بود که در قسمت‌هایی به شکل گل درآمده بود. جنس پارچه‌ای که روی لباس کار شده بود از ابریشم بود و زیبایی لباس را خاص کرده بود. دامن لباس فون گشاد بود که بلندی آن تا روی زمین می‌رسید. لباس آستین کوتاه را دستکش‌های ابریشمی بلند که تا روی بازوی عروس را گرفته بود کامل می‌کرد. برخی انتخاب رجوا را به عنوان ملکه‌ی آینده‌ی اردن جسورانه نامیدند. اکسسوری که عروس برای این استایل استفاده کرده بود همان گوشواره و تاج بود. اما او در موهایش تغییراتی داد و مدل آن را از باز که پشت سرش ریخته بود با یک شینیون ساده عوض کرد.

لباس عروس برای ضیافت شب از برند دلچه اند گابانا
لباس عروس برای ضیافت شب از برند دلچه اند گابانا
تور عروس مزین به گل‌های لباس
تور عروس مزین به گل‌های لباس

تاج عروس سلطنتی اردن

گمانه‌زنی‌هایی بود که عروس از تاج ملکه رانیا استفاده خواهد کرد و آن را بر سر خواهد گذاشت. اما او تاجی متفاوت را بر سر گذاشته بود که گروه طراحی fred jewerlley آن را طراحی کرده بودند. تاج عروس بر پایه‌ی پلاتین ساخته شده بود و بر روی آن از سنگ‌های الماس و برلیان استفاده شده بود. نکته‌ی قابل توجه در مورد تاج این بود که عباراتی به زبان عربی بر روی آن نوشته شده بود. عباراتی مثل: «رجواتم من الله»، «الله اکبر» و «بهجه من الروح». اکسسوری دیگری که عروس سلطنتی اردن استفاده کرده بود یک جفت گوشواره برلیان هماهنگ با تاج روی سرش بود. قبل از مراسم عروسی شاهزاده حسین، در مراسم عروسی خواهرش ایمان، نام عروس در انتهای تاجی که بر سر گذاشته بود نوشته شده بود. شاید این هم رسمی باشد که در میان اعراب سلطنتی باب می‌شود.

تاج عروس منقش به عبارات عربی
تاج عروس منقش به عبارات عربی

لباس شاهزاده حسین، ملکه رانیا و مهمانان دیگر

لباس داماد یک لباس نظامی سیاه، سفید و قرمز با تزیینات طلایی بود. ملکه رانیا برای مراسم عقد لباسی سر تا پا مشکی از کلکسیون کوتور پاییز 2022 کریستین دیور انتخاب کرده بود که دور مچ آستین‌هایش و پشت لباس تزیینات نقره‌ای کار شده بود. هم‌چنین او برای مهمانی شب لباسی از الی صعب را برگزیده بود. این لباس به رنگ نود یا خاکی رنگ بود که لبه‌های آن و نیم تنه‌اش را تزیینات طلایی رنگ پر کرده بود.

ملکه رانیا در لباس ضیافت شب
ملکه رانیا در لباس ضیافت شب
لباس تعدادی از مهمانان
لباس تعدادی از مهمانان
خواهر داماد در لباس مراسم عقد
خواهر داماد در لباس مراسم عقد

از مهمانان خاص این مراسم می‌توان به پرنس و پرنسس ولز ویلیام و کیت، شیخ موزا همسر پادشاه قطر، همسر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، پادشاه مالزی، خوان کارلوس اول پادشاه اسپانیا و ملکه سوفیا، پادشاه و ملکه هلند نام برد که هر کدام با استایل‌های ویژه‌ی خود به این ضیافت رونق بخشیدند.

شیخ موزا همسر امیر قطر
شیخ موزا همسر امیر قطر

کاروان قرمز، مشایعت کننده‌ی عروس و داماد سلطنتی اردن به کاخ حسینیه

موتور سوارانی با موتورهای قرمز رنگ؛ این‌گونه مشایعت ریشه در زمان ملک عبدالله اول، بنیان‌گذار اردن دارد. صفوفی از اسب‌های سفید با سوارانی که ملبس به کت قرمز و شلوار آبی تیره هستند که برای رویدادهای مهم در اردن از این رژه استفاده می‌شود. در مراسم ازدواج شاهزاده حسین با رجوا السیف هم از این سواران استفاده شد.
بعد از مراسم عقد عروس و داماد سوار بر لندروور سفید رنگی که اهدایی ملکه‌ی انگلستان بود در معیت کاروان قرمز به سمت کاخ حسینیه حرکت کردند.

کاروان همراه عروس و داماد
کاروان همراه عروس و داماد

کاروان مشایعت‌کننده شامل اسب سواران با کت‌های قرمز، 8 عدد لندروور قرمز رنگ در حالی که ماشین سفید عروس و داماد را در احاطه‌ی خود داشتند، زنان و مردانی با لباس‌هایی به رنگ‌های مشکی، سفید و سبز نمای کلی پرچم اردن را نشان دادند. در قسمت جلوی صفوف زنان و مردان پرچم‌پوش، موتورسوارانی با موتورهای قرمز و لباس‌های نظامی ارتش اردن بودند. در مقابل همه‌ی این‌ها نوازندگان ارتش مسلح اردن در حالی که به صورت مورب رژه می‌رفتند مارش نظامی و شادی می‌نواختند.

مراسم مشایعت عروس و داماد اردن
مراسم مشایعت عروس و داماد اردن

ورودی عروس و داماد به کاخ حسینیه با استقبال «زافه» zaffe همراه بود. زافه رسمی است در میان اعراب که با ورود عروس و داماد به مجلس آغاز می‌شود. در این هنگام پدر عروس به استقبال آن‌ها می‌رود سپس گروه موسیقی با طبل شروع به شادی می‌کنند و رقصنده‌ها به آن‌ها خوشامد می‌گویند و در مقابل آن‌ها به رقص و پایکوبی می‌پردازند. عروس و داماد سلطنتی اردن توسط گروه موسیقی نیروهای مسلح که سرپوش‌های مخصوص اعراب به نام «شماغ» را بر سر داشتند به حیاط بیرونی هدایت شدند. عروس و داماد به سمت پدر و مادر داماد که منتظر آن‌ها بودند رفتند تا از 1700 مهمان، از جمله سران کشورها که به این عروسی دعوت داشتند استقبال کنند. دکوراسیون کاخ حسینیه برای این روز مخصوص آراسته شده بود که شامل صنایع دستی اردن، گیاهان مخصوص کشور اردن، جزئیات مدرن تلفیق شده با هنر اسلامی بود. در ادامه‌ی مراسم عروسی بریدن کیک بود که در میان اعراب با اهدای شمشیر به داماد انجام می‌شود و عروس داماد با شمشیر کیک را می‌برند.

مراسم استقبال از عروس و داماد با سربند شماغ عربی
مراسم استقبال از عروس و داماد با سربند شماغ عربی

این مراسم با هر اتفاق خوشایندی که برای خاندان سلطنتی اردن به همراه داشت پایان یافت و آن‌ها توانستند گوشه‌ای از سنت‌های عرب را با مراسم و جشن‌های مختلفی که برگزار کردند به مردم جهان نشان دهند. امید است که مردم این کشور و کشورهای دیگر جهان هم خنده‌ای از اعماق وجود داشته باشند.

ملکه رانیا در کنار ملک عبدالله دوم در لباسی از دیور
ملکه رانیا در کنار ملک عبدالله دوم در لباسی از دیور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian